Eber

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Eber

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Auto kävi vähänaikaa sitten huollossa, ja vaihdettiin polttoaineensuodatin. Auto on 1.9TiD, vm-08. Huollon jälkeen Eber tuntuu huutavan normaalia kovempaa, ja muutaman kerran kovasti huutaessaan pätkäisee, aivan kuin olisi ilmaa polttoaineletkussa. Voiko näitä Ebereitä ilmata jostain, voisi koettaa jos auttaisi? Mitään vikakoodia ei ole, ja toimii muutenkin normaalisti tuo Eber. Nuo Eberin kovat kierrokset ja pari kertaa peräkkäin pätkäisy ovat mietityttäneet. Vai onko Eber kohta tiensä päässään? Autolla ajeltu 173tkm.
Viimeksi muokannut vili1, Ke Tammi 19, 2011 07:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Ilmaa itsensä muutaman startin jälkeen ...
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

sepe43 kirjoitti:Ilmaa itsensä muutaman startin jälkeen ...
Voisikos olla ilmaa jäähdytinjärjestelmän puolella?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Tulipas vähän nyt tutkailtua Eeperiä. Ilmattu on autoa vähän sieltä ja täältä. Otin myös Eberin vesipumpun irti kiinnityksistään, ja Eberin ollessa päällä kääntelin pumppua. Se tuntui toimivan OK, mutta kun pumppua heilutteli, tämä resonoiva kova ääni joka kuuluu, loppui vähäksi aikaa. Mutta sitten se alkoi taas uudestaa. Oma veikkaukseni kallitstuu ebglanniksi "Combustion air blower", eli tuulettimeen joka hönkii Eberin sisällä. Pitänee siis ottaa koko Eber irti (on muuten ihan hemmetin ahdasta) ja putsailla tuo tuuletin, ääni kyllä viittaisi johonkin pumppuun tai tuulettimeen. Vesipumppu kumminkin tuntui toimivan normaalisti. Otan mielelläni vinkkejä vastaan kuinka tuo koko Eber irroitetaan.

Eber on siis malliltaan HYDRONIC D 5 W S, jos jotakuta kiinnostaa niin täältä löytyy räjäytyskuva: http://www.eberspacher.com/downloads/te ... hnical.pdf

Googlaamalla löytyi myös ohje kuinka vaihdetaan tuo Combustion air blower. Voisi koettaa ensin putsausta.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Pakoputki ja polttoaineputki irti, johtosarja irti sekä kaksi letkuliitäntää, ko letkut suljen itse sellasilla letkupihdeillä, , eberi on kiinni pitkällä pultilla, keikutusta että lähtee niksuistaan irti, yläkautta pois.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

sepe43 kirjoitti:Pakoputki ja polttoaineputki irti, johtosarja irti sekä kaksi letkuliitäntää, ko letkut suljen itse sellasilla letkupihdeillä, , eberi on kiinni pitkällä pultilla, keikutusta että lähtee niksuistaan irti, yläkautta pois.
Kiitos vinkistä sepe43. Seuraavaksi meinasinkin varmistaa tuon, että laite on yhdellä pultilla kiinni. Jospa sitä saisi huomisen(kin) illan meneään, kun repii Eberin pois ja purkaa, ja asentaa vielä takaisin. Mitenkäs, ilmaako Eber polttoainejärjestelmänsä automaagisesti? Auton jäähdytysjärjestelmä kaipaa ilmeisesti ilmauksen, ja jäähdytysnesteen täytön, jos vähän valuu pois?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen pitäis ruveta käyskentelemään jos muuten kunnossa on .
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

sepe43 kirjoitti:Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen pitäis ruveta käyskentelemään jos muuten kunnossa on .
Jeps. Ronklasin eilen laitetta, otin sen kiinnikkeistään irti, mutta en jäähdytysletkuja. Nyt Eberin alta tuli sykkien polttoainetta, eli polttoaineletku on ilmeisesti irti/vioittunut. Ja se paloilmapuhaltimen äänikin vain voimistui, eli ei mennyt ihan putkeen. Otin Eberin sulakkeen irti. Tänään pitää korjata tuo polttoaineletku, saisikohan alakautta?

Taitaa tuo paloilmapuhallin olla elämänsä parhaat ajat nähnyt..

Monttuun jos ajaa, niin tuo kova resonointiääni muuttuu, eli olisiko esim. laakerit menneet?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Jeps, soittelin ihan ammatilaiselle Rep-Air:lle. Kannusti ottamaan tuon Eberin irti, purkamaan sen siihen saakka että saa sen tuulettimen näkyviin, ja laittamaan rasvaa laakereille. Pitäisi kuulemma auttaa.

Voisiko joku vinkata vielä, että olihan se putken halkaisija 19mm, jolla yhdistetään nuo auton oman jäähdytysjärjestelmän letkut toisiinsa, että autolla voi kumminkin ajaa? Kaikki ohjeet tervetulleita!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

vili1 kirjoitti:Jeps, soittelin ihan ammatilaiselle Rep-Air:lle. Kannusti ottamaan tuon Eberin irti, purkamaan sen siihen saakka että saa sen tuulettimen näkyviin, ja laittamaan rasvaa laakereille. Pitäisi kuulemma auttaa.

Voisiko joku vinkata vielä, että olihan se putken halkaisija 19mm, jolla yhdistetään nuo auton oman jäähdytysjärjestelmän letkut toisiinsa, että autolla voi kumminkin ajaa? Kaikki ohjeet tervetulleita!
Katoppa että se liitinosa kestää kuumuutta ettei muotoudu uudelleen jos oleepi muovinen ...
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eber (ilmaus?)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

No niin, nyt on Karju (Saksaksi Eber) käytetty irti, ja purettu yläosa osa pois. Vikakin löytyi, ei ollut laakerit, vaan tuulettimen reuna oli silpaissut pienen siivun muovisesta suorjakuoresta irti. Siivu oli lähtenyt alapuolelta, joten voisin kuvitella että tuollainen voisi sattua, jos Eber huutaa täysillä ja ajetan kovaa monttuun. Tämä pieni muovisoiro siellä sitä ääntä piti. Postin sen, puhdistin paineilmalla osat ja rasvavien vielä sen sähkömoottorin akselin. Auttoi tuo rasvaaminenkin jonkin verran, liukkaammin pyöri tuuletin.

Pieniä vastoinkäymisiäkin oli, kun 90 asteen muovinen Eberin polttoaine-letku oli katkennut tankilta tulevan letkun sisään. Noh, onni onnettomuudessa että oli katkennut juuri siihen letkuun, sillä sain laitettua kumisen letkun päälle, ja kiristettyä sen klemmarilla. Aikaa meni eilen 3 tuntia, edellisenä päivänä samanverran ihmetellessä ja opetellessa. Eilen Eberi oli autosta irti jo alle puolessa tunnissa, kun tiesi jo mitä teki.

Kävin vielä varmuudeksi ostamassa eilen ihan jäähdytysletkun liitoskappaleen (maksoi 3 euroa) jos vaikka olisi pitänyt ottaa Karju irti pidemmäksi aikaa. Onneksi ei tarvinnut. Jäähdytinnestettä meni joku puoli litraa, senverran mitä lorisi pois kun putket avasi. Käytin alkuperäisiä putkiklemmareita, ne tosin olivat hankalat ottaa pois ja laittaa takaisin normaaleilla pihdeillä.

Loppuhyvin kaikki hyvin, lähti tulille heti ensimmäisellä yrityksellä :D Kiitokset kaikille apuja tarjonneille. Nyt on taas lämmin auto!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin