Saab audion päivitys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Alataajuudet

Viesti Kirjoittaja opardi »

Eikö kukaan muu ole kokeillut päivittää ES1/SS1:n pohjalta musiikkilaitteita paremmiksi, siis ilman sitä Saabin 700,40€(vahvari ja 3 kaiutinta)+251€(asennus) maksavaa SS2 pakettia?
Saako Saabin omalla päivityspaketilla ES1-> ES2 muka puuttuvat taajuudet 120Hz alaspäin kaivettua esiin? Eli siis tuleeko lisävahvistimelle (penkin alla) kuitua pitkin eri signaali?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jees - kuitua pitkin tulee nimenomaan koko taajuuskaista - ongelman aiheuttaa sitten miten koko kaista saadaan ulos kuidusta. Tähän auttaa sitten se istuimen alle SS2 päivytyssarjassa tuleva vahvistin jonka kaiutinlähdöistä -> etuoven 6.5:lle saa matalat äänet ulos. Jos kysymyksessä on sitten sellainen 13 kajarin systeemi (päivitettyES2 tai ES3), missä on tavarasäiliössä oma vahvistimensa 6x9:lle, niin tällöin istuimen alla olevasta vahvarista ei saa enää ulos kaiutinlähdöistä aivan matalampia taajuuksia vaan jos haluaa ne on otettava ulos takimmaiselta vahvistimelta (jos on tarvetta enää laittaa lisävahvistimia ylipäätään tällaiseen järjestelmään).

Pistän nuo rajataajuudet myöhemmin tänne jos jotakuta ne kiinnostaa.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Taajuuskaistat:

150/7 systeemi:
6.5:t ovissa: 20-250 Hz

300/13 systeemi:
6.5:t ovissa: 100-250 Hz
6 x 9:t takana: 20-90 Hz

Noista taajuuskäppyröistä on netissä erilaisia kuvia ja ennen kuin niitä vertailee toisiinsa niin kannattaa varmistaa, että ne on mitattu samanlaisista kokoonpanosta.

Ja noissa orig. vahvareissa kannattaa huomata, että vaikka taajuudet alkaa 20Hz:stä, niin tehot niilla taajuuksilla saattaa olla aikamoisen pienet (lue: vaikeasti ihmisaistein havaittava toisto).
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Bob kirjoitti:Jees - kuitua pitkin tulee nimenomaan koko taajuuskaista - ongelman aiheuttaa sitten miten koko kaista saadaan ulos kuidusta.
Tämä on itseänikin mietityttänyt. Onko kellään tietoa missä muodossa se audio kulkee tuossa kuidussa? SPDIF?
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

lisästyrkkari

Viesti Kirjoittaja opardi »

Onko Saabin oma vahvistin ainoa vaihtoehto lisätehoihin? Tuntuu kummalliselta jos näin on... toisaalta tuntuu kummalliselta että näinkin kalliissa koslassa on näin paskat audiot.

Mitähän mahtaa maksaa pelkkä styrkkari ja piuha? Myyvätkö edes erillisenä? Olin jo päättänyt, että en kajoa enää "äänentoistoon" ovikaiuttimien vaihdon jälkeen joka ei auttanut paskan vertaa, mutta tota piipitystä ei vaan yksinkertaisesti kestä. :evil:
Aero04

