Vähän samaan tapaan kuin petrisa olen tuota itsekin pohtinut, tosin en noin detaljitasolla. Oma ajatukseni on siis aina ollut se että isommasta akusta ei ole mitään haittaa, se on vähän kuin isompi bensatankki autossa eli ei vaikuta kulutukseen mutta auttaa viemään pidemmälle jos sitä bensa-asemaa ei sitten matkan varrelle osunutkaan. Mutta että jos käytät täydestä tankista 30 litraa, niin sen tankkaaminen taas täyteen maksaa saman ja kestää mittarilla yhtä kauan oli se itse tankki sitten 50- tai satalitrainen.
Mut mä en ole mikään akkuteknologian asiantuntija ja siksi alkoi heti kiinnostaa tuo Pakarin näkemys siitä että isompi akku ei ehdi ajossa latautua täyteen yhtä hyvin kuin pieni akku.
Onko niin että kapasiteetiltaan isommassa akussa on aina pienempi sisäinen resistanssi kuin kapasiteetiltaan pienemmissä samaa teknologiaa edustavissa akuissa, vai vaikuttaako asiaan muutkin tekijät? Siis esim jos vertaan kahta tällaista akkua:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909540/ ... xL175xK175
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909407/ ... xL175xK225
Toinen on 61Ah/600A ja toinen 80Ah/510A, eli kapasiteetiltaan isommassa akussa on ihan huomattavasti alhaisempi kylmäkäynnistysvirta. Onko noissakin lähtökohtaisesti 80Ah akussa pienempi sisäinen resistanssi vai voiko olla toisinkin päin? Ja miten paljon siihen resistanssiin vaikuttaa akun varaustaso, eli jos nyt puhutaan vaikka tilanteesta jossa operoidaan tuolla yli 80 % SOC-tasoilla, niin onko erot sisäisessä resistansseissa akkujen välillä yhtä isot kuin alhaisemmilla varaustasoilla? Ymmärrän hyvin sen että tyhjänä iso akku ottaa virtaa ronskimmin kuin pieni akku, mutta onko asia näin myös kun akut on lähes täynnä, ja varsinkin tilanteissa joissa ei tarkastella varaustasoa prosentteina vaan täydestä akusta kulutettuina ampeeri- tai wattitunteina?