B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

ric_91 kirjoitti:Tänään penkitettiin 307hp @5566rpm ja 450Nm@3999Nm tuolla 16T:llä, kun kerran ajantasalla pyydettiin pitämään ;)

MItkäs suuttimet sulla on tuolla kokoonpanolla?
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

jjasco kirjoitti:
ric_91 kirjoitti:Tänään penkitettiin 307hp @5566rpm ja 450Nm@3999Nm tuolla 16T:llä, kun kerran ajantasalla pyydettiin pitämään ;)

MItkäs suuttimet sulla on tuolla kokoonpanolla?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=148743

Tuolta löytyy koko paketti.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Nonni. Modattu TD04L-15T billet asennettu ja samalla 55556887 pakosarja & IC. Dynossa ei vielä ole käyty, mutta jotain +300hp odotellaan. 80-120kmh veto meni tänään 3,1s ja vanhalla setupilla 270hp n. 3,5s. Täydet ahdot näyttäs olevan 2300-2400rpm tienoolla jo, eli aikalailla sama kuin vakio TD04L-14T 8) 5-vaihteella ei tarvitse 100kmh:sta ohittaessa vaihtaa pienemmälle, mikä on näin pitkällä työmatkalla hieno ominaisuus. Tosin femmalla kiihdytellään äkkiä 150kmh paremmalla puolelle "vahingossa".

Päätin lähteä vakioahtimen modauksella +310hp luokkaan, vaikka vahvasti turbohuolloissa suosittelivat suuremman turbiinin vaihtoa, esim TD04HL:ksi. Tuo 15T "GTX" siipi vaatii enemmän potkua turbiinilta, kuin vakio 15T. TD04L-15T billetissä haasteena on pienen turbiinin virtauskapasiteetti jossain 4000rpm jälkeen. Hukkaportti kampeaa väkisin auki, pakopaineiden noustessa ja kelloa on jäykistettävä uudella jousella. Maptunin TD04L-16T:t on kuitenkin saatu toimimaan ja todistetusti semmosellakin saatu 310hp, joten luottavaisia ollaan. Suurempi IC nousee merkitykseen näillä pikkuahtimilla. Ahtoilman lämpötila tulee olemaan kova, koska kompressori toimii yläkierroksilla jo varsin äärirajalla ja huonolla hyötysuhteella.

Tuossa billet siipi ja orkkis 14T valusiipi vierekkäin. CNC-koneistettu on kuulemma tehty lujemmasta alumiiniseoksesta, joten rakennepaksuuksia on voitu ohentaa:
Kuva
Suuri ero etenkin siiven navan paksuudessa, josta billetissä on nipsastu paljon pois virtauspinta-alaa nostaen.
Kuva

Tuossa vielä tyypilliset erot CNC-koneistetuissa ja valusiivissä:
Kuva

Uusi siipi on ns. GTX mallinen, eli 11 yhtenäistä lapaa. Alkuperäinen on 6+6 tyyppinen, jossa myös pienet splitterisiivet. Tuo CNC-koneistettu siipi on selvästi ohuempi navastaa mm. Mutterin takaa ei edes näy siiven napaa vs. OEM 14T vieressä.
Kuva

DO88 general mallinen IC 2,5" lähdöillä asennettuna.(hinta 140€) Kiinnikkeet tein lattaraudasta, ei muotinäytökseen. Vakio IC:hän on kennojen välissä, mutta uuden siirsin ensimmäiseksi.
Kuva

Kuparitahnalla tein kosketustestin ja huomasin, että DP:n kartiolaippa ei tiivisty täydellisesti turbon pesään. Laitoin siis vielä kaksi kerrosta kupariteippiä kartiolle tiivisteeksi. Checkatkaa tämä jos on DP irti.
Kuva

Rempassa koneessa lojui 2 viikkoa dieselit liuottamassa öljypohjaa. Laskin ulos ja aivan mustat, vaikka kone ei edes käynyt. Sen jälkeen laitoin uutta öljyä, käytin 20min ja STP huuhteluaine Motonetistä perään. Sama tulos 20min vanhoilla öljyillä:
Kuva
EX: 9³SS BioPower
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tässä parhaillaan keräilen osia nykyisen projektin jatkoksi ja tuo alumiiniputki toki tuottanut samanlaista päänvaivaa kuin muillakin, mutta lopulta tilaukseen lähti ebaysta 3" putki 45 asteen kulmalla ja 610mm mittaisena (vieläpä halvempi kuin Motonetin 460mm putki).

Putken sisähalkaisija on siis n. 72mm ja se tulee kiinni DO88:n silikonihaaraan, jonka sisämitta on 73mm, joten pyrin siihen, että virtaus säilyisi suhteellisen tasaisena ja kun tuon aluputken suora osuus on n. 270mm - näin saadaan varmasti riittävän pitkä suora osuus putkelle.

Uusi imm on myös haettuna, mikä helpoittaa sovitusta ja vielä puuttuu tuo 3D printti anturille.
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kehtaisitteko laittaa tänne noita dynolappuja noista -15T, -16T ja -18T versioista niin saisi vähän jonkunlaista vertailua tarkemmin mitenkä ne pelittää?

Ilmeisesti kaikki kuitenkin säädetty penkissä?

ps. nälkä kasvaa lukiessa :twisted:
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

supersaab kirjoitti:Kehtaisitteko laittaa tänne noita dynolappuja noista -15T, -16T ja -18T versioista niin saisi vähän jonkunlaista vertailua tarkemmin mitenkä ne pelittää?
Saattanut jo linkata oman lappuni aiemmin, mutta tuossahan se on:
https://www.dropbox.com/s/146nigxytveka ... o.pdf?dl=0
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

ric_91 kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Kehtaisitteko laittaa tänne noita dynolappuja noista -15T, -16T ja -18T versioista niin saisi vähän jonkunlaista vertailua tarkemmin mitenkä ne pelittää?
Saattanut jo linkata oman lappuni aiemmin, mutta tuossahan se on:
https://www.dropbox.com/s/146nigxytveka ... o.pdf?dl=0
Siistit käppyrät tulee kyllä tuollakin paketilla!
Kiitoksia tästä!
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Välijäähy ei ainakaan tainnut kestää fyysisesti 1.5bar ahtoja.
Alareunasta pullottaa, ahtaa vielä kuitenkin mukavasti mutta äkkiähän se on vaihdettava :roll:
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

No jopas! Onko tästä kuvia? Jää paremmin mieleen että se on oikeasti hyvä investointi.
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

jusahh kirjoitti:No jopas! Onko tästä kuvia? Jää paremmin mieleen että se on oikeasti hyvä investointi.
Ei sattunut kamera olemaan silloin mukana, hieman kiirus oli kun laitettiin ahdinta jo toista kertaa kiinni saman päivän aikan :evil:

mutta tuossa näyttää vähän samanlaiselta: http://www.saabcentral.com/forums/showp ... count=1484
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tänään softauksessa antoi Maptunin 16T ahdin sellaiset lukemat kuin 344hp/499Nm... tästä riittää varmaan pohdiskeltavaa 8O
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Varmasti riittää - koska:

- 2,3 litraiselle kellarille
- Mitsun 19T ahtimelle
- T5-nenille
- +muu kokoonpano sovitettuna ym. kombolle.

Maksimiarvoksi kerrotaan 340hv.

vs.

- 2,0 kellari
- 16T
- b207e tooooodella löysät nokat jotka ei hengitä
- + muu kokoonpano sovitettu em. kombolle

344hv...

Minä en purematta niele tätä.. Tai sitten voi olla että 19T:lläkin saa reilusti enemmän kuin mitä maksimiarvoksi on kerrottu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se ihan todellista tehoa on, ja 19T:lläkin saisi reilusti enemmän mutta ongelma T7 koneissa on se että hukkikset on niin surkeita ettei ne pysy kiinni.

Tämmöinen B207 vakionokilla ja vakio TD04 pohjaisella ahtimella E85 polttoaineena on kuin dieseliä virittäisi. Pakopaineet on hirmuiset mutta ne ei haittaa samalla tavalla kun hukkiksessa on iso kalvorasia joka jäykällä jousella jaksaa pitää portin kiinni mutta silti peruspaine on kohtuullinen kun ohjauspuolella on iso pinta-ala suhteessa hukkiksen pinta-alaan. Tässä kyseisessä ahtimessa oli ilmeisesti pakopuolta portattu lisäksi niin että turbiini virtaa paremmin kuin hukkis, peruspaine hiipi 0,4 -> 1 bar 3000->6500rpm. Eihän tuosta toki haittaa ole jos polttoaine on nakutuskestävää ja halutaan kuitenkin kaasupohjassa aina se 1bar+.

Tuo 344 vastaa noin 320hv bensatehoja joka on se mihin tuo 16T maksimissaan jaksaa puhaltaa, 7% erotus tulee E85 ennakoista ja palamisnopeudesta. 19T:llä jos hukkis pysyisi täysin kiinni niin eiköhän sieltä se 360 hv:kin olisi otettavissa. Tehon rajoittaa siis vain kompuran maksimivirtaus (miinus kaasunvaihtotyön lisähäviöt kovilla pakopaineilla), samaan tapaan kuin dieselissä. Pakolämpöjenkin suhteen vaan pääsee helpommalla E85 ansiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Missä vaiheessa nuo b207 männät alkaa antautumaan?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä ole kuullut hajonneista B207 männistä, toki nekin rikki naulaamalla saa mutta T8 on huomattavasti parempi sen estämisessä kuin T7. E85:lla en usko että kovin paljoa tarvii jännittää, kanget on sylinteripaineesta kovemmilla mutta ne on kyllä lujaa tekoa. Rapakon takana ovat 400-500hp ottaneet GM vehkeistä samalla vakioalakerralla.

Lienee tuo "300hv jälkeen männät vaihtoon" uskomus B207 koneissa suoraan vaan kopioitu T7 moottoreista varmuuden vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin