180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5378
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ihmettelen et mistä noita eroja tulee...

Saabi ilmoittaa kotisivuillaan 9-3SS:n 1.9 TTiD 180 hv Man-6 ohituskiihtyvyydeksi seuraavaa
Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h viitosvaihteella (s): 9.9
Tuulilasi 7/2008 mittasi vertailussaan saman ja sai lukeman (s): 7,9

Siis eihän tämä toki haittaa mutta 2 sekunnin ero on aika iso.
Sininen Saab 9-3, '99
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

VKe kirjoitti:Ihmettelen et mistä noita eroja tulee...

Saabi ilmoittaa kotisivuillaan 9-3SS:n 1.9 TTiD 180 hv Man-6 ohituskiihtyvyydeksi seuraavaa
Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h viitosvaihteella (s): 9.9
Tuulilasi 7/2008 mittasi vertailussaan saman ja sai lukeman (s): 7,9

Siis eihän tämä toki haittaa mutta 2 sekunnin ero on aika iso.
2011-mallissa on pidempi perävälitys kuin aiemmissa vuosimalleissa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabihan aina ilmoittaa tehtaanlukemat yläkanttiin, jotta "kädetön,jalaton ja rajoittuneella näkökyvyllä" ajavakin saavuttaa tehdasarvot. Mutta 2s heitto on kyllä isohko. Normaalisti tehtaan arvoista saa huoletta ottaa 0,5s pois.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Ristom »

VKe kirjoitti:Ihmettelen et mistä noita eroja tulee...

Saabi ilmoittaa kotisivuillaan 9-3SS:n 1.9 TTiD 180 hv Man-6 ohituskiihtyvyydeksi seuraavaa
Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h viitosvaihteella (s): 9.9
Tuulilasi 7/2008 mittasi vertailussaan saman ja sai lukeman (s): 7,9

Siis eihän tämä toki haittaa mutta 2 sekunnin ero on aika iso.
Onko siis 11 malli hitaampi kiihtymään, mutta taloudellisempi?
aero
-
Viestit: 8698
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja aero »

Ristom kirjoitti: Onko siis 11 malli hitaampi kiihtymään, mutta taloudellisempi?
Mainitun välin samalla vaihteella kyllä, jos moottorin vääntökäyrä on pysynyt sekä vaihdekohtaiset välitykset samanlaisena (sen maininnan valossa, että MY11 on pidempi perävälitys).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5378
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ristom kirjoitti:Onko siis 11 malli hitaampi kiihtymään, mutta taloudellisempi?
Jos kahtoo manuaalimallia niin 0...100 kiihtyvyys on pysyny kuponkien mukaan samana. Ohituskiihtyvyyteen tullu tuo 2 sek lisää.

Taloudellisemmaksi se on joo muuttunu, ennen yhdistetty kulutus 5,6 nyt 4.9.
Sininen Saab 9-3, '99
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bob kirjoitti:
VKe kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Onko siis 11 malli hitaampi kiihtymään, mutta taloudellisempi?
Jos kahtoo manuaalimallia niin 0...100 kiihtyvyys on pysyny kuponkien mukaan samana. Ohituskiihtyvyyteen tullu tuo 2 sek lisää.

Taloudellisemmaksi se on joo muuttunu, ennen yhdistetty kulutus 5,6 nyt 4.9.
Kun kokonaisvälitystä pidennetään kulutuksen pienentämiseksi maantie/motari vauhdeissa, niin jotta liikkeelle lähdöt ja hitaat vekslailutkin onnistuvat, joudutaan 1 ja 2 vaihteiden välitystä samalla lyhentämään. Tällöin 0-100:een kiihdytys onnistuu yhtä nopeasti kuin ennenkin.
Onkohan 1-2 vaihteita oikeasti lyhennetty, tuskin on ollut tarvetta.. Tietoa?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Taitaa olla niin, että tuossa EU mittauksessa vain vitosen välityksellä käytännössä on merkitystä. Jos nyt ei jotain ihan järjettömiä välityksiä muilla vaihteilla ole.

Todellisuudessa usein normivälitteinen kuluttaa oikeasti silti vähemmän. Ei kai kukaan aja motarilla 5:lla jos 6:n löytyy askista? Juuri tämä vääristää automaattien ja manuaalien suhdetta ja saa jotkut (DSG) näyttämään jopa taloudellisemmilta kuin manuaali, vaikkei näin käytännössä ole.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Marko A kirjoitti:Taitaa olla niin, että tuossa EU mittauksessa vain vitosen välityksellä käytännössä on merkitystä. Jos nyt ei jotain ihan järjettömiä välityksiä muilla vaihteilla ole.

Todellisuudessa usein normivälitteinen kuluttaa oikeasti silti vähemmän. Ei kai kukaan aja motarilla 5:lla jos 6:n löytyy askista? Juuri tämä vääristää automaattien ja manuaalien suhdetta ja saa jotkut (DSG) näyttämään jopa taloudellisemmilta kuin manuaali, vaikkei näin käytännössä ole.
Muistaakseni kaupunkikulutusta mitattaessa ei manuaalilla käytetä kuin 1-4 vaihteita ja maantiesyklissä ovat käytössä vaihteet 1-5. Tämä luonnollisesti antaa moderneille, jopa 8-vaihteisille automaateille edun, koska niiden käyttämiä välityksiä ei mitenkään rajoiteta testissä.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5378
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja VKe »

Teme100 kirjoitti:maantiesyklissä ovat käytössä vaihteet 1-5. Tämä luonnollisesti antaa moderneille, jopa 8-vaihteisille automaateille edun, koska niiden käyttämiä välityksiä ei mitenkään rajoiteta testissä.
Täähän onkin mielenkiintoista, ainakin kun tosiaan verrataan 6-vaihteista manuaalia ja jotain (liian) monivaihteista automaattia. Tarkoitan siis sitä että ei oo ihan reilu meininki kun ton perusteella veroja maksetaan... Pitäisi päivittää noi ajosyklien speksit tähän päivään sopivaksi ja vastaamaan nykyautoja.
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8698
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 180-TTiD:n ilmoitettu ja mitattu ohituskiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:Täähän onkin mielenkiintoista, ainakin kun tosiaan verrataan 6-vaihteista manuaalia ja jotain (liian) monivaihteista automaattia. Tarkoitan siis sitä että ei oo ihan reilu meininki kun ton perusteella veroja maksetaan... Pitäisi päivittää noi ajosyklien speksit tähän päivään sopivaksi ja vastaamaan nykyautoja.
Totta. Toisaalta on kuitenkin hemmetin hyvä, että se vitonen välitetään testiä varten, jotta kutonen saadaan vielä oikeaksi motarivaihteeksi. Jos testissä saisi käyttää kuutosvaihdetta, olisi se optimoitu alemmalle nopeudelle ja motarikulutus taas nousisi..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin