Ensimmäinen Saab

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep, on se hieno väri tuo valkoinen. Mutta perhana vieköön nyt sinun on hinattava ylös joku punainen lippu johonkin jotta muut näkevät auton lumisilla teillä. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja VKe »

core2 kirjoitti:Jep, on se hieno väri tuo valkoinen. Mutta perhana vieköön nyt sinun on hinattava ylös joku punainen lippu johonkin jotta muut näkevät auton lumisilla teillä. :wink:
Ei tartte, meilläpäin penkat on 8O pissankeltaiset...
Sininen Saab 9-3, '99
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja Ristom »

93TTiD kirjoitti:Sitä en jaksa lakkaa ihmettelemästä että kuinka Saab onkaan onnistunut rakentamaan etuvetoisesta autosta näin hyvän ajettavan, oikeata ajamisen iloa sanon minä :D
Ajamisen iloa todella on, mutta kehitys lakkaa tyytyväisyyteen: Itse kaipaisin tehokkaan eturaapijan kaveriksi Fordin RS-tyyppistä tasauspyörästön lukkoa, jossa voima ohjataan ulkokurvin puoleiselle etupyörälle, eikä sisäkurviin niin kuin näissä dieseleissä. Olisi ihan tosi hyvä jo märällä asfaltilla, saati sitten näillä jääkeleillä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ristom kirjoitti: Ajamisen iloa todella on, mutta kehitys lakkaa tyytyväisyyteen: Itse kaipaisin tehokkaan eturaapijan kaveriksi Fordin RS-tyyppistä tasauspyörästön lukkoa, jossa voima ohjataan ulkokurvin puoleiselle etupyörälle, eikä sisäkurviin niin kuin näissä dieseleissä. Olisi ihan tosi hyvä jo märällä asfaltilla, saati sitten näillä jääkeleillä.
Täältähän niitä löytyy eikä niin hemmetin kalliitakaan näytä olevan jotain 800€.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja Ristom »

core2 kirjoitti:Täältähän niitä löytyy eikä niin hemmetin kalliitakaan näytä olevan jotain 800€.
Näyttää tekstien mukaan olevan sopiva 5-vaihteisiin malleihin. Eikä jälkiasennus kiinnosta, 180hv/400Nm autossa tuo pitäisi olla ehdottomasti vakiona. Siinä on parannettavaa muuten varsin mainiossa tuotteessa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mulla oli 70 luvulla 99 sedan metsäautossa (josta muutamia kuvia http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=17812) sekä 99 Wagonback käyttö autossa saab rally&sport'in toimittamat diffit jotka olivat automaattiset vääntö nollasta 16 kp eli kilopondiin asti, ne toimivat silloin aivan erinomaisen hyvin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
93TTiD
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 09:32

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja 93TTiD »

Ristom kirjoitti: Ajamisen iloa todella on, mutta kehitys lakkaa tyytyväisyyteen: Itse kaipaisin tehokkaan eturaapijan kaveriksi Fordin RS-tyyppistä tasauspyörästön lukkoa, jossa voima ohjataan ulkokurvin puoleiselle etupyörälle, eikä sisäkurviin niin kuin näissä dieseleissä. Olisi ihan tosi hyvä jo märällä asfaltilla, saati sitten näillä jääkeleillä.
Ainakaan itse en ole huomannut näillä liukkailla mitään ongelmaa etenemisen suhteen, menee kaarteissa ja liukkaalla pinnalla hyvin vakaasti. Muutenkaan en aja liikenteessä kuin radalla tukka putkella, vaan jouheasti ja sopivan vikkelästi joten en usko että itselle tulee missään olosuhteissa tarvetta mainitsemallesi ulkokurvin tasauspyörän lukolle :)

Kyllä tämä saab oikeasti on todella hyvä ja vakaa ajaa ilman tasauspyöränlukkoakin, käyppä kokeilemassa jotain T5 volvoa , niin huomaat että eroa on. Volvo on kuin öljytty valas kylpyammeessa 8)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei etenemisessä mitään ongelmaa ole, mutta tyhmyyttää pikkusen, kun toinen pyörä sutii lumella ja toisen alla olisi pitävä kuiva asfaltti. Kaasun annostelustahan se on tasa-liukkaalla kelillä kiinni. En tiedä olisiko RS-tyyppisellä lukolla vaikutusta tähän renkaat eri alustalla tilanteeseen vaikutusta, mutta tuskin se huonompi olisi.
93TTiD
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 09:32

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja 93TTiD »

Tämä lienee lähes kaikkien autojen ongelma kun toisella pyörällä on erilinen pinta kuin toisella. Hyvällä jousituksen suunnittelulla sekä huolellisesti suunnitellulla luistonestolla näitä puutteita paikataan. Pahin on joissakin autoissa huonosti suunniteltu luistonesto joka tiputtaa kierrokset juuri pahimmalla hetkellä. Nämä ne vasta vaaratilanteita aiheuttaa kun vauhti pysähtyy kuin seinään ja auto meinaa tukehtua.

Olen joskus ajanut etuvetoista tehokasta autoa jossa oli tasauspyörtästön lukko. Kiihdytyksissä pitoa oli enemmän ja nopeassa kaarreajossa siitä ehkä saattoi olla etua, mutta niin kovaa en mutkissa ajaa, että olisin huomannut mitään eroa normiin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ristom kirjoitti:Ei etenemisessä mitään ongelmaa ole, mutta tyhmyyttää pikkusen, kun toinen pyörä sutii lumella ja toisen alla olisi pitävä kuiva asfaltti. Kaasun annostelustahan se on tasa-liukkaalla kelillä kiinni. En tiedä olisiko RS-tyyppisellä lukolla vaikutusta tähän renkaat eri alustalla tilanteeseen vaikutusta, mutta tuskin se huonompi olisi.
Ainakin tää diffi joka mulla oli toimi niin et ku oli vasen pyörä vaikka kuivalla-asfaltilla ja oikea asfaltin ulkopuolella jossa oli jäätä niin kumpikin pyörä suti.
E: jos halusi niin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyllä noihin edellä mainittuihin "ongelmiin" paras ratkaisu on ehdottomasti XWD. Se muuttaa talviajokäytöksen täysin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:Kyllä noihin edellä mainittuihin "ongelmiin" paras ratkaisu on ehdottomasti XWD. Se muuttaa talviajokäytöksen täysin.
Kun nyt vaan saisivat sen dieselin yhteyteen tarjolle (oikeasti, ei vain huhupuheissa) ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ensimmäinen Saab

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Kyllä noihin edellä mainittuihin "ongelmiin" paras ratkaisu on ehdottomasti XWD. Se muuttaa talviajokäytöksen täysin.
Kun nyt vaan saisivat sen dieselin yhteyteen tarjolle (oikeasti, ei vain huhupuheissa) ;).
Tulee varmaan vasta uudessa ysikolmosen mallissa sähkösellaisella ei ennen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin