Saab 9-3 Automaatti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tuomjussi kirjoitti:Mikähän siinä MB:n tomaatissa nyt niin hyvää on ?
Kyseessä oli siis mielipide. Kun sellaista kerran kysyttiin. Ja niin hyvää siinä oli (GLK 220 CDI) yleinen menon jouhevuus sekä sulavuus. Vaihtoja ei oikeastaan juuri tiedostanut ja ne tapahtui sopivasti ajoitettuna. En osaa paremmin kuvailla. Laatikko on käsittääkseni 7 tai 8 vaihteinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Noiden automaattien kanssa vielä vertailua ja koeajoa vaikeuttaa se, että esim ainakin osa on oppivia ja voi olla melko erilaisia jopa saman merkin sisällä. Itsellä oli 325iA E90 ja edellisen omistajan jälkeen vaihteisto oli .. "hirveä". Kun tuo asetettiin ensimmäisen huollon yhteydessä tehdas-asetuksiin ja oppiminen alkoi alusta muuttui käytös todella miellyttäväksi tai siis sellaiseksi kun sen itse halusi. Comfortilla (normiasetus) mentiin pehmein vaihdoin ja Sportilla terävästi.
Onko Saabin tomaatissa selvä ero sportissa ja normissa? reagoiko auto sport asennossa herkemmin ja kierrättää vaihtoa ylemmäs (dieselissä tällä ei liene niin suurta vaikutusta)?
Itse haluasin automaatin toimivan niin että normaaliasennossa toiminta on niin huomaamatonta kuin se vain on mahdollista ja sportilla niin lähellä manuaalia kuin vain voi. ZF:n laatikko oli aika lähellä tätä. Mutta kuten Jcarlsson totesi, itsekkin pidän enempi vielä manuaalista. Automaatilla on hyvät puolensa, mutta turbo+automaatti tuo jo liikkeelle lähdössä aika paljon viiveitä.
Ehkä suurin pettymys mitä automaatista on, oli BMW Z4 35iS. Autossa riittävät voimavarat (olikohan 340hp vai 360hp), mutta käytössä vasta sekunnin jälkeen kaasun linttaamisesta pohjaan :(
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti: Onko Saabin tomaatissa selvä ero sportissa ja normissa? reagoiko auto sport asennossa herkemmin ja kierrättää vaihtoa ylemmäs (dieselissä tällä ei liene niin suurta vaikutusta)?
Ero laatikon toiminnassa on selkeä. Kierrättää korkeammalle ennenkuin vaihtaa ja muutenkin pitää ajossa pykälää pienempää koko ajan, jolloin kone on aina parhaalla vääntöalueella heti. Samaten hidastaessa jarruttaa moottorilla reilummin ja tarjoaa aiemmin pienempää korostaen moottorijarrutusta. Koneen toimintaan tuolla Sport-asetuksella ei ole vaikutusta.

Itse en tuolle sport moodille silti keksi mitään (leikkimistä kummempaa) käyttöä. Taas manuaalimoodille enemmänkin löytyy hyötykäyttöä. Mutkaista ja mäkistä tietä ajaessa mielellään pitää manuaalilla pykälän kiinteästi. Ja taas toisaalta, jos haluaa kiihdyttää mutkaan tjms niin saa käsin valita sopivan eikä laatikko vaihda esim kesken kaarteen eri vaihdetta.
Twarrior kirjoitti:Mutta kuten Jcarlsson totesi, itsekkin pidän enempi vielä manuaalista. Automaatilla on hyvät puolensa, mutta turbo+automaatti tuo jo liikkeelle lähdössä aika paljon viiveitä.
Tämä menee vahvasti mielipideosastolle. Mulle huonompikin automaatti on parempi kuin manuaali. Mutta ymmärrän toki jos joku ajattelee toisin.

Suoraan sanoen pari vuotta Subarun (hienosti toimivalla btw) manuaalilla riitti taas joksikin aikaa. Mukavuus vie voiton selkeästi. Liekö ikä tehnyt tehtävänsä.. :roll:

Nyt kun on BMW:n ZF laatikoita ylistetty niin vastaheittona voi moittia sitä miten BMW käyttää diesel/automaatti yhdistelmissä (mun ajamissa, mallit edellä) kick down toimintoa. Selkeästi menee ylikierroksille ennenkuin vaihtaa. Tuntuu vastenmieliseltä ja tätä ei Sabassa tapahdu.

Subarun uudesta CVT vaihteistosta löytyy muuten hieno toiminto. Manuaaliläpysköillä voi puuttua peliin myös D-tilassa. Eli voi pykältää esimerkiksi ohittamaan lähtiessä manuaalisesti pykälän, pari pienemmälle ja antaa mennä. Laatikko palautuu automaatille muutaman sekunnin kuluttua ja jatkaa toimintaa oman logiikkansa mukaan. Parilla koeajolla tuota olen testannut ja tykästynyt kovin. Muutenkin Subarun uusi CVT on aika loistava vaihteisto verrattuna vaikkapa Audin Multitronic CVT laatikkoon.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:Nyt kun on BMW:n ZF laatikoita ylistetty niin vastaheittona voi moittia sitä miten BMW käyttää diesel/automaatti yhdistelmissä (mun ajamissa, mallit edellä) kick down toimintoa. Selkeästi menee ylikierroksille ennenkuin vaihtaa. Tuntuu vastenmieliseltä ja tätä ei Sabassa tapahdu.
Ehkä se oppii ajan myötä tavoille, mutta kaikki mun ajamat NG9-3 automaagit (6-loviset) ovat tehneet juuri tuota - niin dieselit (TiDS ja TTiD '08) kuin jopa TurboX. 80 vauhista torppaa lapun lattiaan, niin ensin mietitään ja luistetaan hetki, heitetään sisään liian pieni pykälä päästen suoraan punarajalle, mietitään ja luistetaan taas hetki*, löydetään vihdoin se oikea pykälä ja mennään.

*) Tässä vaiheessa samalla autolla ilman kickdownia on jo lähemmäs 120km/h (ainakin yli 100km/h) vauhtia, eli kickdownista hyötymiseksi pitää vauhtia hakea paljon tai ennakoida tarpeeksi. Tuo yletön pohtiminen, luistelu ja väärien pykälien sisäänheitto aiheutti juurikin sen, että 9-3:sta ostaessa totesin myyjälle kelpuuttavani automaatin, jos se on vähintään 2ke halvempi kuin manuaali...
Marko A kirjoitti: Subarun uudesta CVT vaihteistosta löytyy muuten hieno toiminto. Manuaaliläpysköillä voi puuttua peliin myös D-tilassa. Eli voi pykältää esimerkiksi ohittamaan lähtiessä manuaalisesti pykälän, pari pienemmälle ja antaa mennä.
A3:n S-tronic (DSG) omaa saman toiminnon, tosin se vaihtaa askin manuaalimoodiin samalla, eli automagian palauttamiseksi pitää kepukkaa käyttää siellä M-asennossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin