Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

"PCS:llä 1600 eurolla jakopää, tasapainoketjut ja ohjurit. Vesipumppu lisää laskun loppusummaa 500 eurolla. "

Tuntuu melko järjettömälle tehdä 2100 euron remontti kun uuden Aeron koneen saa 1700 eurolla, luulisi jonkun pajan sen vääntävän paikoilleen tuolla n.400 eurolla.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No tosiaan Hyvinkäällä Vähämaan autopalvelu tosiaan vaihtaa rikkinäiset osat 200 euron työhinnalla, mutta koko jakopäärempan kustannukset nousee sitten 2000 euroon.

Mutta tosiaan itsekin tässä kummastelen tuota liki 2ke hintaa remontille vs uus kone. Ymmärrän, että siinä on sitä työtä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tampereella jako ja tasapainoremppa töineen osineen 1100eurolla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Coltti kirjoitti:Tampereella jako ja tasapainoremppa töineen osineen 1100eurolla.
Tuossa sun allekirjoituksessa olevassa yrityksessä? Nyt kuulostaa jo siltä miltä pitääkin ja eritoten koska kyseessä on Saabeihin erikoistunut yritys.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Viimein oma Saab sai jakopäähän uudet roippeet. Samalla tuli tasapainoketjun korjaussarjaki laitettua. Jakopään ja tasapainoketjun kiristimet oli ihan tapissa ja jakopään ketju oli venynyt. Samalla puhdistettiin moottori ja uudet öljyt koneeseen.

1300 euroa oli laskun loppusumma Autohuolto T.Holmbergilla Vantaalla. Asiallista palvelua kaikinpuolin. Homma toimii ja suosittelen.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Enpä tullut kaivelleeksi ketjua, mutta tässä todella hyödyllinen kuva jakopäätä remppaavalle.

http://www.scanobd2.com/manualImg/upfile/1-3%289%29.jpg
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kyllä on herräisä snjavotta tuo jakopään remppa jos tekee vesipumpun samalla. Vaiva on verrattavissa moottorin vaihtoon kaikkine tunkkailuineen.

Jakopäällä ajettu 310tkm ja vielä olisi kestänyt. Ei mitään poikki, leimat osissa vuodelta 2002. Alkoi pitää niin kamalaa meteliä käynnistyksissä ettei kehdannut olla tekemättä. Tasapainoakselin kiristin oli kyllä aika jäykkäliikkeinen.

Jakoketju oli venynyt n. 5mm:
https://www.dropbox.com/s/tvpfdg99k1z41ld/ketju2.jpg
https://www.dropbox.com/s/qkoyqo8lus08634/ketju.jpg

Nokkien käyttöpyörät kuluneet minimaalisen vähän

Kone purettuna ja revohka päällä. Vesipumpun purkamiseen en tajunnut varautua vaan ajattelin tehdä sen "samalla". Luin WIS:iä rempan edetessä ja kävi ilmi, että putkisto mm. pitää ottaa irti. Turbon pakopesä pysyy kivasti puhtaana kun ajaa viinalla. 8)
EX: 9³SS BioPower
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Pakkaset tuli ja korina eskaloitu tärinäksi. Kaikki jakopään osat tulossa ja remppaan pitäs alkaa. Miten nokkien ajotus? Tarvinnee erikoistyökaluja?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tuossa aika hyvät ohjeet tp-akselille sekä jakopäälle.

https://www.youtube.com/watch?v=evJuIsCD6Gs&app=desktop
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja late1409 »

late1409 kirjoitti:Pakkaset tuli ja korina eskaloitu tärinäksi. Kaikki jakopään osat tulossa ja remppaan pitäs alkaa. Miten nokkien ajotus? Tarvinnee erikoistyökaluja?
Remppa tuli tehdyksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Ainoana huomiona se, että kiristimen öljyreikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen. Olisiko tämän seurauksena kiristin lopettanut toimintansa ja ketju sitten venynyt ja löystynyt ajan kanssa? Autolla ajettu 190tkm.

Öljypohjaa ei irroitettu. Polttoaineena 98, joten en nähnyt ehdottoman tärkeäksi. Venakoppa ja koneen sivu oli siistin näköiset, ei karstaa tai muutakaan jankkia. Asentaja huuhteli sihdille menevän kanavan ja sihdin jollakin myrkyllä ja paineilmalla ja valutteli öljypropun kautta liemet ulos.

Projektipuolella oli keskustelua siitä, että kierrokset laskevat alas ja kuuluu rynkytys. Tämä huomio itselläkin oli ennen remonttia. Tärinä kai johtui juurikin matalista kierroksista ja ikävä sivuääni löysästä ketjusta. Ratissa asti ei tuntunut, vaan lähinnä konekopassa. Tärinä poistui koneen kierroksia lisäämällä.

Työkalut nokkakeppien paikallaan pitämiseksi tilasin Puolasta satasella posteineen. Laatu oli ihan ok. Pakopuolen palikka päästi nokan liikkumaan aavistuksen, ehkä satasia eli ei merkitystä. Imupuolen palikka oli just eikä melkeen.

Starttauksen aikana kuulunut ja tuntunut dieselmäinen ääni ja meininki on ollut poissa noin 20 käynnistyksen kokemuksella.
aeroilija
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 29, 2015 18:36

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja aeroilija »

(Vinkvink) Täältä löytyisi nokka akselien ajoitus palikat b207R koneen nokille :)
Rantajäbä
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 10, 2016 17:24

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Rantajäbä »

Morjensta ! Onko kellään ilmennyt sellaista ongelmaa että on vaihtanut tp ketjun ohjurin +kiristimen pistänyt jaon kohille kone nippuun ja on toiminut noin 300km ja käynnistäessä yks kaks alkanut taas tärräämään...
Kone käytetty 2x auki ja kaikki on ollut ehjänä mutta jostain kumman syystä jako on aina hypännyt pois??

Alkaa pikkuhiljaa kypsyttää :lol:
Käyttis 9-5 2.3T -06
Projekti 900 3d T8 apc -84
Exät: 9000 CSE 2.3t Jubilee -97
9-3 1.8t Aut. -03
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Täällä ois tarvetta B207R -05 nokkien lukitustyökaluille?? anyone
XC70 D5 -11
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Rantajäbä kirjoitti:Morjensta ! Onko kellään ilmennyt sellaista ongelmaa että on vaihtanut tp ketjun ohjurin +kiristimen pistänyt jaon kohille kone nippuun ja on toiminut noin 300km ja käynnistäessä yks kaks alkanut taas tärräämään...
Kone käytetty 2x auki ja kaikki on ollut ehjänä mutta jostain kumman syystä jako on aina hypännyt pois??

Alkaa pikkuhiljaa kypsyttää :lol:
Jotenkin vaikuttaisi olevan ongelmaa tp-ketjun kiristäjän toiminnassa, joko sinne ei tule kunnolla öljynpainetta tai sitten uudessa kiristäjässä ei toimi ns. takalukitus. Toinen voisi olla venynyt tp-ketju.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aika paljon löytyy muualta netistä asiaa tuosta että porukka vaihtaa ongelmien ilmetessä pelkkää kiristintä tai sitten pesee sen. Oon tässä yrittänyt perehtyä tuon ketjuhässäkän sielunelämään ja jos tuossa jusahh:in ottamissa hyvissä kuvissakin näkyy että ketju ja sen venyminen ei ehkä olekkaan se isoin ongelma. Tuon venymn varmasti kiristin hoitaa siitä ei ole epäilystäkään.
Järjestelmäpituus ketjukierrossa kasvaa varmaan enemmän jos ketju syö itseään liukuihin ja jos siihen vielä yhdistetään huonosti ja viipyilevästi toimiva kiristin niin siitä on varmaan jo isommaksi ongelmaksi. Mutta onko tuo merkittävästi helpompi sitten rempata pelkät liu'ut, ohjurit ja kiristin kuin koko systeemi sitä en tiedä...?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin