Alavääntö hukassa 1.9tid

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tarttet OP-Comin kanssa sen OP-Comin mokkulankin. Sillä saa koneesta livedataa "nauhoitettua". Sen avulla on hyvä haarukoida esim. miten ahdot seuraa pyydettyä jne.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Ok kiitos. Täytyy hommata semmoinen kikkula.
sensonic95
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
Paikkakunta: varkaus

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja sensonic95 »

moi

minulla vastaavat oireet vm.06 sc 1.9 tids. syyksi paljastui jumitteleva vnt siivikko ahtimella.(ei antanut minkäänlaisia vika koodeja yms.)

tosin kerkesin vaihtaa imusarjan (läppien siirtotanko kaput ja tangot väljät imusarjaan)
ei apua vaivaan!

imusarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin samalla jakopään sekä vesipumpun.(elämä halpa :) )

egr tulppaus aiheuttaa moot. ropeli valon syttymisen. ei vaikutusta ajoon. tulppauksen pois otto sammuttaa itsestään moot.vika valon.
ei apua vaivaan!

imusarjan putsaus fortella, alipaineella johdin siivikon liikuttelua edes takasin(onnistuu myös tech2), tupla annostus tankkiin forten ainetta sekä raskasta kaasupolkimen käyttöä sekä tankkasin nesteen pro dieseliä. 8O kappas noin tankillisen ajon jälkeen alkoi saab jälleen vetämään kuten kuuluu ja on vetänyt siitä asti normaalisti noin 10kk ajan.
tiedä sitten mikä noista viimeisistä oli se oikea ratkaisu mutta arvelisin sen olevan noitten yhteisvaikutus joka auttoi että semmosta tällä kertaa :wink:
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Olen aina ollut sitä mieltä että moottorit tykkää reilusta kaasusta,kuten tässäkin tapauksessa.
Eisole poika mikhään.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Alijohtaja kirjoitti:Olen aina ollut sitä mieltä että moottorit tykkää reilusta kaasusta,kuten tässäkin tapauksessa.
Kääntyileekö VNT ahtimien siivet jossain 2500 RPM kieppeillä vai kääntyileekö ne koko kierrosalueella portaattomasti?

Ainakin meikäläisen kärryssä on ruennu nykäisemään tuolla kierrosalueella, kun kevyesti kiihdyttää. Reilummin kaasutellessa ei nyi. Kai sitä vaan pitää polkea enemmän, vaikka
etugummien kuluneisuudesta päätellen hyvin on kiihdytelty :)
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Onko kukaan koittanut putsata MAP anturia? Missä se sijaitsee 1.9 TiD koneessa? Jos koettaisi huomenna..
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On putsattu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=138534
Erittäin helppo paikka.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jcarlson kirjoitti:On putsattu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=138534
Erittäin helppo paikka.
Kiitos! Tuon varmaan voi putsata sillä imusarjan putsausaineella suihkuttaen? Sellainenkin olisi tarkoitus tehdä. Ihan en vielä ole 100% varma missä kohtaa tarkalleen sijaitsee, mutta eiköhän se sieltä löydy.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No silläkin varmasti onnistuu, itse suihkuttelin ihan vaan bräkleenillä ja puhaltelin paineilmalla. Pahimmat kököt ensin varovasti pienellä ruuvarilla. Moottorin suojamuovin alla imusarjassa kiinni kohti tulipeltiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Tänks! Pitää huomenna putsailla.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Numba
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja Numba »

sensonic95 kirjoitti:moi
minulla vastaavat oireet vm.06 sc 1.9 tids. syyksi paljastui jumitteleva vnt siivikko ahtimella.(ei antanut minkäänlaisia vika koodeja yms.)
Kuuluiko turbolta silloin normaalia kovempi vihellys pikkukieroksilla? Oma vm. 08 1.9 tids autom. on nyt kesällä alkanut satunnaisesti potkaisemaan kovemmasti, kun lähtee reippaammin esim risteyksestä. Ainoa havaitsevani muutos autossa on silloin tällöin kuuluva turbon vihellys sopivilla kierroksilla, yleensä kevyellä kaasulla kiidytettäessä 1500rpm ylöspäin. Ääntä ei ole mielestäni aiemmin kuulunut noin selvästi. Toinen ajatus on, että laatikko oikuttelisi jostain syystä.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Putsasin tuon MAP anturin tänään. Oli ihan törkeässä kunnossa. Pelkkää moskaa täynnä koko anturi. Voi olla luuloa tai heittoa persdynossa, mutta ihan kuin putsauksen jälkeen olisi reagoinut paremmin kaasuun ja vetänyt paremmin matalilla kierroksilla. Huomenna perään Liqui Molylla imusarjan putsaus vielä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Mä putsasin tänään myös tuon MAP:n ja törkyinen oli. En tosin huomannut mitään eroa aikaisempaa eli alavääntö edelleen kadoksissa. Täytyy vielä putsata imusarja Liqui molyn cleanirilla ja katsoa mitä käy.

Onko Vantaan alueella jollain Tech tai OP-com jolla voisi katsoa livedataa tuon ahtopaineiden osalta jotta voisi todeta onko MAP:ssa vikaa?
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja porta »

Nyt on imusarjakin putsattu Liqui Moly mömmöllä ja uusintaputsasin myös EGR:n ja MAP:n varmuuden vuoksi. EGR:stä ei vuoda "lautasen" välistä vettä kun testasin ja tapit liikkuvat hyvin. Tuntuu siis että EGR olis kunnossa? MAP:sta en osaa sanoa onko kunnossa ennen kuin saan OP-Comin jolla pääsen testaamaan ahtopaineet. Imusarja putsaus tuntui tasottavan käyntiä jotenkin tasaisemmaksi mutta ei poistanut edelleenkään alaväännön puutetta.

Järkyttävät savut pölläytti sieltä imusarjasta aluksi (lienee normaalia?) kun ruiskuttelin tuota Molya sinne mutta tasoittui pikkuhiljaa eikä lopuksi tullut savua yhtään sieltä. Oli muuten järkyttävä ääni mikä motista kuului kun teki tuota toimenpidettä. Välillä tuntui että leviiköhän se käsiin.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Alavääntö hukassa 1.9tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

porta kirjoitti:Nyt on imusarjakin putsattu Liqui Moly mömmöllä ja uusintaputsasin myös EGR:n ja MAP:n varmuuden vuoksi. EGR:stä ei vuoda "lautasen" välistä vettä kun testasin ja tapit liikkuvat hyvin. Tuntuu siis että EGR olis kunnossa? MAP:sta en osaa sanoa onko kunnossa ennen kuin saan OP-Comin jolla pääsen testaamaan ahtopaineet. Imusarja putsaus tuntui tasottavan käyntiä jotenkin tasaisemmaksi mutta ei poistanut edelleenkään alaväännön puutetta.

Järkyttävät savut pölläytti sieltä imusarjasta aluksi (lienee normaalia?) kun ruiskuttelin tuota Molya sinne mutta tasoittui pikkuhiljaa eikä lopuksi tullut savua yhtään sieltä. Oli muuten järkyttävä ääni mikä motista kuului kun teki tuota toimenpidettä. Välillä tuntui että leviiköhän se käsiin.
Joo, ajoin myös putsausaineet tänään imusarjaan. Ensimmäiset 10 minuuttia moottori yski, ryki ja välillä toimi hyvin. Ilmeisesti mömmöt lähti liikkeelle ja loppupullon ajan kierrokset sitten vaan nousi tasaisesti. Käyntiääni tasoittui ja tosiaan tuntuu olevan taas enemmän puhtia koneessa. Pitää huomenna katsoa tuo MAP anturin toimivuus myös. Mistä kohtaa OP-COM sen näkee?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin