TiDs vs 2,0t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bob kirjoitti:Dieselin yhteydessä automaattia kannattaisi ehkä harkita - ainakin ajaminen olisi miellyttävämpää kun ei tarvitsisi kapean vääntöalueen vuoksi vaihdekeppiä kokoajan hämmentää.
Vertaa tästä:
1500 rpm - 3500 rpm, täydellä kaasulla. Kummassa on enemmän tehoa ja vääntöä?
Edellä 2,0t, perässä TiDS
Kuva
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nykyautoissa tiettävästi on vaihteisto, eikö? vääntö muuttuu tehoksi ja toisin päin kun kikkaillaan välityssuhteilla. (kierroskone --> tiheämpi välitys -->enempi vääntöä (renkaalla)ja toisin päin). Enemmän se koneen luonne ja toiminta alueen laajuus ratkaisee käytössä. Vaikka sitä vääntöä on kuinka ei se auto kiihdy kuin sitä vastaavalla teholla. 140hp dieseli kiihtyy kuin 140hp bensa, mutta luonne ja välitykset ratkaisee eron kumpi aiemmin vaikkapa 0-100km/h.Tämä nyt oli tämmöinen yleinen kommentti vain aiheesta dieseli vs. bensa. välillä tuntuu että sitä dieselin vääntöä niin kehutaan. vääntö ja teho kuitenki melko pitkälle toisiinsa sidottuja.
Bartti
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2008 10:36

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Bartti »

Nämä on näitä ikuisuusvääntöjä.. Minusta reilumpaa olisi verrata 2.0T ja 1.9Tids:ä, olisi ahdot edes suurinpiirtein samalla tasolla. Tosi asia on, että diisselin huuto loppuun 4000, kun bensa kone jatkaa laulua yli 6000, tästä on hyötyä(?) rajuissa mm. täyskaasu kiihdytyksissä.
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja fatal »

Mitä enemmän kone vääntää niin varmaankin sen leppoisempaa sillä on ajaa. Mutta hepat kertoo siitä huolimatta pääsääntöisesti todellisen kokonaiskiihtyvyyden jos äärirajoilla aletaan kiusaamaan moottoria. Diisseliähän kiusataan jatkuvasti "täysillä" kun se vääntö tulee helposti ulos, bensakone nyt vaan käyttäytyy eri tavalla. Jos katsotaan 0-100 lukemia, niin taulukkohan menee näin: (9-3 SS)

1.9TiDS, 150hp, 9,5sek
1.8t, 150hp, 9,5sek
2.0t, 175hp, 8,6sek
1.9TTiD, 180hp, 8,5sek
2.0T, 210hp, 7,7sek

En ala edes vääntöjä mainitsemaan kun ei niillä ole tuohon 0-100 lukemaan käytännössä juuri merkitystä. Enemmän ratkaissee kuski... Teho on siitä hölmö arvo että sitä ei ole olemassa ilman vääntöä, se on väännön ja kierrosluvun funktio. Mutta on se kuitenkin tuon 0-100 suoritusarvon kannalta ihan kuvaava arvo, muuhun tarkasteluun kannattanee tuijottaa vääntökäyrää ja sen muotoa.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Edellinen postaus kertoi asian varsin havainnollisesti. Vääntökäppyrä kertoo melko hyvin koneen luonteen ja tehokäyrä taas suorituskyvyn. Vaikka ovatkin samaa asiaa erikautta ilmaisten. Konetta katsottava kokonaisuutena. Vääntävällä on mukava ajaa ja vielä mukavempi on ajaa laajalla ja suurella väännöllä oli se sitten millä polttoaineella hyvänsä. nyky bensaturboissahan vääntö on saatu tasaiseksi ja laajaksi (ei ole enää 45 asteen kulmassa nouseva kierrosluvusta mukana tulevaa). Siihen sopivasti välitetty laatikko niin avot, dieselit ovat lähentyneet koko ajan bensakoneiden luonnetta (ei enää lyhyttä piikkiä vääntökäyrän alkumatkassa, joka saa dieseli kiihkoilijan hurmokseen).

Yksinkertaisesti havainnollistaen vääntö on vaikka, että vedät vipua omalla painollasi kerran ja jos 2x painavampi vetää vipua niin sillä on kaksi kertaa suurempi vääntö ja jos väännät puolet pienemmällä painollasi kahdesti teet saman työn kuin painavampi heppu kerralla. Taas jos kaksikertaa tehty työ (kierrosluku) välitetään puolet tiukempaan tulee samaa vääntö siitäkin ulos(vaihteisto). Jos vääntö puolittuu, mutta kierrosluku kaksinkertaistuu on tulos silti tavallaan sama. (todella karkeasti näin) taas dieseli joka voisi olla tämä painavempi kaveri väsyy ei se jaksa riehua samaan tahtiin. silloin välitetään harvemmaksi jolloin nopeus on sama (kuin sinulla) ja vääntöä taas vähempi. tajusiko kukaan nyt tuosta. ELi lopputulos on se vivun toinen pää (rengas, jota pyöritetään). työ = teho = auton liikkuminen
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ristom kirjoitti:
Bob kirjoitti:Dieselin yhteydessä automaattia kannattaisi ehkä harkita - ainakin ajaminen olisi miellyttävämpää kun ei tarvitsisi kapean vääntöalueen vuoksi vaihdekeppiä kokoajan hämmentää.
Vertaa tästä:
1500 rpm - 3500 rpm, täydellä kaasulla. Kummassa on enemmän tehoa ja vääntöä?
Edellä 2,0t, perässä TiDS
Kuva
Bensakoneisella voisin ajaa esim. kolmosella 40 - 140 km/h - mikä vaihde mahdollistaa em. dieselissä vastavan laiskan vaihtajan toiveen? Ei mikään.

Käppyrät eivät kerro valitettavasti totuutta - niistä saa sen tuloksen minkä haluaa. Miksi tarkasteluväliksi valitsit noin alhaisen kierroslukualueen, eihän kukaan tee 1500 kierroksesta täyskaasukiihdytyksiä bensakoneella? Tällaiset bensa / diesel vertailut käppyröillä tai tietyn vaihteen / kierroslukualueen kiihdytyksinä eivät toimi erityyppisille koneille, vai miltäs kuulostaisi kierroslukualueen 4000 - 6000 vertailu tehoissa em. koneille? Niinpä.

Laiskana vaihtajana minua on ihmetyttänyt viimeaikoina yleistyneet 6-vaihteiset manuaalilaatikot bensaturboissa - mihin niitä tarvitaan. 80:n talvirajoitus ja 6:s vaihde... siinäpä oiva yhdistelmä.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti: Laiskana vaihtajana minua on ihmetyttänyt viimeaikoina yleistyneet 6-vaihteiset manuaalilaatikot bensaturboissa - mihin niitä tarvitaan. 80:n talvirajoitus ja 6:s vaihde... siinäpä oiva yhdistelmä.
Vähän samaa olen itsekkin ihmetellyt, kun nyt 5-vaihteisellakin tulee vahingossa ajettua 80kmh 4:s vaihteella.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja fatal »

Twarrior kirjoitti:
Bob kirjoitti: Laiskana vaihtajana minua on ihmetyttänyt viimeaikoina yleistyneet 6-vaihteiset manuaalilaatikot bensaturboissa - mihin niitä tarvitaan. 80:n talvirajoitus ja 6:s vaihde... siinäpä oiva yhdistelmä.
Vähän samaa olen itsekkin ihmetellyt, kun nyt 5-vaihteisellakin tulee vahingossa ajettua 80kmh 4:s vaihteella.
Kyllä niitä satunnaisia tilanteita tulee vastaan että miettii että ei haitaisi jos jako olisi aavistuksen erilainen ja valinnanvaraa enemmän. Mutta ei ne kauhean merkittäviä ole.. Muutenkin tulee välissä vaihdettua kolmoselta suoraan vitoselle jne että en tiedä olisiko niistä lisävaihteista apua. Toki voisi tehdä 1->2->4->6 tai jotain vastaavaa :)
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

No on siinä yksi pointti tuo kakkosen välitys viisivaihteisessa laatikossa.
Se on hyvä ja huono, välillä tuntuu että sais olla vähän lyhyempi.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ollin ja olen edeleen sitä mieltä mitä mieltä olin jo viime kevättalvella ostaessani Saabin.

5-vaihteisen laatikon välitykset ei satu mulle sitten mitenkään.
6-vaihteista en ole kokeillut olisko siinä asiat paremmin.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei kai siitä mitään haittaa ole, vaikka vaihteita onkin enemmän? Maastopyörässäkin taitaa olla 24 vaihdetta. En mä niitä kaikkia käytä, mutta tuosta määrästä löytyykin sitten joka tilanteeseen sopiva. Kai sitä autossakin voi hypellä miten tahtoo vaihteiden välillä ja käyttää sopivaa? Todennäköisemmin luulisi sopiva löytyvän kuudesta kuin viidestä... :roll:

Tämä on siis puhdasta mutuilua. En ole koskaan ajanu kuusivaihteista autoa, vain viisi- ja nelivaihteista (Suzukissa tosin oli alennusvaihteisto, eli periaatteessa kahdeksan vaihdetta :wink: )
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Voiko tätä kutsua OT:ksi, mutta ajaessani v70 volvoa 2.4 (170hp) manuskalla suorastaan vitutti mennä liikenneympyrään kun kakkosella jurrutti ja ykkösellä kone huusi kuin viimeistä päivää. Uskon, että 6-vaihteinen loota bensa-autoonkin on aivan oiva juttu, ainakin kaupunkinopeuksissa.
Turbo²
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja et »

No tätä voi kutsua OT:ksi.
Kuullostaa karmeilta nuo uusien autojen askit, vaikka todellisuudessa varmankin unelmia. Toivottavasti tulevaisuudessa tulee saappiin 3 vaihteisia laatikoita missa aluevaihdin ja kertoja (peukalolle ja etusormille). Hetken opettelun jälkeen löytisi aina oikea vaihde pelkästään keppiä kääntämälla ja välillä sormia liikuttamalla.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

HEP!
Tämä ei ole bensa vs. diesel vääntö. Aika hyvät sivuraiteet saatiin keskusteluun parilla käppyrällä. Heitin käppyrät peliin, jotta alkuperäinen ketjun aloittaja voi suhteuttaa niitä omaan ajotapaansa. Ajetaan me muut vaikka 8000rpm kierroksilla ne kellä kiertää.. Kertooko se, että monta bensakuskia älähti, huonosta itsetunnosta??
Bensakoneella ja erityisesti Saabin turboilla voi hyvinkin tehdä ja reippaita täyskaasukiihdytyksiä alle 1500rpm.. Mutta ei jauheta siitä tässä enää.
Bob kirjoitti:Bensakoneisella voisin ajaa esim. kolmosella 40 - 140 km/h - mikä vaihde mahdollistaa em. dieselissä vastavan laiskan vaihtajan toiveen? Ei mikään.
Vaihde numero neljä.
Bob kirjoitti: vai miltäs kuulostaisi kierroslukualueen 4000 - 6000 vertailu tehoissa em. koneille? Niinpä.
Ei aivan yhtä arkipäiväinen kierrosalue kaikille bensakoneellakaan.. Osa porukasta tietty vetää rajoittimelle, mutta varmaan harvempi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ristom kirjoitti:...Bensakoneella ja erityisesti Saabin turboilla voi hyvinkin tehdä ja reippaita täyskaasukiihdytyksiä alle 1500rpm...

Kertooko se, että monta bensakuskia älähti, huonosta itsetunnosta??
Tuskin silloin kuitenkaan mistään kiihdyttämisestä voi puhua, pikemminkin nopeuden lisäyksestä.

Huono itsetunto?? - hohhoijaa... taidanpa keksiä jotakin järkevämpää tekemistä...

Kerroin alunperinkin vain mielipiteeni, joka perustui omiin ajokokemuksiin em. tyyppisillä autoilla.
Vastaa Viestiin