isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Eli faijan vm 2008 Saab 9-3 1.9 TTID kone leikkasi kiinni.

Kilsoja mittarissa 130000 ja takuu meni umpeen pari kuukautta sitten. :(

Syyksi sanoivat tähän mennessä Turuus, että vesipumppu olisi leikannut kiinni ja jakopään hihna olisi tästä syystä katkennut ja venttiilit ainakin sökönä. Eivät olleet ehtineet vielä mäntiin asti katsomaan, että onko alakertakin vaihtokunnossa.

Mitäs olette mieltä moisesta. 130000/2v sehän on vasta sisäänajettu. ;)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös näistä ollut joskus juttua että pumppuja on leikannu kiinni?
Jakopään vaihdon yhteydessä pitäs ilmeisesti uusia pumppu ja hihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 150 tkm ilmeisesti vuosimallista riippuen?

Tuntuu että pitäs kyllä maahantuojan tulla vastaan asiassa jos auto on ohjeiden mukaan huollettu ja noilla kilometreillä tapahtuu näin. Konehan ei ilmeisesti nyt sentään kiinni leikannut. Toivottavasti venttiilien ja mäntien tapaaminen ei aivan totaalista tuhoa aiheuttanu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eikös viat-puolella ole ongelma ollut juuri vesipumppu, jota tuo jakoremmi pyörittää, sinänsä vähän hölmönoloinen ratkaisu muutenkin. Näin siis kaikissa 1.9 ja 2.4-sukuisissa dieseleissä.

Mielenkiintoista on sekin, että Fiat-konsernin merkeissä remmin ja hihnan vaihtoväli on 4 vuotta/120tkm. Koneen siirtyessä muuhun koriin vaihtoväli piteneekin kertaheitolla 4 --> 10v ja 120 --> 150tkm.

Olisi mukava kuulla oireileeko tuo pumppu jotenkin etukäteen.

Kansiremontinhan tuossa joutuu joka tapauksessa tekemään, toivottavasti hinta ei ole kovin hunajainen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Ei ollut kuulemma pitänyt mitään ääntä aikaisemmin eikä myöskään sytytellyt vikavaloja tms. Eli ihan puskista oli tullut.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuollainen vika pitää takuuseen/tuotevastuuseen mennä vaikka olisikin takuu juuri päättynyt.

Selvä valmistusvika pumpussa jos hajoaa ennen ensimmäistä virallista hihnanvaihtoväliä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Eikös moottorilla ole 8 vuoden takuu jos huoltohistoria on aukoton?

Korjatkaa jos muistelen omiani, noista jäätyneitä huohottimia käsittelevistä ketjuista tämmönen jääny takaraivoon.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Pitäisi maalaisjärjen mukaan mennä takuuseen, koska oletettavissa olevan kestoiän pitäisi olla suurempi ( tosin kopperolla ajettu aikalailla pariin vuoteen ). Itsellä hajosi aikoinaan maalämpöpumpun kompura 3-4kk takuuajan jälkeen. Maahantuoja ei yskinyt yhtään vaateilleni vaan toimittivat suoraan uuden "alakerran" pumppuun. Tuumasi vaan, että ovat heikoilla mikäli alan usuttamaan kuluttaja-asiamiestä kimppuun.
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Mimmi kirjoitti:Ei koske kuin B2x5 koneita my-03 saakka.
No ni, hyvä tietää tämäkin.

Noinhan se menee kuten 9-3Tid jutteli, ja syy siihen on tämä:
[(KSL 5.12§)

Jokos RistoVeen isä on käyny kyselemässä että tuleeko myyjä/maahantuoja kuluissa vastaan?
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Ei ole vielä mitään kummempia... Odottelee osia vielä pajalla.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

2900€ korjauskustannukset. Länttäsivät laskun käteen maksettavaksi.

Tosin ottivat myöhemmin maahantuojalta:ltä (?) yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."

Toisekseen oli kuulemma turussa ollut toinen samanlainen 1.9 koneen vesipumpun leikkaaminen kiinni.
Viimeksi muokannut Risto Vee, Pe Kesä 18, 2010 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Aika uskomatonta jos tuo korjaus menee sun isäsi kukkarosta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei kannata purematta niellä. Jos ei vastaan tulla niin kuluttajavirastoon yhteyttä. Muutenkin kysyä valmiiksi kanta asiasta. Minustakin menee kyllä vielä valmistajan vastuulle jos vähillä kilsoilla oleva parin vuoden vanha kone korkkaa. eri jos on rullattu taksin kilsoihin.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mimmi kirjoitti:
Risto Vee kirjoitti:Tosin ottivat myöhemmin GM:ltä yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."
Upeaa toimintaa GM:ltä, kun ei ole edes maahantuoja tai valmistaja.
Hyvä GM!
No siis varmaankin tässätapauksessa maahantuoja. ;) Faijan suusta GM.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

No onhan toi sentään aikanaan GM:n valmistama ja maahantuoma autoyksilö, eli miten lie sovittu wanhojen autojen ja uuden maahantuojan välinen vastuunraja?

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Sanoisin, ettei KSL:n mukaisia vastuita voi siirtää pitävästi sopimuksin. En ole koskaan kyllä vastaavaan törmännyt, mutta eiköhän GM vastaa viime kädessä maahantuomistaan yksilöistä. Korvauksen suuruudesta on paha sanoa mitään, mutta auton moottorin oletettu käyttöikä on luultavasti paljonkin enemmän kuin 2 vuotta/130tkm.

KSL soveltuu vain jos ostaja on kuluttaja eikä yhteisö.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin