Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

No nyt on asennettu xenonit. Ne toimii hyvin, mutta päivävalot ei enää toimikaan oikein.
Päivävalojen "sammutusjohto" on liitetty lähivalojen plussaan eli maadoittuu sieltä kun räppää lähivalot päälle (päivävalot sammuu) tai näin teki ennen kuin asensin xenonit.
No nytkin ne kyllä sammuu, mutta kun pelkkien päivävalojen pitäisi palaa(valokytkin nolla tai parkkiasento), niin ne välkkyvät/vuorottelevat xenoneiden kanssa. Samoin ainakin toinen xenon välkkyy muutaman kerran auton sammuttamisen jälkeen.
Pitäisikö päivävalot laittaa kytkimen taakse vai onko parempaa ratkaisua?
Tulipas pitkä tarina.
Terv. Jari
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Saakos tuota mitenkään "säädettyä"?
Mihinkä nightpanel kytkimen alla oleva - kytkin vaikuttaa, vois ohjata päivävaloja vaikka sillä....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Meinasinkin saada ne sammumaan kytkimellä siinä vaiheessa kun lähivalot syttyy.
Ennen xenoneita ne sai maadoituksen lähivalon "läpi" eli syttyivät kun lähivalot
eivät olleet päällä, nyt ei sitä saa eli eivät syty, sammuvat kyllä lähivalojen syttyessä. Toinen vaihtoehto olisi ottaa heräte parkin plussasta, mutta siinä ei voi hyödyntää hämärää. Virtaahan ne ei paljon veis vaikka palaisivat aina auton käydessä, mutta häikäisevät pimeällä/ovat laittomat. Laittomathan nuo xenonitkin, mutta 4300K eivät sävyltään erotu halogeeneistä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja 966 »

Normaali "vanhanajan" relekytkentä toimii. Lähivalolta ja sumuvalolta plussa diodien kautta releen kelalle ja kelan toinen pää maihin. Virtalukon takaa plussa releen napaan 30 ja navasta 87a huomiovalojen plussaan ja miinus maihin, huomiovalojen "herätejohdin jää kytkemättä. Ja jos haluat sen "laittoman" kytkimen niin voit laittaa sen esim: virtalukon ja navan 30 väliin tai 87a ja huomivalon plussan väliin. Tätä kytkintähän ei tietysti tarvita kuin "hämärähommissa", eikä katsastusmies pidä siitä, tosin ovat huomiovalojen toiminnasta ainakin toistaiseksi ihan pihalla eivätkä niihin juuri puutu.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja 966 »

Lamppujen vikavalvonnasta tulee huomiovalokäytöllä kyllä jonkinasteinen ongelma, jonka voi kyllä Mimmin mukaan poistaa techillä. Lähivalojen vikailmoitukset loimottelee sidíssä joka käynnistyksen jälkeen ja ne saa näpytellä molemmat pois häiritsemästä ennen ajoa.
Olis kysymys myös Mimmille: saako kaukovalojen vikailmoa ohjelmoitua pois jos kaukovalojen piuhoissa ei ole kuormaa, tai kytkee niihin 35W xenonit. Tuli aikoinaan laitettua kiinaxenonit lähivaloihin ja kaukovalot jäi tietysti "ohuiksi". TM:n lisävalotestissä oli voittajana kohtuuhintainen Taiwanilainen xenonlisäpitkä, mikä lisäisi todennäköisesti kauas valoa, jotta näkisi sen lähixenonin "valomuurin" ohi.Saabin umpioiden referenssihän on täydet 37.5 joten on kytkettävä pois tai laitettava vaihtokytkimen "taakse" Vikailmohan siitä tietysti tulee, mutta saako sen poistettua? Toinen vaihtoehto on "halogeeniosaston" parhaat, eli Bilteman 40€:n kattilat kytkettynä alkuperäisiin kaukovalojohtoihin, mutta xenonit myös kaukopuolelle olis kyllä nro 1.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mimmi kirjoitti:Valonvalvontaa ei pysty poistamaan TECHlla enkä ole tälläistä väittänytkään.
Sensijaan valojen toimintoja pystyy muuttamaa TECHlla.
Ei.
Jos ohjelmoi valoiksi xenon, niin silloin ongelmaksi muodostuu automaattisen korkeudensäädön puute, eikö niin, herjaako se siitä?
Tällöin voisi poistaa "turhat vastukset".
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kiitoksia.
Palakoot päivävalot yksistään päivällä ja sit xenonit päälle kun riittävästi hämärtää.
Eli otan tuon sammutuksen parkki+piuhalta. Toivottavasti ei aiheuta ylimääräistä
välkkymistä. Parkit ja kilvenvalot nyt välkkyvät, mutt ei se ainakaan minua haittaa.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Niin tekevät, kele. Poistin päivävalot käytöstä, silti xenonit välkkyy auton ollessa käynnissä, jos on valokatkaisin 0 tai parkkiasennossa.
Onko jotain maavikaa, mistä vetistä niille xenoneille vuotaa virtaa, että ne välkkyvät vai johtuuko se siitä lisävastuksesta?
Kun sammuttaa valot päällä, silloin xenonit ei jää välkkymään.
Täytyy ihmetel :roll:
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mimmi kirjoitti:Välkkyminen johtuu valovalvonnasta.
Voiko tätä isoveljeä vapauttaa tehtävästään, alkuperäisxenonit tuskin välkkyvät?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kiitoksia Mimmi vaivasta, keväällä täytyy taas alkaa päivävaloja pähkäilemään.
Talvella pärjää lähivaloillakin kun aamulla/illalla pimeää.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkiasennusxenonit/päivävalot

Viesti Kirjoittaja Max »

Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut tämmöisen ohjeen TECH:lla ohjelmointiin.
<Add UEC and when Tech2 ask Halogen or Xenon, select Xenon, done! the tech II change corrects the output of voltage from pulse voltage to regulated voltage, no flickering anymore.>

Jonku hemmon tarinaa....
<I just want to summarize my experience with installing an HID kit in my 2007 9-3 2.0T.

I purchased one DDM Slimline Race HID Kit (55 Watts, Bulb type H7, Color Temperature 5000k) w/ Standard Plug-and-Play Harnesses) at the following website:
http://www.therpmstore.com/product_i...products_id=38

As discussed by others in this thread, I used a Dremel tool to cut the metal clip which holds the stock halogen into place. Using the right tool I did not found the piece to flimsy and was never afraid of breaking it.

I had to cut a hole through the rubber case which seals the headlight from the engine. I have the ballasts temporary mounted using the double sided tape supplied by the vendor and will mount more permanently once I have finished waterproofing/dust proofing the install.

Once installed the Xenons would turn on with the engine off and the key in the on position. When the engine was turned on the lights would illuminate, switch on and off (sometimes once, sometimes 10 times) and end off with the SID telling me my low beams have failed.

Talking to others on this board I was told that an additional DDM Bulb-out Warning Modules (http://www.therpmstore.com/product_i...roducts_id=790) were required or have the dealership program the car to accept the Xenons via TechII.

Today it took the dealership a half hour, and $65 CAD of my money, to reprogram the car. The technician said the settings to change were found in UEC module. The Xenon's now turn on without error from the SID and my high beams still function (I believe some people reported their high beams not working after being to the dealership).>


Mimmi voisi varmaan valaista tuommoisesta vaihtoehdosta hieman enemmän.
#1747
Vastaa Viestiin