Saab XWD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja J.N »

wesku kirjoitti:Tässä 99 XWD
Mitenköhän 99:n sovellettu Torsen liittyy XWD Saabeihin?
#3418
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

J.N kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tässä 99 XWD
Mitenköhän 99:n sovellettu Torsen liittyy XWD Saabeihin?
Weskulla on omat säännöt liikenteessä ja täällä :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Nikke_M kirjoitti:Muakin on XWD-kuume iskenyt kovasti. Ajan tosin paljon vuodessa, joten järki sanoo ettei kannata vaihtaa pois tuo TTiD, mutta.. ehkä on vaihto edessä jos sopivaa auto sattuisi löytymään.. 8)

femman saisit TTID XWD :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja wesku »

J.N kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tässä 99 XWD
Mitenköhän 99:n sovellettu Torsen liittyy XWD Saabeihin?
Eiköhän "XWD" ole kuitenkin jonkinlainen nelivetoon viittaava yleisnimi ? Samaan tapaan kuin AWD, 4WD, 4x4 ymv ?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

wesku kirjoitti:
J.N kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tässä 99 XWD
Mitenköhän 99:n sovellettu Torsen liittyy XWD Saabeihin?
Eiköhän "XWD" ole kuitenkin jonkinlainen nelivetoon viittaava yleisnimi ? Samaan tapaan kuin AWD, 4WD, 4x4 ymv ?

XWD on Saabin uusi huipputekniikkaan perustuva nelivetojärjestelmä.

http://www.saab.fi/fi/fi/start#/world/innovation/xwd/
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.trollhattansaab.net/archives ... tures.html

Peter Johansson is one of the chassis engineers responsible for the development of the new Saab XWD system. But his father, Sigge, is a former member of the competition department at Saab, who in the 1980s came up with a design for a limited-slip differential to use in rally cars. He took out a patent and eventually sold the rights to Haldex in 1987. Now, two decades later, that original design forms the basis of the electronically-controlled eLSD that his son worked with to develop Saab XWD.

In fact, the family’s connection with Saab goes back even further, right to the beginning of the car company. Peter’s maternal grandfather, Tage Flodén, is now a robust 88-year-old but in 1945 he started working for Saab Aircraft as a toolmaker and transferred to the newly-created car division in 1949 to make tooling for the first Saab 92 production car.

Over three generations, the Johansson family spans the history of Saab, from tooling up for its first production car to the launch of its latest product technology. “It’s a bit like a family business for us,” says Peter, 45, whose own seven-year-old son, Simon, is already showing a healthy interest in cars.

Sigge, now 74, was an accomplished race driver and rally competitor in the 60s and 70s, even fitting a turbocharger to a Saab 96 V4 as early as 1973. But it was his determination to improve traction and handling that prompted him to pursue his own design for a limited-slip differential.

“Saab suggested that my father should take his design to Haldex for development,” says Peter, who is also a keen racing driver who once beat a very young Ayrton Senna in a karting race in Sweden. “At that time, Haldex was not involved in the car industry but they could see the potential of this differential and decided to pursue its development.

“Dad has been for a ride in one of our test cars and was pretty impressed by what we have done with the XWD system. Obviously, we have come a long way from his time by adding four-wheel-drive and all the control electronics that were not around in his day.

“Both my father and grandfather can look back to when Saab was a much smaller company and I don’t think either of them ever imagined it would grow into the big international brand it is now. It is a story that the three of us feel part of, something that is very close our hearts.”
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja wesku »

No toisaalta noissa teksteissä oli kuintenkin 99 quattro.
Viimeksi muokannut wesku, Su Tammi 02, 2011 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rene-Rane kirjoitti:
XWD on Saabin uusi huipputekniikkaan perustuva nelivetojärjestelmä.

http://www.saab.fi/fi/fi/start#/world/innovation/xwd/
Paitsi, että moni muukin merkki käyttää tätä ihan samaa Haldex-nelivetoa eikä se ole edes uusi, vaan 90-luvun tuote.

XWD on vain saabin markkinointinimi sille. Aivan kuten Volvon AWD, VAG:n VW:n 4motion, Audin Quattro, Skodan 4X4 ja Seatin 4. Opelita löytyy 4X4 tai Fordilta 4WD.
thedwarf
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 20:57

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja thedwarf »

Teme100 kirjoitti:
Paitsi, että moni muukin merkki käyttää tätä ihan samaa Haldex-nelivetoa eikä se ole edes uusi, vaan 90-luvun tuote.
Osittain ihan totta, Haldexin eri versioita käyttävät monet automerkit, mutta en ole nähnyt vielä tietoa siitä että onko Saabin kanssa kehitetty XWD jo levinnyt muiten automerkkien käyttöön. Joissakin "sukulaisissa", kuten Insigniassa on, yllätys yllätys, sama käytössä.

Kehitystyön jälkeen Saab sai yksinoikeuden teknologiaan ja markkinointinimeen vuodeksi, mutta se on jo mennyt umpeen vuosia sitten.

Toinen asia mikä kannattaa pitää mielessä että tällä hetkellä myydään Haldexin neljättä sukupolvea, ja valmistajat päivittelevät uudempia versiota uusiin malleihin mutta vanhoihin automalleihin jää usein vanhemmat sukupolvet käyttöön.

Tekniset erot sukupolvien välillä ovat aika merkittäviä, josta ensimmäinen tosiaankin tuli markkinoille 98. Tosin se ei mielestäni tee neljännen sukupolven versiosta 90-luvun tuotetta. Mielestäni nykyinen VW Golffi ei myöskään ole 70-luvun tuote :-)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

thedwarf kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:
Paitsi, että moni muukin merkki käyttää tätä ihan samaa Haldex-nelivetoa eikä se ole edes uusi, vaan 90-luvun tuote.
Osittain ihan totta, Haldexin eri versioita käyttävät monet automerkit, mutta en ole nähnyt vielä tietoa siitä että onko Saabin kanssa kehitetty XWD jo levinnyt muiten automerkkien käyttöön. Joissakin "sukulaisissa", kuten Insigniassa on, yllätys yllätys, sama käytössä.
VAG:illa ja Volvolla on sama käytössä. VAG itseasiassa ilmoitti tästä muutama kuukausi Saabin julkistettua, että he käyttävät XWD:tä. Volvo siirtyi seuraavissa mallivuosissa/-päivityksissä perässä.

4 sukupolven tuote on teknisiltä periaatteiltaan ja ratkaisuiltaan samanlainen kuin ensimmäinenkin sukupolvi. Pientä teknistä twiittausta ja esipaineistettu pumppu ovat tulleet mukaan, mutta muuten laite ei ole kokenut mitään mullistavaa.

Se on samalla tavalla 90-luvun tuote kuten vaikkapa og9-5, vaikka sitäkin muutamissa yhteyksissä onkin päivitelty sieltä ja täältä.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja ptme »

Joo, tuolla ajattelulla uusin 9-5:kin on 1800-luvun tuote.
Pientä päivitystä :wink:

Mutta totta, Haldex on huimasti kehittynyt, mutta perusta edelleen sama.
Viimeksi muokannut ptme, Su Tammi 02, 2011 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
J.N
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja J.N »

wesku kirjoitti:Eiköhän "XWD" ole kuitenkin jonkinlainen nelivetoon viittaava yleisnimi ?
Ja olikos XWD Saabeissa nelivetoa toteutettu tähän mennessä jollain muullakin tekniikalla, kuin Haldexilla?

Tietysti, kun tarkoitus foorumilla on vain saada spämmättyä mahdollisimman suuri määrä viestejä, ymmärrän weskun osanoton tähänkin viestiketjuun paljon paremmin.
#3418
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja VKe »

J.N kirjoitti:Tietysti, kun tarkoitus foorumilla on vain saada spämmättyä mahdollisimman suuri määrä viestejä, ymmärrän weskun osanoton tähänkin viestiketjuun paljon paremmin.
Anna olla. Ei toi neliveto 99-viesti nyt niin paha off-topic kai ollu että se näin paljon off-topiccia vaatii.
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja aero »

Teme100 kirjoitti:Paitsi, että moni muukin merkki käyttää tätä ihan samaa Haldex-nelivetoa eikä se ole edes uusi, vaan 90-luvun tuote.
Kyllä, haldexin nelosversiota käyttää jo muutkin merkit, joskin se tuli ensimmäisenä Saab 9-3:een. Systeemi on onneksi kehittynyt niistä 90-luvun päivistä, vaikka niitä ensimmäisiäkin versioita on jälkikäteen puukotettu toimimaan paremmin.
Teme100 kirjoitti: XWD on vain saabin markkinointinimi sille. Aivan kuten Volvon AWD, VAG:n VW:n 4motion, Audin Quattro, Skodan 4X4 ja Seatin 4. Opelita löytyy 4X4 tai Fordilta 4WD.
Nyt on kyllä pakko hieman vittuillen korjata :), VAGilaisiakin kun tiettävästi tunnet - Quattro on automalli, quattro on neliveto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saab XWD

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

aero kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko hieman vittuillen korjata :), VAGilaisiakin kun tiettävästi tunnet - Quattro on automalli, quattro on neliveto.
Näinhän se on :lol:
Vastaa Viestiin