p

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tomleh
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 09:25

p

Viesti Kirjoittaja tomleh »

p
Viimeksi muokannut tomleh, Ti Syys 10, 2013 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oletko käyttänyt akkua irti?
Mikäli vastasit edelliseen "kyllä", niin jatkokysymys: Oletko ajanut autolla yhtään akun uudelleenkytkemisen jälkeen?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ja jos edellinen ei sovi niin onko lukon pohjalla moskaa joka jumii sen?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
tomleh
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 09:25

p

Viesti Kirjoittaja tomleh »

p
Viimeksi muokannut tomleh, Ti Syys 10, 2013 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Pystytkö kääntämään rattia vapaasti kun virta-avain on pois lukosta?
Vaikuttaako ratin asento lukittumiseen eli napsahtaa kun käännät rattia hitusen?

Joko se rattiputkessa oleva magneettisalpa on rikki tai käsky ei lähde lukolta sinne ja taas menee jonkun keskusyksikön kautta se käsky että vika kyllä pitäisi näkyä -> eli ei takaisin kytkentää siitä salvasta (ts.tietoa onko auki vai kiinni todellisuudessa ei ole) -->salpa rikki. Toisaalta jos se on koko ajan auki (eikä jumissa auki asennossa) niin se kuluttaa sähköä koko ajan. Magneetti vetää sen salvan auki.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Huomasinpa tuossa omassanikin että tällä hetkellä rattilukko ei toimi. Tosin olettaisin että jatko-oire tuosta ettei ESP boksilla ole tällä hetkellä softaa. Ajatelma että lukon kytkemiseen tarvitaan nopeustieto jonka oltava 0 ja kun nopeustietoa ei nyt saada --> turvallisuussyistä lukko ei kytkeydy.

edit: ... ja ylläolevan ajatelman myös WIS vahvistaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jos jokin tieto puuttuu (virheellinenkin pitäisi näkyä kun nopeutta mitataan useasta paikasta ja vertaillaan) pitäisi se näkyä muutenkin kuin toimimattomana rattilukon salpana. Ja kirjoittajalla satunnaisia toiminta vikoja esiintynyt niin voisi luulla olevan siinä itse mekanismissä vikaa. eikait avaimenkaan pitäisi irroita ennenkuin auto pysähtynyt (se nopeus tieto?).

Ihan uteliaisuutta.. Miksi ihmeessä ESP boksissa ei ohjelmistoa? Eikös espi loota ole itsenäinen vempula ja saa nopeus tiedot muilta yksiköiltä?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

mutta ilman softaa se tuskin osaa niitä tulkita.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Poikarukka kirjoitti:Jos jokin tieto puuttuu (virheellinenkin pitäisi näkyä kun nopeutta mitataan useasta paikasta ja vertaillaan) pitäisi se näkyä muutenkin kuin toimimattomana rattilukon salpana. Ja kirjoittajalla satunnaisia toiminta vikoja esiintynyt niin voisi luulla olevan siinä itse mekanismissä vikaa. eikait avaimenkaan pitäisi irroita ennenkuin auto pysähtynyt (se nopeus tieto?).

Ihan uteliaisuutta.. Miksi ihmeessä ESP boksissa ei ohjelmistoa? Eikös espi loota ole itsenäinen vempula ja saa nopeus tiedot muilta yksiköiltä?
Oma kirjoitukseni ei liittynyt nimimerkin tomleh ongelmaan vaan oli ihan itsenäinen ylös kirjattu huomio. ESP sw päivitys meni munille, siksi siinä ei nyt ole softaa (korjaantunee ensi viikolla). Tuolla abs ketjussa lisää aiheesta...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nopeustieto tulee nimenomaan abs/esp-yksiköltä. Se saa sen taas pyörän nopeusanturilta. Nopeusanturilta ei ole yhteyttä suoraan mihinkään muuhun yksikköön kuin abs/esp. Joten ko. yksikön on oltava toimintakuntoinen, jotta tietyt muut asiat toimivat, kuten nopeusmittari, rattilukko jne.

Viestin aloittajan autossa tuskin on vikana "täydellisen" nopeustiedon puuttuminen, koska se ilmenisi abs/esp- järjestelmänkin häiriönä. Jmaatan kirjoitus oli vain lisämauste tähän ketjuun, aivan kuten hän itse totesikin. Ko. ongelman vika piilee mitä ilmeisemmin rattilukko-virtalukko-rattiakselinkannatinyksikkö (CIM) akselilla. CIM on siinä keskeisessä roolissa ja se on yhteydessä auton väylään. Vastaavasti ratti- ja virtalukko sekä CIM ovat yhteydessä toisiinsa "suorajohtimilla" (ei väylän kautta).

Auto kannattaisi tutkia kunnolla ja tarkistaa mahdolliset vikakoodit, ennenkuin tapahtuu jotain ikävämpää. Tuo ikävämpi tapaus on se, että kerrankos se rattilukko napsahtaakin päälle, mutta ei lähdekään enää pois. Silloin auto jää siihen ja eikä lähde kuin lavetilla. Kannattaa muuten pysäköidä auto aina ratti suorassa :wink: .
Kaksi kertaa tämän kokeneena, kun rattilukko temppuili. Toisella kerralla hajosi lopullisesti. Ikinä ennen näitä tapauksia ei ole minun autoa parkkipaikalta vian vuoksi lavetin kyytiin pistetty. Siinä mielessä tämä nykyinen on minun "huonoin" autoni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja H&M »

Kokeile kopauttaa sitä kevyesti kun olet ottanut avaimen pois. Itsellä siellä pohjassa oleva nipukka jää pohjaan, jolloin se virtalukko ei naksahda eikä rattilukko mene päällä. Luultavasti on vain vähän pölyinen/likainen. Pikku kopautus tai sormen työntäminen sinne auttaa. :P
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kysymys virtalukosta

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

itsellä sama ongelma ettei ohjauslukko toimi.. pieni koputtelu avaimella virtalukon reunaan ja toimii.. virtalukko siis jumittaa.. kiva selitellä katsastusmiehelle et kyllä tää rattilukko toimii mut tää on vähän tämmönen vempula.. :mrgreen:
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Vastaa Viestiin