Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tnord
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 21:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tnord »

Töihin lähtiessä aamulla oli jonkinverran aikaa ja päätin avata konepellin ja kuunnella äänimaailmaa, pakkasta noin -4 ja kylmänä pihalta käyntiin. Heti käynnistyksen jälkeen alkoi kuulua aika voimakas ujellus lakkasi kun antoi kierroksia, toisekseen mikähän mahtaisi olla kun virtaavaimen laittaa paikoilleen kylmällä koneella ekalla startilla kuuluu pieni booaus jostain, tämä on jo kuulunut hetken aikaa, mutta ei tee läheskään joka kerta?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja hasha »

Pumppu nostaa bensapaineet, siitä tulee toi booaus välillä. Tai ainakin olen siihen sen äänen liittänyt. Voisiko olla jos paineet on kohillaan kun moottori ei vielä käy ja pumppu pukkaa lisää niin ns. ylimääräiset menee takaisin tankkiin ja siitä tulee järjestelmästä toi ääni.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Tnord kirjoitti:Heti käynnistyksen jälkeen alkoi kuulua aika voimakas ujellus lakkasi kun antoi kierroksia
Voi ilmaista häiriötä öljynkierrossa. Sammuiko öljynpaineen valo käynnistäessä?
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
Tnord
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 21:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tnord »

Joka kerta sammuu ihan normaalisti heti startin jälkeen
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja makelja »

Öljynvaihto auttoi kyllä jonkin verran itselläkin murinaan. Täytynee vielä seurailla josko loppui tosiaan kokonaan.
Vanha öljy oli kyllä ihan terveen väristä, jopa yllättävänkin kirkasta. Pieni bensanhaju öljyssä oli, ei kylläkään järin huomattava. Liekö tosiaan tuo etanoli päässyt joltain osin vähän öljyn sekaan...
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

j-ph kirjoitti:Kuulostaa tutulta ääneltä. Olen vuosien mittaan huomannut, että ääni tulee jos moottoriöljytaso laskee alarajalle tai jos longlife (Mobil New Life 0W-40) öljyillä on ajetttu jo tarpeeksi eli ~15000. Käyntiääni on muuttunut normaaliksi, kun olen lisännyt öljyä tai vaihtanut öljyt.
Hittolainen! Vaihdoin maanantaina öljyt, eli valuttelin juurikin tuollaiset ~15000 km ajetut Mobil1 New Life 0W-40:t pois ja laitoin GM:n 5W-30 litkun tilalle. Sen jälkeen ei ole urahtanut käynnistäessä kertaakaan -- seuraan tilannetta, voihan olla että on ollut vaan hyvä tuuri viimeiset pari päivää. Jos johtuu öljyistä, niin osaako joku kertoa maallikolle että _miksi_?
9³ SC 1.8t
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

glyzer kirjoitti:
j-ph kirjoitti:Kuulostaa tutulta ääneltä. Olen vuosien mittaan huomannut, että ääni tulee jos moottoriöljytaso laskee alarajalle tai jos longlife (Mobil New Life 0W-40) öljyillä on ajetttu jo tarpeeksi eli ~15000. Käyntiääni on muuttunut normaaliksi, kun olen lisännyt öljyä tai vaihtanut öljyt.
Hittolainen! Vaihdoin maanantaina öljyt, eli valuttelin juurikin tuollaiset ~15000 km ajetut Mobil1 New Life 0W-40:t pois ja laitoin GM:n 5W-30 litkun tilalle. Sen jälkeen ei ole urahtanut käynnistäessä kertaakaan -- seuraan tilannetta, voihan olla että on ollut vaan hyvä tuuri viimeiset pari päivää. Jos johtuu öljyistä, niin osaako joku kertoa maallikolle että _miksi_?
Hmmm.. Itse kävin tänään vaihdattamassa öljyt ja tietenkin koneeseen tuli juurikin Mobil 1 0W-40, mutta en näe kuitista oliko juurikin tuo New Life.. Moottorin ääni ei ainakaan tämän öljynvaihdon jälkeen muuttunut miksikään. Yllätti muuten hieman, että tuonne koneeseen meni 5.8l öljyä.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja karg »

6L on normimäärä, kun vaihdellaan öljyä näihin B207-koneisiin.
juhero
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 16:35

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja juhero »

Minulla ainakin on aina mitassa sentin yli kun vaihtavat öljyt. Vaikka kuinka kiltisti sanoisi. 6l laskuttavat.
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

Voiko tuo dieselmäinen käyntiääni mielestänne johtua jakopäästä?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
riTas
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 10, 2010 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja riTas »

Mites porukalla näiden äänien kanssa? Itsellä rupesi tänään ääntelemään samlla tavalla kuin ensimmäisen viestin videolla. Aiemmin ollut suht äänetön ja nyt herätti selvästi huomiota.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

riTas kirjoitti:Mites porukalla näiden äänien kanssa? Itsellä rupesi tänään ääntelemään samlla tavalla kuin ensimmäisen viestin videolla. Aiemmin ollut suht äänetön ja nyt herätti selvästi huomiota.
Eipä tuo ole tuosta miksikään muuttunut ja ei tunnu olevan kovinkaan harvinainen "ominaisuus" näiden Saabbien keskuudessa mitä olen asiaa tutkinut.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

Oma auto menee huoltoon perjantaina jossa tarkoituksena on tutkia, että mistä tämä ääni autossa lähtee.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Antti26
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 20:26
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja Antti26 »

glyzer kirjoitti:
j-ph kirjoitti:Kuulostaa tutulta ääneltä. Olen vuosien mittaan huomannut, että ääni tulee jos moottoriöljytaso laskee alarajalle tai jos longlife (Mobil New Life 0W-40) öljyillä on ajetttu jo tarpeeksi eli ~15000. Käyntiääni on muuttunut normaaliksi, kun olen lisännyt öljyä tai vaihtanut öljyt.
Hittolainen! Vaihdoin maanantaina öljyt, eli valuttelin juurikin tuollaiset ~15000 km ajetut Mobil1 New Life 0W-40:t pois ja laitoin GM:n 5W-30 litkun tilalle. Sen jälkeen ei ole urahtanut käynnistäessä kertaakaan -- seuraan tilannetta, voihan olla että on ollut vaan hyvä tuuri viimeiset pari päivää. Jos johtuu öljyistä, niin osaako joku kertoa maallikolle että _miksi_?

omassakin kuuluu vähän samanlaista ääntä. Hävisikö ääni jäykemmän öljyn vaihdon jälkeen?
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage

5891
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja kalle »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=147251
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101951

tuo ääni kuuluu varmaan tasapainoakselien ketjusta. Laahain on poikki ja jako on pielessä. Aiheita on tuossa ylempänä pari. :? Itselläkin pitää aika kovaa ääntä, enkä itse sitä ole pahemmin ajatellut, mutta muut kyydissäolijat ovat huomautelleet äänistä. Koko ajan saa olla jotain korjaamassa :oops:
9-3 ss -03
Sotkamo
Vastaa Viestiin