En ole kuullut Saabissa moisesta, mutta toisissa merkeissä kyllä. Ehdottomasti huollosta tarkistettava asia!Ristom kirjoitti:Mahtaako aine lisääntyä niin paljon, että olisi huoltovälillä ongelmaa?
Näyttää meilläkin olevan tikku sentin ylitäynnä.
TTiD
Re: TTiD
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Samaa olen minäkin kuullut bemareissa tapahtuvan, sinänsä ei ilmeisesti mitenkään ihmeellistä.
Taitaa tuplaturboa olla 1.9-versiona vain lanciassa ja Saabissa, uudempana 2.0-versiona myös esim. Insigniassa. Pitäisiköhän vaihtaa ölpät kerran piruuttaan viikonlopun kaljanjuonnin kyljessä itse niin ei ainakaan olisi tuosta ongelmaa.
Taitaa tuplaturboa olla 1.9-versiona vain lanciassa ja Saabissa, uudempana 2.0-versiona myös esim. Insigniassa. Pitäisiköhän vaihtaa ölpät kerran piruuttaan viikonlopun kaljanjuonnin kyljessä itse niin ei ainakaan olisi tuosta ongelmaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Hiukan OT (
) mutta minkä vuoksi eivät ole sovittaneet Saabiin Alfan 5-sylinteristä 2,4 -litraista JTD:tä? Ei se niin kovin pitkä ole (ainakaan tuo 10-venttiilinen), ja sopii se suht kapeaan 156:n konetilaankin (ja jakopään puolelle jää ruhtinaallinen tuuma pelivaraakin jakopääremppaa silmälläpitäen
). Vai haluavatkohan pitää sen isomman ja tehokkaaman koneen ainoastaan oman konsernin tuotteissa? Sellainen 210hv:n 2,4JTD voisi olla suht pirteä dieseliksi, sopisi hyvin esim. 9-3 Aeroon, kun hevosiakin on samanverran kuin bensa-aerossa 



Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
En tiedä onko sille varsinaista tarvetta kolkkiin, mutta aikanaan ihmettelin, ettei 2.4:aa sijoitettu vanhan femman keulille. Siitä kun puuttui luokkansa tärkein myyntivaltti, tehokkaampi diesel. Vähän tuntuu sille ettei ko. moottori kuulunut GM-Fiat yhteistyöhön eikä ollut näin ollen saatavilla.
Saattaa olla, että poistuu italiaanoistakin kun tuplaturbon valmistus saadaan kunnolla vauhtiin. Kuten sanottua, tuo 60tkm välein tehtävä jakopääremppa ei ole kiva homma edes 159:ssä 2.4:n tapauksessa, 1.9:ssä on huomattavasti enemmän tilaa
Saattaa olla, että poistuu italiaanoistakin kun tuplaturbon valmistus saadaan kunnolla vauhtiin. Kuten sanottua, tuo 60tkm välein tehtävä jakopääremppa ei ole kiva homma edes 159:ssä 2.4:n tapauksessa, 1.9:ssä on huomattavasti enemmän tilaa

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
2.4:n hihnanvaihtoväli on 4 vuotta tai 120tkm, eli suunnilleen samaa luokkaa kuin Saabin ketjukäyttöisen jakopään2.3i-16 kirjoitti:En tiedä onko sille varsinaista tarvetta kolkkiin, mutta aikanaan ihmettelin, ettei 2.4:aa sijoitettu vanhan femman keulille. Siitä kun puuttui luokkansa tärkein myyntivaltti, tehokkaampi diesel. Vähän tuntuu sille ettei ko. moottori kuulunut GM-Fiat yhteistyöhön eikä ollut näin ollen saatavilla.
Saattaa olla, että poistuu italiaanoistakin kun tuplaturbon valmistus saadaan kunnolla vauhtiin. Kuten sanottua, tuo 60tkm välein tehtävä jakopääremppa ei ole kiva homma edes 159:ssä 2.4:n tapauksessa, 1.9:ssä on huomattavasti enemmän tilaa

Mielestäni se 2,4JTD sopisi nimenomaan kolkkiin, joka on hiukan urheilullisempi kuin iso 9-5, johon mielestäni piisaa pikkukonekin, kun ei senkokoista autoa monikaan varmaan osta suorituskyvyn vuoksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TTiD
Eivät varmaankaan halunneet myydä 2,4 GM:lle, halusivat pitää itsellä tehokkaamman vaihtoehdon. Tämän takia alkoivat saabilla suunnittelemaan tuplaturboa, joka kyllä päihittää nyt tuon 5 dieselin teho/taloudellisuus vertailussa mennen tullen. Tuosta 2,4 vitosesta pitäisi ehdottomasti saada vähintään 250 hv ja 500nm että pärjäisi kehityksessä muille merkeille. Tosin 9-5 tarvitsisi ehdottomasti tuollaisen ison dieselin mallistoonsa, imago kärsii. Vaikka ollaankin menossa kohti pienempi iskutilavuuksia, niin ei tuo 1,9 tuplaturbo riitä saksalaisia vastaan kilpailussa mihinkään. GM oli suunnitteilla oma 6 diesel n. 260 hv, en tiedä miten sen suunnittelulle on käynyt, siitähän oli jo toimivia protojakin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: TTiD
Ei taida kestää jokin pieni 2.4-dieseli tuollaisia 250hv:n tehoja, ainakaan kauaa?joukolainen kirjoitti:Eivät varmaankaan halunneet myydä 2,4 GM:lle, halusivat pitää itsellä tehokkaamman vaihtoehdon. Tämän takia alkoivat saabilla suunnittelemaan tuplaturboa, joka kyllä päihittää nyt tuon 5 dieselin teho/taloudellisuus vertailussa mennen tullen. Tuosta 2,4 vitosesta pitäisi ehdottomasti saada vähintään 250 hv ja 500nm että pärjäisi kehityksessä muille merkeille.
Eikös se 1,9-tuplaturbo ole ihan Fiiatin omaa suunnittelua, ei Saabin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Jos otetaan huomioon, että kummatkin moottorit ovat Fiatin perua ja peruskohdiltaan samanlailla tehty (mm. jakopää?), niin olisihan se hyvä, että tulevassa 9-5:ssa olisi tällainen isompi diesel ja varmaankin kestää 250 hv:n tehot. Ennen oli 3.0V6-diesel, joka taisi olla Isuzun perua, mitä mieltä olisitte jotain tällaisen kokoisesta diesel-moottorista? Ja tällainen kunnolla tehty diesel voisi kestää samalla litrateholla vs. 1.9L jotain lähemmäs 290 hv, sellainen olisi kyllä hyvin kilpailukykyinen verrattuna muihin premium-tasoisiin merkkeihin. Vääntöähän siinä voisi olla suhteessa näihin aikaisimpiin selvästi yli 600 Nm - sillä voisi jo uusikin iso 9-5 liikkua ihan kohtuu ketterään.ng900aero kirjoitti:Ei taida kestää jokin pieni 2.4-dieseli tuollaisia 250hv:n tehoja, ainakaan kauaa?joukolainen kirjoitti:Eivät varmaankaan halunneet myydä 2,4 GM:lle, halusivat pitää itsellä tehokkaamman vaihtoehdon. Tämän takia alkoivat saabilla suunnittelemaan tuplaturboa, joka kyllä päihittää nyt tuon 5 dieselin teho/taloudellisuus vertailussa mennen tullen. Tuosta 2,4 vitosesta pitäisi ehdottomasti saada vähintään 250 hv ja 500nm että pärjäisi kehityksessä muille merkeille.
Eikös se 1,9-tuplaturbo ole ihan Fiiatin omaa suunnittelua, ei Saabin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TTiD
Kyllä tuon tublaturbon suunnittelu on aika pitkälle saabimiesten käsialaa, GM siirsi koko suunnittelupuolen Saksaan aikanaan ja siellä saabin suunnitteluporukka tuota kehitti. Toki fiiatti oli mukana sitten käytännön toteutuksessa. Tuskin olisivat fiatilla antaneet muuten käyttää saabissa ensimmäisenä tuota konetta, saati sitten opelilla. Tarve oli kova saada saabiin tehokkaampi dieselkone ja 1,9 ja isompaa ei herunut fiiatilta, joten tuota piti lähteä kehittämään. Ruotsista ovat nämä tiedot peräisin, onko sitten tietojen luotettavuudessa epäilyksiä, kotiinpäin vetoa. Ainakin jutellessa kevään autonhakureisulla autonmyyjien kanssa, meinasivat että saabin suunnitteluporukka on aktiivisesti kyllä kehitellyt innovaatioita, mutta ovat sitten tulleet opeleihin ensimmäisenä tai ideat hylätty kokonaan, joten motivaatio ei ole ollut paras mahdollinen. Toivottavasti nyt tilanne muuttuu parempaan suuntaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: TTiD
Kyllä meillä kesti se ketjukäyttöinen jakopää automaattivaihteisessa 2.3:ssa 225tkm ja 7 vuotta, eikä kiristimen ulostulo ollut paljon mitään. Osansa varmaan sillä, että tarkastelin säännöllisesti huohotusta ja kone pysyi puhtaana
Tuo 2.4 on mielestäni erittäin mukavanluonteinen dieseliksi, ainakin 20v versiona, antoi 159:lle mukavaa kuutiä ja tuntui kivan ylävireiseltä. Ainoa miinus, että 159:ssa napataan kone pois joka hihnanvaihtoa varten, eli 120tkm/4 vuoden välein
Tuo 2.4 vitoskone ravisti ainakin joka ikisessä ajamassani 159:ssä melo rajusti tyhjäkäynnillä, tuntui kyllä ihmeelliselle, mutta tuttu deltan yrityspuolen myyjä sanoi sen olevan ihan vitosen ominaisuus
Tiedä sitten pitikö paikkaansa.
Kyllä itse uskoisin tuplaturbonkin tulevan suunnittelultaan italiasta, vaikka Saabissa kone onkin Saksassa koottu. Ei siinä mitään, Fiatin dieselpuoli on ollut aina hyvä eikä susia ole tainnut tulla juuri lainkaan enkä näin uskoisi tämänkään koneen tekevän poikkeusta.
En minä ainakaan häpeä kertoa, että autossani on Italialainen moottori, kyllä ne on siellä aina osattu. Sähköistä ja varusteista voidaan sitten olla montaa mieltä

Tuo 2.4 on mielestäni erittäin mukavanluonteinen dieseliksi, ainakin 20v versiona, antoi 159:lle mukavaa kuutiä ja tuntui kivan ylävireiseltä. Ainoa miinus, että 159:ssa napataan kone pois joka hihnanvaihtoa varten, eli 120tkm/4 vuoden välein

Tuo 2.4 vitoskone ravisti ainakin joka ikisessä ajamassani 159:ssä melo rajusti tyhjäkäynnillä, tuntui kyllä ihmeelliselle, mutta tuttu deltan yrityspuolen myyjä sanoi sen olevan ihan vitosen ominaisuus

Kyllä itse uskoisin tuplaturbonkin tulevan suunnittelultaan italiasta, vaikka Saabissa kone onkin Saksassa koottu. Ei siinä mitään, Fiatin dieselpuoli on ollut aina hyvä eikä susia ole tainnut tulla juuri lainkaan enkä näin uskoisi tämänkään koneen tekevän poikkeusta.
En minä ainakaan häpeä kertoa, että autossani on Italialainen moottori, kyllä ne on siellä aina osattu. Sähköistä ja varusteista voidaan sitten olla montaa mieltä

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Toisaalta, olisiko 2.4 suositumpi kuin tuplaturbollinen 1.9, yhdessäkään mallissa ei taida olla vaihtoehtona molempia? Veikkaan että noiden ollessa rinnakkain samassa mallissa veisi 1.9 myyntilukuja.ng900aero kirjoitti: En usko että tulevat poistamaan 5-sylinteristä konetta mallistosta, monikaan ei halua ostaa 4-sylinteristä moottoria jo käyntiäänen tai moottorin muiden ominaisuuksien vuoksi, vaikka ihan asiallinen moottori olisikin, silti esim Saksassa taitaa 5-sylinterinen olla suositumpi kuin 1,9.
Mielestäni se 2,4JTD sopisi nimenomaan kolkkiin, joka on hiukan urheilullisempi kuin iso 9-5, johon mielestäni piisaa pikkukonekin, kun ei senkokoista autoa monikaan varmaan osta suorituskyvyn vuoksi?
Totta on, että tuo nelipyttyinen kuulostaa jonnin verran massikalle, viisipyttyisestä sain itse pieniä vieroitusoireita kun totesin sen kuulostavan aivan Volvolle

Kaverin autosta kertyneitten kokemuksien mukaan 159 2.4 sedan manuaali myös syö kaupungissa enemmän kuin samantehoinen Hirschitetty 9-3 TTiD farmari automaatti. Toisaalta, ei ainakaan alfaa osteta kulutussäästön toivossa, vaan sen fiiliksen

Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Niinhän moni korjaamo haluaa Saabistakin ottaa koneen pois keulalta jakoketjun vaihtoa varten, vaikkei siihen ole tarvetta. Samoin 159:in 2.4:ssä sen jakohihnan pystyy vaihtamaan konetta irrotttamatta2.3i-16 kirjoitti:Kyllä meillä kesti se ketjukäyttöinen jakopää automaattivaihteisessa 2.3:ssa 225tkm ja 7 vuotta, eikä kiristimen ulostulo ollut paljon mitään. Osansa varmaan sillä, että tarkastelin säännöllisesti huohotusta ja kone pysyi puhtaana![]()
Tuo 2.4 on mielestäni erittäin mukavanluonteinen dieseliksi, ainakin 20v versiona, antoi 159:lle mukavaa kuutiä ja tuntui kivan ylävireiseltä. Ainoa miinus, että 159:ssa napataan kone pois joka hihnanvaihtoa varten, eli 120tkm/4 vuoden välein![]()
Tuo 2.4 vitoskone ravisti ainakin joka ikisessä ajamassani 159:ssä melo rajusti tyhjäkäynnillä, tuntui kyllä ihmeelliselle, mutta tuttu deltan yrityspuolen myyjä sanoi sen olevan ihan vitosen ominaisuusTiedä sitten pitikö paikkaansa.
Kyllä itse uskoisin tuplaturbonkin tulevan suunnittelultaan italiasta, vaikka Saabissa kone onkin Saksassa koottu. Ei siinä mitään, Fiatin dieselpuoli on ollut aina hyvä eikä susia ole tainnut tulla juuri lainkaan enkä näin uskoisi tämänkään koneen tekevän poikkeusta.
En minä ainakaan häpeä kertoa, että autossani on Italialainen moottori, kyllä ne on siellä aina osattu. Sähköistä ja varusteista voidaan sitten olla montaa mieltä

Ainakaan vanha 209tkm ajettu 10V 2,4 ei täristä mitenkään erikoisesti tyhjäkäynnillä, ainakaan Saabin 4-sylinterisiin bensakoneisiin tottuneena sellaista ei ole tullut huomattua

Hiivatin dieselithän on ihan huippulaadukkaita olleet iät ajat, joten ihan asiallinen valinta Saabinkin nokalle

Sähköpuolessa ei toistaiseksi havaittu ongelmia, mutta olihan ne aika hölmösti rakennettu, eli johtojen ympärille laitettu joustavaa halkaistua muoviputkea, ja putkenkappaleet oli "eristetty" kangasteipillä, kuten varmaan monessa muussakin ei-Saabissa, eli sai käydä koko konehuoneen sähköjohdotuksen läpi vulkanoituvan teipin kanssa

Pitää joskus käydä testaamassa sellaista tuplaturbollista Saabia, sellainen SC olisi ostoslistalla aika kärkipäässä, jos vain moiseen olisi joskus fyrkkaa, oman kokemukseni puolesta Alfa ostetaan edullisen ostohintansa vuoksi, fiiliksestä nyt niin tiedä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Ei se Saabkaan hintaansa mersumaisesti pidäng900aero kirjoitti: Pitää joskus käydä testaamassa sellaista tuplaturbollista Saabia, sellainen SC olisi ostoslistalla aika kärkipäässä, jos vain moiseen olisi joskus fyrkkaa, oman kokemukseni puolesta Alfa ostetaan edullisen ostohintansa vuoksi, fiiliksestä nyt niin tiedä

On niissä alfoissa sitä jotain, tyylikkäästi toteutettu tiettyjä asioita omaan tyyliin valtavirrasta poiketen


Niissä 159:ssa tuo ravistus tuntui ihan hirveälle, vatkasi oikein kunnolla, liekö sitten jokin moottorin tuista joka autossa valmis jo 60tkm kohdilla?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
2.3i-16 kirjoitti:
Ei se Saabkaan hintaansa mersumaisesti pidä![]()
On niissä alfoissa sitä jotain, tyylikkäästi toteutettu tiettyjä asioita omaan tyyliin valtavirrasta poiketenOmien ja kavereiden kokemuksen mukaan kaikkein epäasiallisimmin on sähköt olleet Renault Cliossa, joissa ei ole edes noita putkituksia niputtamattomien johtojen päällä. Kaiken hyvän lisäksi johdoissa ei ollut edes värikoodeja, vaan kaikki olivat hillityn mustia, hieno homma hakea sähkövikaa noissa
Niissä 159:ssa tuo ravistus tuntui ihan hirveälle, vatkasi oikein kunnolla, liekö sitten jokin moottorin tuista joka autossa valmis jo 60tkm kohdilla?
Tuosta ihan vääränmerkkisestä (


En nyt lähtisi kehumaan 5-sylinterisenkään (ainakaan 10-venaisen) käyntiääntä kylmänä mitenkään kauniiksi, etenkään kun ilman länmmitystä sitä on starttaillut, aikalailla työkoneen kuuloinen se on kylmänä (joskin lämpöisenä käy kyllä ihan asiallisesti), etenkään kun vertaa naapurin -05 530DA:han, joka käy "ihan huikan" nätimmin (tosin naapurilla on siinä Webasto, joten ihan kylmiltään starttauksia en ole varmaankaan kuullut koskaan, mutta kyllähän suora kutonen käy hienosti aina, niin bensana kuin dieselinäkin).
Mutta jo takaisin oikeiden asioiden pariin, äsken oli Tuusulan Postin edessä jessuksen hieno 9-3 SC Turbo-X, väri oli kait pääosin musta (ajahan pesuun se kuka sitten oletkaan), tonttu näytti vieressä ihan hiukan vanhemmanaikaiselta, pitääpä ostaa ässäarpa samantien, josko pääsisi autokaupoille

(En ala vääränmerkkistä kehumaan, mutta yksi asia voisi olla Saabiin(kin) soveltuva, eli koko konehuoneen alla oleva muovinen suojalevy, joka on helposti irrotettavissa, ja jossa on yläpuolella äänieriste, jonka päällä on laadukkaan oloinen mikälie kangaspäällyste, moinen toimii yhtä aikaa tehokkaana äänieristeenä, ja mikä tärkeintä niin se kerää kaiken öljyvuodon itseensä, ja on tosi imukykyinen (mutta eihän juuri koskaan Saabit vuoda öljyä, niin sellaista ei tarvita

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98