93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Moi, kirjottelin noista irrotinlaakereista jo toiseen topiciin. Mistä saa parhaan hintasen laakerin kun yleinen hinta on jotain +150€? 9-5 Aeron laakeri on vähän halvempi.
Ihmettelin eri toimittajien varaosanumeroita 9-3 B207 ja 9-5 B235 irrotinlaakereille. Numerot menevät osittain päällekäin, joten osat käyvät siis päittäin. Ilm. erona on että, B235 irroitinlaakerissa on pölysuoja ja B207:ssa ei. Tässä osanumeroiden vertausta:
B207 (Bilstein)
http://www.teilesuche24.de/febi/zentral ... 7&at=13348
Part numbers:
5443940
24422062
55558371
4925822
B235 (TRW)
http://www.teilesuche24.de/trw/zentrala ... 7&at=15733
Part numbers:
4925822
8748667
5443940
Ihmettelin eri toimittajien varaosanumeroita 9-3 B207 ja 9-5 B235 irrotinlaakereille. Numerot menevät osittain päällekäin, joten osat käyvät siis päittäin. Ilm. erona on että, B235 irroitinlaakerissa on pölysuoja ja B207:ssa ei. Tässä osanumeroiden vertausta:
B207 (Bilstein)
http://www.teilesuche24.de/febi/zentral ... 7&at=13348
Part numbers:
5443940
24422062
55558371
4925822
B235 (TRW)
http://www.teilesuche24.de/trw/zentrala ... 7&at=15733
Part numbers:
4925822
8748667
5443940
Viimeksi muokannut jusahh, La Marras 02, 2013 14:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Tämä ei helpota 5-vaihteisten omistajien tuskaa, mutta itse tilasin 6-vaihteiseen kytkinsarjan, jossa työsylinteri + painelaakeri tuli mukana. LUKin tuote, mutta uskalsin sen laittaa kun kerran orkkiskytkimetkin tekee sama putka.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
http://www.neobrothers.co.uk/clutch-sla ... ft5h09r3f4
Itse tilasin tuon ja samasta putkasta 9-5 Aeron kytkinpaketti + vetarien stefat. n.370e koko läjä kotiin kannettuna...
Tuolta kun tilaa, niin yli 100£ tilauksiin joutuu uutena asiakkaana lähettämään kopion ajokortista tms. ja jos rehellisesti kerrot että asennat 9-5 Aeron kytkintä ysikolmoseen, niin saat vielä vakuutella ymmärtäväsi ettei osilla ole takuuta
Itse tilasin tuon ja samasta putkasta 9-5 Aeron kytkinpaketti + vetarien stefat. n.370e koko läjä kotiin kannettuna...
Tuolta kun tilaa, niin yli 100£ tilauksiin joutuu uutena asiakkaana lähettämään kopion ajokortista tms. ja jos rehellisesti kerrot että asennat 9-5 Aeron kytkintä ysikolmoseen, niin saat vielä vakuutella ymmärtäväsi ettei osilla ole takuuta
1.8t 2005
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Jep, LuK, Sachs, Exedy, Valeo.. ovat kyllä kaikki top-valmistajia. Samaa mieltä ei voi olla QH:sta tms.suorsa kirjoitti:Tämä ei helpota 5-vaihteisten omistajien tuskaa, mutta itse tilasin 6-vaihteiseen kytkinsarjan, jossa työsylinteri + painelaakeri tuli mukana. LUKin tuote, mutta uskalsin sen laittaa kun kerran orkkiskytkimetkin tekee sama putka.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Täällä Saab puolella näyttää ihmisillä olevan enemmänkin kokemusta kytkinten ja vauhtipyörien parista, joten ehkäpä teiltä löytyisi apuja.
Kytkintä ja vauhtipyörää täytyisi ilmeisesti vaihtaa Opelin Z20NET koneeseen 6-vaihteisella laatikolla.
Olen ymmärtänyt, että tuo on käytännössä sama kone kuin B207L , ja laatikko olisi tyypiltään F40 (6v manuaali).
Vauhtipyörä näissä siis on tuo kaksoismassa versio.
Oireina tuossa on,
1)
kolina kytkimen luota säännöllisen epäsäännöllisesti, joka hiljenee polkimen painaessa pohjaan.
2)
Kytkin ei irrota enää kunnolla.
3)
Epämääräinen "pehmeä" nykiminen
Nuo irroitus ongelmat ja kolina lienee viittaavat kytkimeen ja painelaakeriin.
Mutta onkohan tuo pehmeä tunne sitten vauhtipyörästä?
Sen verran ikävä homma tuo on, että vissiin kannattaa kuitenkin vaihtaa samalla, kun alkaa kytkintä vaihtamaan?
Mutta millähän osanumeroilla tuohon kannattaisi etsiä korvaavia ?
Esim: neo brothersilla näyttäisi olevan tämmöinen paketti:
http://www.neobrothers.co.uk/flywheelcl ... -3681.html
Mutta nuo osanumerot ovan vähintäänkin sekavia, kun yrittää keksiä mistä saisi järkevään hintaan korvikkeet nykyisille.
Tai tämmöinen "saab original" paketti:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... anguage=en
Kiitoksia jeesistä jo etukäteen!
Palaan kahlaamaan foorumia
-Mikko-
Kytkintä ja vauhtipyörää täytyisi ilmeisesti vaihtaa Opelin Z20NET koneeseen 6-vaihteisella laatikolla.
Olen ymmärtänyt, että tuo on käytännössä sama kone kuin B207L , ja laatikko olisi tyypiltään F40 (6v manuaali).
Vauhtipyörä näissä siis on tuo kaksoismassa versio.
Oireina tuossa on,
1)
kolina kytkimen luota säännöllisen epäsäännöllisesti, joka hiljenee polkimen painaessa pohjaan.
2)
Kytkin ei irrota enää kunnolla.
3)
Epämääräinen "pehmeä" nykiminen
Nuo irroitus ongelmat ja kolina lienee viittaavat kytkimeen ja painelaakeriin.
Mutta onkohan tuo pehmeä tunne sitten vauhtipyörästä?
Sen verran ikävä homma tuo on, että vissiin kannattaa kuitenkin vaihtaa samalla, kun alkaa kytkintä vaihtamaan?
Mutta millähän osanumeroilla tuohon kannattaisi etsiä korvaavia ?
Esim: neo brothersilla näyttäisi olevan tämmöinen paketti:
http://www.neobrothers.co.uk/flywheelcl ... -3681.html
Mutta nuo osanumerot ovan vähintäänkin sekavia, kun yrittää keksiä mistä saisi järkevään hintaan korvikkeet nykyisille.
Tai tämmöinen "saab original" paketti:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... anguage=en
Kiitoksia jeesistä jo etukäteen!
Palaan kahlaamaan foorumia
-Mikko-
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Tuo kytkin on Opelissa eri kuin Saabissa, ja sen väännönkesto on parempi. Kaikki oireet viittaavat hajonneeseen kaksoismassavauhtipyörään. Uusi orkkispaketti paikalleen vaan ja sillä selvä. Saabin osat eivät käsittääkseni sovi, eikä niitä kannata laittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Voisiko joku kytkinremontin itse tehnyt kertoa miten 93SS remppa meni pääpiirteittäin ja mitä erikoistyökaluja/nostimia tuli tarpeeseen? Paljonko meni aikaa ja mikä oli kinkkisin paikka? Onko WIS paras työohje?
Tämä helpottaisi rempan suunnittelua. Katselin auton alle ja näyttää siltä, että koko apurunko joudutaan irrottamaan tms. kivaa pientä.
Tämä helpottaisi rempan suunnittelua. Katselin auton alle ja näyttää siltä, että koko apurunko joudutaan irrottamaan tms. kivaa pientä.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Apurunko pois, vaihteisto pois, kytkin pois, uusi kytkin paikoilleen, vaihteisto paikoilleen ja apurunko paikoilleen
Itse olen kerran tehnyt 9-3ss:ään kytkin remontin enkä nyt käyttänyt mitään ohjeita. Sen sijaan 9000/og9-3/9-5 niitä on tullut tehtyä useita ja rakenteen perusidea niissä on sama. Ensikertalaiselle WIS lienee paras apuväline.
Itse hommassa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä, ruuvattavaa riittää reilusti. Lähinnä kannattaa huomioida uuden työsylinterin täyttäminen nesteellä kun se on vielä irrallaan. Muutoin riittää normaalit työkalut (hylsysarja, muistaakseni tarvitaan E- ja T-kantaisia hylsyjä). Kytkin levyn keskitykseen voi käyttää parempien työkalujen puuttuessa tarkkaa silmää tai vaikka harjanvartta/teippiä.
Jos oikein hyvän haluaa ja itselleen tekee niin samalla laatikkoöljyt vaihtoon, samoin muutama stefa ja apuakselin laakeri.
Pari pientä kuormaliinaa kannattaa varata syyläri-cooleri paketin sitomiseen kun apurungon irrottaa. Jos vaihdelaatikon irrotuksessa ja paikoilleen nostossa tarvitaan apumiestä ellei käytössä ole kunnon nostinta (esim. norsu tms.).
Itse olen kerran tehnyt 9-3ss:ään kytkin remontin enkä nyt käyttänyt mitään ohjeita. Sen sijaan 9000/og9-3/9-5 niitä on tullut tehtyä useita ja rakenteen perusidea niissä on sama. Ensikertalaiselle WIS lienee paras apuväline.
Itse hommassa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä, ruuvattavaa riittää reilusti. Lähinnä kannattaa huomioida uuden työsylinterin täyttäminen nesteellä kun se on vielä irrallaan. Muutoin riittää normaalit työkalut (hylsysarja, muistaakseni tarvitaan E- ja T-kantaisia hylsyjä). Kytkin levyn keskitykseen voi käyttää parempien työkalujen puuttuessa tarkkaa silmää tai vaikka harjanvartta/teippiä.
Jos oikein hyvän haluaa ja itselleen tekee niin samalla laatikkoöljyt vaihtoon, samoin muutama stefa ja apuakselin laakeri.
Pari pientä kuormaliinaa kannattaa varata syyläri-cooleri paketin sitomiseen kun apurungon irrottaa. Jos vaihdelaatikon irrotuksessa ja paikoilleen nostossa tarvitaan apumiestä ellei käytössä ole kunnon nostinta (esim. norsu tms.).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Tarkoitatko apuakselin laakerilla painelaakeria? Eikö moottoria tarvitse kannatella rempan aikana, eli kone on riittävästi kiinni jossain auton rungossa sillä aikaa kun apurunko ja vaihteisto on irti?
Muistatko oliko vauhtipyörä kiinni jollain pesiaalipulteilla jotka on lisäksi vaihdettava? Ajattelin irrottaa vauhtipyörän ja vaihtaa kampuran takapään stefan.
Muistatko oliko vauhtipyörä kiinni jollain pesiaalipulteilla jotka on lisäksi vaihdettava? Ajattelin irrottaa vauhtipyörän ja vaihtaa kampuran takapään stefan.
Viimeksi muokannut jusahh, To Joulu 26, 2013 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Apuakselin laakeri = väliakselin laakeri, siis se, joka menee laatikosta apukuskin vetarin maljalle. Siinä on tukikonsoli, jossa laakeri.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Apuakselin laakerilla tarkoitan repsikan puolella olevaa vetoakselin pätkää, joka toisesta päästä on kiinni vaihdelaatikossa ja toisesta päästä varsinaisessa vetoakselissa.
Jos homman teet nosturilla niin koneen kannatus yläkautta, jos taas työskentelet ilman nosturia niin kunnon tunkilla onnistuu myös alakautta kannatus.
Vauhtipyörään on olemassa ainakin erimittaisia pultteja. Sitä en muista onko erilaisia kantojakin, mutta omassa taisi olla torx-kannat. Vauhtipyörän pulttien uusiokäyttöön en ota kantaa, mutta ei ne mitenkään venyville tms. näyttänyt. Joku tietoviisas kohta varmasti kertoo mitä kirjat sanovat. Lukitetta kannattaa käyttää kasatessa - mieluiten sellaista jonka saa vielä tulevaisuudessa myös auki.
Mikä on kampuran takapään laakeri? Stefa kyllä kannattaa vaihtaa samalla.
Jos homman teet nosturilla niin koneen kannatus yläkautta, jos taas työskentelet ilman nosturia niin kunnon tunkilla onnistuu myös alakautta kannatus.
Vauhtipyörään on olemassa ainakin erimittaisia pultteja. Sitä en muista onko erilaisia kantojakin, mutta omassa taisi olla torx-kannat. Vauhtipyörän pulttien uusiokäyttöön en ota kantaa, mutta ei ne mitenkään venyville tms. näyttänyt. Joku tietoviisas kohta varmasti kertoo mitä kirjat sanovat. Lukitetta kannattaa käyttää kasatessa - mieluiten sellaista jonka saa vielä tulevaisuudessa myös auki.
Mikä on kampuran takapään laakeri? Stefa kyllä kannattaa vaihtaa samalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Juu aivan siis takapään Stefan. Olin juuri editoimassa viestiä.
Vaihdan myös kaksoismassan kiinteään. Taidan tilata varmuudeksi pultit siihen, että tulee oikean pituiset ja uudet.
Vaihdan myös kaksoismassan kiinteään. Taidan tilata varmuudeksi pultit siihen, että tulee oikean pituiset ja uudet.
EX: 9³SS BioPower
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Wissiä voin suositella - työjärjestys ja -menetelmät testattu keväällä oman auton kanssa toimiviksi. Eihän tuossa tosiaan varsinaisesti mitään avaruusteknisiä toimenpiteitä ole, mutta eipä kulu aikaa myöskään ihmettelyyn ja homma menee "kerralla maaliin".suorsa kirjoitti:Itse olen kerran tehnyt 9-3ss:ään kytkin remontin enkä nyt käyttänyt mitään ohjeita. Sen sijaan 9000/og9-3/9-5 niitä on tullut tehtyä useita ja rakenteen perusidea niissä on sama. Ensikertalaiselle WIS lienee paras apuväline.
Tilaa ihmeessä, sillä kaksoismassassa ja kiinteässä on erilaiset pultit.jusahh kirjoitti:Vaihdan myös kaksoismassan kiinteään. Taidan tilata varmuudeksi pultit siihen, että tulee oikean pituiset ja uudet.
Jos "jusahh" teet remontin itse ja asut pääkaupunkiseudulla, löytyy minulla muutamia remonttia helpottavia täsmätyökaluja kahvirahalla lainaan... ...laita yv, jos kiinnostaa/on tarvetta.
Saabiton Saabisti
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
"9-3SS aeron (2.0T) orkkiskytkin on heikko sekin, sitä ei kannata laittaa, 6-vaihteiseen 2.8V6t kytkin on hyvä."
Omassakin 6-v:ssa alkoi kytkin luistamaan kesäisen tehon lisäyksen jälkeen, onkos kukaan laittanut tuota JC:een ehdottamaa 2.8V6t:n pakettia autoonsa?
Eikös tuossa mene vauhtipyöräkin uusiksi, vaikka luultavasti kannattaa muutenkin luistelun jälkeen vaihtaakkin?
Itse, selatessani EPC:tä, tulin siihen päätelmään?
Auto NG 9-3 2.0t Aero 129 kWh 6-vaih. vakiona, nyt vähän piristyneenpi...135tkm vasta mittarissa.
Omassakin 6-v:ssa alkoi kytkin luistamaan kesäisen tehon lisäyksen jälkeen, onkos kukaan laittanut tuota JC:een ehdottamaa 2.8V6t:n pakettia autoonsa?
Eikös tuossa mene vauhtipyöräkin uusiksi, vaikka luultavasti kannattaa muutenkin luistelun jälkeen vaihtaakkin?
Itse, selatessani EPC:tä, tulin siihen päätelmään?
Auto NG 9-3 2.0t Aero 129 kWh 6-vaih. vakiona, nyt vähän piristyneenpi...135tkm vasta mittarissa.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: 93ss Aeron kytkin luistaa. Mitä tilalle
Minulla on 2.8V6 kytkin kiinteällä vautipyörällä. Toimii herkästi ja hyvin pitää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).