Vihdoinkin sain sen!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

1.5 vuoden unelmoinnin ja monien unettomien öiden jälkeen sain sen,eli 93 SS Aero -05:n!
4 viikkoa auto ollut omistuksessa ja mikäs sen parempaa, kun auto tuli vielä saatua juuri ennen lomia ja kelit ovat ollut mitä parhaimpia 8) . Isoisän vanha Ysikybä sai nyt jäädä eläkeelle veljen tallille, joten ei vielä sentään paaliin mennyt vaikka isä olis sen jo heittäny myyntiin tms. Mut veljen kanssa nyt todellakin päätettiin pitää, onhan siinä enemmän tunnearvoa ja toimivuutta, kun rahallista hyötyä.

Mut tosiaan Aero on nyt tallissa ja tulee pysymään mulla mahdollisimman pitkään se on ainakin tavoite, kilometrejä nyt reilut 80000km ja mun ajossahan kilometrejä ei hirveesti vuosissa tule n.6000-7000km, eli kilometrien määrään se auto ei romutu. Tosin nyt tässä kesässä tulee varmaan aikas paljon ajeltua pitkin suomea joten mittariin tulee varmaan muutama tuhat lisää kesän aikana.

Pieniä huolto toimenpiteitä piti näin alkuun jo tehdä, kun ennen myyntiä mulle ex-omistaja kävi katsastamassa, ni kuskinpuolen ylätakatukivarren kumihela väljä, joten se meni vaihtoon. Ongelmahan hyvitettiin auton hinnassa ja jälkitarkastushan meni sitten puhtaasti läpi. Sit siinä huollon yhteydessä nostettiin tyhjäkäyntiä 150kierosta, joten ei tärrää ratti enää. Ruostesuojaustakin ajattelin tehdä ennen talvea.

Nyt kun autoa on puunattu, luettu ohjeita, ajeltu ja testattu sen ominaisuuksia, niin auton ominaisuudet, alusta, kone yms. ajoon liittyvät seikat on huippukunnossa, joten niistä ei nyt tarvii hirveemmin murehtia.
Ainoat murehtemisen kohteet löytyy auton sisämateriaaleista ja parista ulkoisesta seikasta, jotka ei tosiaan ole mitää premium laatua, niin kuin täältä olen saanut tietää jo ennen auton ostoa, mut onneksi entinen omistaja oli hoitanut monet paikat äänieristeillä kuntoon, joten mulle ei ole niin paljon päänvaivaa jäänyt.
Hitaalla vauhdilla ajaminen kanttarin yli ja sorateillä ajaminen tuottaa jotain ääniä B-pilarien suunnalta tai takaosasta, ainakin ne pilarit nitisee hyvin kun niitä painaa, eipä ole hirveen jämäkästi prässätty, mut eipä nuo niin haitaa, kun musaa kuuntelee.
Ulkona olevat kohdat ovat peilien sisäjuurissa 2-3cm alueella pienet kuplimis oireet materiaalissa, mut ei vielä hälyyttävästi ja onneksi on siellä piilossa mihin ei hirveesti näe, ja toinen on kuskinpuolen lista on liukunut jättäen 1cm raon listojen väliin. Joten pientä fiksaamista on vielä edessäpäin.

On se kyl kumma et omassa 90:ssä ei ole noin paljon hälyääni/materiaali kohteita mitä olis pitänyt teippailla yms. ja jos joku on opeleita haukkunut, niin veljen -03 Vectra GTS ei pidä oikeastaan mitään ylimääräisiä ääniä saati et siellä ei tarvii edes tehdä mitään virityksiä materiaaleihin et ne ei rämisis tai muuten vaan rupeis kuplimaan, eli kyl saksalaiset osaa :D. Nii ja pienet lisä pisteet annan vielä GTS:lle penkeistä, niissä on kyllä paremmat/kovemmat sivuittais tuet joten penkissä pysyy hitusen paremmin tiukoissa kurveissa :D.

Odotan talvea jännittyneenä, niin nitinöiden ja helmojen suhteen :D. Muut aeron tai helmojen omistajat voisivat vähän kertoa, et miten talvikelit on sujunut, 90:ssä ei tätä tarvinnut pelätä :D.

Kokonaisuutena olen kyllä todella ONNELINEN et sain märän unelman toteutettua, kyllä sen ulkonäössä silmä lepää, niin ulkona kuin sisällä, ja kaikista pienistä ongelma kohdista huolimatta tämä auto on sentään :saab: joka tulee olemaan aivan varmasti mun automerkki läpi elämän, niin kun on ollut jo viimiset 8vuotta.

Varmaan jäi jotain asioita vielä kertomatta tai kysymättä, mut palaan asiaan sitten kun taas asioita tulee mieleen. :saab: forever
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja VKe »

Smyygi kirjoitti:1.5 vuoden unelmoinnin ja monien unettomien öiden jälkeen sain sen,eli 93 SS Aero -05:n!

jos joku on opeleita haukkunut, niin veljen -03 Vectra GTS ei pidä oikeastaan mitään ylimääräisiä ääniä saati et siellä ei tarvii edes tehdä mitään virityksiä materiaaleihin et ne ei rämisis tai muuten vaan rupeis kuplimaan, eli kyl saksalaiset osaa :D. Nii ja pienet lisä pisteet annan vielä GTS:lle penkeistä, niissä on kyllä paremmat/kovemmat sivuittais tuet joten penkissä pysyy hitusen paremmin tiukoissa kurveissa :D.
Odottavan aika ei ole koskaan liian pitkä, jos vaan saa mitä odottaa, onneksi olkoon !!

Olen täysin samaa mieltä GTS-Vectrasta. Olin omaani (jolla ajelin melkeen 4 vuotta ja ~105 tkm) )todella tyytyväinen.
Sininen Saab 9-3, '99
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Smyygi kirjoitti:
Odotan talvea jännittyneenä, niin nitinöiden ja helmojen suhteen :D. Muut aeron tai helmojen omistajat voisivat vähän kertoa, et miten talvikelit on sujunut, 90:ssä ei tätä tarvinnut pelätä :D.
Omasta mielestäni tässä koko luokassa yksi parhaista talviajo-ominaisuuksiltaan, ja juurikin tuolla sportti- / aeronalustalla. Vähän tietysti tylsä, kun ei meinaa lähtee millään luistelemaan ja heittelemään perää! Kuitenkin kulkee nätisti nelipyöräluisussakin, eikä ole puskemassa koko ajan pelkästään nokka edellä.
Tunkki 9-3 Aero
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja Tunkki 9-3 Aero »

Täältä löytyy vastaava kampe vuosimallia -04. Voisin allekirjoittaa viestisi lähes kokonaisuudessaan. Eli nitinöitä ja rapinoita löytyy sisätiloista epätaisaisella pinnalla, mutta olen jo käytännössä luovuttanut niiden kanssa. Kun yhden saa hiljaiseksi, toinen ilmaantuu. Ainoa moite on siis kelvoton sisustan viimeistely ja halvat muoviosat. Ainakin itse olen äärettömän tarkka hälyäänille, ja nitinät suorastaan vituttavat.

Kuten jo mainituua, talvikeleillä Aero oli aivan uskomattoman miellyttävä kokemus, eikä etuhelmaakaan tarvinnut käyttää lumiaurana. Vakaus on kovaa luokkaa huonossakin kelissä. Natinat ja kolinat tosin tuplautuvat pakkasella, eli hermot ovat toisianaan koetuksella.

Itse pidän 2.0T:n vääntävästä koneesta, eikä kulutuskaan päätä huimaa.

HUOM! Muista käyttää AINOASTAAN 98 oktaanista polttoainetta. Itse ajoin hieman päälle vuoden ysivitosella. Vaihdoin kesäkuussa 98:iin ja ero oli uskomattoman suuri. Myöhemmin sainkin kuulla, että 2.0T on aika tarkka tuosta oktaaniluvusta. 95:lla ajaminen ei siis mitään riko nakutustunnistimen ansiosta, mutta alavääntö ja yleensäkin kaasuun vastaavuus on kertaluokkaa parempi korkeampioktaanisella polttoaineella.

Turvallisia :saab: kilometrejä!
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Kiitoksia kommenteista :D.

Tulipa tuossa saaristossa käytyä ja siinä matkan aikana tuli kuunneltua näitä nitinöitä, niin pahimmat äänet taitaa tulla ovien ikkunoista reunustavasta muovikehyksistä sisäpuolella, ex-omistajahan on jotain sinne väliin jo laittanutkin ja täälläkin muistaakseni olen jotain ohjeita nähnyt, joten pitää alkaa niitä tutkimaan.
Mä en vielä anna niilli nitinöille periksi, mut toisaalta yrittää ajatella, et onhan tää jo 6vuotta vanha auto, joten nitinät kuuluu kuvaan :D .

Tuota bensanlaatua olenkin jo hetken ihmetellyt, kun täällä on porukka suositellut 98:a, kun taas ohjeet käskee käyttää 95oktaanista. Ekaan tankiin pistin oston jälkeen 98, mut sit ohjeet luettuani ja bensaluukun takana kehotettiin laittamaan 95:sta niin sitä olen käyttänyt tähän asti, mut nyt rupeen tästä eteenpäin pistämään 98:a, kiitos selvennyksestä.
Tunkki 9-3 Aero
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Vihdoinkin sain sen!

Viesti Kirjoittaja Tunkki 9-3 Aero »

Mulla rämisee ne samat oven sisäkaaren muovilistat :D. Toisen puolen sain vaimennettua pikaliimatuubin avustuksella, ja toinen puoli olisi tarkoitus liimata paikalleen viikonloppuna. Kaikennäköistä eristettä olen sinne väliin tunkenut, tuloksetta. Taitaa ainoa keino olla liimata ne perkeleen insinöörin aivopierut paikalleen.

Ja tosiaan kannattaa pysyä siinä 98:ssa. Ei se niin paljon kalliimpaa ole, ja ero on kuitenkin aika iso.
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Vastaa Viestiin