Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

Moi,

'05 ss 2,0t sentronic kyseessä. Ja siis kun saavun autolle ja istun sisään niin kuuluu kojelaudasta semmonen hento vinkuna/piiiiip-ääni. Mikähän ihme se mahtaa olla?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mahtaisko tulla keskikanavan kaiuttimesta?
Vai olikohan se CD-soitin? Jotain virtapiirejä kuitenkin kytkeytyy kun avaat kuskin oven tms. Tulee 2,5 vuotta, kun olen itse vastaavia kuunnellut ennen konserniradiota.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minä olen paikallistanut tuon vinkumisen sidiin. Ainakin siitä se ääni tuntuu kuuluvan. Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän huutaa.

e: Ei ole keskikaiutinta. Ja näyttö siis kojelaudan päällä tässä vuosimallissa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Itselläni kuuluu myös tuo ääni kovilla pakkasilla,kuskin jalkojen lähistöltä.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja core2 »

vitikka kirjoitti:Minä olen paikallistanut tuon vinkumisen sidiin. Ainakin siitä se ääni tuntuu kuuluvan. Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän huutaa.

e: Ei ole keskikaiutinta. Ja näyttö siis kojelaudan päällä tässä vuosimallissa.
Eiköhän se ole SID'in kaiutin kun vinkuu?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja mjava »

Itselläni OG:ssa vinkuu se sensori, joka tarkkailee sisäilmaa. Vinkuminen tapahtuu kovilla pakkasilla. Siinä sensorissa on pieni propelli, joka lienee pakkasella jähmeä. En tosin tiedä, että onko NG:ssä samanlainen sensori ja onko tuo vinkuna yhtään samanlaista kuin minulla.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Aiempaa vastausta kompaten.. Jos siinä on sisäilmaa anturiin kierrättävä pikkupuhalliin niin ihan mahdollista että siitä on laakerit menneet. voi olla tukossa pölystä tms. Voisi WIS tarkistaa onko sellaista. ei ole nykyisessä koneessa asennettuna ko. ohjelmaa enää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei välttämättä ole tätä aiheessa mainittua vinkunaa, mutta aiheuttaa ääniä kuitenkin.

ACC-lämmitys-ilmastointilaite menee "lepotilaan" auton sammuttamisen/lukituksen jälkeen jotakuinkin n. 10min päästä. Huurteenpoisto- ja kojelautaläpät suljetaan sekä lattialäpät avataan. Olen useasti autoon istumaan jääneenä kuunnellut moottoreiden surinaa tuossa vaiheessa. ACC herätetään taas "valmiustilaan" käsittääkseni vasta virtojen kytkemisen yhteydessä. Eli ei siis vielä keskuslukituksen avautuessa. En ole ainakaan itse koskaan kuullut minkään moottorin surinaa ovea avattaessa. Vasta sitten virtalukon ohjauksesta.

Sen sijaan keskuslukituksen kautta viihde-ja informaatiojärjestelmässä tapahtuu "heräämistä", kun ovet avaa. Kaiutinlinjoissakin täytyy käydä pieni "napsahtava" signaali alkuperäisen vahvistin toimesta, koska asentamani kaksi lisävahvistinta heräävät standby-tilasta on-tilaan. Nämä vahvistimet saavat sisääntulosignaalin lisäksi herätesignaalin aktiiviselta kaiutin-linja-muuntimelta. Vahvistimet toki sammuvat hetken päästä, ellei auton audiojärjestelmää käynnistä ja sitä kautta kaiutinlinjoissa ole jatkuvaampa signaalia.

Vinkumista en itse ole koskaan kuullut, mutta se voi mitä ilmeisemmin liittyä tähän audio- ja informaatiojärjestelmän heräämiseen ja tulla siten SID:stä. Elektroniikassa käytetyt hakkuriteholähteet ovat tyypillisesti vinkumisen aiheuttajia. Etenkin silloin, kun niissä on keloja/muuntajia. Ja näin hyvin usein on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Miksi tehdä tää niin vaikeaksi, tämä vinkuminen on melkovarmaan jonkun Trafon aiheuttamaa, siis käämityksen ensio ja toisio käämikenttien magneettisuudesta johtuvaa SID'in pienen kaiuttimen ujellusta. ( kuuluu herkemmin kylmässä). silti tätä ei saisi esiintyä koska kaiutin on häiriö suojattu. Samoin kuten radiokin ja sen kaiuttimet.
Tämän paremmin en osaa selittää,vaikka olen 25 öres inssi, mutten mikään sähköinssi.
Sori, että edes kirjoitan asiasta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikäli sirinä johtuu hakkurista se voi tulla useallakin eri tavalla.

Huonosta suodatuksesta johtuen käyttöjännitteeseen jää häiriö, joka "ratsastaa" sen mukana. Osa kytkennöistä tai komponenteista on alttiina tälle ja se johtaa kuvatun kaltaisiin oireisiin.
Selvästi yleisin syy hakkurin vinkumiseen on itse hakkurikytkennässä käytetyt komponentit eli kelat. Ne värähtelevät mekaanisesti hakkurin toimintataajuudella tai sen aliharmoonisella taajuudella. Ja se aiheuttaa ääntä.

Ääni on siis alempi taajuudeltaan kuin hakkurin toimintataajuus. Näin on pääsääntöisesti, koska hakkuriteholähteiden toimintataajuus on tyypillisesti useista kymmenistä kilohertzeistä muutamaan saataan kilohertziin. Kuuluva ääni on siis useita kertaluokkia alempi kuin päätaajuus. Toki itse hakkuritaajuuden ollessa kuuloalueeella sekin kuuluu, näinhän on (oli) kuvaputkitelevisioissa. Niissä juovamuuntaja toimi 15625 Hz:n taajuudella ja saattoi vinkua.

Hakkuri voi myös aiheuttaa sähkömagneettista häiriötä ympäristöön. Tällöin sen suojaus on puutteellinen tai vastaavasti muut laitteet huonosti suojattuja. Tässä tapauksessa puhutaan EMC-suojauksesta.

Mikäli esim. Saabin ääni kuuluu todistettavasti kaiuttimesta se johtunee huonosta suodatuksesta käyttöjännitteessä tai vajaasta häiriösuojauksesta. Jos taas ääni kuuluu jostain muualta se voi hyvinkin olla kelojen aiheuttaman värähtelyn ääntä.

Ei kait tätä asiaa tarvitse vaikeaksi tehdä. Tai voi se joillekin olla. Minulle nämä ovat vähän kuin jokapäiväisiä, kun on tullut 25 vuotta "painiskeltua" näiden asioiden parissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

Ainakin vaihtoehtoja on heitelty ilmoille useita. No, ei tuo varmaan mitään merkittävää tosiaan ole, kunhan vain ajattelin kysyä josko joku varmuudella tietäisi mistä on kyse. Joka tapauksessa ääni kuuluu tosiaan pakkasella ja audiojärjestelmä (tai "audiojärjestelmä") on seitsemällä kaiuttimella varustettu Vectorissa käittääksini vakiona oleva. Yksi kaiutin on siis keskellä kojelautaa.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Hentoa vinkunaa jostain päin kojelautaa

Viesti Kirjoittaja glyzer »

En osaa sanoa mistä kuuluu (no, kojelaudasta, mutta ei välttämättä kaiuttimista), mutta kuuluu siis kuitenkin. Mitä enemmän pakkasta, sen selvemmin. Ovien avaus riittää. Kuuluu myös käynnistämisen jälkeenkin, maksimissaan parin minuutin ajan. Ei ole häiritsevä, mutta erikoisen kuuloinen ilmiö. Ei vaikuta myöskään haitalliselta. Ja näyttäisi olevan jonkin sortin ominaisuus... :roll:
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin