Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tällainen keskustelu saatiin aiheesta Suomen Saabclubin nettifoorumilla. :-(
Toki tästä voi hieman vetää johtopäätöksiä, mitä keskivertoautoilija ajattelee aiheesta.

Ja oma lusikka soppaan: saivat mun näkemyksellä parhaan mahdollisen koneen tuohon autoon. Sopii suoraan, ei lisäkuluja. Tehokas ja ennenkaikkea luotettava. Toki kulutus tai litrateho ei ole ehdotonta kärkeä, mutta hyvä kuitenkin. VAG:n paskamoottoreita ei kannata edes mainita tässä ketjussa. Kun ei niissä ketjut kestä edes 50tkm ajoa niin kuka hullu sellaisia Saabin pellin alle haluais?
Käsi pystyyn, kuka olis valmis ostamaan 9-3 Aero sedanin NEVS:ltä jos hinta ois esim vastaavasti varusteltua Volvo S60 mallia 15% halvempi?
Ja jos et ostaisi, niin linkä pitäisi muuttua että ostaisit?

Moottorista muuten ei ilmeisesti ole biopower versiota tarjolla? SU vihjaili näin?!
Farkku ja XWD jossa eLSD vakiona ja hinta alas niin euroopassakin vois olla markinoita. Toki se edellyttää vahvaa faceliftiä sisälle ja ulos. Muuten ei ole myyntiä.
En ainakaan usko.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan samaa mieltä en ole VAG:n paskamoottoreista (esim. 2.0TFSI), ihan samanlaista tunnepitoista soopaa sekin on kuin GM:n moottorien mollaus.

Siitä samaa mieltä että A20NFT on hyvä valinta monin tavoin, ei tarvitse hävetä kilpailijoihin verrattuna ja sopivuus/hinta on varmasti asiallisella tasolla.

Jos hinta on (malli-iältään uudempia) kilpailijoita matalampi niin varmasti kiinnostaa, etenkin XWD+eLSD:llä varustettuna.

Biopoweria tuskin löytyy siitä syystä että eivät pysty täyttämään euro 6 päästövaatimuksia etanolilla kylmästartissa. Jälkikonvertointiahan tämä ei estä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jcarlson kirjoitti:Ihan samaa mieltä en ole VAG:n paskamoottoreista...
Tunteella vedin, oikeassa olet. On vain ainoita nykymoottoreita joita tiedän hajonneen ihan lähipiiristä. 1.4 ja 1.8Tsi. Ketjut hyppäs ja kone remonttiin. Alta 100tkm. Toisessa oli 48tkm... Laatua.
Puhumattakaan remmeistä. Onhan ne toki ominaisuuksiltaan hienoja.

Tuo E85:n euro 6 ongelma olikin mulle ihan uutta? Koskenee kaikkia merkkejä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ja 9-3:lle hintavertailussa parempi vaihtoehto ois ehkä Insignia. Isompi, osin samaa tekniikkaa, mutta uudempi ja lähes kaikilta osin parempi. XWD eLSD yhdistelmällä ja 260hv rapiat 40k€. Ja on muuten loistava auto.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Marko A kirjoitti: Ja on muuten loistava auto.
Melko isolta osin Ruotsissa suunniteltu, joten ei ihme.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kyllä minulla jäisi uusi Saab ostamatta melko lailla hinnasta riippumatta. Tosin se ei liity Saabiin mitenkään, vaan sama tilanne on minkä tahansa automerkin kohdalla.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Marko A kirjoitti:Käsi pystyyn, kuka olis valmis ostamaan 9-3 Aero sedanin NEVS:ltä jos hinta ois esim vastaavasti varusteltua Volvo S60 mallia 15% halvempi?
Mielestäni aggressiivinen hinnoittelu onkin ainoa argumentti, millä tänään valmistuvaa NG9-3:een perustuvaa uutta Saabia saadaan kaupaksi muillekin, kuin niille harvalle merkki-intoilijalle, jotka ostavat sen joka tapauksessa. Nykyaikainen kuluttajatottumus ei välttämättä oikein tue 11-vuotiaan (syksy 2002 alkaen) automallin myymistä uutena - ja vaikka tuote on ollut ja on edelleenkin varsin käypäinen, paistaa malli-ikä viimeistään sisälle istuessa vahvasti läpi.

Oman käteni nostan varovasti puoliväliin :D
Saabiton Saabisti
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:Moottorista muuten ei ilmeisesti ole biopower versiota tarjolla? SU vihjaili näin?!
NG 9-5 puolelle kirjoittamani stoorit kyllä tukisivat tätä. NG 9-5:n nokallahan tuo kone ei ole BioPower yhteensopiva, pohjasoftassa on ongelma venttiilien ajoituksen säädössä. Tämä on ainakin Hirschin kanta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tobbana kirjoitti:
sämä kirjoitti:Mutta toki, jos Opelin paskuus lähtee asenteesta niin turhahan näistä on edes mainita
Itseasiassahan Opelista on tullut vain sijaiskohde. ;)
Lähtee ihan huonoista kokemuksista, sekä tästä saabin opeliksi haukkumisesta. Tässä viime aikoina on Made in Rüsselsheim uusia osia tullut liikaa viallisia tai modausta vaativia toimiakseen. Viimeisimpänä esimerkkinä mainittakoon viallinen T8 ilmamäärämittari. Ei se laatu siellä näytä kovin korkealla tasolla olevan, joten ei luottoa löydy yhtään sen puljun tuotteita kohtaan.
Juha96 kirjoitti:
Marko A kirjoitti: Ja on muuten loistava auto.
Melko isolta osin Ruotsissa suunniteltu, joten ei ihme.
Hmm.. Eli opelista on tullut Saab, eikä toisinpäin :idea:
Marko A kirjoitti:Tehokas ja ennenkaikkea luotettava. Toki kulutus tai litrateho ei ole ehdotonta kärkeä, mutta hyvä kuitenkin.

Muuten ei ole myyntiä.
Onko A20NFT:n luotettavuudesta ihan laajempaakin kokemusta kun kerta kyseessä on vasta lyhyen aikaa markkinoilla ollut tuote? Esim. 200-300tkm ajetuista kokemuksia?

Myyntiä ei ole, eikä tule jos ei selvästi profiloidu eroon opelista ja opeltaustasta, koska opel on keskiluokan auto mitä Saab taas ei ole. Tämä jatkuva saabin opeliksi ilkkuminen ja halveksiminen ja tämä sille vastareaktiona esiintyvä opelin halveksiminen ei auta asiaa ainakaan yhtään.

( :idea: Ajatella kuinka helppoa olisi poistaa nämä vastareaktiot lopettamalla paskan jauhaminen siitä että saab = opel. Mutta ilmeisesti se on puolin ja toisin huvia :idea: )

---

Tuo biopowerin/flexifuelin puute on kyllä ikävä takaisku. On todella ikävää kun meidän maallikkopäättäjät tekevät tuollaisia idioottimaisia euro-normeja joilla ei ole kuin asioita huonontavia vaikutuksia. Ilmasto-ongelmat eivät ole liikennelähtöisiä, mutta ei tässä niistä enempää.

Näin downsizing aikaan tuo BMW yhteistyö 1,6 litrainen turbomoottori olisi varmasti hyvä ratkaisu 9-3:sen keulalle peruskoneeksi/hinnat alkaen bensamoottoriksi. Miksei sitten tuo A20NFT voisi olla yhtenä vaihtoehtona myös, jos sen kerta toteavat hyvä olevan. Voisi siinä silti olla jotain omaakin tekniikkaa...

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1312578401

Tuon uutisen mukaan turvallisuusmääräysten mukaan ei voitaisikaan myydä kuin muutama tuhat kappaletta vuodessa poikkeusluvalla.. ja sitten tuo: Eräiden tietojen mukaan Nevsin suunnitelmissa on tämän jälkeen käyttää erittäin vanhaa niin sanottua H-moottoria, jota tehtiin Södertäljessä ja jota käytettiin Saab 9-5 -malleissa vuoteen 2009 asti...

Mahtaa olla leipominen tuostakin nykypäästömääräyksiin.. Ei tuokaan hyvältä kuulosta. Pitäisi kuitenkin eteenpäin pyrkiä eikä taaksepäin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Insigniasta:
Juha96 kirjoitti:
Marko A kirjoitti: Ja on muuten loistava auto.
Melko isolta osin Ruotsissa suunniteltu, joten ei ihme.
Minkä ihmeen takia Insignia on sitten niin helvetin paljon paskempi ajaa kuin NG9-5??? Valitan sanavalintoja, mutta kauniimmat eivät kerro totuutta..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Insigniasta:
Juha96 kirjoitti:
Marko A kirjoitti: Ja on muuten loistava auto.
Melko isolta osin Ruotsissa suunniteltu, joten ei ihme.
Minkä ihmeen takia Insignia on sitten niin helvetin paljon paskempi ajaa kuin NG9-5??? Valitan sanavalintoja, mutta kauniimmat eivät kerro totuutta..
Ilmeisesti ei ole tullut koeajettua sitten vuoden 2008 ensiesittelyn, vai? Ajattelin vain, kun omat ajokokemukset väittää auton olevan todella hyvä ajaa nykymuodossaan. Mutta sehän onkin vain minä.
Nimenomaan nelivedon toiminta oli oman kokemuksen mukaan todella hienoa. Ihan kuten 9-3:ssa, vaikka siinä olikin ilman eLSD:ä.

Mieluusti kuulisin miltä osin NG9-5 on h*lvetin paljon parempi ajaa? Mun persemittarin mukaan dieselissä on tosi jäykkä alusta, ihan kuin 9-5:ssä. Samaten jäykkä ohjaus. Bensaversio oli miellyttävämpi molemmilta osin. Rengastusta en tiedä, eikä ollut toki samat ajo-olosuhteet.

Eipä silti, GM tuotetta ei tulis itselläkään aivan herkästi ostetua kaiken sattuneen jälkeen!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Viimeksi tänä keväänä, huollon sijaisautona.
Ajomukavuus aivan eri planeetalta. Toki vertaan NG9-5:ttä DriveSencellä vs. karvalakki Insignia. Toinen ero löytyy äänieristyksestä. Aivan kuin Insigniassa olisi vain pelkkä peltikuori säilyketölkistä. Aivan kamala kokemus. NG9-5:n peruspenkitkin ovat valovuoden paremmat, siis jopa Linear tasolla..
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Moi,

Itsellä Ng:ssä A20NFT ja kyllä se toimii "viinalla" perussoftalla ihan OK.
Hirsch:inä siinä on sellainen ongelma että kylmänä jos lähtee heti " rivakkaasti" liikkeelle niin nykii aivan helvetisti. Mutta normaalilla ajotavalla ja lyhyellä tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla ei mitään ongelmia.

Tota moottoriahan on myös muissakin GM tuotteissa joten kyllä siitä varmaan on jo kokemusta ympäri mailmaa.
lainaus vikipediasta


LDK
A high-performance version of the LNF with 9.2:1 compression. This engine is also known as A20NFT and A20NHT by GM Powertrain Europe.

This engine is used in:

Year(s) Model Power Torque
2009 Opel Insignia 162 kW (220 PS; 217 hp) @ 5300 rpm 350 N·m (258 lb·ft) @ 2500 rpm
2010–2012 Saab 9-5 162 kW (220 PS; 217 hp) @ 5300 rpm 350 N·m (258 lb·ft) @ 2500 rpm
2011 Opel Insignia 4x4 184 kW (250 PS; 247 hp) @5300 rpm 400 N·m (300 lb·ft) @2400-3600 rpm
2012 Opel Astra J OPC 206 kW (280 PS; 276 hp) @5500 rpm 400 N·m (300 lb·ft) @2500-4500 rpm

LHU;
LHU adds E85 flex-fuel capability to the LDK.

Year(s) Model Power Torque
2011–present Buick Regal Turbo 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 lb·ft (350 N·m) @ 2000 rpm
2011–2012 Saab 9-5 Turbo4 220 hp (160 kW) @ 5300 rpm 258 lb·ft (350 N·m) @ 2000 rpm
2012–present Buick Regal GS 270 hp (200 kW)[7] 295 lb·ft (400 N·m) @ 2400 rpm
2013 Buick Verano Turbo[8] 250 hp (190 kW) @ 5300 rpm 260 lb·ft (353 N·m) @ 2000 rpm

Amerikoista saa 270 hv softaa ihan pikkurahalla bensa versioon.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Jälleen Vi Bilägaren sivuilta:
med den 10 december beställa bilen via Nevs hemsida. Priset blir 279 000 kronor med manuell växellåda och ytterligare 10 000 kronor med automatlåda. Fler detaljer släpps när försäljningen väl startar.
Elikkäs: 10.12. alkaen voi tilata Nevsin kotisivulta auton hintaan 279 000 kruunua.

Men lagret kommer så småningom att sina, därför har Nevs gjort klart med en ny bensinmotor från en annan tillverkare, bekräftar vd Mattias Bergman för Vi Bilägare, utan att berätta några detaljer. Redan under våren lanseras den nya bensinaren.
Suora käännös tästä:
Varasto loppuu pian, siksi uusi moottri toiselta valmistajalta. Jo keväällä julkaistaan moottori.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Nevs rakentaa Saabeja, ensimmäinen auto ulos maanantaina

Viesti Kirjoittaja Nico »

1000 kpl omistajalle Kiinaan...
hmm...
Eikös se ollut se maa jossa tuote puretaan ja sitten kopioidaan?
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Vastaa Viestiin