TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Moro.
Käytin oman TTiD:ni eilettäin huollossa, jossa tehtiin akkutesti. Akku oli kunnossa, mutta laturi antoi vain 12,99, kun olisi pitänyt olla 14->.
Elikkä laturi menee vaihtoon ASAP. Nyt ongelmaksi muodostui se, että mikä laturi olisi käypä Z19DTR moottorille??? Haet moottorin tai auton tiedoilla, niin vaihtoehtoja tulee useita. Onko sillä väliä onko laturi 130A vai 140A, Denso vai Bosch vai joku muu merkki? Jos joku viittis heittää neuvoa, että millä specseillä saan varmasti sopivan laturin ostettua.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten tuo 12,99 mitattiin? Laturilta vai akunnavoilta? Onko paksut virtakaapelit tarkastettu - niissä on monissa autoissa ollut ongelmaa kaapelin liitoksissa kaapelikenkiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hae minulta Hertsikasta tämä: viewtopic.php?f=19&t=182386
Siis 140A Bosch on oikea, alunperin noissa on Denso mutta sellaista ei ole järkevää hankkia koska ne eivät kestä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

jus kirjoitti:Miten tuo 12,99 mitattiin? Laturilta vai akunnavoilta? Onko paksut virtakaapelit tarkastettu - niissä on monissa autoissa ollut ongelmaa kaapelin liitoksissa kaapelikenkiin.
En osaa 100% varmuudella sanoa, että miten testi on suoritettu, koska olin itse nahkasohvalla nauttimassa juhla mokkaa. Saadun kuitin mukaan testi on suoritettu MDX-335P laitteella ja lataustesti on ALA /JÄNNITE / 12,99V. Valistunu arvaukseni on akun navoista. Kaapelien tarkastamisesta ei ole mitään hajua.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä tapauksessa ennen laturinvaihtoa ehdottomasti varmistus jännitteestä laturin plusnavan ja rungon välistä mitattuna. Voi ihan yleismittarilla kotipihalla tarkistaa. Näissä on hyvin yleistä että laturi näyttää sen 14,5 volttia mutta akun navoille tulee vain 13 volttia. Loput 1,5 volttia jää hapertuneisiin akunkenkiin. Monta laturia ja akkua lienee turhaan vaihdettu tuon takia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta vähän korjauksen toteutusmalleja ja ketjusta muutenkin lisäinfoa tästä kovin yleisestä ongelmasta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=79
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:Tuolta vähän korjauksen toteutusmalleja ja ketjusta muutenkin lisäinfoa tästä kovin yleisestä ongelmasta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=79
Okei, kiitos vastauksista. Suoritetaan testit yleismittarilla ennen laturin vaihtoa ja tsekataan muutenki akunkengät jne. Pitää lisää perehtyä aiheeseen. On vaan niin perkeleesti kaikkea lukemista TTiD:stä. Ja omistanu auton vasta alle viikon :D mut näin oppii taas uutta.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Taitaa tuolla toisessakin threadissa olla infoa, mutta kun ajon jälkeen sormella kokeilee akkukenkien ja laturin liitoksen lämpötilaa, löytyy ainakin huonoimmat liitokset. Mulla oli akun miinuskenkä ja laturin plusnapa huonossa hapessa. Pieni kaasutoho, tinaa ja uusi kenkä laturin päähän nosti latausjännitteen terveelle 14V tasolle. Laturina 114tkm ajettu alkuperäinen Denso.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:Siinä tapauksessa ennen laturinvaihtoa ehdottomasti varmistus jännitteestä laturin plusnavan ja rungon välistä mitattuna. Voi ihan yleismittarilla kotipihalla tarkistaa. Näissä on hyvin yleistä että laturi näyttää sen 14,5 volttia mutta akun navoille tulee vain 13 volttia. Loput 1,5 volttia jää hapertuneisiin akunkenkiin. Monta laturia ja akkua lienee turhaan vaihdettu tuon takia.
Noniin..
tuossa käytiin mittailemassa yleismittarilla ja sim salabim, laturilta mitattuna tuli ulos 14,09-14,10V eli aihetta laturin vaihdolle ei ole. Tutkittiin asiaa vielä lisää ja huomattiin plus-kaapelin porsineen akun kengän tyvestä noin 5cm matkalta ja akunkenkä kuumeni aika voimakkaasti.
Eli olisiko diagnoosi sitten plus-kaapelin ja akun kengän vaihto/korjaus???
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep,virtapuoli kannattaa tosiaan tutkia kunnolla ennen kuin alkaa vaihtamaan latureita tai akkuja.
Minulla on nyt ollut tuon latausjännite-topikissa esitelty Elstock 28-5619 käytössä muutaman vuoden ja noin 140K ->
http://shop.elstock.dk/en/shop/product/28-5619
Ainakin se on jo kestänyt jo selvästi pitempään kuin orkkis, joka laukesi noin 100K ajettuna.
Minullakin on akun plussakenkä vaihdettu parempaan ja olen välillä testaillut lepo- ja latausjännitteitä huvikseni.
Normaalisti pukkaa 14V latausjännitettä ja lepotilassakin ehjä akku pysyy yli 12,5V tasolla...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^selvä diagnoosi, kaapeli ja kenkä uusiksi niin että sähkö kulkee kunnolla. Se on juuri tuo plussakaapeli joka useimmiten tuottaa ongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ja hyvin todnäk tuo kaapelivika aiheuttaa myös näitä latureiden hajoamista, kun laturi hakkaa ns. päätä seinään kun yrittää työntää täysillä ja perille ei mene paljon mitään. Akku ei lataudu täyteen ja siitä loppuu virta ja ostetaan uusi akku. Sitten seuraavaksi kyrvähtää laturi joka vaihdetaan uuteen joka taas kestää aikansa tuota rääkkiä kunnes taas hajoaa...

Eski
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:^^selvä diagnoosi, kaapeli ja kenkä uusiksi niin että sähkö kulkee kunnolla. Se on juuri tuo plussakaapeli joka useimmiten tuottaa ongelmia.
Ool rait, pitää alkaa selvittämään nyt tarkemmin kaapelien ja liittimien tila. Tossa keskustelin frendin kanssa, joka heitti ajatuksen ilmaan, että voisiko maadotus olla pielessä, mikä sitten aiheuttaa plus-kaapelin porsimisen/kuumenemisen? Mutta asiahan ratkeaa vaan tarkastamalla ja tutkimalla, koska en halua, että ongelma uusiutuu ja pahimmassa tapauksessa rikkoo laturin ja akun.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se lämpö johtimessa kehittyy siinä missä sähkön pitää tehdä työtä kulkeakseen läpi, eli siinä kohtaa missä liitos tai kaapeli porsii. Toki näissä on ollut vastaavia ongelmia maakaapelinkin kanssa, itse uusin aikanaan plussakengän sekä koko maakaapelin liittimineen ja kenkineen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

AZP kirjoitti:Kyllä se lämpö johtimessa kehittyy siinä missä sähkön pitää tehdä työtä kulkeakseen läpi, eli siinä kohtaa missä liitos tai kaapeli porsii. Toki näissä on ollut vastaavia ongelmia maakaapelinkin kanssa, itse uusin aikanaan plussakengän sekä koko maakaapelin liittimineen ja kenkineen.
Okei, no pitää siis tarkastaa koko paletti huolellisesti, niin plus-kaapelit ja liittimet, ja maadotuskaapelit ja liittimet. Tässä on vielä se lisämauste, että ostin auton tosiaan kuluneella viikolla autoliikkeestä, niin kuuluukohan vian määritys/korjaus autoliikkeen piiriin? Odotettavissa voipi olla pieni kädenvääntö.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Vastaa Viestiin