Poikittaistuki moottoritilaan

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Ei ole Maptunin poikittaestuesta kokemuksia, mutta Taliaferron vastaavasta kylläkin:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=647

Eli tuollainen on ollut konepellin alla toista vuotta. Ja kyllähän sen tuntee. Tiukassa mutkassa selvimmin; tuo jämäkkyyttä ja tarkkuutta. Poikittaistuesta näkee selvästi, että kyllä siellä konepellin alla on liikettä koska tuessa näkyy selviä 'vääntämisen' merkkejä. Eli ottaa selvästikin voimia vastaan ja välitettäväksi.

Samalla tilasin alustaan myös muoviset puslat kumisten tilalle. Näiden vaikutus oli puolestaa ihan syvältä ja poikittain! Ainut vaikutus, minkä saivat aikaan oli se, että alusta löi kaiken läpi ihan täysillä - jösses alustasta tuli ihan kivikova. Eivätkö tuoneet kyllä tarkkuutta lisää pätkääkään. Vaihtuivat muutaman kuukauden kokeilun jälkeen takaisin alkuperäisiin.
9-3SS Aero 2005
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja toms »

Eläkäähän isot pojat ja armeijat ja kaikki käyty ja munissa jo karvat kasvaa ja leuan alle oieet viikset ,viihtikö väittää että tuntee tuon tuen vaikutuksen. Kattokaapa kuin lähellä rintapelti on joustintukein yläpäitä ja miten se niitä tukee. Jos sen tuntee niin korin kyllä pitää olla vanha hetekka. Siviiliautoihin tuo on ihan lisävarustejuttu jolla ei tee mitään mutta näyttää hyvältä niinkuin se häntä mikä roikkui ennen autoista. Jos se jotain tois ja tukisi tosiaan ajamista niin se ois laitettu jo tehtaalla. Ralli tms. hommissa asia erikseen ku alustat on vähän eri planeetalta ja sillä jaetaan voimia etti tolpankohdat hajo korista . Nykyään ko. kohtiin laitetaan turvakaaren kiinnitykset niin se hoitaa sen viran
Tuo on just väitettä että hifi hommissa kuulee sen ku vahvarin töpselin kääntää seinässä toisinpäin ...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Totta totta... Täytyy varmaan olla että olen kuvitellut kaiken ja unissani rattia veivannut. Ja ne poikittaistukeen ilmestyneet vääntöjäljetkin ovat varmaan konepellin alla asustavien tonttujen tekemiä... Jos tuki sattumalta sattuisi lisäämään vääntöjäykkyyttä niin eihän sitä mitenkään voi tuntea - vaikka poikittaistukeen on jostain käytön jälkiä tullutkin :)

Hifistinä täytyy sanoa, että en ole kuullut töpselin käännön vaikutusta vaikka olenkin asiaa testannut. Sen sijaan töpselin kääntö on ihan helposti mitattavissa: Toisiinsa kytkettyjen laitteiden maadoitus kun voi muuttua - varsinkin kun osa laitteista on kytketty eri pistorasioihin pitkin huonetta.
9-3SS Aero 2005
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Mobster kirjoitti:Hifistinä täytyy sanoa, että en ole kuullut töpselin käännön vaikutusta vaikka olenkin asiaa testannut. Sen sijaan töpselin kääntö on ihan helposti mitattavissa: Toisiinsa kytkettyjen laitteiden maadoitus kun voi muuttua - varsinkin kun osa laitteista on kytketty eri pistorasioihin pitkin huonetta.
Jos töpselin pyöräyttäminen 180 astetta vaikuttaa maadoituksiin, niin jotain (joko laite tai pistorasiat) on kytketty/toteutettu rankasti pävi.

Sorry OT.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tuo alapään 3-pistetuki voisi ollakin jonkinmoinen parannus, etenkin painavanokkaiseen dieseliin. Mikäli oikein ymmärsin, käytetään Cabriossa tuollaista ratkaisua jo vakiona.

Tuon voisi periaatteessa tilata, onhan sillä hintaakin vain 100$ (+tulli +alv). Mahtaakohan saada jostain Euroopasta?

Yläpäitten kiinnittäminen toisiinsa ja sen vaikutus lienee vähäisempi.


Olen hiukan skeptinen tuon päälituen vaikutuksesta näinkin uuteen autoon, jossa kori on melko jäykkä. Dieselissä, erityisesti automaatissa tuon luulisi huomaavan (jos on huomattavissa) helpoiten, onhan tuo nakuttaja koneena huomattavasti painavampi kuin bensanelonen. Lisäksi omassa kärryssä on vielä automaattilaatikkokin.

Onko kukaan ajanut SS/SC:ta ilman muovisia alasuojia? 9-5:sta tuli revittyä aikanaan pois, eivätkä nuo sovi tuon 3-pistetuen kanssa auton alle. Humiseeko? Paljonko kerää paskaa?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja itse metallialan ammattilaisena ( Konepajapäälliikönä,hitsarina, koneistajana ,asentajaan yms. )ja autopeltisepän hommiakin tehneenä voi sanoa että teräkseen ilmestyy jälkiä että ottanu voimia vastaan niin aikas paljon on pitäny paikkojen elää ja myötörajat ylittyä että niin käy ja letku kylläpitää olla auton korikin.

Kyllä se on siviliiautossa ihan puhtaasti sama tunne että kun auto on pesty ja imuroitu niin se ois hiljaisempi tms.

ja jos se eläis niin paljon että tuntuu niin ois se aika väsymismurtunu kori satojen tuhansien kilometrien jälkeen.

Aikaset miehet....

Miettikääpä mihin suuntaan se jousi iskunvaimennin paketti suurimmaksi osaksi siirtää voimia, no liikkeen suuntaan eli ylöspäin ja jos toispuoleinen voima tulee niin korin vääntöjäykkyys siinä punnitaan ja tuolla poikittaistuella ei saa sitä aikaiseksi.

Viittis piirtätyttä suunnittelijalla vähän koneella korirakennetta ja mihin ja miten voimat jakaantuu ja miten tuetaan.

Ei siinä voihan sen ostaa ja mokka-ajohanskat kädessä kuvitella että kyllä on sitte mahtavampi ajaa ja välillä pyhkiä tuulilasi sisältä kuolasta....

Se alas tuleva "kolmipistetuki" on ihan hyödyllinen ja jakaa juuri voimia mitkä rasittaa koria toispuoleisessa rasituksessa. Ko. tukeja käytettiin varsinkin rataautoissa missä pohjapanssarit eivät ole sen asennuksen esteenä. Ralliautoissa taas pohjapanssari on varsin monesta kohtaa kiinni ja se hoitaa sen saman asian.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kansa vaatii kuvia voiman tuomista rypyistä...

muistuu mieleen kun kaveri kehu aikoinaan pv mopoaan ku laitto 80 läppäpytyn siihen et imee bensaa niin et tankki lommolla... päivän valossa lommot oli bootsin kannan kuvia :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

toms kirjoitti: Se alas tuleva "kolmipistetuki" on ihan hyödyllinen ja jakaa juuri voimia mitkä rasittaa koria toispuoleisessa rasituksessa. Ko. tukeja käytettiin varsinkin rataautoissa missä pohjapanssarit eivät ole sen asennuksen esteenä. Ralliautoissa taas pohjapanssari on varsin monesta kohtaa kiinni ja se hoitaa sen saman asian.
Jees. WIS:ista tuli katsottua, ja Cabriossa on tosiaan tuollainen 3-pistetuki vakiona. Tiedä sitten vaikka tuo sopisi Cabrion pohjapanssarin kanssa, kait siinäkin semmoinen on? Toisaalta voihan nuo muovit jättää laittamattakin, nakuttaa sitten hiukan kuuluvammin :lol:

Etupää tuntuu tuon painavan dieselmyllyn kanssa vähän löysältä, joten 100$ +tulli +alv voisin kokeilumielessä tuohon 3-pistetukeen uhratakin.


Noita päällipuolisia iskaritolppien välisiä tukia löytyy muuten nykyautoista vakionakin, ainakin 1-sarjan dieselbemarissa tuollainen on. Lieneekö siinä sitten saavutettu jonkin sortin painonsäästöjä keventämällä muita rakenteita tms?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Poikittaistuki moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja fatal »

2.3i-16 kirjoitti: Noita päällipuolisia iskaritolppien välisiä tukia löytyy muuten nykyautoista vakionakin, ainakin 1-sarjan dieselbemarissa tuollainen on. Lieneekö siinä sitten saavutettu jonkin sortin painonsäästöjä keventämällä muita rakenteita tms?
Moinen löytyy myös vakiona NG-900:sesta, muistaakseni... (2.3i)
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Vastaa Viestiin