Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Bob »

apu,apupoika kirjoitti:
Poikarukka kirjoitti:http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3093
Eli konin säädettäviä himoitsen ja täältä niitä saisi. Onko väki tilaillut tuolta suomeen? onko muuta kuin valita kamat, täyttää tiedot lomakkeeseen, maksaa visalla ja odottaa? tarviiko erikseen merkitä jotain tiettyä tilatessa? ja onko nuo iskarit oikeat alla näkyvään autoon?
Eikös tämä Bob ole tilannut juuri tuolta Konin ko. vaimentimet omaan Saappiinsa?
Jep - viime keväänä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Noniin. Tilauslähti.. Ainakin varmistus tuli. Eipä ole juuri kokemusta ulkomailta tilaamisesta. Toivotaan nyt että tulee ehjät, oikeat ja kohtuu aikaan. Miten tuo ovelle tuonti. Joku kuuriri firmako hoiti? soittavatko ennen tuontia? Vähän ihmetystä herätti luottokortin tietojen täyttämisessä se kohta missä oli luottokortin päiväykset. No tuo expired date löytyy kortista, mutta mikä hitto tuo start from oli? siis voimassa oloajat. laitoin 1/08 alkaen..
Jos asut isossa kaupungissa, niin kuriirifirma saattaa tuoda, mutta pääsääntöisesti siirtyy postin kuljetettavaksi - kotiovelle jokatapauksessa tulee.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Helsingissä asutaan nyt. Voi olla toivoa, että tulee piankin. Ei tule hidastusta Suomen läpi viemisestä. Helsinkiin taitaa ensimmäisenä tulla. Täällä päin Suomea tuntuu muutenkin logistiikka toimivan. Tovi tässä menee kuitenkin kun tilailen muita osia ja aikakin pitäisi varata.. Töiltä ehdi mihinkään ihmisten aikana. Jotenkin tuntuu, että täällä taas voi olla hyvän hintainen tuo asennus... Pitäisi kai ne takaylätukivarretkin tilata..
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Helsingissä asutaan nyt. Voi olla toivoa, että tulee piankin. Ei tule hidastusta Suomen läpi viemisestä. Helsinkiin taitaa ensimmäisenä tulla. Täällä päin Suomea tuntuu muutenkin logistiikka toimivan. Tovi tässä menee kuitenkin kun tilailen muita osia ja aikakin pitäisi varata.. Töiltä ehdi mihinkään ihmisten aikana. Jotenkin tuntuu, että täällä taas voi olla hyvän hintainen tuo asennus... Pitäisi kai ne takaylätukivarretkin tilata..
Jos en nyt aivan väärin muista, niin rantautuvat Turkuun, josta GLS Finland vie perille, tai ohjaa postin kuljetettavaksi.

Varaudu nyt kuitenkin viiden arkipäivän odotukseen - asummehan sentään maassa, jota halkoo napapiiri... näin ainakin viime huhtikuussa.

Asennushinnoista en valitettavasti osaa sanoa mitään, omaani asentelin itse - aika suoraviivainen homma. Jos asennutat jossakin, niin älä anna käyttää paineilmatyökaluja asennuksessa - hyvin mielellään niillä surauttelevat kiinni - saattaa jäädä iskarit lyhytikäisiksi, kun mäntä ottaa ylimääräistä kierrosta, säätömekanismin kestävyydestä nyt puhumattakaan.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei kait se sen enempää pääse pyörimään kuin jakarillakaan? onhan se mäntä symmetrinen ja kääntyyhän se autossa renkaatkin? Se säädin osa varmaa irroitetaan asennuksen ajaksi vai miten se toimii. pirukun näkis ne tavarat vois tutkiskella.

Takaiskarit voisin vaihtaa vaikka ulkona pihalla itse. Olisi vain työkalut ja kunnon tunkki. Jos talli olisi, niin etuiskareitakin voisin harkita itse vaihtaa. Harmittaa kun ei täällä ole mahdollisuuksia askarrella. Suuntaus täytyy joka tapauksessa teettää.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja lamar »

http://www.koni.com/193.html Tuolta voipi hieman tutkiskella Konien toimintaa ja säätöä.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Iskarit oli tullessaan säädöissä? edessä kaiketi tuo päältä säätö valkealla nupiskalla. Minkälainen takaiskarin säätö on? Jotenki alkoi taas karmia mitä sieltä liikkeestä rullaa ulos kun ne anselmit pääsee itsekseen asentelemaan.. (mitenkään vähättele, mutta joskus sellaista ylilyöntiä näkee ettei tosikaan)
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja lamar »

Takaiskareissa säätö on kuten alimmaisessa kuvassa. Painetaan iskunvaimennin pohjaan, pidetään siellä ja käännetään myötäpäivään/kierros (kovenee). Vastapäivään käännettäessä löystyy. Säätöalue n.5 1/2 kierrosta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Net ken on tilanneet kallistuksenvaimentimen puslat, niin mistä ja minkälaiset?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Tee-se-itse vai teetä-joku-toinen ?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mietin tässä tekisinkö itse tuon iskarien vaihdon. Löytyisi suojainen talli ja näemmä työkalutkin. Ei tullut mieleenikään, että on sukua täällä päin ja vielä tee-se-itse tekijää. No se vielä avoinna. Taakse olen vaihtanut jo kerran iskarit. se oli nätti tehdä, kun ei tarvi jousipakkaa alkaa räplään.

Kysynkin nyt teiltä itse tehneiltä onko paha rasti tuo etupää? Käytössä viileä talli, perustyökalut ja luultavasti hallitunkki. Tarviiko jotain erikois työkaluja. Torxi hylsyt, uros ja naaraspuoliset ja jousipuristimet? Muuta huomioitavaa? Edellisestä iskarin vaihto urakasta muistelen vannoneeni etten ikinä tee, mutta eikai tuo uudehkoon autoon luulisi oleva niin paha. Vetarin kumit suojaa hesarilla ettei iskarin pää tipu siihen (viimeksi menikin 2kpl niitä kun ihan itse tein...).

Takaylätukivarret näyttää aika simppeleiltä vaihtaa. kaipa ne lähtee ilman tuskailua?

Enpä taida jaksaa tehdä mitään nuille vakaajan kumeille tässä remontissa. Jos sopivasti käsillä ja sattuu jotain rasvaa olemaan niin ehkä sitä sinne voisi sohasta. Ehdotuksia mitä tököttiä sinne voisi yrittää laittaa?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Poikarukka kirjoitti:Mietin tässä tekisinkö itse tuon iskarien vaihdon. Löytyisi suojainen talli ja näemmä työkalutkin. Ei tullut mieleenikään, että on sukua täällä päin ja vielä tee-se-itse tekijää. No se vielä avoinna. Taakse olen vaihtanut jo kerran iskarit. se oli nätti tehdä, kun ei tarvi jousipakkaa alkaa räplään.

Kysynkin nyt teiltä itse tehneiltä onko paha rasti tuo etupää? Käytössä viileä talli, perustyökalut ja luultavasti hallitunkki. Tarviiko jotain erikois työkaluja. Torxi hylsyt, uros ja naaraspuoliset ja jousipuristimet? Muuta huomioitavaa? Edellisestä iskarin vaihto urakasta muistelen vannoneeni etten ikinä tee, mutta eikai tuo uudehkoon autoon luulisi oleva niin paha. Vetarin kumit suojaa hesarilla ettei iskarin pää tipu siihen (viimeksi menikin 2kpl niitä kun ihan itse tein...).
SS:stä ei ole kokemusta mutta NG-satkusta olen etuiskareiden yläkiinnikkeet vaihtanut molemmille puolille. Ensimmäinen puoli otti aikansa, mutta toinen puoli meni jo tunnissa. Mitä olen WISsin ohjetta tutkinut, niin SS on siinä mielessä helpompi, kun pyörännapaa ei tarvi aukaista. Tallissa kannattaa olla. NG-satkussa aika ehdoton työkalu oli 7 mm kuusiokoloavain, jota ei tahtonut löytyä sitten millään. Piti ostaa 30 € Ironsiden hylsysatsi, josta tuo löytyi. SS:ään luultavasti teetän ainakin etupään, kun joutuu kuitenkin suuntauttaan pyörät sitten lopuksi. Takapäätä voisi kyllä itsekin kokeilla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

tsaarela kirjoitti:NG-satkussa aika ehdoton työkalu oli 7 mm kuusiokoloavain, jota ei tahtonut löytyä sitten millään.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ongelmaa ei pitäisi tuottaa 7 mm kuusiokoloavain, vaan 21 mm hylsyavain lukitusmutterille. Paikka on niin ahdas, ettei sinne mahdu mikään kiintolenkkiavain. Tavallinen kiintolenkkiavain ei menekään sinne koloon, vaan pitää olla sellainen taivutettu. Ostin sellaisen, mutta turhaan. Ainevahvuus oli lenkkiavaimessa sitä luokkaa, ettei se mahtunut. Hylsyavain sitävastoin menee. Ongelmaksi tulee, että normaalihylsystä ei voi pitää vastaan ulkopuolelta. Toki putki- tai lukkopihdeillä, mutta vähän menee amatöörien hommaksi. Täytyi siis löytää hylsy, jossa on ulkopuolella kuuskulmat. Ja sehän löytyi sytytystulppahylsystä. Ostin tätä hommaa varten kunnon cromivanadiumhylsyn. Sitten vain siitä hylsyn läpi (räikän tilalta) kuusiokoloavain ja hyvin homma toimii.

Itselläni on sellainen palasarja, jossa on erilaisia paloja (kuusiokolo, tähti, torx..) sekä eripituisina. Sarjassa on soviteet hylsysarjojen räikille. Tarvitsin sarjasta tuon 7 mm kuusiokoloavaimen (pitemmän version). Ainevahvuus myös tässä palassa on sitä luokkaa, ettei se aivan mahtunut menemään tulppahylsyn läpi. Päässä on 7 mm kuusiokolo-osa, mutta kärkiosan jälkeen pala muuttuu paksummaksi. Porasin hylsyyn sisään isomman reiän. Kovaa ainetta totisesti tämä cromivanadium. Rauhallisesti ja maltilla homma onnistui.

Hyvät valmistelut takasivat, että itse vaihtotyö sujui mukavasti.
Kunnon jousenpuristimissa ei kannata tinkiä. Saattaa tulla hospitaaliin lähtö, jos halvat (lue, huonot) puristimet pettävät kesken työhommien ja jousi laukeaa "päin näköä".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Takapäässä joutuu askartelemaan vähän pitempään kuulemma jos vaihtaa vakaajatkin, ei ole tästä kokemusta mutta näin kerrottiin M:llä alkavassa Trelais liikkeessä. Onkos kellään kokemusta koko alusta rempasta??
Tuo Saabin sporttialusta kyllä kiehtois hintansa puolesta ja vielä kun siinä tulis puslatkin mukaan. Pyöränsuuntauksineen taitas selvitä kolmenumeroisella summalla.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ehkä se kuitenkin helpoin liikkeessä sitten on teettää. eipä tule yllätyksiä, kuin itse tekisi. liikkeessä kuitenkin vastuu asennuksesta ja varmasti työkalut. Itsellä meni maku tuosta saabin alustasta kun sen löytyminen omaani oli niin vaikea, liekö johtui omasta aktiivisuudesta asiaan. Eihän tuo saabin oma missään nimessä huono ole ja pakettina varsinkaan hinnaltaan. Ja jos vielä vakio alustasta haluaa parantaa tasapainoisesti jämäkäksi. Ehdottomasti kannattaa miettiä sitä. Toinen vaihtoehto sitten on panostaa koko raha täysin iskareihin. Varsinkin jos on jo ne jouset ja vakaajat. Konit ainakin tunnettu laadusta ja etuna säätö. Oma konit tällä hetkellä näemmä Tanskassa tulossa.. Tällä viikolla pitäisi paketti tulla. Ensi kuussa asennukset.
Vastaa Viestiin