Moi!
Vauhdatin 9-3 SS 2.0t:hen vuosimallia 2003 toisioilmapuhaltimen ja takaiskuventtiilin. Tähän liittyvän vikakoodin lisäksi oli nollattu vikakoodi P0137 eli toisen lambda-anturin matalasta jännitteestä kielivä koodi. Se uusiutui nollaamisen jälkeen melkein heti.
Olen ollut huomaavinani, että CEL syttyy ainakin lämpimällä moottorilla liikkeelle lähdettäessä parin minuutin ajon jälkeen, jos moottori on edellisen ajon aikana kunnolla lämmennyt. Valo sammuu muutaman lyhyen kylmällä koneella ajetun pätkän jälkeen.
Merkkihuollossa ehdottivat tulppien ja sytytysyksikön vaihtoa, eli ei mikään hirveän kallis remontti. Tulpat vaihdettu 120 000 huollossa ja nyt mittarissa rapiat 160 000. Onko huoltoneuvojan ohjeissa perää?
O2-tunnistin, matala jännite, tunnistin 2 (P0137)
Re: O2-tunnistin, matala jännite, tunnistin 2 (P0137)
Irrotin ja kiinnitin taaemman anturin liitintä muutamaan otteeseen. En nollannut koodia akkua irrottamalla, joten vielä ei ole tietoa vaikutuksesta. Liittimen lukitusta ei muuten oltu painettu pohjaan, joten saattaa olla, että siellä jokin kontaktihäiriö on ollut.
Miten muuten yleismittarilla voisi varmistaa anturin toimivuuden tai johtojen ehjyyden - vai voiko mitenkään?
Miten muuten yleismittarilla voisi varmistaa anturin toimivuuden tai johtojen ehjyyden - vai voiko mitenkään?
Viimeksi muokannut Heyday, Ke Syys 22, 2010 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: O2-tunnistin, matala jännite, tunnistin 2 (P0137)
On tullut testattua irtonaisena anturia siten että toholla lämmittää ja samalla mittaa signaalijohtimista jännitettä. Kestää vain jonkin aikaa ennenkuin anturi on lämmennyt riittävästi, sitten vasta alkaa tulla jännitettä. Nousee lähelle volttia, kun tohon liekki polttaa kaiken hapen anturin ympäriltä.
Täysin varmaa ei tälläkään testillä voi olla anturin oikeasta toiminnasta, mutta on se suuntaa antava. Olenpahan kerran saanut tällä tavalla huonosti toimivan anturin "heräämään kunnolla eloon".
Täysin varmaa ei tälläkään testillä voi olla anturin oikeasta toiminnasta, mutta on se suuntaa antava. Olenpahan kerran saanut tällä tavalla huonosti toimivan anturin "heräämään kunnolla eloon".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: O2-tunnistin, matala jännite, tunnistin 2 (P0137)
Onko anturi paha irrottaa? Tohon saisin lainaksi. Miltä etäisyydeltä anturia pitäisi lämmittää?