Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Nyt tarttis varmistusta,kysyin uutta akkua/tehokkaampaa esim.77 AH,nyt on kiinni orkkis GM-akku 60 AH,akkuliikkeessä sanoivat jotta ei kannata tuollaista 77 AH:ta laittaa on kuulemma sitten kokoajan vajaalla varauksella,kun ei laturi jaksa akkua täyteen ladata?Toisessa liikkeessä heti tarjosivat tuota isompitehoista...kumpaa liikettä voin uskoa?En haulla löytänyt tähän vastausta,muutakuin että kyllä "jengi" on isompiamppeerisia akkuja asentanut...vissihin ilman murheita?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei jaksa ladata täyteen? :D Mikä akkuliike moista puhui? Tuo vaatisi sitä, että isommalla akulla olisi isompi nimellisjännite, näissä mittakaavoissa ei tartte pelätä että Saabin laturi kapasiteettiin hyytyisi. Toki pätkäajolla mikä tahansa akku pysyy vajaana/vajenee, mutta ei siinä(kään) pienempi akku ole isoa parempi.

Kyllä mä laittaisin kapasiteetiltaan mahdollisimman ison laadukkaan akun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Laita se isompi.
Ostin juuri lauantaina 77Ah exiden.
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Kiitosh...tämmöisen varmistuksen juuri halusin,tuo 77 AH Exide on tarjolla 99 €.Maanantaina akkukauppaan.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Musti kirjoitti:Osta vaan se suurempikapasiteettinen, jos se vaan mahtuu paikalleen kaikissa suunnissa (myös korkeus) :)
Akkujen Ah-lukema ei kerro tehoa vaan kapasiteetin, eli kuinka paljon sähkövarausta siihen voi tallettaa. Vrt pieni ämpäri / iso ämpäri. Täyttölaitteen (laturin) koko ei vaikuta muuhun kuin täyttönopeuteen.
Mielestäni teho ja kapasiteetti tässä akku jutussa (sanoisinko) on yksi ja sama asia.
Jos esim. akun kapasiteetti on 75 Ah pystyy se (teoreettisesti) toimittamaan 75 ampeeria yhden tunnin ajan tai vastaavasti yhden ampeerin 75 tunnin ajan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

core2 kirjoitti:
Musti kirjoitti:Osta vaan se suurempikapasiteettinen, jos se vaan mahtuu paikalleen kaikissa suunnissa (myös korkeus) :)
Akkujen Ah-lukema ei kerro tehoa vaan kapasiteetin, eli kuinka paljon sähkövarausta siihen voi tallettaa. Vrt pieni ämpäri / iso ämpäri. Täyttölaitteen (laturin) koko ei vaikuta muuhun kuin täyttönopeuteen.
Mielestäni teho ja kapasiteetti tässä akku jutussa (sanoisinko) on yksi ja sama asia.
Jos esim. akun kapasiteetti on 75 Ah pystyy se (teoreettisesti) toimittamaan 75 ampeeria yhden tunnin ajan tai vastaavasti yhden ampeerin 75 tunnin ajan.
Minun mielestä parempi tehon mittari on EN lukema joka kertoo millaisen määrän virtaa akku pystyy luovuttamaan kylmäkäynnistyksessä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Uudeksi akuksi kannattaa harkita myös AGM akkuja. Varautuu nopeammin ja kylmäkäynnistysvirta on suuri. Ei sisällä nestettä. Huonona puolena, ei saa ladata perinteisellä laturilla vaan täytyy olla "älylaturi" - Ctek tai vastaava.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:Uudeksi akuksi kannattaa harkita myös AGM akkuja. Varautuu nopeammin ja kylmäkäynnistysvirta on suuri. Ei sisällä nestettä. Huonona puolena, ei saa ladata perinteisellä laturilla vaan täytyy olla "älylaturi" - Ctek tai vastaava.
Mikä noissa muuten eroaa ja millä tavalla, että tuo älylaturivaatimus on olemassa? Ts. mitä ns. peruslaturi tekee niin väärin ja jota ei tee älylaturi eikä auton oma laturi?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti: Mikä noissa muuten eroaa ja millä tavalla, että tuo älylaturivaatimus on olemassa? Ts. mitä ns. peruslaturi tekee niin väärin ja jota ei tee älylaturi eikä auton oma laturi?
Eiköhän niitä kutsuta älylatureiksi muunmuassa juuri sen takia, että useimmat niistä jatkavat latausta esim. sähkökatkon jälkeen kuin ei mitään olis tapahtunutkaan, ainakin C-TEK toimii näin en tiedä noista halvemmista miten niissä on?
Tämä latauksen säännöstely on kait se yks ominaisuus kans: esim. jotenkin näin teholataus jotain 20%-70%, täydennyslataus 70%-90% ja ylläpitolataus sit sen lopun. Joku joka osaa ja tietää enemmän jatkakoon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

AGM akun tapauksessa ylilataus, eli "keittäminen" on se tapa jolla akku pilataan. Ja sen ns. perinteinen laturi tekee. Älykäs laturi osaa välillä testata akun varaustilaa ja lopulta siirtyy ylläpitotilaan kun akku on täysin varattu. Toki AGM akku voi varata jossain määrin perinteiselläkin, mutta on siis suuri vaara pilata akku.

Alla C-tek toimintakäyrä:

http://i222.photobucket.com/albums/dd31 ... /C-Tek.jpg


Jatkaahan normaali laturikin sähkökatkon jälkeen latausta, jos on siis ihan muuntaja/tasasuuntaaja laturi.

Ja muistutetaan vielä, että nämä Defan kiinteät laturit soveltuu AGM akun lataukseen.
Defan 1203:n toimintaselostus:

Kun akku on täyteen ladattu, 14.4 V, laturi siirtyy ylläpitolataukseen ja latausvirta laskee n. 0.8 Ampeeriin. Jännite ylläpitolataus-toiminnossa on n. 13.7 V ja latausvirta n. 0.8 Ampeeria.

Kolmen ampeerin elektroninen akkulaturi, jossa on haaroitus moottorin- ja sisälämmittimelle. Siinä on myös sisäänrakennettu rele moottorin- ja sisälämmittimen päälle ja poiskytkennälle. Laturi on erittäin pieni ja kevyt (vain 240g) ja täten helppo asentaa. Sen suojausluokka on IP 44.

Laturi toimii aina kun 230V jännite on kytkettynä, eikä se ole riippuvainen ajastinkellon noutoajoista. Laturi siirtyy ylläpitolataukseen akun ollessa täyteen ladattu.

Lataustoiminnolla on myös merkkivalo. Nimellisvirta on 3A 12V.

Teho auton akussa laskee huomattavasti lämpötilan laskiessa, moottoristakin tulee raskaampi ja raskaampi käynnistää. -18°C saat vain 40% akun tehosta käyttöösi. DEFAn akkulaturilla varmistat akun täyden tehon kaikissa lämpötiloissa. DEFA MultiCharger:ssa on elektronisesti ohjattu latauskäyrä joka estää ylikuormituksen ja näin estää akun vahingoittumisen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:AGM akun tapauksessa ylilataus, eli "keittäminen" on se tapa jolla akku pilataan. Ja sen ns. perinteinen laturi tekee. Älykäs laturi osaa välillä testata akun varaustilaa ja lopulta siirtyy ylläpitotilaan kun akku on täysin varattu. Toki AGM akku voi varata jossain määrin perinteiselläkin, mutta on siis suuri vaara pilata akku.
Oukei, eli on siis "vain" ylilataukselle herkempi kuin vanhakantaisemmat versiot. Älylaturien toiminta sinällään on tiedossa (kuten myös se, että mun omistama yksilö EI osaa jatkaa latausta sähkökatkon jälkeen). Lähinnä pohdin että mikä sen eron tekee (ylilataus, liiallinen latausvirta tms) ja että miten nuo suhtautuvat auton omaan laturiin normaalisti ja vikatilanteissa (viallinen jännitteensäädin vissiin kosauttaa AGM:n sitten aika vikkelästi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin