petrisa kirjoitti:Tuo Saabin ledivalosysteemi on jokseenkin epäonnistunut.
Kytkentä hienosti suunniteltu, sanoisinpa jopa liian fiksusti. Tässä kohtaa sitten onkin tullut "turpaan", koska käytännön toteutus on jäänyt puolitiehen. "Kuka lie suunnitellut ja missä lie rakennettu". Ilmiselvästi tehty jossain halpamaassa.
Elektroniikan komponentit on ehkä mitoitettu oikein (ehkä), mutta piirilevy ja juotokset ovat sopimattomia ajoneuvoon. Toteutus pintaliitoskomponentein, ja pienillä sellaisilla. Kovissa olosuhteissa: kylmää, kuumaa, tärinää, kosteutta jne. joku kohta pettää.
Koko kapistus pitäisi suunnitella ainakin osittain uudelleen tai parantaa tuotetta elektroniikkatuotannon osalta.
Onko kukaan kokeillut lakata noita piirilevyjä?
Elektroniikalle tarkoitettu piirilevylakka estää ainakin kosteuden tekemän viat tehokkaasti ja parantaa samalla mekaanista kestävyyttä, ei pintaliitoskomponentti lennä irti pienestä kolhusta.
Kyllä pettää pintaliitoskomponenttien juotokset, kun joutuvat "koviin" olosuhteisiin.
Ei niiden tarvitse sanan mukaisesti lentää minnekään, vaikka liitos on pettänyt.
Piirilevyllä, kuparifoliolla, juotostinalla ja varsinaisella komponentilla kaikilla on eri lämpölaajenemis ominaisuudet. Myös jokainen juotos vanhenee.
Oikeilla toteutuksilla voidaan saada toimivia laitteita myös vaativiin olosuhteisiin. Tätä tuo ko. laite ei ole lähelläkään. Näyttää lähinnä siltä kuin näkkäriin olisi liimattu kupariliuskoja ja sitten joku vähän tinaillut osia paikoilleen siinä ohimennen.
Ja kaiken lopuksi kruunaa lyijytön tina. Näillä eväillä varmistetaan lyhytikäinen tuote.
ps. On toki lakattu sentään, mutta kaikki on tehty puolihuolimattomasti ja halvasti ennenkaikkea niin lopputulos on mitä on.
Niin en väittänytkään että lakkaus estäisi juotosvikojen ilmaantumisia
Itsellä kun ei ole sc mallia niin ei pääse tutkimaan millainen toteutus on...
Mutta kyllä lyijyttömällä juotostinalla saadaan myös kestäviä laitteita tehtyä, nykyisin kun ei lyijyllistä saa enää käyttää.
SAC-lejeerinki juotostina varsinkin aaltojuotoksen jälkeen näyttää kyllä ohimennen tinatuilta, vieläkin kyllä uupuu itseltä tuollainen sc lamppu mutta samat periaatteet automotive- ja kulutuselektroniikan valmistuksessa
Olis kiva saada kuvia tästä ledihässäkästä. Jos ja kun näitä on kaiketi saatu korjattua, niin kuvasarjaa aiheesta olis mukava saada. Kuinka pikkutarkasta hommasta on oikein kyse? Eli että onnistuuko korjaus kotosalla kynttilän valossa Bilteman 5 € kolvilla ja ukin vanhalla navetan vintilltä löydetyltä tinalangalla
petrisa kirjoitti:Tuo Saabin ledivalosysteemi on jokseenkin epäonnistunut.
Kytkentä hienosti suunniteltu, sanoisinpa jopa liian fiksusti. Tässä kohtaa sitten onkin tullut "turpaan", koska käytännön toteutus on jäänyt puolitiehen. "Kuka lie suunnitellut ja missä lie rakennettu". Ilmiselvästi tehty jossain halpamaassa.
Elektroniikan komponentit on ehkä mitoitettu oikein (ehkä), mutta piirilevy ja juotokset ovat sopimattomia ajoneuvoon. Toteutus pintaliitoskomponentein, ja pienillä sellaisilla. Kovissa olosuhteissa: kylmää, kuumaa, tärinää, kosteutta jne. joku kohta pettää.
Koko kapistus pitäisi suunnitella ainakin osittain uudelleen tai parantaa tuotetta elektroniikkatuotannon osalta.
Valot on suunniteltu ja valmistettu Suomen Salossa etelä Suomessa..
Nimimerkillä aikoinaan siellä laatuinsinöörinä aikaani viettänyt.
Tobbana kirjoitti:Noniin, alkoipa täälläkin kolkissa disco toisen takavalon osalta. Onneksi kaverilla (Iisalmen autotekniikka) pysyy pienikin juotinlaite kädessä ja lupasi ottaa haasteen vastaan.
-Sami
Miten onnistui valohoito? Itsellä katosi oikea takavalo,mutta selvisin säikähdyksellä. Valon vilkkuminen/ kokonaan sammuminen johtui pelkästään liittimien pintojen hapettumisesta. Liitoksen puhdistaminen sai valon syttymään uudelleen. Tosi huonoja liitoksia on suunniteltu niin lämpötilan vaihtelulle alttiseen laitteeseen kuin autoon.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kolmelta alimmalta portaalta kävi juotokset läpi, kunnes tokeni. Hyvin toiminut sen jälkeen. Auton nykyinen omistaja huudellee ketjussa lisää jos alkaa ongelmat uudestaan.
Saako takavalon "kupua" ostettua erikseen? Suojakupu on säleinä, mutta valot toimii ok ainakin toistaiseksi, joten ei viitsisi uusia koko umpiota ja ledejä. Vasemmanpuoleinen