Mukavuusvilkku
Mukavuusvilkku
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta saako Techilla koodattua mukavuusvilkun toimimaan vuosimallia -07 saabeissa?
Mukavuusvilkku = räpäyttää vilkkua niin se kilkuttaa sen 3 kertaa.
Mukavuusvilkku = räpäyttää vilkkua niin se kilkuttaa sen 3 kertaa.
Re: Mukavuusvilkku
Toivottavasti ei. Jos vaikka edes saabistit onnistuisivat vilkuttamaan ihan oikeasti kaistaa vaihtaessaan muodikkaan kaistanvaihtovilkku-keskellä-siirtymää -tyylin sijasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mukavuusvilkku
Minä taas toivon että Saabiinkin saisi tollaisen mukavuusvilkun joka on ihan järkevä vekotin/ominaisuus.
Kaipaan sitä.
Kaipaan sitä.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Mukavuusvilkku
Ainakaan '03 SS:ään ei löydetty erään foorumilaisen kanssa TECHillä tuota ohjelmointimahdollisuutta.
Re: Mukavuusvilkku
Harmi homma. Ikävää että sitä ei ole mahdollisesti optiona joten ei voi käyttäjä itse vaikuttaa siihen. Sitä kun kerran on kerran siihen oppinut niin tietysti sitä kaipailee. Vaikka eipä tuo autolla ajonautinto siihen kaadu
Re: Mukavuusvilkku
Kyllä sitä vilkkua viitsii sen verta pitää rajoittimella, että se sen kolme tai halutun määrän vilkuttaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Mukavuusvilkku
Nyt kun tuohon toimintoon on tottunut, niin ilman sitä varustetulla Saabilla ei oikeen muista vilkutella.
Kolme vilkautusta kyllä mielestäni riittää kertomaan kanssa-autoilijoille ryhmittymisaikeesta.
Tuota ei voi varmaan edes rakentaa kolmoseen, varmaan väylä antaa vikaa jos releyttää vai onko tuossa edes perinteistä vilkkurelettä?
Kolme vilkautusta kyllä mielestäni riittää kertomaan kanssa-autoilijoille ryhmittymisaikeesta.
Tuota ei voi varmaan edes rakentaa kolmoseen, varmaan väylä antaa vikaa jos releyttää vai onko tuossa edes perinteistä vilkkurelettä?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Mukavuusvilkku
Minä ainakin katsoisin mielummin kolmen vilkutuksen sarjan, kuin monien käyttämän yhden vilkautuksen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Mukavuusvilkku
No on se kolme vikkua parempi kuin yleinen puolikas himmeä välähdys..
Silti en missään nimessä kaipaa ääliö-holhousta vilkkuun, kehtaan kyllä vilkuttaa koko kaistanvaihdon ajan - se ei kestä kauheen kauaa..
Takuulla välkkyy myös pitkät, jos joku vaihtelee kaistaa eteen ilman vilkkua. Yleensä nämä vilkuttomat tulevat myös eteen aivan liian lähelle, kyllä 3-4 sekunnin ero pitäisi eteen jättää, matkahan riippuu nopeudesta.
Silti en missään nimessä kaipaa ääliö-holhousta vilkkuun, kehtaan kyllä vilkuttaa koko kaistanvaihdon ajan - se ei kestä kauheen kauaa..
Takuulla välkkyy myös pitkät, jos joku vaihtelee kaistaa eteen ilman vilkkua. Yleensä nämä vilkuttomat tulevat myös eteen aivan liian lähelle, kyllä 3-4 sekunnin ero pitäisi eteen jättää, matkahan riippuu nopeudesta.
Re: Mukavuusvilkku
Tiedättekö mistä ja miksi tämä kaitanvaihtovillku on tullut?
Se on tullut Saksasta ja saksalaisiin autoihin, olisiko ollut MB ehkä ennen VAG:a.
Syy on nopea moottorietieliikenne.
Kovassa nopeudessa ei tarvitse kuin kerran hipaista vilkkukatkaisinta ja automaattisesti tulee kolme vilautusta. Ei tarvitse siinä ohjatessa pitää vilkkua alaspainettuna koko ajan, jotta saa 3+ välähdytä, tai kytkeä se perille asti päälle niin, että vilkku lukkiutuu. Ohjausliikkeet ratilla ovat niin pieniä, että vilkku ei palaudu automaattisesti sen lukkiutuessa, vaan sen joutuu palauttamaan käsin.
Uskokaa tai älkää, kyllä saksalainen insinööri tietää. He ovat tutkineet asian ja ajaneet myös käytännössä moottoritiellä. Lujaa.
Lisää merkittävästi turvallisuutta, niin kaistaa vaihtavalle kuljettajalle kuin muillekin moottoritiellä liikkujille. Kuskin ei tarvitse kuin hipaista vilkkukytkintä ja aina tulee ne kolme (riittävää???) vilautusta.
Kyllä tämä ennemmin tai myöhemmin tulee muunkin maalaisiin autoihin vakiovarusteiksi. Uusissa bemareissa kuski voi auton valikosta valita, onko kaistanvaihtovilkkuautomaatti käytössä vai ei. Että ne osaa!!!!!
ps. Volvossa tämä toiminto on myös.
Ja tiedoksi. Pystyy rakentamaan toiminnon itsekin tosi elektroniikkamies.
Ei tarvita kuin pari relettä, 4 kpl ajastinpiiri 555:a ja muutama oheiskomponentti.
Tietenkin läjä elektroniikkaosaamista ja juotostaitoja. Rakentelun järkevyys onkin jo toinen juttu. Itse en ryhtyisi.
Se on tullut Saksasta ja saksalaisiin autoihin, olisiko ollut MB ehkä ennen VAG:a.
Syy on nopea moottorietieliikenne.
Kovassa nopeudessa ei tarvitse kuin kerran hipaista vilkkukatkaisinta ja automaattisesti tulee kolme vilautusta. Ei tarvitse siinä ohjatessa pitää vilkkua alaspainettuna koko ajan, jotta saa 3+ välähdytä, tai kytkeä se perille asti päälle niin, että vilkku lukkiutuu. Ohjausliikkeet ratilla ovat niin pieniä, että vilkku ei palaudu automaattisesti sen lukkiutuessa, vaan sen joutuu palauttamaan käsin.
Uskokaa tai älkää, kyllä saksalainen insinööri tietää. He ovat tutkineet asian ja ajaneet myös käytännössä moottoritiellä. Lujaa.
Lisää merkittävästi turvallisuutta, niin kaistaa vaihtavalle kuljettajalle kuin muillekin moottoritiellä liikkujille. Kuskin ei tarvitse kuin hipaista vilkkukytkintä ja aina tulee ne kolme (riittävää???) vilautusta.
Kyllä tämä ennemmin tai myöhemmin tulee muunkin maalaisiin autoihin vakiovarusteiksi. Uusissa bemareissa kuski voi auton valikosta valita, onko kaistanvaihtovilkkuautomaatti käytössä vai ei. Että ne osaa!!!!!
ps. Volvossa tämä toiminto on myös.
Ja tiedoksi. Pystyy rakentamaan toiminnon itsekin tosi elektroniikkamies.
Ei tarvita kuin pari relettä, 4 kpl ajastinpiiri 555:a ja muutama oheiskomponentti.
Tietenkin läjä elektroniikkaosaamista ja juotostaitoja. Rakentelun järkevyys onkin jo toinen juttu. Itse en ryhtyisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mukavuusvilkku
Vilkku voi toimia saksassa.Mutta ei suomessa.Missä meinaat suomessa kovaa ajaa kun moottoriteillä vasen kaista aina tukossa.Mitä noihin germanni insenööreihin tulee niin väitän vastaa.Suomalaisista autoista minun mielestä voisi poistaa vilkut kokonaan,niin vähän niitä käytetään.
Re: Mukavuusvilkku
No eipä vakuuttanut ,kun viimmeksi siellä ajelin.Vilkuttomia autoja oli sielläkin.Tai sitten minulla on asiaa silmälääkäriin. :DTai sitten me maalaiset ajeltiin peräkäin kohti hesaa. :
Re: Mukavuusvilkku
Mimmi:
Kyllä se vähän niin on, unohtamatta sivuvilkkuja etulokasuojassa.
Releiksi tarvitaan useampikoskettimisia malleja esim. 3 x on/on.
Tai ei mikään estä useamman 1 x on/on releenkään käyttöä jokaiselle polttimolle erikseen.
Polttimoiden virtapiirit pidetään erillään ja itsenäisinä.
Mahdollisesti tarvitaan vielä keinokuormat, jotta vikailmoituksia ei vaan tule (nämä lisää vielä ohjausreleiden määrää/koskettimien määrää)
Perustoiminto on yksinkertainen: ensimmäisen vilkun välähdyksen tunnistus, toisen välähdyksen odotus ja tarvittaessa lisäväläytyksien ohjaaminen. Lisäksi ajastinpiirien aikavakio pitää saada samaksi kuin auton oman vilkun taajuus. Kuitenkin aika työläs homma se on käytännössä toteuttaa, muttei mahdoton.
Yksi puute tässä on, mittariston merkkivalon ja äänen (tikitys) puuttuminen, kun lisäväläytykset ovat toiminnassa.
Kyllä se vähän niin on, unohtamatta sivuvilkkuja etulokasuojassa.
Releiksi tarvitaan useampikoskettimisia malleja esim. 3 x on/on.
Tai ei mikään estä useamman 1 x on/on releenkään käyttöä jokaiselle polttimolle erikseen.
Polttimoiden virtapiirit pidetään erillään ja itsenäisinä.
Mahdollisesti tarvitaan vielä keinokuormat, jotta vikailmoituksia ei vaan tule (nämä lisää vielä ohjausreleiden määrää/koskettimien määrää)
Perustoiminto on yksinkertainen: ensimmäisen vilkun välähdyksen tunnistus, toisen välähdyksen odotus ja tarvittaessa lisäväläytyksien ohjaaminen. Lisäksi ajastinpiirien aikavakio pitää saada samaksi kuin auton oman vilkun taajuus. Kuitenkin aika työläs homma se on käytännössä toteuttaa, muttei mahdoton.
Yksi puute tässä on, mittariston merkkivalon ja äänen (tikitys) puuttuminen, kun lisäväläytykset ovat toiminnassa.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Elo 06, 2010 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mukavuusvilkku
Juurihan tuohon kirjoitin että ryhmittymisaikeesta ajattelin ilmoittaa ko. toiminnolla.Mimmi kirjoitti: Missä kohdassa meinasit vilkuttaa "kolmesti", aloittaessasi ryhmittymisen, kesken ryhmittymisen vai lopettaessasi ryhmittymisen? Koko ryhmitymiseen tuo kolme vilkutusta kun ei riitä.
Onneksi ei pysty, eikä vilkkurelettä edes ole.
petrisa: vaatii käsittääkseni bemarissa navin jotta voi ottaa tai poistaa käytöstä tämän, eli ns. Suomiautoissa ei juuri missään.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Mukavuusvilkku
AC: saattaa hyvinkin pitää paikkaansa tuo Navi-vaatimus.
Lisätäkseni vielä tuohon aikaisempaan viestiini, niin....
Tosi, tosi-elektroniikkamies ja spede pääsee "vähemmällä", kun purkaa ohjausakselin kannatinyksikön ja ottaa omalle viive-ajastinkytkennälleen
ohjauksen suoraan yksikön sisällä olevasta kytkimestä, jota viiksi ohjaa.
Lisäkytkennän releen koskettimella, joka on ko. kytkimen rinnalla pidetään kiinni riittävän kauan, jotta 2-3 lisävilkautusta ehtii tulla.
Kyseinen spede ei pelkää purkaa kannatinyksikköä ja hän tietää mitä tekee.
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä. Ei ne siitä rikki mene, vaikka vähän "modaa".
Säästyy valtavasti kytkentä- ja johdotustyötä sekä komponentteja, releitä ym.
Ja nyt ei jää sitten merkkivalot tai tikityksetkään pois. Tosi hienoa.
Lisätäkseni vielä tuohon aikaisempaan viestiini, niin....
Tosi, tosi-elektroniikkamies ja spede pääsee "vähemmällä", kun purkaa ohjausakselin kannatinyksikön ja ottaa omalle viive-ajastinkytkennälleen
ohjauksen suoraan yksikön sisällä olevasta kytkimestä, jota viiksi ohjaa.
Lisäkytkennän releen koskettimella, joka on ko. kytkimen rinnalla pidetään kiinni riittävän kauan, jotta 2-3 lisävilkautusta ehtii tulla.
Kyseinen spede ei pelkää purkaa kannatinyksikköä ja hän tietää mitä tekee.
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä. Ei ne siitä rikki mene, vaikka vähän "modaa".
Säästyy valtavasti kytkentä- ja johdotustyötä sekä komponentteja, releitä ym.
Ja nyt ei jää sitten merkkivalot tai tikityksetkään pois. Tosi hienoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)