Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Nyt tarttis varmistusta,kysyin uutta akkua/tehokkaampaa esim.77 AH,nyt on kiinni orkkis GM-akku 60 AH,akkuliikkeessä sanoivat jotta ei kannata tuollaista 77 AH:ta laittaa on kuulemma sitten kokoajan vajaalla varauksella,kun ei laturi jaksa akkua täyteen ladata?Toisessa liikkeessä heti tarjosivat tuota isompitehoista...kumpaa liikettä voin uskoa?En haulla löytänyt tähän vastausta,muutakuin että kyllä "jengi" on isompiamppeerisia akkuja asentanut...vissihin ilman murheita?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Ei jaksa ladata täyteen? Mikä akkuliike moista puhui? Tuo vaatisi sitä, että isommalla akulla olisi isompi nimellisjännite, näissä mittakaavoissa ei tartte pelätä että Saabin laturi kapasiteettiin hyytyisi. Toki pätkäajolla mikä tahansa akku pysyy vajaana/vajenee, mutta ei siinä(kään) pienempi akku ole isoa parempi.
Kyllä mä laittaisin kapasiteetiltaan mahdollisimman ison laadukkaan akun.
Kyllä mä laittaisin kapasiteetiltaan mahdollisimman ison laadukkaan akun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Laita se isompi.
Ostin juuri lauantaina 77Ah exiden.
Ostin juuri lauantaina 77Ah exiden.
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Kiitosh...tämmöisen varmistuksen juuri halusin,tuo 77 AH Exide on tarjolla 99 €.Maanantaina akkukauppaan.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Mielestäni teho ja kapasiteetti tässä akku jutussa (sanoisinko) on yksi ja sama asia.Musti kirjoitti:Osta vaan se suurempikapasiteettinen, jos se vaan mahtuu paikalleen kaikissa suunnissa (myös korkeus)
Akkujen Ah-lukema ei kerro tehoa vaan kapasiteetin, eli kuinka paljon sähkövarausta siihen voi tallettaa. Vrt pieni ämpäri / iso ämpäri. Täyttölaitteen (laturin) koko ei vaikuta muuhun kuin täyttönopeuteen.
Jos esim. akun kapasiteetti on 75 Ah pystyy se (teoreettisesti) toimittamaan 75 ampeeria yhden tunnin ajan tai vastaavasti yhden ampeerin 75 tunnin ajan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Minun mielestä parempi tehon mittari on EN lukema joka kertoo millaisen määrän virtaa akku pystyy luovuttamaan kylmäkäynnistyksessä.core2 kirjoitti:Mielestäni teho ja kapasiteetti tässä akku jutussa (sanoisinko) on yksi ja sama asia.Musti kirjoitti:Osta vaan se suurempikapasiteettinen, jos se vaan mahtuu paikalleen kaikissa suunnissa (myös korkeus)
Akkujen Ah-lukema ei kerro tehoa vaan kapasiteetin, eli kuinka paljon sähkövarausta siihen voi tallettaa. Vrt pieni ämpäri / iso ämpäri. Täyttölaitteen (laturin) koko ei vaikuta muuhun kuin täyttönopeuteen.
Jos esim. akun kapasiteetti on 75 Ah pystyy se (teoreettisesti) toimittamaan 75 ampeeria yhden tunnin ajan tai vastaavasti yhden ampeerin 75 tunnin ajan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Uudeksi akuksi kannattaa harkita myös AGM akkuja. Varautuu nopeammin ja kylmäkäynnistysvirta on suuri. Ei sisällä nestettä. Huonona puolena, ei saa ladata perinteisellä laturilla vaan täytyy olla "älylaturi" - Ctek tai vastaava.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Mikä noissa muuten eroaa ja millä tavalla, että tuo älylaturivaatimus on olemassa? Ts. mitä ns. peruslaturi tekee niin väärin ja jota ei tee älylaturi eikä auton oma laturi?Marko A kirjoitti:Uudeksi akuksi kannattaa harkita myös AGM akkuja. Varautuu nopeammin ja kylmäkäynnistysvirta on suuri. Ei sisällä nestettä. Huonona puolena, ei saa ladata perinteisellä laturilla vaan täytyy olla "älylaturi" - Ctek tai vastaava.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Eiköhän niitä kutsuta älylatureiksi muunmuassa juuri sen takia, että useimmat niistä jatkavat latausta esim. sähkökatkon jälkeen kuin ei mitään olis tapahtunutkaan, ainakin C-TEK toimii näin en tiedä noista halvemmista miten niissä on?aero kirjoitti: Mikä noissa muuten eroaa ja millä tavalla, että tuo älylaturivaatimus on olemassa? Ts. mitä ns. peruslaturi tekee niin väärin ja jota ei tee älylaturi eikä auton oma laturi?
Tämä latauksen säännöstely on kait se yks ominaisuus kans: esim. jotenkin näin teholataus jotain 20%-70%, täydennyslataus 70%-90% ja ylläpitolataus sit sen lopun. Joku joka osaa ja tietää enemmän jatkakoon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
AGM akun tapauksessa ylilataus, eli "keittäminen" on se tapa jolla akku pilataan. Ja sen ns. perinteinen laturi tekee. Älykäs laturi osaa välillä testata akun varaustilaa ja lopulta siirtyy ylläpitotilaan kun akku on täysin varattu. Toki AGM akku voi varata jossain määrin perinteiselläkin, mutta on siis suuri vaara pilata akku.
Alla C-tek toimintakäyrä:
http://i222.photobucket.com/albums/dd31 ... /C-Tek.jpg
Jatkaahan normaali laturikin sähkökatkon jälkeen latausta, jos on siis ihan muuntaja/tasasuuntaaja laturi.
Ja muistutetaan vielä, että nämä Defan kiinteät laturit soveltuu AGM akun lataukseen.
Defan 1203:n toimintaselostus:
Kun akku on täyteen ladattu, 14.4 V, laturi siirtyy ylläpitolataukseen ja latausvirta laskee n. 0.8 Ampeeriin. Jännite ylläpitolataus-toiminnossa on n. 13.7 V ja latausvirta n. 0.8 Ampeeria.
Kolmen ampeerin elektroninen akkulaturi, jossa on haaroitus moottorin- ja sisälämmittimelle. Siinä on myös sisäänrakennettu rele moottorin- ja sisälämmittimen päälle ja poiskytkennälle. Laturi on erittäin pieni ja kevyt (vain 240g) ja täten helppo asentaa. Sen suojausluokka on IP 44.
Laturi toimii aina kun 230V jännite on kytkettynä, eikä se ole riippuvainen ajastinkellon noutoajoista. Laturi siirtyy ylläpitolataukseen akun ollessa täyteen ladattu.
Lataustoiminnolla on myös merkkivalo. Nimellisvirta on 3A 12V.
Teho auton akussa laskee huomattavasti lämpötilan laskiessa, moottoristakin tulee raskaampi ja raskaampi käynnistää. -18°C saat vain 40% akun tehosta käyttöösi. DEFAn akkulaturilla varmistat akun täyden tehon kaikissa lämpötiloissa. DEFA MultiCharger:ssa on elektronisesti ohjattu latauskäyrä joka estää ylikuormituksen ja näin estää akun vahingoittumisen.
Alla C-tek toimintakäyrä:
http://i222.photobucket.com/albums/dd31 ... /C-Tek.jpg
Jatkaahan normaali laturikin sähkökatkon jälkeen latausta, jos on siis ihan muuntaja/tasasuuntaaja laturi.
Ja muistutetaan vielä, että nämä Defan kiinteät laturit soveltuu AGM akun lataukseen.
Defan 1203:n toimintaselostus:
Kun akku on täyteen ladattu, 14.4 V, laturi siirtyy ylläpitolataukseen ja latausvirta laskee n. 0.8 Ampeeriin. Jännite ylläpitolataus-toiminnossa on n. 13.7 V ja latausvirta n. 0.8 Ampeeria.
Kolmen ampeerin elektroninen akkulaturi, jossa on haaroitus moottorin- ja sisälämmittimelle. Siinä on myös sisäänrakennettu rele moottorin- ja sisälämmittimen päälle ja poiskytkennälle. Laturi on erittäin pieni ja kevyt (vain 240g) ja täten helppo asentaa. Sen suojausluokka on IP 44.
Laturi toimii aina kun 230V jännite on kytkettynä, eikä se ole riippuvainen ajastinkellon noutoajoista. Laturi siirtyy ylläpitolataukseen akun ollessa täyteen ladattu.
Lataustoiminnolla on myös merkkivalo. Nimellisvirta on 3A 12V.
Teho auton akussa laskee huomattavasti lämpötilan laskiessa, moottoristakin tulee raskaampi ja raskaampi käynnistää. -18°C saat vain 40% akun tehosta käyttöösi. DEFAn akkulaturilla varmistat akun täyden tehon kaikissa lämpötiloissa. DEFA MultiCharger:ssa on elektronisesti ohjattu latauskäyrä joka estää ylikuormituksen ja näin estää akun vahingoittumisen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Tehokkaampi akku,vai orginaali 60 AH ?
Oukei, eli on siis "vain" ylilataukselle herkempi kuin vanhakantaisemmat versiot. Älylaturien toiminta sinällään on tiedossa (kuten myös se, että mun omistama yksilö EI osaa jatkaa latausta sähkökatkon jälkeen). Lähinnä pohdin että mikä sen eron tekee (ylilataus, liiallinen latausvirta tms) ja että miten nuo suhtautuvat auton omaan laturiin normaalisti ja vikatilanteissa (viallinen jännitteensäädin vissiin kosauttaa AGM:n sitten aika vikkelästi).Marko A kirjoitti:AGM akun tapauksessa ylilataus, eli "keittäminen" on se tapa jolla akku pilataan. Ja sen ns. perinteinen laturi tekee. Älykäs laturi osaa välillä testata akun varaustilaa ja lopulta siirtyy ylläpitotilaan kun akku on täysin varattu. Toki AGM akku voi varata jossain määrin perinteiselläkin, mutta on siis suuri vaara pilata akku.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla