Etupyörän laakeri
Etupyörän laakeri
Matkalla syntyneen ujelluksen jälkeen tarkistuksessa merkkiliikkeessä todettiin että etupyörän laakeri vaatii vaihtoa. Orkkislaakerilla ajettu 85 tuhatta. Mitä mieltä väki on, onko ajomäärä alkuperäiselle laakerille OK? Ostin auton nimittäin n. 3kk sitten, ja voisi yrittää vaatia liikkeeltä hinnanalennusta vaihdosta...
#4972
--
Saabiton
M-B C280 W204
--
Saabiton
M-B C280 W204
Re: Etupyörän laakeri
Lyhyeltä tuntuu laakerin kestoikä - omassani -04 SS oli vielä 200 tkm ajettuna originaalit laakerit, eikä uusimistarvetta ollut vielä tuolloinkaan.Myrkrid kirjoitti:Matkalla syntyneen ujelluksen jälkeen tarkistuksessa merkkiliikkeessä todettiin että etupyörän laakeri vaatii vaihtoa. Orkkislaakerilla ajettu 85 tuhatta. Mitä mieltä väki on, onko ajomäärä alkuperäiselle laakerille OK? Ostin auton nimittäin n. 3kk sitten, ja voisi yrittää vaatia liikkeeltä hinnanalennusta vaihdosta...
Aiemmin omistamani Audi kylläkin "tuhosi" etupyöränlaakerit vaihtokuntoon jo keskimäärin 70 tkm:n matkalla (vaihdoin kolmeen kertaan molemmat, sitten vaihtui auto) - takana siinäkin kesti originaalit vaihtamatta.
Re: Etupyörän laakeri
Millaista ulinaa tästä rikkoutuneesta laakerista lähtee? Aloin kuuntelemaan meidänkin autoa, nyt kun Helsingissä tiet olivat kuivat ja ei ollut lunta, niin nastarenkaat piti melkoista ääntä. Heti hyrähti mieleen että toivottavasti ei ole laakeri. Tämä mongerrus alkoi kyllä heti kun tiet oli lumesta sulat... Tuntuuko esim ohjatessa ravisteluna tms.?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Etupyörän laakeri
Ensimmäisestä 2002 käyttöön otetusta yksilöstä meillä meni molemmat etupyörän laakerit 90tkm mennessä.
Laakerivian kuulee kyllä kabiiniin, esim. rampissa kun paino on ulkokurvin pyörällä se ulisee, jos vikaa on. Jos taas viallinen laakeri on sisäpuolella kurvia, se hiljenee.
Laakerivian kuulee kyllä kabiiniin, esim. rampissa kun paino on ulkokurvin pyörällä se ulisee, jos vikaa on. Jos taas viallinen laakeri on sisäpuolella kurvia, se hiljenee.
Re: Etupyörän laakeri
Kiitos Ristom kuvauksesta! Eiköhän meillä ole nuo nastarenkaat jotka jurnuttavat. Senvverran matala jurnutus sieltä kuuluu.Ristom kirjoitti:Ensimmäisestä 2002 käyttöön otetusta yksilöstä meillä meni molemmat etupyörän laakerit 90tkm mennessä.
Laakerivian kuulee kyllä kabiiniin, esim. rampissa kun paino on ulkokurvin pyörällä se ulisee, jos vikaa on. Jos taas viallinen laakeri on sisäpuolella kurvia, se hiljenee.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Etupyörän laakeri
Sehän kuulostaa jo rellun laakerilta jos noin nopeasti hajoaa. Minusta pyöränlaakerin pitää kestää vähintään 200-300 tkm.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Etupyörän laakeri
Ensimmäisen kerran vaihdoin oikealle eteen n. 120 tkm kohdalla ja toisen kerran 230 tkm kohdalla. Tosin vaihdan tuon laakerin kyllä aika herkästi jos vähänkään klappia löytyy.
Tuo laakerin vaihto ei loppupeleissä ole kovin vaikea juttu vaikka itse tehdä. Siinä kun joutuu vaihtamaan koko navan kerralla. Eli ei tarvitse ulosvetäjiä tai prässejä. Koko napa on A-tarvikkeessa maksanu muistaakseni 120 €. Toki jos on mahdollisuus takuuseen saada ni kannattaa etu hyödyntää.
Tuo laakerin vaihto ei loppupeleissä ole kovin vaikea juttu vaikka itse tehdä. Siinä kun joutuu vaihtamaan koko navan kerralla. Eli ei tarvitse ulosvetäjiä tai prässejä. Koko napa on A-tarvikkeessa maksanu muistaakseni 120 €. Toki jos on mahdollisuus takuuseen saada ni kannattaa etu hyödyntää.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Etupyörän laakeri
Jos ei ole aikaisemmin vaihdettu niin kyllä tarvii. On sellaset mömmöt laitettu vetarin booreihin, ett pitää olla kunnon ulosvetäjä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Etupyörän laakeri
Napa on kolmella pultilla läpi kiinni. Pultteihin tasaseen koputtelemalla minä olen saanut tähän asti irti. En tosin tiedä oliko 1. omistaja vaihtanut navan alle 80 tkm:ssä. Ja tähän asti en ole vielä ulosvetäjää tarvinnut.
Mutta jokainen omalla tyylillä. Tuo ulosvetäjän käyttö on kuitenkin se helpompi kun laakerin prässäys. Siihen ei jokaisella ole työkaluja omasta takaa.
Mutta jokainen omalla tyylillä. Tuo ulosvetäjän käyttö on kuitenkin se helpompi kun laakerin prässäys. Siihen ei jokaisella ole työkaluja omasta takaa.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etupyörän laakeri
Itse jouduin vaihtamaan noin 180tkm kohdalla vasemman etulaakerin. Tuolloin hajotin yhden keskinkertaisen ulosvetäjän ennen, kuin älysin käyttää laadukasta ja melkoisen järeätä mallia. Eli kannattaa ainakin varautua ulosvetäjän käyttöön.
Re: Etupyörän laakeri
Isolla lekalla vaan huitasee vetarin päähän niin kyllä se siitä irtoo Noin mä ainakin tein. Mulla laakerit vaihdettu molemmin puolin, toinen alle sadastonnis ja toinen noin kahdessadas, nyt 310000 ajettu.
#3655
Re: Etupyörän laakeri
Aluksi semmosta aaltomaista ujellusta, sitten eräänä aamuna liikkellelähtiessä ääni oli muuttunut jurisevaksi, ja tosiaan tuntui jalkapohjissa asti. Ohjauksessa en mielestäni huomannut mitään kummallista muutosta.vili1 kirjoitti:Millaista ulinaa tästä rikkoutuneesta laakerista lähtee? Aloin kuuntelemaan meidänkin autoa, nyt kun Helsingissä tiet olivat kuivat ja ei ollut lunta, niin nastarenkaat piti melkoista ääntä. Heti hyrähti mieleen että toivottavasti ei ole laakeri. Tämä mongerrus alkoi kyllä heti kun tiet oli lumesta sulat... Tuntuuko esim ohjatessa ravisteluna tms.?
#4972
--
Saabiton
M-B C280 W204
--
Saabiton
M-B C280 W204
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Etupyörän laakeri
Se ei tuo vetoakseli välttämättä lyömisestä tykkää vaikka rautaa onkin.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Etupyörän laakeri
Vasen etupyörän laakeri oli kans vaihtokunnos jo karvan vaille 110tkm kohdalla. Kävi pari päivää ennen huoltoa katsastamassa auton. Tiesin jo mennessäni, että vasen etulaakeri on melko varmasti sökö niin käskin katsastusmiehen tarkistaa erityisen tarkasti kaikki laakerit. Leima papereihin eikä mitään mainintaa laakereista vaikka erityisesti pyysin. Seuraavana vuotena seuraava konttori...
#4685
Saab 9-3sc 1.8tA Vector -06 med BSR stage 1
Saab 9-3sc 1.8tA Vector -06 med BSR stage 1
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Etupyörän laakeri
Vaatii ammattitaitoa tunnistaa katsastuksessa ääntä pitävä pyöränlaakeri, jos siinä ei ole väljää. Yleensä vain väljät huomataan.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98