Re: lisästyrkkari

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

opardi kirjoitti:Olin jo päättänyt, että en kajoa enää "äänentoistoon" ovikaiuttimien vaihdon jälkeen joka ei auttanut paskan vertaa, mutta tota piipitystä ei vaan yksinkertaisesti kestä. :evil:
Jea! Vihaa paskoja audioita vastaan! :twisted:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Deleted.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Huhti 12, 2006 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Bob kirjoitti:Jees - kuitua pitkin tulee nimenomaan koko taajuuskaista - ongelman aiheuttaa sitten miten koko kaista saadaan ulos kuidusta. Tähän auttaa sitten se istuimen alle SS2 päivytyssarjassa tuleva vahvistin jonka kaiutinlähdöistä -> etuoven 6.5:lle saa matalat äänet ulos(kuinka alas en muista tässä, koska ei ole dokut töissä mukana). Jos kysymyksessä on sitten sellainen 13 kajarin systeemi (päivitettyES2 tai ES3), missä on tavarasäiliössä oma vahvistimensa 6x9:lle, niin tällöin istuimen alla olevasta vahvarista ei saa enää ulos kaiutinlähdöistä aivan matalampia taajuuksia vaan jos haluaa ne on otettava ulos takimmaiselta vahvistimelta (jos on tarvetta enää laittaa lisävahvistimia ylipäätään tällaiseen järjestelmään).
Tässähän Saab käyttää MOSNET-ratkaisua. Se on autonvalmistajien yhdessä speksaama kuituverkolla toteutettu ratkaisu hanskaamaan näitä audio, video, navigointi, puhelin, infotainment, ym. juttuja. Lueskelin taannoin speksejä ja kuidulle voidaan muistaakseni määrittää 8 erillistä samanaikaista audiosignaalia. Kullekin voidaan määrittää esim. taajuuskaista. Saabin tapauksessa järjestelmä on suunniteltu siten, että 4-kaiuttimen systeemi toistaa pelkästään keski & korkeat äänet. 7-kaiuttimen systemissä kuidulla on oma signaali kuljettajan istuimen alle olevalle vahvarille, taajuuskaista kattaa matalat äänet. 13-kaiuttimen systeemissä on kuidulla vielä lisäkanavat tavarasäiliön vahvarille, kaista menee reippaasti alimpiin bassoihin. Nämä kaistat on siis määritelty audion MOSNET-softassa ja veikkaanpa, että siihen ei pääse käsiksi. Tässä linkki MOSTNETiin:

http://www.mostnet.de/index.php

Tutkiskelin lisävahvaria (kulj. istuimen alla) ja rakenne on sellainen, että ensin muunnetaan kuidulta saatu signaali normaaliksi sähköiseksi analogiseksi signaaliksi, sen jälkeen signaali johdetaan pääteasteille. Tästä välistä olisi mahdollisuus saada about linjatasoinen signaali ulos. Voisi vaikka viedä liittimille jotka kiinnittäisi itse vahvarin koteloon. Siitä sitten mentäisiin piuhalla linjatasoisena peräkonttiin, jossa kunnon vahvari ruokkimassa 6x9" hattuhyllyssä. Täytyy saada inspiraatio päälle, niin voisi alkaa värkkäämään :D
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tarkoitukseni olikin juuri saada tuosta 4-kaiuttimen (SS1) systeemistä ulos se sama taajuuskaista mikä tulee kuidun kautta kuskin istuimen alla olevalle lisävahvistimelle (joka tulee SS2:n mukana). Eli tällöin voisin liittää minkä tahansa vahvarin suoraan ES1:een kiinni.

Sain vihdoinkin myös virrat lisävahvariin ja täytyy sanoa, että ei menneet rahat hukkaan - ero entiseen on valtava. Nyt on siis lisätty diskantit eteen, 6x9:t taakse ja lisävahvistin tavarasäiliöön (tarkemmat malliit aikaisemmissa viesteissäni).

Vahvarissa on bassokorostusmahdollisuus ja se on nyt +8dB:n tasolla. Ääntä ja myös bassoa on tarjolla reilusti.

Yksi kauneusvirhe on vielä hoitamatta: vahvistimesta, kun siihen on kytketty kaiutintasoinen signaali kuuluu n. 3 sekunnin välein sarja pieniä napsahduksia/risahduksia eli jotakuinkin da---da-da. Ongelma ei johdu virran syötön häiriöistä vaan siitä, että Saabin kaiutinlinjaan tulee joku häiriöpulssi EHU:lta. Ääni on häiritsevä ja se kuuluu vaikka radio on kiinni - normaalistikin kuuluu pieni suhina alkuperäisissä kaiuttimissa, mutta nyt kun siinä on lisävahvari niin nämäkin häiriöt nähtävästi tulee paremmin kuuluviin. Äänenvoimakkuus tai se pyöriikö moottori ei vaikuta mitenkään ja ääni kyllä peittyy musiikin alle. Mitenkäs muilla jotka olette laittaneet lisävahvistinta sen istuimen alla olevan vahvarin kaiutinlähtöihin kiinni? Ideoita?

Jos tuon ritinän saa hoidettua niin voin kyllä suositella muillekin ko. ratkaisua - kunhan muistaa, että ne kajarit on sitten kuitenkin vain 6x9:t eikä mikään 12" subbari.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sainkin jo alustavan ratkaisun tuohon häiriöäänen poistoon eli vastaavat äänet on saatu poistettua siirtymällä käyttämään linjatason sisäänmenoja ja ulkoista Hi->Lo muunninta. -Bob-
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jep - Caliberin ulkoinen Hi-Lo muunnin poisti häiriöt. Ostin varmuuden vuoksi myös Caliberin linjatasoisen häiriönpoistajan (galvaaninen erotin), mutta sitä ei tarvittu - onneksi - sillä se olisi hieman vaimentanut bassoja.

Täytyy vielä etsiä parempi herätevirran paikka vahvarille - tuo "perinteinen" himmenevän taustapeilin sulakkeelta napattu ei ole hyvä, koska siinä pitää olla syttyvirta päällä. Periaatteessa pitäisi saada herätevirta samalla, kun radion aukaisee... täytyy tutkia.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poistettu.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Huhti 12, 2006 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuon vahvarin virransyöttö mahdollisuuksia tutkiessani huomasin, että osasta takasulakerasiaan/sähkökeskukseen tulevista leveistä liittimistä on suojattu koteloilla ja osa ei.... Netissä olevissa kuvissa kaikissa näyttää ko. suojat olevan paikallaan - minulla on siis jäänyt puolet suojista pois tehtaan "liukuhihnalla".

Kun kävin ostamassa suojakoteloja, niin vilkaisin uudesta vastaavasta autosta - kaikki suojakotelot puuttuivat!! Vaihtoautojen puolella Aerossa taas kaikissa suojat paikallaan - toisessa Linearissa taas puuttui kaksi suojaa. Kovin tuntuu olevan yksilöllistä eli onkohan nuo suojat laitettu, jos niitä on kasaajalla ollut ns. käden ulottuvilla.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Menee ihan OT:ksi, mutta huomasin autoa ekaa kertaa viime viikonloppuna kunnolla sisältä siivotessa, että mun kiesistäpä puuttuukin takaluukun saranaan yhdistävästä oikeanpuoleisesta rautaputkesta päältä muovisuoja! 8O Käsittämätöntä touhua, onhan kyseessä nyt kuitenkin varsin näkyvä ja iso osa...

Hermot menee kyllä ton "premium" audio 70:nen kanssa ihan justiinsa.

Mulla olis kyllä "rakenteluajoista" jäljellä mm. hyvä Pioneerin nelikanavainen vahvari. Vielä kun saisi jostain signaalin ja virran vedettyä... Laitteen virrankulutus kunnolla luukuttaessa vaan on 38A eli takasulakerasia ei taida oikein tulla kysymykseen.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Todennäköisesti ei puutu - katsos se muovisuoja kuuluukin vain siihen vasempaan saranaan, koska sen sisällä menee johdot takaluukussa oleviin valoihin.

Joo, ei sinne taakse tule kuin max. 30A:n virtapiuhoja eli akulta varmaan pitäisi piuhat noin järeälle vahvarille vetää.
Vastaa Viestiin