Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TKL »

tsaarela kirjoitti:Minusta ei välttämättä loota vaan moottorin viriaste. Omassa -03 1.8t:ssa sitä nimittäin ei ollut. 2.0t/T:ssa ja Aeroissa sitä vastoin....
Itselläni on 2.0t ja "eljass":lla sigun perusteella myös, mikä kone "petrisa":lla on ?

Perjantaigallup :roll:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

2.0t muistellakseni on Petrisan auto, eli siitä se lähtee.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, 1,8t 5v manuaali ja suomiauto on tää meikäläisenkin. Kaverin tutulla on vastaavanlainen mutta -04 mallisena ja tuosta vaihdelaatikosta puheenollen niin siinä tuntuu olevan "aavikko" välit, siinä on vitos vaihteella huomattavasti alhaisemmat kierrokset ajettaessa samaa nopeutta.. onko noissa vaihdelootissakin eroja?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Automaatti 2.0t on, kuten asia jo tiedettiinkin aivan oikein.

Pikainen gallup näin perjantaina antaa seuraavaa:
Itselläni ja eljaksella samanlaiset 2.0t automaattit, joista pumppu löytyy. Vastaavasti TKL:llä 2.0t eli sama kone, mutta manuaali niin pumppua ei olekaan.

Voidaanko siis vetää seuraava johtopäätös, että pumppu on -03:ssa 2.0t automaateissa. Tältä tuo minusta nyt vaikuttaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TKL »

Kattavalla kolmen auton tilastolla tilanne vaikuttaa kuvailemaltasi.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei voi olla totta :!: .
Nyt mykistyi uusi pumppu :evil:. Johan tuo ehti kestää peräti 2 viikkoa.

Rele- ja sulakeboksista pumppuun lähtevässä johtimessa resistanssi ääretön maita vasten. Näyttää siis vahvasti siltä, että pumppu rikki. Täytyy huomenna irroittaa pumpun sähköliitin ja mitata vielä suoraan siitä, niin saa johtosarjan vian poissuljettua. Siihen kuitenkaan en usko vaan epäilen pumpun olevan rikki.
Aaaarggghhhh :evil: :twisted: :x

Vaikka takuu korvaa uuden, niin ei se silti kivalta tunnu. Kukaan ei sensijaan korvaa minulle mitään vaihtotyöstä, itse saa sen "nahoissaan" kärsiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

petrisa kirjoitti:Ei voi olla totta :!: .
Nyt mykistyi uusi pumppu :evil:. Johan tuo ehti kestää peräti 2 viikkoa.

Rele- ja sulakeboksista pumppuun lähtevässä johtimessa resistanssi ääretön maita vasten. Näyttää siis vahvasti siltä, että pumppu rikki. Täytyy huomenna irroittaa pumpun sähköliitin ja mitata vielä suoraan siitä, niin saa johtosarjan vian poissuljettua. Siihen kuitenkaan en usko vaan epäilen pumpun olevan rikki.
Aaaarggghhhh :evil: :twisted: :x

Vaikka takuu korvaa uuden, niin ei se silti kivalta tunnu. Kukaan ei sensijaan korvaa minulle mitään vaihtotyöstä, itse saa sen "nahoissaan" kärsiä.

Katso sitten tarkaan ettei mene oikea ja vasen sekaisin :wink:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Maanantaina sain uuden pumpun takuuseen. En ole vielä sitä vaihtanut. Mietin tässä josko laitan ollenkaan. Olen nimittäin tainnut keksiä ratkaisun miten kiertää koko pumpun olemassaolo. Ohjelmallisesti sitä ei kuulemma voi (saa) tehdä, vaikka autossani on virisofta. Näihin oheislaitteisiin ja niiden toimintaan ei puututa virisoftassakaan.
Taidan kokeilla tuota "rauta patenttia" ensin, jolla saisin ecun luulemaan pumpun olevan toiminnassa. Jos se toimii, niin en laita uutta pumppua ollenkaan, kun näkyy olevan oikea vikapyydys.

Niin, mitä teen sitten sillä uudella pumpulla. Perua ei kauppoja varmaan voi. Taidan myydä sen jollekin saabistille sikahintaan :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja eljass »

petrisa kirjoitti:Maanantaina sain uuden pumpun takuuseen. En ole vielä sitä vaihtanut. Mietin tässä josko laitan ollenkaan. Olen nimittäin tainnut keksiä ratkaisun miten kiertää koko pumpun olemassaolo. Ohjelmallisesti sitä ei kuulemma voi (saa) tehdä, vaikka autossani on virisofta. Näihin oheislaitteisiin ja niiden toimintaan ei puututa virisoftassakaan.
Taidan kokeilla tuota "rauta patenttia" ensin, jolla saisin ecun luulemaan pumpun olevan toiminnassa. Jos se toimii, niin en laita uutta pumppua ollenkaan, kun näkyy olevan oikea vikapyydys.

Niin, mitä teen sitten sillä uudella pumpulla. Perua ei kauppoja varmaan voi. Taidan myydä sen jollekin saabistille sikahintaan :lol:
Kerro ihmeessä miten tämän "rautapatentin" teet? :) Itse myös kyselin aikoinaan että voisiko sitä ohjelmallisesti poistaa/kiertää, mutta ei onnistu. Jostainhan tuo haistelee että onko SAI-pumppu lähtenyt päälle vai ei.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aivan, "jostain" se ecu haistelee. Siinä onkin juuri se juju. Sitä ecua pitää petkuttaa :idea: . Pitää kokeilla ja kerron sitten tulokset. Voi hitsi etten tätä kokeillut jo ennenkuin ostin sen ensimmäisen pumpun :evil: . Nimittäin, jos/kun homma toimii, niin sitten harmittaa niin vietävästi. Ja uskon sen "patentin" toimivan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aivan niin, nämä asiat ovat tiedossa. Ecu (T8) ohjaa pumpun relettä, mutta tutkii pumpun todellista toimintaa aivan muualta. Kaikkia asioita ei Wissikään kerro, vaan niitä pitää itse pohtia.

Joka tapauksessa raportoin toimivuudesta kunhan saan testattua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole vielä ehtinyt patenttihommaa rakentaa, kun otin sen kuukauden vanhan pumpun tuossa irti. Yllätys oli melkoinen. Pumpun pesä oli täynnä vettä 8O . Kondenssivettä mitä ilmeisemmin pakosarjan puoleisesta metalliputkesta, koska ilmanputsariin menevä muoviletku oli ihan kuiva.

Sellainen asia tuli mieleen, että vuotaakohan pumpun ja pakosarjan välillä oleva takaiskuventtiili hiukan. Jos näin olisi, syntyisi sinne samanlainen kondenssivesi-ilmiö kuin pakoputkeen. Kaikki tuo vesi valuu suoraan pumppupesään, joka on alimmassa kohdassa. Takaiskuventtiili ei voi paljoa vuotaa, koska mitään pakoääniä ei kuulu pumpun tai ilmaputsarin suunnalta. Paljoa tuon ei varmaan tarvitsekaan vuotaa.

P***a systeemi, ei voi muuta todeta. Nyt täytyy tosissaan kokeilla sitä patenttihommaa tai sitten ennen uuden pumpun (jälleen kerran) asennusta vaihtaa tuo takaiskuventtiili ja mahdollisesti tehdä pumppupesään pienen pieni kondenssivedenpoistoreikä (kaiken varalta).

:evil: :twisted: :evil: :twisted:

ps. sellainen tekijä tuli mieleen, että kertyyköhän sitä kondenssivettä sinne pumppupesään nyt sen vuoksi, koska pumppu on ollut toimimattomana yli kaksi viikkoa. Toimiessaan pumppu todennäköisesti "heittää" kondenssivesitipat pakosarjaan. Nyt se ei ole sitä tehnyt vaan kaikki on päässyt kertymään ja valumaan putkia pitkin alimpaan kohtaan (pumppuun).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin. Nyt taas jälleen kerran pumppu paikallaan. Porasin 2 mm kondenssivedenpoistoreiän pumpun pohjaan. Ei tunnu toimintaa haittaavan. Vähän pumpun käyntiääni kasvoi (suhinaa lievästi kuuluu).

Putkistoon kertyvään kondenssiveteenkin näyttäisi syy löytyneen. Takaiskuventtiili nimittäin vuotaa vähän väärään suuntaan. Ilmanputsarista pumppulle lähtevän letkun päästä tulee vähän painetta, kun auto on käynnissä ja pumppu on sammunut. Haistelemalla haisee ilmiselvästi pakokaasulle. Täytyy tuo takaiskuventtiili näköjään vielä tutkia olisiko se puhdistettavissa/korjattavissa tai vaihtaa kokonaan uuteen.

Teen patenttivirityksen varmasti, jos takaiskuventtiilistä ei tule toimivaa, se on hävyttömän kallis tai järjestelmä vielä kerrankin oikkuilee näiden hommien jälkeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Mulle tuli pumpun vaihto eteen vuoden 2003 2.0t automaatissa reilun sadantuhannen kilometrin jälkeen. Alla olevan linkin (viimeinen viesti) perusteella pitää pumpun lisäksi vaihtaa myös takaiskuventtiili ja ilmanputsarin kansi. Itse teetin homman huollossa...

http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... p=31734477
Vastaa Viestiin