Ei tarvitse iskarinvaihdon yhteydessä SS:ssä pyöräkulmia säädellä - eivät muutu.tsaarela kirjoitti:...SS:ään luultavasti teetän ainakin etupään, kun joutuu kuitenkin suuntauttaan pyörät sitten lopuksi. Takapäätä voisi kyllä itsekin kokeilla...
Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for saab (pfs) iskareiden tilaaminen
Itse ainakin suuntautan ihan muuten vain varmuudeksi. Sopiva väli tehdä suuntaus on kun jotain vaihtaa alustasta. Todennäköisesti kulmat muuttuneet ja osat "istuneet" toisiinsa ajan kanssa. Omassa yksilössä pientä levottomuutta ollut koko omistus ajan ja tuulelle turhan arka saabiksi. Etuiskarit ei pompota, mutta alkavat olemaan paremmalla puolella.
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Itselläni kiinnostaisi vaihtoehtoisesti myös Konin FSD:t. Tiedä sitten, ovatko kalliimmat ja saiko niitä edes PFS:stä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Onhan nuita siellä listalla. n.630+kulut sarjalle. Syksyllä kyselin eräästä Suomalaisesta erikoisliikkeestä, niin hinta oli ~760e. Niin että miksi tilaan ulkomailta..? Ennemmin itse ainakin otin sportit. Ei oikein innosta nuo esisäädellyt ihmeiskarit. Pelottaa, että monroet sattuu. Uskoisin niiden olevan hyvät ovat ainakin kehuja saaneet. Sportit kuitenki todettu täällä ja yleisesti hyviksi ja hintakin kohdallaan.
Ovat jo Suomessa. Jumittavat jossain homeisessa konttorissa, että joku veisi tai edes ilmoittaisi asiakkaalle.. Eipä sillä, että kiire olis. Hain odotellessa loputkin puuttuvat osat. Takatuet molemmat ja laakerit + suojat. Nyt kun katselin nuita suojuksia niin on kyllä ihme jos niitä ei saa sovitettua. Ei ole kovin paksut läpykät.
Jännä homma, kun kahdesta merkkiliikkeestä kyselin hinnat. Tukivarsille 50e/kappale eroa hinnoissa. (72e vrt 140e-->tippui 115e urputuksen jälkeen) molemmissa tietysti samaa originaali GM osaa. Pyydetty vielä tarkistamaan hinta. Epäilyttää jo onko oikeat. Kuvaa katselen, niin näyttäisi oikealta ja tilauksessa käskin varmistaa auton sarjanumerolla että tulee oikein.
Laakereissa huomasin jännän jutun. Kiinnitin huomiota, kun toinen oli erilaisessa pakkauksessa. Toinen oli made in Germany ja toinen -Italy. Tarviiko nyt huolestua viimeistään. Kaipa se on nykypäivää, että kuka halvimmalla tekee. Katsoa sitten kumpi hajoaa ensin ja ilmoitella tänne tuloksia. Saksalaisessa oli made in germany painettu osaan, italialaisessa versiossa ei lukenut mitään. Katsoa oliko aiemmissa eriparia. Rakenteessa en huomaa eroa uusissa.
Joo ja erehdyinpä kysymään hintaa asennukselle suuntauksen kera.. ~475e. kallista jos(kun) olisi(on) köyhä..
Ovat jo Suomessa. Jumittavat jossain homeisessa konttorissa, että joku veisi tai edes ilmoittaisi asiakkaalle.. Eipä sillä, että kiire olis. Hain odotellessa loputkin puuttuvat osat. Takatuet molemmat ja laakerit + suojat. Nyt kun katselin nuita suojuksia niin on kyllä ihme jos niitä ei saa sovitettua. Ei ole kovin paksut läpykät.
Jännä homma, kun kahdesta merkkiliikkeestä kyselin hinnat. Tukivarsille 50e/kappale eroa hinnoissa. (72e vrt 140e-->tippui 115e urputuksen jälkeen) molemmissa tietysti samaa originaali GM osaa. Pyydetty vielä tarkistamaan hinta. Epäilyttää jo onko oikeat. Kuvaa katselen, niin näyttäisi oikealta ja tilauksessa käskin varmistaa auton sarjanumerolla että tulee oikein.
Laakereissa huomasin jännän jutun. Kiinnitin huomiota, kun toinen oli erilaisessa pakkauksessa. Toinen oli made in Germany ja toinen -Italy. Tarviiko nyt huolestua viimeistään. Kaipa se on nykypäivää, että kuka halvimmalla tekee. Katsoa sitten kumpi hajoaa ensin ja ilmoitella tänne tuloksia. Saksalaisessa oli made in germany painettu osaan, italialaisessa versiossa ei lukenut mitään. Katsoa oliko aiemmissa eriparia. Rakenteessa en huomaa eroa uusissa.
Joo ja erehdyinpä kysymään hintaa asennukselle suuntauksen kera.. ~475e. kallista jos(kun) olisi(on) köyhä..
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Omaan autooni nelipyöräsuuntaus säätöineen maksoi 83€. Jos olisin tilannut sen merkkiliikkeen kautta todennäköisesti olisin joutunut maksamaan 83€ + merkkiliikkeen "lisähinnan". Merkkiliike kun olisi käyttänyt samaa nelipyöräsuuntauksia tekevää liikettä, kuin mitä minä käytin.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Taitavat ottaa merkkiliikkeessä vain tuntityöhinnan, mutta se onkin sitten eriasia kuinka monta tuntia ja millä a-hinnalla.
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Jos merkkiliikkeellä ei ole omia laitteita tehdä nelipyöräsuuntausta, käyttävät he jotain yksityistä liikkeenharjoittajaa. Tällöin merkkiliike on vain välikätenä koko hommassa ja todennäköisesti laskuttavat siitäkin summan X€. itse vein suosiolla suoraan alihankkijalle ja säästin muutaman euron
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Juu sitähän nuo tuntuvat tekevän. Tässä kylässä tuntuu olevan vehkeitä omasta takaa. Pitäähän se auto jonku ajaa sinne toiseen paikkaan ja odottaa.. Itsellä on nyt hirveä ongelma mitä tehdä. Teenkö itse, osan vai koko rempan ja suuntautan jossain erikseen. Asennutanko ei-merkkiliikkeessä, osan / kaikki.. Aika paljonhan nuo vianor / euromaster tyyliset firmat tekee asennuksia ja suuntauksia. Merkkiliike taas luottaisin eniten uudehkon auton kanssa. Oma asennus voi mennä pipariksi ja hintaa ja aikaa menee. muut-firmat tekee sitten vähän omalla tavallaan ja merkkiliikkeen etuna on sitten jos osat ei osu on hyllyssä uutta ja vastuun ottoa työstä pitäisin parempana +kokemusta näistä, kun kuitenkaa moni vielä käytä ulkopuolisilla tai tee-itse.
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Minulle antoivat hinta-arvioksi iskunvaimentimien vaihdolle n. 100 € etupää ja n. 70€ takapää. Etupään hinnaksi tuli loppujen lopuksi 120€. Varmaan kaikkien iskareiden vaihtotyön hinta ei kaukana 250€ ole.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
No jo on eroa. ilman suuntauksia, jos oikein muistan karvan alle 400e. juu ei tuo ainoa firma täällä ole. ja suuntauksella (vai mikä ihmee nelipistemittaus) 475e. Aika hiljaset on että juuri sinne menisi.
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Kilpailutus kannattaa
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
on se jo tässä huomattu. Webaston kanssa eroa oli 500e risat. alkaa jo tuntumaan. uskottavuus on mennyt nuihin. sitten kun huomautat hinnasta alkaa "tarkistelu" ja tulee uutta hintaa. kellä mikä sattuu oleen päivä menny. Kertoo vain siitä ettei ole pohjattu mihinkään linjaa tuo hinta. aika rajua jos hinnas 2x ero ja silti halvemmassakin katetta. Hyvällä pohjalla..
Tuosta laakerin suojuksesta.. Wississä se tulisi laakerin päälle? joku taisi sanoa että kumikurtun ja laakerin väliin (siis laakerin alle). Muodot ainakin sopisi alle, ja näinhän se taisi olla hänellä mennytkin joka kertoi? Laakeri alapuolelta kapeampi ja sisäkulma pyöristetty. sopii suojuksen muotoihin ainakin reikä ja pyöristys. Eli laakerin alle suojaamaan altapäin tulevia roiskeita? Toisaalta jos päälle niin, kumikurtun kanssa muodostavat ikäänkuin kotelon laakerilla.. Pitäisi olla osat käsissä että osaisi sanoa.
Suoja Laakerin alle vai päälle?
Tuosta laakerin suojuksesta.. Wississä se tulisi laakerin päälle? joku taisi sanoa että kumikurtun ja laakerin väliin (siis laakerin alle). Muodot ainakin sopisi alle, ja näinhän se taisi olla hänellä mennytkin joka kertoi? Laakeri alapuolelta kapeampi ja sisäkulma pyöristetty. sopii suojuksen muotoihin ainakin reikä ja pyöristys. Eli laakerin alle suojaamaan altapäin tulevia roiskeita? Toisaalta jos päälle niin, kumikurtun kanssa muodostavat ikäänkuin kotelon laakerilla.. Pitäisi olla osat käsissä että osaisi sanoa.
Suoja Laakerin alle vai päälle?
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
Näissä onkin jännä juttu hinnoissa PFS:llä FSD:t ovat kalliimmat kuin keltaiset Sportit, mutta Suomesta kun vuosi sitten kyselin, niin FSD:t olisi saanut halvemmalla kuin keltaiset Sportit.tsaarela kirjoitti:Itselläni kiinnostaisi vaihtoehtoisesti myös Konin FSD:t. Tiedä sitten, ovatko kalliimmat ja saiko niitä edes PFS:stä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Parts for Saabs (pfs) iskareiden tilaaminen
No nyt on haettuna paketti. Ehjänä tavarat, 6 arkipäivää meni joista 3 suomessa. Sillälailla.. kahtena päivänä käyty oven takana ilmeisesti. paketin tarroissa oli jotain.. "alaovi kiinni" yms. järki hoi. ihmiset töissä päivällä klo 11:30. Unohtaneet merkitä puh.nro pakettiin, niin eivät voineet soittaa.
Paketissa mukana kaksi karkkia ekstrana. Eipä jää pahamaku suuhun. Toinen ennen asennusta ja toinen jälkeen. Kas kun ei asennus kaljoja. Ihan jees homma kunhan vain vielä saisi autoonkin kiinni. Nyt pitäisi sitten alkaa asennusta järjestelemään.
Tässä oli minun kertomus kokonaisuudessaan tilauksen erivaiheissa. Voipi suosittaa. Jälki kommentit tulee, kun saan ensi viikolla osat paikalleen ja pääsen ajamaan taas. Liikkeessä asentuu, koska autosta hajosi napa niin saavat samalla vaihtaa nuokin.
Mites sen suojakilven kanssa? alle vai päälle laakerin?
Bobin mukaan alle, WIS:n mukaan päälle. Bobilla paikallaan näin? Se jolla ei sopinut asennuksessa kai yrittivät sitten WIS:n mukaan asentaa ja siksi ei sopinut?
Mitä tuota suojusta katsellut, niin minustakin se alle menisi muotojensa puolesta.
Paketissa mukana kaksi karkkia ekstrana. Eipä jää pahamaku suuhun. Toinen ennen asennusta ja toinen jälkeen. Kas kun ei asennus kaljoja. Ihan jees homma kunhan vain vielä saisi autoonkin kiinni. Nyt pitäisi sitten alkaa asennusta järjestelemään.
Tässä oli minun kertomus kokonaisuudessaan tilauksen erivaiheissa. Voipi suosittaa. Jälki kommentit tulee, kun saan ensi viikolla osat paikalleen ja pääsen ajamaan taas. Liikkeessä asentuu, koska autosta hajosi napa niin saavat samalla vaihtaa nuokin.
Mites sen suojakilven kanssa? alle vai päälle laakerin?
Bobin mukaan alle, WIS:n mukaan päälle. Bobilla paikallaan näin? Se jolla ei sopinut asennuksessa kai yrittivät sitten WIS:n mukaan asentaa ja siksi ei sopinut?
Mitä tuota suojusta katsellut, niin minustakin se alle menisi muotojensa puolesta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit
Matkalla opittua:
Vesisuoja laakerin alle
Takaylätukivarret saa merkkiliikkeestä ~70e, vaikka mitä väitetään.
Ulkomailta saa tilattua hyvää halvalla.
Kallistuksen vakajaan runkokumit on ne narinan aiheuttajat (hidaste töyssyt tms.)
Nyt pienen ajomäärän jälkeen voi sanoa, että kyllä huomaa eron. En sano että sport alustaan, koska oma oli lopuillaan ja muutakin osaa väljänä. Mutta alustan perusluonne muuttui päinvastaiseksi. Pintakovuus lähti ja isommat jousitusliikkeet lyheni. Auto rauhoittui paljon ja kaikkein rasittavin se iskujen terävyys poistui (~pintakovuus). En tiedä kuvittelenko, mutta jotenki äänet muuttui matalammaksi ja jämäköity. Ei ole sellainen irtonainen vaan jämäkkä hieman sakemanni henkinen. Pieni pelko oli ennen asennusta, että tulee sellainen teini tuning ja pompottaa. Alkuperäisten jousten kanssa hyvin toimii. Odotan innolla kesärengas kautta, luulen että niillä ero vielä kertaantuu.
Lähes uudet takaiskarit on myynnissä, jos joku tarvii. YV tulemaan jos pientä perushuolto tee-se-itse kiinnostaa. Taakse helppo vaihtaa ja nämä ovat uudet. Värimerkintä punainen, ajettu 25tkm. Kuvankin saa. WIS:stä katsottuna: Punainen on vm.03'-04':n perusiskari. Näemmä mua vedätettiin vaihdossa (Lila olis pitänyt olla, eli sportin jäykempi) tai sitten todella suhu varaosa myyjä. Autoa ostaessa sovittiin uudet iskarit...prkl.. onneksi vaihdoin sarjana.
edit: tälläkin kertaa vanha viidakon sananlasku piti paikkaansa. Katso aina jälkeen kun joku muu roplaa autoas.. kallistuksen vakaajan pystytangon kumit hajotettu. Varmasti asentaja nähnyt ja silti laitettu takas.. kyllä on sikasta touhua.
Vesisuoja laakerin alle
Takaylätukivarret saa merkkiliikkeestä ~70e, vaikka mitä väitetään.
Ulkomailta saa tilattua hyvää halvalla.
Kallistuksen vakajaan runkokumit on ne narinan aiheuttajat (hidaste töyssyt tms.)
Nyt pienen ajomäärän jälkeen voi sanoa, että kyllä huomaa eron. En sano että sport alustaan, koska oma oli lopuillaan ja muutakin osaa väljänä. Mutta alustan perusluonne muuttui päinvastaiseksi. Pintakovuus lähti ja isommat jousitusliikkeet lyheni. Auto rauhoittui paljon ja kaikkein rasittavin se iskujen terävyys poistui (~pintakovuus). En tiedä kuvittelenko, mutta jotenki äänet muuttui matalammaksi ja jämäköity. Ei ole sellainen irtonainen vaan jämäkkä hieman sakemanni henkinen. Pieni pelko oli ennen asennusta, että tulee sellainen teini tuning ja pompottaa. Alkuperäisten jousten kanssa hyvin toimii. Odotan innolla kesärengas kautta, luulen että niillä ero vielä kertaantuu.
Lähes uudet takaiskarit on myynnissä, jos joku tarvii. YV tulemaan jos pientä perushuolto tee-se-itse kiinnostaa. Taakse helppo vaihtaa ja nämä ovat uudet. Värimerkintä punainen, ajettu 25tkm. Kuvankin saa. WIS:stä katsottuna: Punainen on vm.03'-04':n perusiskari. Näemmä mua vedätettiin vaihdossa (Lila olis pitänyt olla, eli sportin jäykempi) tai sitten todella suhu varaosa myyjä. Autoa ostaessa sovittiin uudet iskarit...prkl.. onneksi vaihdoin sarjana.
edit: tälläkin kertaa vanha viidakon sananlasku piti paikkaansa. Katso aina jälkeen kun joku muu roplaa autoas.. kallistuksen vakaajan pystytangon kumit hajotettu. Varmasti asentaja nähnyt ja silti laitettu takas.. kyllä on sikasta touhua.