Etujousi Katki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2182
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja anv »

suorsa kirjoitti:
anv kirjoitti:Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
Mikäs sen rikkoo?
Tällaisen ohjeen sain kun ostin konit. Että pulttipyssyllä helposti tulee pyöritettyä iskarin vartta, mitä ne tiivisteet eivät kestä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niinpä niin, Risto ja Nuts.

Itselläni on juuri tuo 1/2" tulppahylsy, mutta... kun siellä ei ole kokonaan läpi tarpeeksi isoa reikää.
Kuusiokolo avain menee heittämällä kyllä tuolta 1/2" räikän päästä ja toisaalta myös sieltä tulpan päästä. Sieltä sisältä menee kapeammaksi, jotta mm. tuo kumitutti, johon tulppa tarraa kiinni pysyy eikä tule läpi. Pitkästi ei tarvinnut porata, mutta kova aine teettää töitä.
Näin ainakin minulla olivat nuo tulppahylsyt. Onneksi siellä on kohtuullinen reikä läpi jotta on hyvä alku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Minkä kokoinen kuusiokoloavain sieltä pitää mahtua? Tässä koneen luona on pari tulppahylsyä ja toisessa ei ole mitään supistuksia sisällä, kun kumitutin ottaa pois, ja toisesta menee 10 mm:n kuusiokoloavain läpi, vaikka siellä supistus onkin.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja suorsa »

anv kirjoitti:
suorsa kirjoitti:
anv kirjoitti:Isot pojat kertoo että pulttipyssy tuossa kohtaa on paras tapa tuhota iskari.
Mikäs sen rikkoo?
Tällaisen ohjeen sain kun ostin konit. Että pulttipyssyllä helposti tulee pyöritettyä iskarin vartta, mitä ne tiivisteet eivät kestä.
Näinhän ne sanoo, mutta tuskin ne sitten kestävät etupyörien kääntelyäkään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En minä enää muista minkä kokoinen tuo kuusiokoloavain on.
Itselläni on parikin 1/2" hylsysatsia, joissa mukana tulppahylsyt. Eikä niistä kummastakaan mennyt tarvittava kuusiokoloavain läpi.
Sitten en muista, että porasinko niistä toista, vai ostinko tähän tarkoitukseen vielä yhden erillisen tulppahylsyn ihan tätä varten. Joka tapauksessa porata piti.

Jos joistakin 21mm tulppahylsyistä löytyy riittävän iso läpireikä, niin sehän on hyvä. Minulle vain sattui sitten erilaiset. Tärkeintä lienee se, että saa juuri sopivan iskarihylsyn.

Eli se riittää tästä.
Kysyjälle vain tiedoksi, että tarvitsee tähän työkalun, jota mahdollisesti voi joutua avartamaan. Tai sitten sen pulttipyssyn, jos sitä nyt sitten sai käyttää. Otappa siitä selvää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^voisko nuo tykätä kyttyrää siitä jos joku Keijo pyörittelee pulttimopolla muutaman sata rpm, jolloin tiivisteiden hinkkaus on vähän eri luokkaa kuin pyörien kääntelyssä ajaessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Täytyypä metsästää tuota hylsyä ennen operaation aloitusta. Pulttipyssy on myös käytettävissä jos se kerta sillä aukeaa, mutta millä sen sitten takaisin kiinni laittaa kun ei kuitenkaan pysty kuusiokololla pitämään keskeltä kiinni...?

Kävin äsken katsomassa niin keskellä oleva kuusiokolo on 7mm (tietenkin kun hyllyssä on 6 ja 8mm :roll:) Sattuipa hyllyssä olemaan tämmöinen tulppa-avain:
Kuva

Eiköhän tuolla onnistune tarpeeksi hyvin kiristys. Tuo on siis täysin ontto putkilo.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Mennen tullen olen pulttimopolla ampunut. Iskarin varresta pidän samalla käsin kiinni, ettei se juurikaan pääse pyörimään. Tämäkin työn tekemiseen taitaa olla yhtä monta tapaa, kuin tekijääkin. Mää valitsin sen nopeimman.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Edit
Viimeksi muokannut Tukkeuma, La Huhti 11, 2015 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LazzeL
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja LazzeL »

Rengastöitä tehdessä huomasin, että nyt on omastakin SS:stä kuskinpuolen etujousi poikki n. 10cm pätkän verran alapäästä. Onko nuo motonetin jouset kuinka kuraa?

Kannattaako samantien vaihtaa parempaan, kun olen miettinyt myös iskareiden vaihtoa jossain vaiheessa? Konin FSD iskareita olen kuullut kehuttavan, mutta löytyykö jostain settiä, jossa olisi myös jouset matkassa? Madallusta en kaipaa, koska tulee suht usein ajeltua teitä, jossa maavaraa ei voi olla liikaa :D

Edit: näkyy orkkisjouset saavan hintaan 99e/pari tai mallia sport 119e/pari ja iskarit 119e/kpl tai sport 149e/kpl. Onko sport-alusta kuinka paljon parempi verrattuna perusalustaan?
9-3 SS 1.8t Linear MY07
ysi3ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Touko 09, 2013 14:43

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja ysi3ss »

LazzeL kirjoitti:Rengastöitä tehdessä huomasin, että nyt on omastakin SS:stä kuskinpuolen etujousi poikki n. 10cm pätkän verran alapäästä. Onko nuo motonetin jouset kuinka kuraa?
Joo vähän väliä on kamppiksia ihan orkkisjousista ja iskareista Saabpartsilla ja jälleenmyyjillä, ei kannata Moponetin jousiin muutaman euron takia sekaantua.

Itse jouduin vuosi sitten vaihtamaan kans jouset ja silloin myös sai kampanjahintaan sporttijouset, laitoin semmoset sitten. Onhan se maantiellä mukavan jäykkä ja tukeva, mutta huonokuntoisella tiellä saa kyllä tosissaan ajaa kieli keskellä suuta, montut tuntuu kyllä melkolailla :lol:
-Saappi kait se on autojen mersu
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^ Ehkäpä se oleellinen kysymys on onko OEM laatu parantunut. Motonetin laatu saattaa olla kestävämpi kuin ensiasennusjousi.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

225tkm kesti oikea etujousi 2008 1.8t farkussa. Meinasin nuo sportti jouset laittaa eteen, nousee varmaan keula vähän. Kannattaako muuta vaihtaa samalla esim. kääntölaakerit?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, ehdottomasti ne kääntölaakerit. Jumissa oleva laakeri on todennäköisesti katkaissut sen jousen. Ylätuki kannattaa tarkastaa että se on kunnossa ja jos ei ole niin sitten se vaihtoon. Harvemmin niitä ylätukia rikki on mennyt mutta siitä huolimatta sen kunnon tarkastaminen tuossa yhteydessä kannattaa. (Mutta ehkä kannattaa kuunnella jonkun toisenkin mielipide ettei jotkut tulkitse vain myyjän puheiksi...)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Etujousi Katki

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

18-3393
Etuisk ylätukilaakeri Vectra-C/Zafira/Astra-H/9-3
Sopivuudet:
- 9-3 03-> YlätukiLAAKERI eteen
Hinta:
19,90€

onko toi kääntölaakeri?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin