TM 1/2009

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Luultavasti myös jousituksen pintakovuuteenkin tuo rengaskoko vaikuttaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kuten jo joku mainitsi, painotuksiahan saa muuttaa. Rengasmelua saabissa on kuitenkin siitä ei pääse mihinkään. Eräässä toisessa topicissa tästä olen sanonut jo joskus jotain eikä se vetelykään pelkästään renkaista johdu. Saab on tunnokas niin hyvässä kuin pahassa. Todella pieniä eroja tuossa vertailussa ja kyllä minä ainakin nuo allekirjoitan, mutta se kuinka tärkeitä ne asiat on kokonaisuuden kannalta. Tottakai rengastus muuttaa jousituksen luonnetta, mutta pitää sen toimia silti hyvin jos tarjolla on autoon "kovempi" rengastus. Sakuissa jousitus toimii hyvin isoilla rengaillakin eikä muutu kivireeksi (saab oli sportti alustalla tosi pintakova ja hakkaava minun mielestä - itse vaihdoin omaani aikoinaan konit ja alusta parani). Tuo käsijarru juttu on kyllä todella tikusta asiaa. Varmaan joku telonut raadissa itsensä ja muistaa aina mainita siitä. Kyllä auton valinta itselle on melko pitkälle fiilis pohjalta ja mukavaa, että nuita tekniikoita esitellään ja vähän kerrotaan (subjektiivisia) kokemuksia.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Poikarukka kirjoitti:
S40 muotoilu hämää paljon. Loppupeleissä on aika iso. Itsekin yllätyin kun se painaa enemmän kuin uusi accord. (eräs malli TM tiedoissa ainakin, kun katselin joku aika sitten) eli ei ole civicin luokkaa, mutta siinä olet oikeassa ettei asetelma kovin reilu ole.
Pieni se S40 on, siitä ei pääse mihinkään.

Civic on itse asiassa pidempi kuin S40, ja VW Jetan kanssa Volvo on sentilleen saman pituinen ja levyinen. Mielestäni Volvo on luokkaa pienempi auto kuin muut vertailussa olleet autot.

Toki se sinäänsä oli luonnollinen vaihtoehto mukaan vertailuun ison dieselinsä vuoksi ja kun S60 on jo lähes antiikkia.
Tomppa & Saabit myyty :(
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

ihan virallisestikinhan volvo on eriluokkaa.. alempi keskiluokka muut taitavat olla ylempää keskiluokkaa. nuo ei ole mitään kansankielisiä kuvauksia vaan ihan määriteltyjä termejä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Kokoluokka
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Bob »

Luettuani ko. lehden täytyy todeta, että aivan oikea auto voitti - onhan se BMW:n diesel-tekniikka kulutuksen ja suorituskyvyn suhteen aivan omaa luokkaansa. Harmi, että MB:n uusi diesel (204hp, 500Nm) ei mahtunut vertailuryhmään, koneen koon suhteen yhtä isojahan oli jo mukana (Volvo).

Saabikin olisi ollut korkeammalla, jos siinä olisi ollut hyvät ajo-ominaisuudet säilyttävät renkaat, mutta peli on pelattu noilla 235/45/17 -renkailla jo ennen mitään testejä. Ihmetellä täytyy logiikkaa noissa rengasvalinnoissa - kapeammilla esim. 205 renkailla auto on todella hyvä ajaa, ilman vetelyä ja puoltamista. Aiemmin omassanikin oli 225/45/17 renkaat ja vetely oli aivan järkyttävää eli ymmärrän oikein hyvin testissä olleet kommentit.

Käsijarruvipu oli taas testaajille ylitsepääsemätön paikka, mutta sehän tiedettiin jo entuudestaan. Toivottavasti Saab ei luovu tästä toteutuksesta tulevaisuudessakaan, on se niin loistava toiminnaltaan niille jotka sitä osaavat käyttää.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti:Ihmetellä täytyy logiikkaa noissa rengasvalinnoissa - kapeammilla esim. 205 renkailla auto on todella hyvä ajaa, ilman vetelyä ja puoltamista.
Tuo juttu on tällä foorumilla todettu aika monesta suusta ja usein. Itse oisin ottanut toiseen omistamaani 9-3:n 205 tai 215 ja 16" renkaat, mutta se ei hintapolitiikan mukaan ollut Vectoriin järkevää. Valitettavasti.
Bob kirjoitti:Käsijarruvipu oli taas testaajille ylitsepääsemätön paikka, mutta sehän tiedettiin jo entuudestaan. Toivottavasti Saab ei luovu tästä toteutuksesta tulevaisuudessakaan, on se niin loistava toiminnaltaan niille jotka sitä osaavat käyttää.
No jaa. On se ulkonäöllisesti ihan kohtalainen, mutta toiminnallisuudesta olen vahvasti eri mieltä. Turhaa kikkailua eikä ole kyllä mitenkään perusteltavissa toiminnallisesti parempana kuin ns perinteinen. Mutta tottakai se aina sähköisen voittaa 6-0. Lyön vaikka vetoa, ettei tuota käsijarrukahvaa tulla näkemään tulevissa malleissa. Kuten ei Smart slottiakaan (joka on loistava idea, mutta toteutus ei niinkään).

Itse en vain tuota Volvon sijoitusta testissä voi niellä millään. Samaten noin yhtenevät pisteet. Siitä pitäis lähteä, että keskiverto tulos pisteissä on 5. En millään hyväksy sitä, että moni auto saa monilta osa-alueilta 10 pistettä, eli täydet. Ei ne silti niin hyviä ole.

Ei muuta kuin Autobildistä mallia, että pisteitä jaetaan monta sataa. Saadaanpahan ainakin jotain eroja näkösälle ;)

Laitetaan vielä "henkilökohtainen ranking" noista testin autoista, poislukien Jaquar kun siitä ei ole juurikaan kokemuksia. Eli "jos olisin ostamassa, niin:"

1. Saab
2. Audi
3. Mersu
4. BMW
5. Volvo

Noista testissä olleista malleista siis. Ettei kukaan vain lue noita mun yllä antamia kommentteja "väärin"...

:saab:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

215 on varmaan passeli leveys talvirenkaanakin 9-3 Saappiin. Riippuu vielä tietysti vähän renkaan olkakulmasta. Itselläni on 195/65/15 talvirenkaat ja ei kyllä ainakaan noteeraa uria minkäänlaisella tiellä eikä kelillä. Varjopuolena sitten tuo "lievä" huteruus verrattuna 17" pyöriin tuollaisella normi "talvikelillä" ajellessa (märkä asfaltti ja +2 lämmintä). Oliko Mersussa siis 195/60/16 renkaat?? ja Saapissa 235/45/17?? ja noista eroista ei siis mainittu sanallakaan kun suuntavakavuutta arvosteltiin?? Loistavaa, en ole lukenut ko. lehteä ja taidan jättää lukemattakin....
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja saab93f »

apu,apupoika kirjoitti:215 on varmaan passeli leveys talvirenkaanakin 9-3 Saappiin. Riippuu vielä tietysti vähän renkaan olkakulmasta. Itselläni on 195/65/15 talvirenkaat ja ei kyllä ainakaan noteeraa uria minkäänlaisella tiellä eikä kelillä. Varjopuolena sitten tuo "lievä" huteruus verrattuna 17" pyöriin tuollaisella normi "talvikelillä" ajellessa (märkä asfaltti ja +2 lämmintä). Oliko Mersussa siis 195/60/16 renkaat?? ja Saapissa 235/45/17?? ja noista eroista ei siis mainittu sanallakaan kun suuntavakavuutta arvosteltiin?? Loistavaa, en ole lukenut ko. lehteä ja taidan jättää lukemattakin....
Maahantuoja saisi kyllä katsoa peiliin kun ei tarjonnut 215/55-16 renkailla autoa testiin. Minusta tuosta ohjauksesta ja sen vetelystä on tehty aivan liian suuri numero - tiellä ollaan pysytty sekä rouva että minä vaikka 17-tuumaiset löytyy talvi- ja kesätassuista.
Nimimerkillä: "Peukalo ehjänä tiellä pysyen - tuuriako?" :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Itse ajattelin laittaa maahantuojalle palautetta juuri tuosta rengastuksesta. Turhaan annetaan fanaattisille timittajille lyömäase Saabia vastaan.
Nyt kun omalla autolla on takana jo hiukan yli 50 000km, voi todeta että alussa hiukan rajulta tuntunut vetely 225 leveillä renkailla ei enää haittaa yhtään. Kyse on vain oikeasta kiihdytys tavasta. Isommalla vaihteella kiihtyy lähes yhtä rivakasti kuin pylkälää pienemmällä eikä vetele, kuitenkin, kuten testissäkin todettiin, kiihtyvyys on kilpailijoita parempaa.

Käyttökuluissa on TM:ssä ns. ajatusvirhe, koska talvirengassarja vanteineen lasketaan käyttökuluihin. Käytännössä kyse on auton hankintaan kuuluvasta kulusta.

Itse pidän edelleen Saabia parhaana autona luokassaan. :D
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja saab93f »

jouniaslak kirjoitti:Itse ajattelin laittaa maahantuojalle palautetta juuri tuosta rengastuksesta. Turhaan annetaan fanaattisille timittajille lyömäase Saabia vastaan.
Nyt kun omalla autolla on takana jo hiukan yli 50 000km, voi todeta että alussa hiukan rajulta tuntunut vetely 225 leveillä renkailla ei enää haittaa yhtään. Kyse on vain oikeasta kiihdytys tavasta. Isommalla vaihteella kiihtyy lähes yhtä rivakasti kuin pylkälää pienemmällä eikä vetele, kuitenkin, kuten testissäkin todettiin, kiihtyvyys on kilpailijoita parempaa.

Käyttökuluissa on TM:ssä ns. ajatusvirhe, koska talvirengassarja vanteineen lasketaan käyttökuluihin. Käytännössä kyse on auton hankintaan kuuluvasta kulusta.

Itse pidän edelleen Saabia parhaana autona luokassaan. :D
Ei kai me fiksut ihmiset muutoin tuota olisi valittukaan ;) Minä olen hirmuisen tyytyväinen omaani - edelleen olen sitä mieltä, että marketin parkkipaikalla on kiva napsauttaa parhaan näköinen auto auki :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Saabel »

[/quote]
Ei kai me fiksut ihmiset muutoin tuota olisi valittukaan ;) Minä olen hirmuisen tyytyväinen omaani - edelleen olen sitä mieltä, että marketin parkkipaikalla on kiva napsauttaa parhaan näköinen auto auki :D[/quote]

Jotensakin näin se on 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Markon kommentiin lisäten, vaikka itsekkään en ole mikään volvo fani, ei tarvi ihmetellä pikku volvon menestystä, autohan on ford focus eli ford on jo pitempään osannut tehdä loistavia alustoja ja ohjauksia, moottori volvon parasta osaamista, erittäin miellyttävä dieseliksi, ja hyvin pelaava automaatti aisanin kuten saabeissakin. Johan tommoista pakettia on volvonkaan vaikea pilata. Varsinkin ajettavuus on aivan eri atmosfääreistä kuin edellisen sukupolven 70 sarja ja 60 sarja, joita on tullut ajettua.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja Marko A »

En ole ajanut tuota faceliftattua versiota, enkä S40:llä muutenkaan joten olen HYVIN VÄÄRÄ kommentoimaan kyseisen testin Volvoa. Mutta V50:llä olen ajanut (käsittääkseni sama alusta? ) ja sillä ei kyllä ole Fordin ohjaustarkkuuden ja tunnokkuuden kanssa mitään yhteistä olkoonkin että pohjalevy on yhteinen.

Focus on edelleen paras (ohjaus/alustan toimivuus) ajamani etuvetoinen "hot-hatch" malli. Ei vetelyä, ei kolinaa junaradan ylityksessä ja tarkka kuin neula.
Ne joista tuntuu, ettei 9-3 vetele niin esim tuolla voi käydä testaamaassa (Focus Sti) miten etuvetoinen voi toimia eritavallakin.

Toistaalta kuten 93f totesi, tuosta Saabin vetelystä on tehty turhan suuri numero. Ihan kuten käsijarrustakin. Mutta kun auto on kokonaisuuten niin loistava ja jotain täytyy silti kritisoida niin siinä syy. Mutta kyllä 9-3:ssa on huima parannus esim 9000:n ohjaukseen. Aero veteli niin, että sai välillä vänkärikin olla ratissa kiinni... :lol:

Ja edellä todettua, ajotavasta kiinni. Ei se "aikuisten oikeasti" ketään häiritse sanan varsinaisessa merkityksessä normaali ajossa. Sen saa esille halutessaan.

Snif
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Marko A kirjoitti:En ole ajanut tuota faceliftattua versiota, enkä S40:llä muutenkaan joten olen HYVIN VÄÄRÄ kommentoimaan kyseisen testin Volvoa. Mutta V50:llä olen ajanut (käsittääkseni sama alusta? ) ja sillä ei kyllä ole Fordin ohjaustarkkuuden ja tunnokkuuden kanssa mitään yhteistä olkoonkin että pohjalevy on yhteinen.

Focus on edelleen paras (ohjaus/alustan toimivuus) ajamani etuvetoinen "hot-hatch" malli. Ei vetelyä, ei kolinaa junaradan ylityksessä ja tarkka kuin neula.
Ne joista tuntuu, ettei 9-3 vetele niin esim tuolla voi käydä testaamaassa (Focus Sti) miten etuvetoinen voi toimia eritavallakin.

Toistaalta kuten 93f totesi, tuosta Saabin vetelystä on tehty turhan suuri numero. Ihan kuten käsijarrustakin. Mutta kun auto on kokonaisuuten niin loistava ja jotain täytyy silti kritisoida niin siinä syy. Mutta kyllä 9-3:ssa on huima parannus esim 9000:n ohjaukseen. Aero veteli niin, että sai välillä vänkärikin olla ratissa kiinni... :lol:

Ja edellä todettua, ajotavasta kiinni. Ei se "aikuisten oikeasti" ketään häiritse sanan varsinaisessa merkityksessä normaali ajossa. Sen saa esille halutessaan.

Snif
Mulla oli saabia ennen 2.0 l bensa farmari focus. Ei sitä kyllä mitenkään voi verrata saabiin.
Minun kokemuksen mukaan saabi on kaikin puolin parempia ajaa kuin ford.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TM 1/2009

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitäisiköhän lähettää TM:n posti-/palauteosastolle jokaisen tätä osastoa lukevan allekirjoittama kysymys siitä, minkälainen nakkisormi siellä on testaamassa, kun onnistuu jättämään sormensa 9-3:n käsijarrun kahvan väliin.

Pitää olla kyllä melkoinen lapio muhkealla mopokintaalla, ennen kuin siinä ahdasta tulee.

Ei kyllä voi muuta kuin ihmetellä tuota maahantuojan valintaa testirengastukseksi. Itse vaihdoin juuri 205/65 R15 tilalle 195/65 R15:t.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin