Jarrujen paineentasausventtiili

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja H&M »

Moro!

Onko saabin jarrujärjestelmässä joku paineentasausventtiili? Jos niin missä? Onko jostain löydettävissä räjäytyskuva koko jarrujärjestelmästä?

Kiitos!
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja Nico »

Paineentasausventtiilihän on semmoinen härpätin, että kevyessä jarrutuksessa annetaan painetta tasaisesti joka nurkkaan.
Kun poljinta painetaan syvemmälle lattiaan, syötetään painetta enempi etupäähän takapään lukkiutumis riskin vähentämiseksi.

Tuommoisia vekottimia on yleensä urheiluautoissa.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Nico kirjoitti:Paineentasausventtiilihän on semmoinen härpätin, että kevyessä jarrutuksessa annetaan painetta tasaisesti joka nurkkaan.
Kun poljinta painetaan syvemmälle lattiaan, syötetään painetta enempi etupäähän takapään lukkiutumis riskin vähentämiseksi.

Tuommoisia vekottimia on yleensä urheiluautoissa.
Kyllä noita paineen vähennys syteemejä on monissakin tavis autoissa.
Jos taas pedal Boxsia tarkoitat sehän on ralliautoissa käytettävä ns ruuvattava syteermi :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No eiköhän tuo ole ihan perus EBD joka ABS:in kanssa yhdessä hoitaa jarruvoiman jaon. Tuossa on ABS-yksikön "räjäytys"kuva, jossa noita jakoventtiileitäkin näkyy:
Kuva

Jos pitäisi veikata, niin ilmeisesti ABS valo palaa ja vikakoodit viittaa ABS yksikön? Kerrohan vähän lisää ongelmastasi, tuskin siinä räjäytyskuvat auttaa kuitenkaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Sähköinen sydeemi, liittynee koko auton hallintajärjestelmään.
Huomaa kyllä, että normaaliajossa painottaa takapäätä, koska takapalat vaihdettu 160tkm, etupäässä puolet jäljellä vaikka 220tkm.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja Nico »

Juu mekaanisia löytyy joistakin tavis autoista joissa rumpujarrut takana (Ford, VW).
Hydraulinen (semmoinen urheiluautomalli) on ollut -94-95 NG900 Saappissa.
Sittemmin ei semmoisia ole Saappeissa näkynyt.
Vehje on korvattu älykkäämmällä ABS:lla.

"Uuden systeemin" toimivuudesta en osaa sanoa. Ainakin minulla on nuo takajarrut kovasti ruosteessa ikään nähden, eli jarruvoimaa saisi kyllä olla takana enemmänkin.
Toisaalta systeemi on varmaan autosta riippumatta sama, joten nämä vehkeet joissa on nuo isommat jarrut edessä ruostuttaa sitten ilman muuta takajarruja, koska takapään jarruvoimaan ei kuitenkaan ole puututtu... arvaan...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja H&M »

Niin se ongelma on että parin jarrutuksen jälkeen tuntee pysähtyessä että joku jarru ottaa vähän kiinni ja jää laahaamaan ainakin joksikin aikaa. Tästä laitoin viestiä jo viime talvena palstalle. Silloin vaihdettiin eteen satulat (purkaamolta), levyt ja palat. Nyt vaihdatin letkut joka nurkkaan. Tuntuu että letkujen vaihto on auttanut eniten (esim kulutus tippui, nyt vei parhaillaan 5,8l /100 km 90km/h, ennen oli jotain 6,5).
Korjaamolla eivät osaa sanoa mistä voisi johtua.
Minun käsityksen mukaan vika ei nyt ole enää iso mutta sen tuntee että joksikin aikaa joku jarru (luultavasti oikea etu, josta tämä alkoikin) jää vähän kahnaamaan. Olen pähkäillyt että se johtuisi siitä että neste pääsee "pakenemaan" hitaanlaisesti ja sitten kun se laahaa vähän ja lämpenee ja laajenee, niin irtoaminen on vielä hitaampaa. Ja tämä pohdiskelu johti siihen että vika voisi olla työsylinterissä, mutta ilmeisesti silloin myös polin jäisi alas? Sitten jos on tällainen venttiili, sehän voisi jumia? Vai onko todennäköisin silti että jarrusatulan sylinteri on vähän jähmeessä? Tätä vaikea uskoa koska vika oli juuri samassa jarrussa ennen satulan vaihtoa..
Kiitos vastauksista!
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Jarrujen paineentasausventtiili

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Kannattaa myös katsoa ne jarrusatulan liukukumit, ne kumit joidenka läpi menee jarrusatulan kiinnityspultti. Käsittääkseni jarrusatula jää hiukan vinoon jarrutuksen jälkeen jos kumit ovat tarpeeksi kuluneet ja horot. Näin olen ainakin minä "pähkäillyt" ongelmaksi omassa -03 SS:ässä. Udet kumit tilattu Skruvat.se:ltä hintaan 272 Sek/4kpl, saa myös marmorilta hintaan jotain 20 €/kpl.
Vastaa Viestiin