Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Eli auto on vm. 2008 93 SC ja nyt kuuluu silloin tällöin voimakas hankaava kiskuva ääni etupäästä, kun esim. parkkeerattaessa kääntää etupyöriä. Kuuluu aika harvoin, mutta kun kuuluu, tekee häijyä.
Kellään samaa tautia?
Muuten on todella hyvä ja mukava auto ajella.
Peke
Kellään samaa tautia?
Muuten on todella hyvä ja mukava auto ajella.
Peke
9-3 SC TID 1.9
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Tekeekö sekä asfaltilla ja parkkihalleissa?
900c 2d -89 (semi käyttis)
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Jousen yläpään laakeri jumis? Katkaisee jousen jos ei laakeri toimi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Asfaltilla ja parkkihalleissa kyllä. Soralla ei tule ajettuakaansw^ kirjoitti:Tekeekö sekä asfaltilla ja parkkihalleissa?
Tapahtuu aika harvoin, mutta kun tapahtuu, kuulostaa tosi pahalta.
Ei oikein saa äänestä otetta, kun ilmiötä ei saa toistettua kuin satunnaisesti ja harvoin.
9-3 SC TID 1.9
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Onko ratti tuolloin käännettynä ihan ääriasentoon tai lähelle sitä? Loppuuko ääni kun kääntää takaisinpäin? Ohjaustehostimessa öljyä riittävästi?
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Aika lähellä ääriasentoa ratti on. Tehostinöljy on ok. Kummalliselta tuntuu se, että ongelman toistuminen on niin satunnaista ja esiintyy tosi harvoin. Kun sitä yrittää saada tapahtumaan rattia kääntämällä ihan samalla tavalla kuin silloin, kun se parahti, mitään ei kuulu. Sitten se taas kirskahtaa muutaman viikon päästä yllättäen ja tilaamatta.Hepis kirjoitti:Onko ratti tuolloin käännettynä ihan ääriasentoon tai lähelle sitä? Loppuuko ääni kun kääntää takaisinpäin? Ohjaustehostimessa öljyä riittävästi?
9-3 SC TID 1.9
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Löytykö apuja ongelmaan? Onko siis ongelmakohta löytynyt.
Itsellä alkoi samanlainen "metallinen narina" kuulumaan. Vaihdoin yläpään laakerin joka olikin jo aika väljä mutta eipä ollut apua tuohon narinaan. Kuuluu hiljaisessa vauhdissa, molemmille puolille kääntäessä ja ei tarvitse edes ääriasentoon kääntää.
Meinasin itse tarkastaa kallistuksenvakaajat ja puslat seuraavaksi.
Itsellä alkoi samanlainen "metallinen narina" kuulumaan. Vaihdoin yläpään laakerin joka olikin jo aika väljä mutta eipä ollut apua tuohon narinaan. Kuuluu hiljaisessa vauhdissa, molemmille puolille kääntäessä ja ei tarvitse edes ääriasentoon kääntää.
Meinasin itse tarkastaa kallistuksenvakaajat ja puslat seuraavaksi.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Moro,
Omassa 9-3 SS 2003 kuuluu ajoittain oikealta sellainen ääni, kun joku jännitys purkautuisi jousesta yms. Ääni kuuluu useimiten pienessä pompussa. Pieni klonk ääni. Merkkiliikkeessä ei löydetty mitään ja toisessa paikassakaan ei mitään, eikä myöskään katsastumies löytänyt mitään ylimääräistä välystä. Voisiko olla tuo yläpään laakeri joka jumittaa?
Lisäksi kuuluu rouhaisu kun ajaa esim töyssystä yli 20km/h nopeutta. Ääni kuullostaa siltä kuin roiskeläpät ottaisivat maahan. Liekö iskarit kulahtaneet 230tkm jälkeen? Katsastusmiehen mielestä ei mittaamalla ole vikaa niissäkään.
Tuntuu että etupäässä nuo helemat helisee myös.
Tein myös nämä modikset:
http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html
Nämä pienet asiat kun saisi pois, niin olisi vielä mukavampaa ajella.
Janne
Omassa 9-3 SS 2003 kuuluu ajoittain oikealta sellainen ääni, kun joku jännitys purkautuisi jousesta yms. Ääni kuuluu useimiten pienessä pompussa. Pieni klonk ääni. Merkkiliikkeessä ei löydetty mitään ja toisessa paikassakaan ei mitään, eikä myöskään katsastumies löytänyt mitään ylimääräistä välystä. Voisiko olla tuo yläpään laakeri joka jumittaa?
Lisäksi kuuluu rouhaisu kun ajaa esim töyssystä yli 20km/h nopeutta. Ääni kuullostaa siltä kuin roiskeläpät ottaisivat maahan. Liekö iskarit kulahtaneet 230tkm jälkeen? Katsastusmiehen mielestä ei mittaamalla ole vikaa niissäkään.
Tuntuu että etupäässä nuo helemat helisee myös.
Tein myös nämä modikset:
http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html
Nämä pienet asiat kun saisi pois, niin olisi vielä mukavampaa ajella.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Itselläni kuuluu myös joskus tuo klonk-ääni, kuulunee mallin ominaisuuksiinjstrang kirjoitti:Moro,
Omassa 9-3 SS 2003 kuuluu ajoittain oikealta sellainen ääni, kun joku jännitys purkautuisi jousesta yms. Ääni kuuluu useimiten pienessä pompussa. Pieni klonk ääni. Merkkiliikkeessä ei löydetty mitään ja toisessa paikassakaan ei mitään, eikä myöskään katsastumies löytänyt mitään ylimääräistä välystä. Voisiko olla tuo yläpään laakeri joka jumittaa?
Lisäksi kuuluu rouhaisu kun ajaa esim töyssystä yli 20km/h nopeutta. Ääni kuullostaa siltä kuin roiskeläpät ottaisivat maahan. Liekö iskarit kulahtaneet 230tkm jälkeen? Katsastusmiehen mielestä ei mittaamalla ole vikaa niissäkään.
Tuntuu että etupäässä nuo helemat helisee myös.
Tein myös nämä modikset:
http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html
Nämä pienet asiat kun saisi pois, niin olisi vielä mukavampaa ajella.
Janne
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Eipä ole ongelma ratkennut. En sitä nyt ole aktiivisesti tutkinut, koska ääni tosiaan kuuluu aika harvoin. Sitä on mahdoton toistaa. Kuuluu vain satunnaisesti. Mutta kun kuuluu, kipeetä tekee! Ohjaustehostinta olen alkanut epäillä.Limu kirjoitti:Löytykö apuja ongelmaan? Onko siis ongelmakohta löytynyt.
9-3 SC TID 1.9
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Vakaajan puslat tarttuilee. Itsellä tullut taas ääni kuuluville. 2,5tkm vielä ja vaihdetaan koneeseen öljyt sekä rasvataan vakaaja.jstrang kirjoitti:
Lisäksi kuuluu rouhaisu kun ajaa esim töyssystä yli 20km/h nopeutta. Ääni kuullostaa siltä kuin roiskeläpät ottaisivat maahan.
Janne
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Joo ei tämä ääni mikään kolahdus ole. Ääntä jos enemmän kuvailisi niin se voisi olla kuin vääntäisi ruostunutta pulttia tai kun kääntäisi ruostunutta saranaa. Ääni on aika voimakas. Ja kuuluu molemmin puolin käännettäessä ja mielestäni aika keskeltä eli ei voi sanoa että se olisi jommalta kummalta puolelta akselia. Ja melkein voisin paksunahkaisena sanoa että tuntuu melkein jalkapohjissa.
Ääni tulee VAIN kun autoa kääntää niin se kallistuu eli vaudissa äkkikäännöksissä tai kaltevalla pinnalla käännettäessä. Tasaisella hiljaa käännettäessä tai esim kovemmassa vaudissa motarin rampilla ei kuulu mitään. Eli tämän perusteella ajattelin sen olevan kallistuksen vakaajassa. Eilen vaihdoin vakaajan yhdystangot ja rasvasin nuo puslat hyvin. Mutta eipä auttanut vaikka tuosta vakaajantanko aika äänekäs olikin ennen rasvausta.
Kääntöpöydän laakerit ne ei ole. Kahdesta syystä. Ei pidä ääntä muutoin kuin kallistellessa eli jos noi laakerit on mennyt rohisee ne aina käännettäessä. On tullut jo muutamat vaihdettua. Toisekseen tein ensiapuna juuri noiden laakereiden vaihdon eikä auttanut asiaan.
Alusta on kaikin puolin muuten jämäkkä, ei kolise eikä vetele. Kaksi viikkoa takaperin ohjauskulmien säädössäkään ei etuakselille tarvinnut tehdä mitään.
Ohjaustehostinkin on ehkä pois suljettu juuri tuon takia että aina ei kääntäessä kuulu mitään.
Napa ja laakeritkin on kunnossa ei väljää. Oik. vaihdettu laakeri kuukausi takaperin.
Ääni tulee VAIN kun autoa kääntää niin se kallistuu eli vaudissa äkkikäännöksissä tai kaltevalla pinnalla käännettäessä. Tasaisella hiljaa käännettäessä tai esim kovemmassa vaudissa motarin rampilla ei kuulu mitään. Eli tämän perusteella ajattelin sen olevan kallistuksen vakaajassa. Eilen vaihdoin vakaajan yhdystangot ja rasvasin nuo puslat hyvin. Mutta eipä auttanut vaikka tuosta vakaajantanko aika äänekäs olikin ennen rasvausta.
Kääntöpöydän laakerit ne ei ole. Kahdesta syystä. Ei pidä ääntä muutoin kuin kallistellessa eli jos noi laakerit on mennyt rohisee ne aina käännettäessä. On tullut jo muutamat vaihdettua. Toisekseen tein ensiapuna juuri noiden laakereiden vaihdon eikä auttanut asiaan.
Alusta on kaikin puolin muuten jämäkkä, ei kolise eikä vetele. Kaksi viikkoa takaperin ohjauskulmien säädössäkään ei etuakselille tarvinnut tehdä mitään.
Ohjaustehostinkin on ehkä pois suljettu juuri tuon takia että aina ei kääntäessä kuulu mitään.
Napa ja laakeritkin on kunnossa ei väljää. Oik. vaihdettu laakeri kuukausi takaperin.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Kuulostaa aivan kierrejousen palautumistelta omaan asentoonsa yläpäässä, yks kolaus eikä enempää ja sitten taas jossain vaiheessa vaikka viikonpäästä samanlainen klonk ääni, Vetäisin kyllä jousen piikkiin ton kolauksen varsinkin kun se tulee kääntyessä kun kori hieman kallistuu.Limu kirjoitti:
Ääni tulee VAIN kun autoa kääntää niin se kallistuu eli vaudissa äkkikäännöksissä tai kaltevalla pinnalla käännettäessä. Tasaisella hiljaa käännettäessä tai esim kovemmassa vaudissa motarin rampilla ei kuulu mitään. Eli tämän perusteella ajattelin sen olevan kallistuksen vakaajassa. Eilen vaihdoin vakaajan yhdystangot ja rasvasin nuo puslat hyvin. Mutta eipä auttanut vaikka tuosta vakaajantanko aika äänekäs olikin ennen rasvausta.
Hej se on näin tälle ei löydy korjaus neuvoja vaan se vaan on näin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Yläpään laakerit on uudet ja jouset n.10tkm/6kk vanhat. Mutta eipä nämä Saabin jouset kerkiä paljon kilometrejä keräämään. Toisaalta ääni kun kuuluu molemmin puolin kallistaessa ja alkoi vaivaamaan yhtäaikaa. No, voihan tuo jousi pitää äänen palautuessa puristuksista tai avautuessa. Tai sitten ne vaan alkoi metelöimään molemmat yhtäaikaa.core2 kirjoitti:Kuulostaa aivan kierrejousen palautumistelta omaan asentoonsa yläpäässä, yks kolaus eikä enempää ja sitten taas jossain vaiheessa vaikka viikonpäästä samanlainen klonk ääni, Vetäisin kyllä jousen piikkiin ton kolauksen varsinkin kun se tulee kääntyessä kun kori hieman kallistuu.
Hej se on näin tälle ei löydy korjaus neuvoja vaan se vaan on näin.
Voiko jousen alapää päästä luistamaan iskarin lautasella? Siellä on ne suojamuovit mutta jos ne kulunut puhki. Alla Konin Sportit ja vakio Sport alustan jouset (värikoodia en nyt muista).
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Kirskuntaa käännettäessä etupäästä
Mulla tuo ääni on enemmän "boingg" kuin "klonk"core2 kirjoitti:Kuulostaa aivan kierrejousen palautumistelta omaan asentoonsa yläpäässä, yks kolaus eikä enempää ja sitten taas jossain vaiheessa vaikka viikonpäästä samanlainen klonk ääni, Vetäisin kyllä jousen piikkiin ton kolauksen varsinkin kun se tulee kääntyessä kun kori hieman kallistuu.
Hej se on näin tälle ei löydy korjaus neuvoja vaan se vaan on näin.
Ääni ilmestyi reilu kuukausi sitten ja kuuluu kun kääntyy kaupunkiajossa pysähtymättä oikealle. Omasta mielestäni se kuuluu takaa, mutta en kyllä keksinyt kurkkimalla tai kopeloimalla mitään syytä itse. Huoltoon en ole autoa vienyt, koska ääni kuuluu vain satunnaisesti silloin tällöin. Tuo core2:n veikkaus kuulostaisi minusta järkevältä selitykseltä ainakin mun tapauksessani. Tackar!
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)