9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????
Saab 93 SS:n äänentoistosta
Palaan vielä kokemukseeni äänentoiston parantelusta koskien 13:n kaiuttimen järjestelmää. Hintaa tällä systeemillä autoveroineen on yli 1800 euroa eli summa, jolla mistä tahansa hankittuna saisi jo loistavat soittopelit. Mainitsemani parantelu laadukkaampien kaiuttimien hankinnalla ei sinällään enää ole kohtuuttoman kallista, mutta kun se perushinta... Systeemissä on kaksi vahvistinta, joista toinen peräkontissa, toinen kuljettajan istuimen alla (tehoa 80W ja 30W). Integroidussa systeemissä käytetään optisia väyliä, joten soittimen ja vahvistimien välille ei nähdäkseni voi tehdä mitään muutoksia. Vahvistimista kaiuttimille menevä johdotus on tavanomainen eli kaiuttimet voi vaihtaa. Integroitu laite on tietty tyylikäs, sujuvakäyttöinen ja hyödytön varastaa, mutta silloin on tyydyttävä tehtaan laitteiden rajoituksiin. Vaikka ohjekirjassa puhutaan hattuhyllyn subbarista ei se mikään todellinen subbari ole vaan 6x9":n "bassokaiutin". Jotain matalaa ääntä sieltä siis tulee. Etupään parantelussa tärkeää on paitsi laadukkaammat kaiuttimet, etenkin äänitasapainon muokkaus ja säätö, joka tehtaalla on asetettu aivan pieleen. Mainitsemallani keinolla saa selvän muutoksen parempaan. Tuntuu, että vahvistimissa sinänsä riittää puhtia, jollei sitten tykkää saada itselleen kuulovauriota mielettömällä luukuttamisella.
hifivaari
Re: Saab 93 SS:n äänentoistosta
Kiitos näistä erittäin asiantuntevista tiedoista !!!!esajy kirjoitti:Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan. Ostin oman 93:ni laajimmalla l. 13 kaiuttimen systeemillä ja silti pettymykseni oli suuri. Ääni oli kovin keskialuevoittoinen, tukkoinen ja nasaalinen. Mutta etupäälle löytyi jo apua. Tässä yksi mahdolllisuus oleellisesti parantaa toistoa. Oviin menee tavalliset 6,5" kauttimet melkein heittämällä , ainakin Alpinen hyvälaatiuiset kaiuttimet mahtuivat juuri ja juuri myös syvyydeltään. Alkuperäiset ovikajarit on 2 ohmiset, mutta 4 ohmia toimii varsin hyvin. Kojelaudassa on siis 1,5 diskantit ja 3,5" keskiäänikaiuttimet ja keskellä yksi 4" kajari. Alkuperäisten ongelma on mielestäni aivan liiaksi korostettu keskialue, joka nousee ylös ja liiankin keskelle, stereokuva kärsii äänen sävystä puhumattakaan. Jätin 3,5" k:t pois kokonaan, vaihdoin Alpinen diskantit tilalle ja johtoihin (oven sisällä) sijoitetuilla jakosuotimilla ohjasin enemmän midbassoa oviin ja diskanttia tietysti ylös. Ongelmana kuuntelussa oli vielä keskikajari, jonka vaihdoin edulliseen Blaukkarin kaksitiekaiuttimeen (siis 4") ja vaimensin signaalia 6 desibeliä. Tämä laajensi stereokuvaa ja hillitsi ylikorostunutta keskialuetta. Nyt järjestelmä soi mielestäni oikein mukavasti ja erottelevasti, ero alkuperäiseen on roima. Taakse on mahdollista tehdä sama juttu, eli laadukas kaksitiesysteemi vanhojen tilalle. Tällöin faderilla voi takapäätäkin tuoda esiin ja saada enemmän bassoa kuuluviiin 6x9 kaiuttimista. Hintaa muutokselle tietty tuli, mutta sillkka kärsimys ja hampaiden kiristely äänen laaduttomuudesta loppui.
Eli vaikutta paljon valoisammalta, koska tämä ei ole mikään tolokuttoman monimutkainen parannuskonsti. Minulle tällä muutoksella toteutettu parannus riittää varmasti, koska olen perheellinen ja lapset usein kyytissä, joten en pysty hirveästi "luukuttamaan" enkä edes halua.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Olen uutta 9-3:sta tilaamassa ja haluaisin äänentoiston olevan edes kohtuullinen, joten 7:n kaiuttimen ES 2 olisi minimi. Olen harkinnut myös 13 kaiuttimen sarjaa, mutta onko siinä selvästi huomattava ero pykälää alempaan sarjaan? Myyjäliikkeessä ei ollut mahdollisuutta kuunnella tuota prestige 300-sarjaa. Ainoastaan aivan järkyttävää 4-kaiuttimista ja hiukan parempaa 7-kaiuttimista sarjaa olen saanut kuunnella.
Nykyisessa autossani (Nissan Primera) on tehtaalla integroitu peruspaketti ja se soi korvissani huomattavasti paremmalta kuulostavana kuin nämä Saabissa kuunnellut paketit kuuntelin myös uuden audi a4 turbolinen äänentoistoa koeajolla ja se oli mielestäni saabiakin heikompi...
Kannattaisiko siis ottaa 13 kaiutinta vaiko vain 7 ja tarvittaessa yrittää itse sitä päivittää? Itse näiden virittely tosin voi olla tosi hankalaa kun ei ole kokemusta autohifin rakentelusta lainkaan.. Toisaalta, kannattaako äänentoistoon panostaa kovasti, jos rengasmelu kuitenkin hukuttaa soundit..
Nykyisessa autossani (Nissan Primera) on tehtaalla integroitu peruspaketti ja se soi korvissani huomattavasti paremmalta kuulostavana kuin nämä Saabissa kuunnellut paketit kuuntelin myös uuden audi a4 turbolinen äänentoistoa koeajolla ja se oli mielestäni saabiakin heikompi...
Kannattaisiko siis ottaa 13 kaiutinta vaiko vain 7 ja tarvittaessa yrittää itse sitä päivittää? Itse näiden virittely tosin voi olla tosi hankalaa kun ei ole kokemusta autohifin rakentelusta lainkaan.. Toisaalta, kannattaako äänentoistoon panostaa kovasti, jos rengasmelu kuitenkin hukuttaa soundit..
Voi loppujen lopuksi tulla halvemmaksi tilata edullisimmalla audiopaketilla ja ostaa itse tarvittavat hilppeet. 2- tai 3-tie-erillissarja eteen, taakse samanlainen jos tykkää kuunnella niskan takaa ja sopiva vahvistin takakonttiin tai johonkin piiloon.
Kaiuttimien määrähän ei juuri tarkaise, vaan niiden laatu. Erillissarjan asennuskaan ei ole kovin hankalaa. Hifiliikkeessä asennettunakin voi tulla halvemmaksi tuollainen kunnon komponenteista kasattu ratkaisu, kuin auton alkuperäinen, usein ylihintainen audiopaketti.
Tietty vähän vaivaa täytyy nähdä, mutta asiantunteva asentaja laittaa äänimaailman kuntoon päivässä.
Kaiuttimien määrähän ei juuri tarkaise, vaan niiden laatu. Erillissarjan asennuskaan ei ole kovin hankalaa. Hifiliikkeessä asennettunakin voi tulla halvemmaksi tuollainen kunnon komponenteista kasattu ratkaisu, kuin auton alkuperäinen, usein ylihintainen audiopaketti.
Tietty vähän vaivaa täytyy nähdä, mutta asiantunteva asentaja laittaa äänimaailman kuntoon päivässä.
BMW 320dA Coupe LCI
Onkohan kukaan viritellyt vahvistimia tai kaijuttimia tuohon normi "alkaen malliin" eli 70W-systeemiin? Päivittäminen 150W systeemiin maksaa 400e, luulis että kunnon erillissarjalla (200e) eteen ja jotain muuta kivaa pääsisi aika pitkälle kun kuuntelee mielipiteitä tuostakin sarjasta. Jotenkin kuulostaa hukkaan heitetyltä rahalta tuo 400e.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Missä bassot
Kirjoitin tästä aiheesta foorumiin 17 maalisk.Itselläni oli ES-2 .Ostin DLS;n
vavistimen ja 6x9 kaiuttimet taakse valmiisiin paikkoihin, kylläkin nostin
kaiuttimia hiukan ylemmäs,vesivaneria apuna käyttäen.
Mielestäni tulos on hyvä olen erittäin tyytyväinen, ja bassot kuuluu
aivan riitävästi,soittimessa basso säädin on suunnilleen puolessavälissä.
Nim.Mikkoma
vavistimen ja 6x9 kaiuttimet taakse valmiisiin paikkoihin, kylläkin nostin
kaiuttimia hiukan ylemmäs,vesivaneria apuna käyttäen.
Mielestäni tulos on hyvä olen erittäin tyytyväinen, ja bassot kuuluu
aivan riitävästi,soittimessa basso säädin on suunnilleen puolessavälissä.
Nim.Mikkoma
Sisältääkö tuo 400€ päivitys myös asennuksen?peinu kirjoitti:Onkohan kukaan viritellyt vahvistimia tai kaijuttimia tuohon normi "alkaen malliin" eli 70W-systeemiin? Päivittäminen 150W systeemiin maksaa 400e, luulis että kunnon erillissarjalla (200e) eteen ja jotain muuta kivaa pääsisi aika pitkälle kun kuuntelee mielipiteitä tuostakin sarjasta. Jotenkin kuulostaa hukkaan heitetyltä rahalta tuo 400e.
Myös itselleni tuo 70W systeemi oli valtava pettymys, sillä entisessä vm. -99 9-3:ssa oli todella hyvät saundit tähän nykyiseen kihinäpönttöön verrattuna. Jos oviin lisää kaiuttimet 70W -systeemissä, löytyykö ko. vahvarista niille liitäntää?
Joukom
Paljonko tuo tarjous oli ja missä teetit? Oulun Aineella olivat ihan pihalla kun kyselin päivitysmahdollisuudesta.Saabanan kirjoitti:Noniin tulipahan tilattua aika stereopäivitykseen ens viikoksi, eli ES1:nen Es2:ksi. Tarjouksen mukaan joka tuli meille SportSedanin omistajille
Se että onko se hintansa arvoinen on kyseenalaista, mutta kuulostaa se jumalattoman paljon paremmalta kuin ES1. Oon verrannut kaverin autoon jolla on ES2.
Taajuusvaste ES1:llä on alapäässä 110Hz, joten onnistuuko taakse enää vahvarillakaan ja taajuuskorjaimella saada bassoja jos lisää paremmat kajarit? Onko kukaan kokeillut tätä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Perhana, mun yhteys pätkii... Postasin juuri äsken juttuni ja kun olin painanut "Lähetä", foorumista tuli ilmoitus "invalid_session", ja sinne hävis mun viesti bittiavaruuteen
No kirjoitetaan uudestaan:
eli selvennykseksi:
ES1 = Saab Audio (ilman näyttöä, näyttö SIDissä), Premium 70 W
ES2 = Saab Infotainment (musta/vihreä näyttö SIDin lisäksi), Premium 150 W
ES3 = Saab Infotainment Plus (värinäyttö SIDin lisäksi), Premium 150 W
ES1:n voi päivittää Premium 70 W:sta Premium 150 W:ksi. Sitä ei voi päivittää 300 wattiseksi, koska 300 W:n audiojärjestelmän kaiuttimille ei ole linjalähtöjä, kuten ES2:ssa ja ES3:ssa on. Lisää asiasta Saab Scenen 9-3 SS -foorumilla.
ES2:n ja ES3:n voi päivittää Premium 150 W:sta Prestige 300 W:ksi.
Olen kysellyt erään kaverin kautta 9-3 SS:n WISsiä, koska tämän kaverin kaveri on töissä Saabin koulutusosastolla. Mikäli nämä hemmot pystyvät järjestämään mulle tuon WISsin, niin siitä varmaan näkisi, minkälaisia liittimiä ES1:n, ES2:n ja ES3:n takana on. Sitten voisi analysoida tarkemmin noita audiopäivitysmahdollisuuksia. Seurataan tilannetta...
P.S. Jos omistat 9-3 SS:n, jossa on ainoastaan SID1, ja haluaisit päivittää sen SID2:ksi, niin hyppääpä tästä keskustelusta tuonne 9-3 SS:n SID -keskusteluun
No kirjoitetaan uudestaan:
eli selvennykseksi:
ES1 = Saab Audio (ilman näyttöä, näyttö SIDissä), Premium 70 W
ES2 = Saab Infotainment (musta/vihreä näyttö SIDin lisäksi), Premium 150 W
ES3 = Saab Infotainment Plus (värinäyttö SIDin lisäksi), Premium 150 W
ES1:n voi päivittää Premium 70 W:sta Premium 150 W:ksi. Sitä ei voi päivittää 300 wattiseksi, koska 300 W:n audiojärjestelmän kaiuttimille ei ole linjalähtöjä, kuten ES2:ssa ja ES3:ssa on. Lisää asiasta Saab Scenen 9-3 SS -foorumilla.
ES2:n ja ES3:n voi päivittää Premium 150 W:sta Prestige 300 W:ksi.
Olen kysellyt erään kaverin kautta 9-3 SS:n WISsiä, koska tämän kaverin kaveri on töissä Saabin koulutusosastolla. Mikäli nämä hemmot pystyvät järjestämään mulle tuon WISsin, niin siitä varmaan näkisi, minkälaisia liittimiä ES1:n, ES2:n ja ES3:n takana on. Sitten voisi analysoida tarkemmin noita audiopäivitysmahdollisuuksia. Seurataan tilannetta...
P.S. Jos omistat 9-3 SS:n, jossa on ainoastaan SID1, ja haluaisit päivittää sen SID2:ksi, niin hyppääpä tästä keskustelusta tuonne 9-3 SS:n SID -keskusteluun
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Marras 09, 2004 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tarkennusta senverran omiin sekoiluuni, eli päivitin oman ES1/70w.4kaiutinta ES1/150w.7kaiutinta. Tähän tarvittiin päivityspaketti SS2 joka maksoi 567e+työ. Pakettiin sisältyi optinen kaapeli,vahvistin ja kaiuttimet.joukom kirjoitti:Paljonko tuo tarjous oli ja missä teetit? Oulun Aineella olivat ihan pihalla kun kyselin päivitysmahdollisuudesta.Saabanan kirjoitti:Noniin tulipahan tilattua aika stereopäivitykseen ens viikoksi, eli ES1:nen Es2:ksi. Tarjouksen mukaan joka tuli meille SportSedanin omistajille
Se että onko se hintansa arvoinen on kyseenalaista, mutta kuulostaa se jumalattoman paljon paremmalta kuin ES1. Oon verrannut kaverin autoon jolla on ES2.
Taajuusvaste ES1:llä on alapäässä 110Hz, joten onnistuuko taakse enää vahvarillakaan ja taajuuskorjaimella saada bassoja jos lisää paremmat kajarit? Onko kukaan kokeillut tätä?
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
SS1 parannusta
Moro!
Pikku projekti on noitten steroitten kanssa tullut,joten tässä vähän taustaa mitä on tapahtumassa.
Itselläni on 2003 vuosimallin SS ja ES-1 stereosarja. Stererot ovat todella surkeat ,ja niihin on pakko saada parannusta.
Projekti alkoi siten että varmistin tuon huhun että taakse tulevat signaalit ovat rajoitettu 110Hz. Mittasin koopilla tämän ja fakta on että näin asia on. Alabassojakin sinne tulee ,mutta tällöin volumen pitää olla todella kovalla. Syntyi ajatus että laitetaanpa vahvistin jossa kaiutin sisäänmenot ja nostetaan +12Dbi bassoja. Vahvistimeksi laitettiin DLS.
Kaiuttimet vaihdettiin DLS 6*9 alkuperäisille paikoille. DLS vahvistin ei tarvitse erillistä heräte virtaa joten kaikki oli aika nopeasti valmista,jotta
päästiin testaamaan.
Tulos:
Ääni parani vain hiukan. Bassojen korostaminen ei tuonut toivottua tulosta,johtuen siitä että myös yli 110 Hz bassot korostuivat ,ja tämä muutti äänen puuroksi. Jollekin tämä voisi riittää ,mutta jos yhtään enemmän kuuntelee musiikkia voi tästä systeemistä todeta että surkea!
Tarvittiin siis jotain muuta. Purimme auton kojetaulun ja tutkimme mihin
voisi asentaa kokonaan uuden mankan ja siitä linjalähdöillä piuhat taakse
konttiin vahvistimelle ja sieltä taas piuhat kaiuttimille.
Suunnittelimme että siirrämme radion paneelin hanskalokeroon ja siihen
paikalle rakennamme DIN-aukon! Ei onnistunut, kuidut tulevat myös tähän paneeliin ja niitä ei voi jatkaa riittävästi.
Alaalta CD:n paikalta löytyi DIN aukko,mutta tässä oli ongelmana se että
mankan näyttö jää niin alas että sitä on hankala ajaessa katsoa.
Nyt olemme projektissa siinä vaiheessa että poistimme CD-soittimen ja pudotimme automaattisen ilmastoinnin paneelia sen verran alaspäin että
saimme juomatelineen paikalle sen verran tilaa että siihen saadaan asennettua DIN kotelo.
Projekti jatkuu ,joten kirjoitan tästä myöhemmin lisää.
Pikku projekti on noitten steroitten kanssa tullut,joten tässä vähän taustaa mitä on tapahtumassa.
Itselläni on 2003 vuosimallin SS ja ES-1 stereosarja. Stererot ovat todella surkeat ,ja niihin on pakko saada parannusta.
Projekti alkoi siten että varmistin tuon huhun että taakse tulevat signaalit ovat rajoitettu 110Hz. Mittasin koopilla tämän ja fakta on että näin asia on. Alabassojakin sinne tulee ,mutta tällöin volumen pitää olla todella kovalla. Syntyi ajatus että laitetaanpa vahvistin jossa kaiutin sisäänmenot ja nostetaan +12Dbi bassoja. Vahvistimeksi laitettiin DLS.
Kaiuttimet vaihdettiin DLS 6*9 alkuperäisille paikoille. DLS vahvistin ei tarvitse erillistä heräte virtaa joten kaikki oli aika nopeasti valmista,jotta
päästiin testaamaan.
Tulos:
Ääni parani vain hiukan. Bassojen korostaminen ei tuonut toivottua tulosta,johtuen siitä että myös yli 110 Hz bassot korostuivat ,ja tämä muutti äänen puuroksi. Jollekin tämä voisi riittää ,mutta jos yhtään enemmän kuuntelee musiikkia voi tästä systeemistä todeta että surkea!
Tarvittiin siis jotain muuta. Purimme auton kojetaulun ja tutkimme mihin
voisi asentaa kokonaan uuden mankan ja siitä linjalähdöillä piuhat taakse
konttiin vahvistimelle ja sieltä taas piuhat kaiuttimille.
Suunnittelimme että siirrämme radion paneelin hanskalokeroon ja siihen
paikalle rakennamme DIN-aukon! Ei onnistunut, kuidut tulevat myös tähän paneeliin ja niitä ei voi jatkaa riittävästi.
Alaalta CD:n paikalta löytyi DIN aukko,mutta tässä oli ongelmana se että
mankan näyttö jää niin alas että sitä on hankala ajaessa katsoa.
Nyt olemme projektissa siinä vaiheessa että poistimme CD-soittimen ja pudotimme automaattisen ilmastoinnin paneelia sen verran alaspäin että
saimme juomatelineen paikalle sen verran tilaa että siihen saadaan asennettua DIN kotelo.
Projekti jatkuu ,joten kirjoitan tästä myöhemmin lisää.
Saab 9-3 Sport Seden 2003
Re: SS1 parannusta
Seurataan suurella mielenkiinnolla projektisi edistymistä, ja jos mahdollista niin pistä kuvia myös meidän pällisteltäväksi.auteto-2 kirjoitti:
Projekti jatkuu ,joten kirjoitan tästä myöhemmin lisää.
Oliskohan ollut mahdollista ottaa bassosignaalin etuovikaijuttimien johdoista ja siirtä takavahvarille
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Auttaiskohan ihan sellainen pieni parannus, että laittaisi takakaiuttimiksi 4" kaiuttimien sijaan 6 x 9" kaiuttimet, joille on hattuhyllyssä varaus 300W:n audiojärjestelmää varten?
Hmm, pitäisi kokeilla joillain edullisilla kaiuttimilla
Edit: ei sillä varmaan saisi lisää bassoja, mutta tuo 4" kaiuttimista tuleva ääni on aika vaatimatonta. Luulisi, että 6 x 9" kaiuttimista tulisi edes vähän muhkeampi ääni.
Hmm, pitäisi kokeilla joillain edullisilla kaiuttimilla
Edit: ei sillä varmaan saisi lisää bassoja, mutta tuo 4" kaiuttimista tuleva ääni on aika vaatimatonta. Luulisi, että 6 x 9" kaiuttimista tulisi edes vähän muhkeampi ääni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007