Saabin moottorit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Petter kirjoitti:Olenko käsittänyt oikein?
1,8 i on melko suoraan opelin vastaava kone, mutta 2.0 l turbomoottorit ovat kehitetty opelin 2,2 litraisesta moottorista. 1,8 i:ssä ei mm. ole tasapainoakseleita, mutta 2,0 turboissa on.
1.8i:ssä ei tosiaan ole noita tasapainotusakseleita, vaan siinä on hydrauliset moottorityynyt ehkäisemään moottorin tärinöitä ja värinöitä. Moottori kyllä täristää ja väristää kylmänä jonkin verran, mutta "tasaantuu" ihan asialliseksi, kun on lämmennyt.

Ainoat erot Saabin 1.8i:n ja Opelin vastaavan moottorin välillä ovat moottorinohjausyksikön (Siemens) softa ja se, että Opelin moottorin päällä on muovikotelo, jossa lukee "Opel Ecotec" ja Saabin moottorin päällä on samainen kotelo, jossa lukee "Saab Injection".

GM ei tietenkään mainitse, että nelisylinteristen turbomoottoreiden sylinterilohko on Opel -pohjainen, vaan he puhuvat "universaalista GM -lohkosta" :wink: Samoin huvittaa aikanaan Suomen Saabin kotisivuilla ollut "Saabin 1.8i -moottori" -otsikko :) No eihän auton maahantuoja voi tietenkään suoraan kertoa, että moottori on napattu "saksalaisen autoteollisuuden sylkykupista" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jartsa84
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 19:23

Viesti Kirjoittaja jartsa84 »

Tämä ei nyt suoranaisesti liity moottoriin, mutta osaisiko joku vielä sellaisen sanoa, että mistä tiedän onko koeajamani auto 9-3 vai 9-3 sport sedan? Näillä ilmeisesti on eroja, koska huoltokirjan mukaan koritakuu ja huoltoväli poikkeavat 9-3 ja 9-3 sport sedan:n välillä.

Autoliike myy autoa mallina 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector, mutta huoltokirjassa malliksi sanotaan 9-3 sedan 2.0t vector. Auto on vm 2003.

"Certificate of Conformity" antaa seuraavanlaista tietoa:
Type: YS3F
Variant:F4S
Version:M01
Commercial code: Saab 9-3 Vector / 2003
Engine 2.0T
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

jartsa84 kirjoitti:Tämä ei nyt suoranaisesti liity moottoriin, mutta osaisiko joku vielä sellaisen sanoa, että mistä tiedän onko koeajamani auto 9-3 vai 9-3 sport sedan? Näillä ilmeisesti on eroja, koska huoltokirjan mukaan koritakuu ja huoltoväli poikkeavat 9-3 ja 9-3 sport sedan:n välillä.
Siis nämähän ovat aivan eri malleja. 9-3SS on 9-3:n seuraaja.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jartsa84 kirjoitti:Tämä ei nyt suoranaisesti liity moottoriin, mutta osaisiko joku vielä sellaisen sanoa, että mistä tiedän onko koeajamani auto 9-3 vai 9-3 sport sedan? Näillä ilmeisesti on eroja, koska huoltokirjan mukaan koritakuu ja huoltoväli poikkeavat 9-3 ja 9-3 sport sedan:n välillä.

Autoliike myy autoa mallina 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector, mutta huoltokirjassa malliksi sanotaan 9-3 sedan 2.0t vector. Auto on vm 2003.

"Certificate of Conformity" antaa seuraavanlaista tietoa:
Type: YS3F
Variant:F4S
Version:M01
Commercial code: Saab 9-3 Vector / 2003
Engine 2.0T
Kyseessä on Sport Sedan.

Vanhaa 9-3:sta ei myyty Linearina, Arcina ja Vectorina,.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja skabe »

Itse olen ostamassa juuri tuota 2.0t mallia.

Kaikki valittavat, että tyhmä päätös kun Hrischillä saa 1.8t:stä jo yhtä hyvän.

No ostan kuitenkin käytettyä eikä tuo kone enää siinä tuo oikeastaan yhtään lisähintaa, itse ainakin niin hyvän löysin :)

Enkä haluasi kuitenkaan laittaa mitään Hirschiä, alkuperäisenä turvallisemman ja enemmän oman tuntuinen. No ihan mielipiteitä nämä.

Mutta löytyykö tästä kyseisestä 2.0t moottorista mitään hyviä testauksia tai vertailuja muihin? Kiinnostaisi tietää kaikki sitkeydet ja 0-100 ja 0-200 jne.

PS. Haulla en onistunut löytämään mitään, ehkä vähän puukäsi olen mut ei voi sitte n mitään:) Linkkiä vaan jos jotain hyviä topicceja jo löytyy.

Kiitos jo etukäteen!
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

.
Viimeksi muokannut apu,apupoika, Ke Syys 15, 2010 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petro
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 17:19

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Petro »

skabe kirjoitti:Mutta löytyykö tästä kyseisestä 2.0t moottorista mitään hyviä testauksia tai vertailuja muihin? Kiinnostaisi tietää kaikki sitkeydet ja 0-100 ja 0-200 jne.
Tässä on TM:n (1/2006) vertailutesti Saab 9-3 2.0t mallista, kun siinä oli vielä 5 vaihdetta. Lehti voisi löytyä kirjastosta.
http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ ... id=1395306
Viimeksi muokannut Petro, Ma Syys 24, 2007 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja skabe »

Tuolla teknikensvärldin yhdessä testissä oli erittäin hyvin vertailtu saab 9-3 2.0t:n ja muiden merkkien yhtä hyvätehoisten autojen välillä.

Vaikka tästä saabista on sanottu, että alakierroksilla ei vääntöä, ja vasta maantiellä parempi, niin nuo numerot kyllä näyttävät vähän toista...

0-100 tuo saab oli testimiesten käsittelyssä saatu jopa 8,23s, onko tuo mahdollista, ettei ilmoitettu arvo olekaan pienin mahdollinen?(ilmoitettu 8,5s)

Saab esim pieksi kaikissa eri kiihtyvyysluokissa ( 0-50, 0-70, 0-100, 0-130, 0-170km/h) Volvo s60 2.4:n (170hp).

Ja juuri tuossa 0-50km/h, missä 2.0t saabin piti olla heikoin, se olikin koko ryhmän vahvin. Vastassa oli esim. BMW 325xi ja Volvo s60 2.4T.

Miten tuo on mahdollista?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

skabe kirjoitti:Ja juuri tuossa 0-50km/h, missä 2.0t saabin piti olla heikoin, se olikin koko ryhmän vahvin. Vastassa oli esim. BMW 325xi ja Volvo s60 2.4T.

Miten tuo on mahdollista?
Ruotsalaisten tekemä testi :mrgreen:

Niin, ja "perinteisesti" Saab on ilmoittanut aika konservatiivisesti noita kiihtyvyysarvoja, eli käytännössä kaikissa autolehtien yms. tekemissä testeissä tulee paremmat arvot mitä tehdas ilmoittaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

skabe kirjoitti:Itse olen ostamassa juuri tuota 2.0t mallia.

Kaikki valittavat, että tyhmä päätös kun Hrischillä saa 1.8t:stä jo yhtä hyvän.
Paaaaaaljon paremman :)

2.0t vs 1.8t+hirch on ajanhukkaa.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja skabe »

Twarrior kirjoitti:
skabe kirjoitti:Itse olen ostamassa juuri tuota 2.0t mallia.

Kaikki valittavat, että tyhmä päätös kun Hrischillä saa 1.8t:stä jo yhtä hyvän.
Paaaaaaljon paremman :)

2.0t vs 1.8t+hirch on ajanhukkaa.
No olkoot miten vain :D Niin itselle tuo ruotsalaisten mittaama 8,23 0-100km/h kelpaa vallan hyvin :wink:
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja skabe »

Miten muuten tuo 2.0t:n kiihtyvyys onko jotain muita luotettavia mitattuja arvoja...ilmeisesti siis oikeasti parempi kuin tuo 8,5s?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olihan ne TM:ssäkin saaneet sen kiihtymään 8,4s. Vai miten se meni

Kehutaan nyt vähän Saappia vielä Volvon kustannuksella. Tuossa seuraavan linkin vertailussa, kun kiinnittää huomioo ilmotettuihin moottoritehoihin vääntöihin ja sitten kun vertailee mitä löytyy pyöristä.
:mrgreen:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 ... 93aero.pdf
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

skabe kirjoitti:
Vaikka tästä saabista on sanottu, että alakierroksilla ei vääntöä, ja vasta maantiellä parempi, niin nuo numerot kyllä näyttävät vähän toista...

Ja juuri tuossa 0-50km/h, missä 2.0t saabin piti olla heikoin, se olikin koko ryhmän vahvin. Vastassa oli esim. BMW 325xi ja Volvo s60 2.4T.

Miten tuo on mahdollista?
Siis tuota noin... Saabista on ihan aiheestakin sanottu, että ihan alhaalla ei ole vääntöä ennen kuin turbo tulee kunnolla mukaan. Tämä tarkoittaa siis kierrosnopeuksia tyhjäkäynniltä jonnekin runsaaseen 1500rpm:ään. Tällaisissa 0-xxx km/h kiihdytyksissä tällä ei ole mitään merkitystä. Ei kai kukaan tällaisia rykäyksiä lähde millään pikkukierroksilla "lähettämään". Eli ei tuohon 0-50km/h lukuun tuo alarekisterin puhdittomuus vaikuta mitään.

Sen sijaan se puhdittomuus pitkien välitysten kanssa vaikuttaa sitkeysmittauksiin, jos/kun tehdään sinänsä järjettömiä vetoja vaikka vitosella/kutosella välillä 60-120km/h tai jotakin vastaavia, joissa oikeasti lähdetään läheltä tyhjäkäyntiä vedättämään. Samoin tuo samainen puhdittomuus saattaa vaikeuttaa normaaleita paikaltaan lähtöjä tai erilaisia vekslailuita, jolloin kone voi päästä sammahtamaan helposti. Samoin tuon "ongelman" voi huomata kaupunkien korttelin kierroissa, jos yrittää ajaa risteyksiä suurilla vaihteilla.

Kuitenkaan ainakaan minä en pidä tuota minään ongelmana, kyllä se kone on helppo pitää "alueella", jolloin puhtia on aina tarpeeksi tarjolla.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Twarrior kirjoitti:
skabe kirjoitti:Itse olen ostamassa juuri tuota 2.0t mallia.

Kaikki valittavat, että tyhmä päätös kun Hrischillä saa 1.8t:stä jo yhtä hyvän.
Paaaaaaljon paremman :)

2.0t vs 1.8t+hirch on ajanhukkaa.
Heitänpä soppani lusikkaan - eiku..

2.0t Vectorista jäin 1,8t Linear + Hirschiin kaipaamaan ainoastaan penkkejä ja viihdepainotteista ahtomittaria.. 17" vanteita ja alustaa (?) ei tullut hetkeksikään ikävä, pthyi.. Kamala kivireki.
Hirsch paketilla vääntö on niin paljon muhkeampi kuin vakiolla 2,0t:lla. Mutta sellainen ero löytyy, että Hirschillä SS vei selvästi vähemmän bensiiniä, koska kaasu oli lattiassa niin paljon lyhyemmän aikaa kerrallaan. Kulkupuoli on huomattavasti ripeämpää Hirschillä, siis jokapäiväisessä persdynossa nimenomaa.

Selvästi nautinnollisempi siis oli tuo Hirsch, mielestäni paremman väännön takia, en osaa sanoa onko tuolla 20hv:n huipputeho-erolla niinkään tekemistä asian suhteen. Päivittäisessä käytössä kun yli 3500 kierroksen lukuja ei kummallakaan oikein tarvinnut ja tämän alla kai tehot ovat suurinpiirtein samassa?

Se on se vääntö.. Molemmat po. autot on meiltä jo myyty pois ja kyseessä oli tietysti M5 laatikolliset. Automaattiin siirtyminen on aiheuttanut turhautumista, niinkuin voitte erillisestä threadistäni lukea....
Vastaa Viestiin