Kampiakselin asentotunnistimen paikka

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Kampiakselin asentotunnistimen paikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Rupes ryppyilemään kone.

Vikakoodit viittaa tuohon anturiin. Tilattu on uusi. Nyt pitäisi ottaa se vanha irti ja sitte maanantaina uus tilalle. Missä se värkki luuraa?
Onko öljynsuodattimen oikealla puolella oleva 3-nap. liitin siihen? Siitä lähtee johto jonnekkin alas. Sijaitseeko se jossakin moottorin alapuolella? Ilmeisesti kuitenkin vauhtipyörän kehällä? Eli alakautta vaihdettava?

Toinen juttu on tuo egr-venttiili ja imusarjan putsaaminen. On muuten karstaa! Sekin on työn alla nyt. Suuttimen putket irti ja silleen... ei vissiin muuta konstia ole?

9-3 2003, 2.2Tid

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kampiakselin asentotunnistimen paikka

Viesti Kirjoittaja murkis »

Käykö kone rynkyttävästi tyhjäkäyntiä?
Omasta vanhemman mallisesta 9-3 2.2 TiD:stä hajosi kampiakselin asentoanturi ja oireena oli erittäin epätasainen tyhjäkäynti. Johto on juurikin tuo kuvailemasi kolmenapainen. Ja anturi sijaitsee ainakin 115hp versiossa öljynsuodattimenjalan alla/vieressä. Sen pystyy vaihtamaan alakautta nostamalla auton keulaa hieman. Anturi oli muistaakseni kiinni yhdellä E8 torx-pultilla.
Opelin osa motonetista kävi ainakin omaan koneeseeni, ja hintaa oli 39.90e.

Imusarjan puhdistukseen ei ole muuta keinoa kuin irroittaa suutinputket. Kannattaa suojata pumpun päässä olevat lähdöt jollain, ettei sinne vain pääse likaa sisälle.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kampiakselin asentotunnistimen paikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

murkis kirjoitti:Käykö kone rynkyttävästi tyhjäkäyntiä?
Omasta vanhemman mallisesta 9-3 2.2 TiD:stä hajosi kampiakselin asentoanturi ja oireena oli erittäin epätasainen tyhjäkäynti. Johto on juurikin tuo kuvailemasi kolmenapainen. Ja anturi sijaitsee ainakin 115hp versiossa öljynsuodattimenjalan alla/vieressä. Sen pystyy vaihtamaan alakautta nostamalla auton keulaa hieman. Anturi oli muistaakseni kiinni yhdellä E8 torx-pultilla.
Opelin osa motonetista kävi ainakin omaan koneeseeni, ja hintaa oli 39.90e.

Imusarjan puhdistukseen ei ole muuta keinoa kuin irroittaa suutinputket. Kannattaa suojata pumpun päässä olevat lähdöt jollain, ettei sinne vain pääse likaa sisälle.
Huonosti käy ja kierrokset nousee vain 2000. Vääntö on ihan minimissään. Kuullostaa lähinnä Zetorilta kun vedättää. Vikakoodit kertoo tuon anturin olevan kaput. Ensin epäilin että tuo EGR-jumittaa.

Osa on tilattu ja huomenna pitää nostella auton etupää ilmaan. Tuo imusarjan irrotus onkin ihan kohtuullinen homma.... On muuten sitä karstaa todellakin kertynyt 240TKm aikana!
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kampiakselin asentotunnistimen paikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Anturi vaihdettu ja taas pelaa normaalisti. Vaihto-operaatio ei ollut vaikea. Keula ylös ja "pohjapanssari" irti. Mokkula on yhdellä ruuvilla kiinni. Löytyy öljynsuodattimen alta. Ruuvi on sitten näitä torxeja, pienempi malli kuin esim. millä imusarjankotelo on kiinni.

Samassa tohinassa putsasin sen imusarjan joka oli sitten jo isompi homma, mutta kannattaa varmasti tehdä jos mittarissa alkaa olemaan yli 200TKm. Mr. Muscle Uunin puhdistaja oli hyvä apu.
Itse EGR-venttiili tuntui pelaavan ihan ok. En tosin saanut sitä siitä runko-osasta irti. En millään. Piti oikein takistaa, että löytyykö niiden kahden ruuvin lisäksi muita. Ei löytynyt ja O-rengasta en sitten vaihtanut, kun oli niin kerta muurautunut yhteen nuo osat.
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Vastaa Viestiin