Mukavuusvilkku

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Limu »

petrisa kirjoitti:Tosi, tosi-elektroniikkamies ja spede pääsee "vähemmällä", kun purkaa ohjausakselin kannatinyksikön ja ottaa omalle viive-ajastinkytkennälleen
ohjauksen suoraan yksikön sisällä olevasta kytkimestä, jota viiksi ohjaa.
Lisäkytkennän releen koskettimella, joka on ko. kytkimen rinnalla pidetään kiinni riittävän kauan, jotta 2-3 lisävilkautusta ehtii tulla.
Kyseinen spede ei pelkää purkaa kannatinyksikköä ja hän tietää mitä tekee.
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä. Ei ne siitä rikki mene, vaikka vähän "modaa".
Säästyy valtavasti kytkentä- ja johdotustyötä sekä komponentteja, releitä ym.
Ja nyt ei jää sitten merkkivalot tai tikityksetkään pois. Tosi hienoa.
Tässähän alkaa olla jo ainesta pistää oma projekti topic.

Olen jonkin verran ajanut -06 320 Mersulla. Itse tykkäsin käyttää tuota kolmea vilkautusta. Kyllä sille aina käyttöä on.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näin voisi aivan hyvin tehdä.
Kaikenlaiset muutokset ja rakentelut, joista WIS ja/tai TECH ei auta, voisi sisällyttää sinne.

Useampi hälytin can-väyläohjattuun autoon on tullut asennettua ja niissä vilkkujen ohjaus tapahtuu hälyttimen sisäisillä releillä, joissa on lähdöt polttimoille erikseen.
Johdotus voi autosta riippuen olla työlästä. Diodeja käyttämällä voi vähän helpottaa.
Eli....auton ohjausbokseihin ei kajota sisälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Mimmi kirjoitti:
Turbo S kirjoitti:Suomalaisista autoista minun mielestä voisi poistaa vilkut kokonaan,niin vähän niitä käytetään. :wink:
Ehkä siellä, mutta täällä pääkaupunkiseudulla osataan käyttää vilkkuja.
Itse koko ikäni "maakunnissa" asuneena (akselilla Kuopio-Kokkola) täytyy sanoa että vilkun tehon huomaa vasta pääkaupunkiseudulla ajaessa. Muualla saa yleensä vilkutella kuinka paljon haluaa, mutta tilaa ei anneta. Toisin on pk-seudulla :D Tällainen positiivinen huomio...

Itse vilkuttelen niin kauan kun esim. moottoriten ohituskaista merkkiviiva näkyy peilistä, kun on vaihtanut kaistaa. Pappamaista tai, mielestäni kohteliasta.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Bob »

"Mukavuusvilkku" tai kaistanvaihtovilkku on hieno keksintö moottoritieajoon kaistanvaihdossa, eikä siitä kyllä mielellään enää luovu kun on siihen tottunut. Ryhmitysalueille tai risteyksiin sitä ei ole tarkoitettukaan.

Ongelmana täällä pk-seudulla motareilla on nimenomaan se, että kaistaa vaihdetaan "valumalla" toisen eteen ilman mitään vilkkua. Näistä ne ketjukolaritkin usein alkunsa saavat.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen Bob:n kanssa samaa mieltä.

Muistaakseni ko. ominaisuuden nimikin on alunperin ollut kaistanvaihtovilkku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5375
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

Peukku ylöspäin kahdelle edelliselle kirjoitukselle !!
Sininen Saab 9-3, '99
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Itselleni kyllä autokoulussa opetettiin, että kaistaa vaihdettaessa vilkku laitetaan päälle hyvissä ajoin ennen siirtymistä (ilmoitetaan aikeesta muille / pyydetään tilaa) ja vilkutetaan koko kaistanvaihdon ajan siihen saakka kunnes auto on kokaniasuudessan ja oikeassa ajolinjassa valitulla kaistalla.

Mulle tähän ei riitä kolme vilkautusta edes motarilla (jollion nopeuteni on siis kesäisin 120 km/h talvisin 100 km/h). Teen tosin varsinkin motarin kaistanvaihtoni hyvin loivasti - tilaa kun riittää, kun en koskaan kiilaa tiukasti kenenkään eteen kuraa, nastoja ja kiviä roiskuttamaan...

Enkä kerta kaikkiaan voi käsittää mitä vaikeaa vikun oikeaoppisessa käytössä on edes edellä mainituissa nopeuksissa? 8O Olen aikanaan harrastanut pianonsoittoa, joten voi tietty olla, että olen keskimääräistä mämmikouraa näppäräsormisempi :lol:

Laiska vilkun käyttö kertoo lähinnä piittaamattomasta ja itsekkäästä asenteesta!
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja vili1 »

tk60382 kirjoitti:Laiska vilkun käyttö kertoo lähinnä piittaamattomasta ja itsekkäästä asenteesta!
Ei kun se kertoo autonmerkin: BMW, Audi tai Mersu. Tai sitten suurimmassa osassa näistä autoista ei ole vilkkuja (jotain karvalakkimalleja varmaan... :? )
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kyllä minä olen nähnyt vilkuttamattomuutta ihan perinteisissä keskiluokkaisissakin autoissa. Myös Saabeissa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kyllä se automaattivilkku on hyvä toiminto. Jos kaistanvaihto/kääntyminen/ryhmittyminen pitää tehdä ahtaaseen väliin niin että toisen annettava tietä / osattava varautua niin ei se ns.mukavuusvilkku estä pitkää vilkutusta. Eivät siis ole toisiaan pois sulkevia.

Motarilla taas vaihtoja joutuu tekemään eikä siellä aina ole ahdasta niin on kuitenkin parempi että se vilkku edes välähtää ja aina parempi jos se samalla tekee edes ne 3 vilkahdusta. Porttiteoria (tottuu olemaan kokonaan ilman ja väärässä paikassa jää käyttämättä) kuitenkin että tekee sen vilkunkäytön. Parempi kuin ei ollenkaan. Mukavuusvilkku kuitenkin helpottaa sitä vähäistäkin käyttöä ja jää paremmin tavaksi.

Lisäksi joissain autoissa vilkku pitää mekaanisesti naksauttaa lukkoon, niin mukavuusvilkku mahdollistaa hipaisun ja vähentää kulumista (ärsyttää niksutella sitä vipua kun se ei kaistaa vaihtaessa palaudu itse ja vaatii turhia liikkeitä vauhdissa - kun muuhunkin voi keskittyä). Joissain autoissa vilkkupalautuu vaikka jääkin päälle ja näissä mukavuusvilkku ei niin paljoa anna iloa...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mielenkiintoista, miten tunteita nostattavaa keskustelua synnyttää vilkun käyttö. Mikäli vilkun kytkeminen joskus tulee itselleni ylivoimaiseksi, vien ajokorttini poliisille suosiolla. :lol: Suosittelen samaa muille.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Vanteiden tunausta ja virisatsin laittoa ei tuomita yhtä laajalti kuin mukavuusvilkkua. Ylikokokoiset vanteet IMHO rumia ja monet virisatsit laittomiakin.

Live and let tune!
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Ristom kirjoitti:Mielenkiintoista, miten tunteita nostattavaa keskustelua synnyttää vilkun käyttö. Mikäli vilkun kytkeminen joskus tulee itselleni ylivoimaiseksi, vien ajokorttini poliisille suosiolla. :lol: Suosittelen samaa muille.
Juu, kylläpä nousi taas tunteet pintaan - tällä kertaa pyörälenkillä, jolta äsken palasin:

Ajoin kaupunkialueella autojen seassa, sillä pyörätietä ei ollut käytettävissä ja muutenkin kapearenkaisella pyörällä on mukavampi polkea "tasaisia" katuja, kuin pomppia katukivetysten yli joka risteyksessä.

No joka tapauksessa edelläni oli punaisissa liikenevaloissa tumma farkku-Skoda. Jäin sen taakse odottamaan valojen vaihtumista (en luojan kiitos tehnyt sitä useiden pyörailijöiden mokaa, että olisin ajanut edessä seisovan auton oikealle puolelle valojen vaihtumista odottamaan) ja kuinka olellakaan Skoda kääntyikin risteyksestä valojen vaihduttua oikealle ja oli siis äkkiarvaamatta poikittain edessäni - ILMAN VILKKUA!!! Olin vähän aikaa aika liemessä lukkopolkimieni kanssa :twisted: Onnekis sain kuitenkin pysäytettyä kunnialla, eikä kaatumista tai törmäystä tapahtunut. Eli ei ihan turhaa puuhaa tuo vilkuttelu! Pyöräilijänä olisin ollut aika heikoilla...

Liekö tämäkin skoodakuski tottunut tuon kaistanvaihtovilkun käyttöön ja unohtanut oikeaoppisen vilkuttamistekniikan kokonaan :roll:
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AC kirjoitti:Nyt kun tuohon toimintoon on tottunut, niin ilman sitä varustetulla Saabilla ei oikeen muista vilkutella.
Kaivan varmaan verta nenästäni, mutta kuinkas muistit vilkutella, kun oli tuo toiminto käytettävissä? :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5375
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

tsaarela kirjoitti:
AC kirjoitti:Nyt kun tuohon toimintoon on tottunut, niin ilman sitä varustetulla Saabilla ei oikeen muista vilkutella.
Kaivan varmaan verta nenästäni, mutta kuinkas muistit vilkutella, kun oli tuo toiminto käytettävissä? :lol:
vaikkei kysytty niin vastaan...
Itse muistin kyllä varsin hyvin Vectran vilkkutikkua heilauttaa kaistaa vaihtaessa. Kun sitten piti alkaa saabilla ajella, niin muistin taas varsin hyvin vilkkutikkua heilauttaa kaistaa vaihtaessa.

Näin se menee.

Niin, en siis tiedä mitä haittaa tosta "mukavuusvilkusta" tai "kaistanvaihtovilkusta" tai "automaattivilkusta" on...........????????

Hyädyllisellä/järkevällä varusteella on monta nimeä :wink:
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin