Op-Com Saabille
Re: Op-Com Saabille
Mulla on turhana joku kiinalainen op-com jos jollakin tarvetta. Vantaalta löytyy. Käytetty joskus -08 9-3 1.9tid ja zafiraan.
Sen huomasin tuon kanssa että kaikki softat ei toiminu jos netistä haki. Mukana tulleella toimi ok.
Sen huomasin tuon kanssa että kaikki softat ei toiminu jos netistä haki. Mukana tulleella toimi ok.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Op-Com Saabille
Comi näkyy näin Win10 koneeni laitehallinnassa. Ominaisuuksista selviää tällaista:
Tämän laitteen ohjaimia ei ole asennettu. (Koodi 28)
Tätä laitetta varten ei ole yhteensopivaa ohjainta.
Etsi ohjain tälle laitteelle valitsemalla Päivitä ohjain.
En ole kerennyt vielä testaamaan autossa, mutta päivitänkö ohjaimen vielä ennen autoa?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Op-Com Saabille
Olikohan näissä uusimmissa win -järjestelmissä otettava "joku" allekirjoitus pois päältä, jotta opcom -ajurit suostuu toimimaanAPS kirjoitti:
Comi näkyy näin Win10 koneeni laitehallinnassa. Ominaisuuksista selviää tällaista:
Tämän laitteen ohjaimia ei ole asennettu. (Koodi 28)
Tätä laitetta varten ei ole yhteensopivaa ohjainta.
Etsi ohjain tälle laitteelle valitsemalla Päivitä ohjain.
En ole kerennyt vielä testaamaan autossa, mutta päivitänkö ohjaimen vielä ennen autoa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
En ole siis vielä yrittänyt asentaa ajuria.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Op-Com Saabille
Kannattaa asentaa sitten se ajuri mikä on tullut opcomin mukana. Sen pitäisi silloin olla juuri tuohon palikkaan sopiva. Mikä tahansa opcom-ajuri ei käy vaan niitä on erilaisia riippuen palikan versiosta.
Ja tosiaan, muistaakseni win7 eteenpäin piti ottaa allekirjoituksen pakotus käyttöjärjestelmässä pois päältä.
Itse en näitä ole tarvinnut, kun tuo vanha palikka ajureineen toimii virtuaalikoneen win xp:ssä ilman mitään "säätöjä". Itse ohjelmasta on käytössä uudempi versio kuin mitä alkuperäinen.
Ja tosiaan, muistaakseni win7 eteenpäin piti ottaa allekirjoituksen pakotus käyttöjärjestelmässä pois päältä.
Itse en näitä ole tarvinnut, kun tuo vanha palikka ajureineen toimii virtuaalikoneen win xp:ssä ilman mitään "säätöjä". Itse ohjelmasta on käytössä uudempi versio kuin mitä alkuperäinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Hommasin myös Op-Comin, tosin mukana tullut CD oli rikki paketin saapuessa.
Sain onneksi laitteen pelittämään netistä ladatulla softalla ja ajureilla.
Yksi ongelma kuitenkin ilmeni, olin aikeissa poistaa vikakoodia P0420, laite lähtee tekemään työtä käskettyä, muttei lopulta poista koodia.
Moottorivalo ei sammu. Techillä ja muilla testereillä häipyy ja moottorivalo myös sammuu.
Mitäköhän teen väärin, tai en ymmärrä?
Valikosta valittu vm.2009 ja Vectra C ja Z20NET, ja kyseessä allekirjoituksen auto.
Tämä on kakkos lambdan herja ja sen pitäisi poistua, varsinkin auto sammuksissa.
Sain onneksi laitteen pelittämään netistä ladatulla softalla ja ajureilla.
Yksi ongelma kuitenkin ilmeni, olin aikeissa poistaa vikakoodia P0420, laite lähtee tekemään työtä käskettyä, muttei lopulta poista koodia.
Moottorivalo ei sammu. Techillä ja muilla testereillä häipyy ja moottorivalo myös sammuu.
Mitäköhän teen väärin, tai en ymmärrä?
Valikosta valittu vm.2009 ja Vectra C ja Z20NET, ja kyseessä allekirjoituksen auto.
Tämä on kakkos lambdan herja ja sen pitäisi poistua, varsinkin auto sammuksissa.
Re: Op-Com Saabille
Eikö se moottorivalo pala ihan muutenkin kaikki kunnossa olevana silloin kun auto ei ole käynnissä ja sammuu vasta auton käynnistyttyä. Mikäli nyt tästä kyse. Kyllä se OPCOM koodit (yleensä) nollaa, ellei vika heti ilmesty takaisin.Gnek kirjoitti:Hommasin myös Op-Comin, tosin mukana tullut CD oli rikki paketin saapuessa.
Sain onneksi laitteen pelittämään netistä ladatulla softalla ja ajureilla.
Yksi ongelma kuitenkin ilmeni, olin aikeissa poistaa vikakoodia P0420, laite lähtee tekemään työtä käskettyä, muttei lopulta poista koodia.
Moottorivalo ei sammu. Techillä ja muilla testereillä häipyy ja moottorivalo myös sammuu.
Mitäköhän teen väärin, tai en ymmärrä?
Valikosta valittu vm.2009 ja Vectra C ja Z20NET, ja kyseessä allekirjoituksen auto.
Tämä on kakkos lambdan herja ja sen pitäisi poistua, varsinkin auto sammuksissa.
Tarkistitko nollauksen jälkeen ilman käynnistystä oliko vikakoodi pois? Välittämättä mittariston valosta tuossa vaiheessa.
Tuleeko koodi heti käynnissä olessa takaisin uudelleen?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Eli virrat ON-asennossa koodia poistaessa tulee teksti (Clearing fault codes) jonka jälkeen vikakoodi jää siihen kun mitään ei olisi tapahtunut. Käynnistäessä moottorivalo palaa edelleen, ja vikakoodi on edelleen aktiivisena.petrisa kirjoitti: Eikö se moottorivalo pala ihan muutenkin kaikki kunnossa olevana silloin kun auto ei ole käynnissä ja sammuu vasta auton käynnistyttyä. Mikäli nyt tästä kyse. Kyllä se OPCOM koodit (yleensä) nollaa, ellei vika heti ilmesty takaisin.
Tarkistitko nollauksen jälkeen ilman käynnistystä oliko vikakoodi pois? Välittämättä mittariston valosta tuossa vaiheessa.
Tuleeko koodi heti käynnissä olessa takaisin uudelleen?
Koodi näkyy olevan not present tilassa.
Kerrottakoon että vilkun tilapäisen häiriön vikakoodi poistui kyllä. Takalasin pyyhkimen vikakoodi ei poistunut koska siinä ei ole sulaketta ja näin ollen kokoajan ns. vikatila päällä.
Tietysti on aina olemassa mahdollisuus että softassa on joku bugi? Tämä käyttämäni softa on versio 100219 DIAG 08/2010. Tämän Ruotsista tulleen Op-Com kapulan mallista ei ole muuta kirjoitettua tietoa kun versionumero 090714 myynti ilmoituksessa.
Re: Op-Com Saabille
No, eipä siitä sitten oikein ota selvää mikä pielessä, opcommissa vai missä...
Kysele opelfoorumilta kun siellä enemmän tietoa opcomista ja eri softaversioista sekä siitä palikasta.
Kysele opelfoorumilta kun siellä enemmän tietoa opcomista ja eri softaversioista sekä siitä palikasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Kiitti vinkistä, täytyykin tehdä niin!petrisa kirjoitti:No, eipä siitä sitten oikein ota selvää mikä pielessä, opcommissa vai missä...
Kysele opelfoorumilta kun siellä enemmän tietoa opcomista ja eri softaversioista sekä siitä palikasta.
Sen panin merkille että laitteessa valot ei vilku, eikä laite naksu tämän kyseisen vikakoodin poiston kohdalla.
Luultavasti vain softassa bitti vinossa.
Re: Op-Com Saabille
Nyt kun minusta on kehkeytynyt tällainen varsinainen foorumikyselijä, kysytään vielä että minkä alla Op-Comissa on sytytyskatkosten määrä, AD ja Long term fuel trim?
Re: Op-Com Saabille
Sitä ei saa ollenkaan . Tämä on lähes varma muistikuva.Gnek kirjoitti:Nyt kun minusta on kehkeytynyt tällainen varsinainen foorumikyselijä, kysytään vielä että minkä alla Op-Comissa on sytytyskatkosten määrä, AD ja Long term fuel trim?
Nuo mainitsemasi liittyvät polttoainepuolen "sopeutukseen" eikä ne kerro sytytyspuolen katkoksista mitään. Sama koskee myös vikatilanteissa ilmenevää polttoaineen turvakatkaisuja eli fuelcut-arvoja, niitäkään ei saa OpCommilla näkyviin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Aika erikoista että toisella Op-Com softalla antoi yhtäkkiä vikakoodia molemmista parkkivaloista, vaikka olivat kunnossa. Itse vikakooodeja tämä ei antanut poistaa. Kun kokeilin seuraavaa softaa, tämä toimi muuten samalla tavalla, eli yhteydet ym. pelaa, mutta parkkivaloherjat olivat poissa. Myöhemmin kokeillessa jälleen huvikseni tätä aikaisempaa softaa, parkkivalokoodit olivat jälleen läsnä, eikä niitä nytkään voinut poistaa.
Täytyy vain sanoa että toimiessaan op-com on hyvä ja varsin laaja, mutta näyttää myös siltä (kuten tässäkin keskustelussa aikaisemmin mainittu) että joistakin näistä kiinaversioista ei ole juuri mihinkään. Varsinkaan ellei ole alkup. levykettä käytettävissä.
Omalla kohdalla tuntui nyt siltä että itse palikka olisi ollut viallinen. Laite vilkutti ja naksui ja pääsi kyllä kaikkeen käsiksi, mutta nollauksien kohdalla laite oli mykkänä.
Goglailtuani viikon ja kokeiltuani viittä eri softaa, joissa kaikissa meni interface test läpi + eri johtoja ei ollut muuta vaihtoehtoa kun palauttaa tämä yksilö myyjälle.
Eli arpapeliksi saattaa tosiaan mennä.
Täytyy vain sanoa että toimiessaan op-com on hyvä ja varsin laaja, mutta näyttää myös siltä (kuten tässäkin keskustelussa aikaisemmin mainittu) että joistakin näistä kiinaversioista ei ole juuri mihinkään. Varsinkaan ellei ole alkup. levykettä käytettävissä.
Omalla kohdalla tuntui nyt siltä että itse palikka olisi ollut viallinen. Laite vilkutti ja naksui ja pääsi kyllä kaikkeen käsiksi, mutta nollauksien kohdalla laite oli mykkänä.
Goglailtuani viikon ja kokeiltuani viittä eri softaa, joissa kaikissa meni interface test läpi + eri johtoja ei ollut muuta vaihtoehtoa kun palauttaa tämä yksilö myyjälle.
Eli arpapeliksi saattaa tosiaan mennä.
Re: Op-Com Saabille
Muistelen että parkkivalokoodit liittyvät faceliftin lediparkkeihin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Op-Com Saabille
Ok, eli ilmeisesti jotakin ledien jännitteisiin ja testerin niiden eri tavalla tulkitsemiseen liittyvä asia?SS kirjoitti:Muistelen että parkkivalokoodit liittyvät faceliftin lediparkkeihin.
Mahtaako jotkut softat luulla että auto on pre-facelift, vanhalla keulalla ilman ledejä jolloin tiedot eivät täsmää? Tätä kyseistä herjaa ei nimittäin koskaan ole tullut edes Tech 2:lla. Toisaalta vian luulisi olevan auton muistissa, ei niinkään testeristä riippuva.
Tietysti, jos testeri tulkitsee vian olevan aktiivinen, sitä ei välttämättä voi poistaa. Kuitenkin esimerkiksi P0420 joka on katalysaattorin puhdistustehoon liittyvä anturin havainto, tämän voi nollata, varsinkin jos auto ei ole käynnissä. Omalla kohdalla Op-com ei onnistunut, toisin kun esim Tech2 ja Autocom.
Mutta se siitä, kokeillaan toista Op-comia, sillähän asiat selviää. Normaalisti tämä yksilö joka tapauksessa ei toiminut.