Lampun vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

Pari viikkoa on autossa ollut vasen ajovalo pimeänä, koska en vaan saa sitä vaihdettua.

Pesunestesäiliön täyttöputkea en saa irti kun edessä on sulakerasia joka ei myöskään lähde irti. Joku täällä kehui että on helppo vaihtaa, mutta olen täysin eri mieltä. Jos lampun vaihtoon pitää irrotella putkia ja sulakerasioita niin miksei samantein koko umpiota. Toisen puolen lampun vaihto vielä menettelee mutta ei sekään ole helpoksi tehty, kun kumisuoja on sen verran löysää kumia ettei tahdo millään mennä paikalleen.

Täytynee viedä huoltoon lampun vaihtoon. On sekin kokemus, ensimmäistä kertaa pitää auto viedä huoltoon lampun vaihtoon, toista se oli muilla merkeillä.
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

Jaa-a, mikäs se on?
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

On varmaan, mutta miten se tähän liittyy?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja core2 »

georgahti meinaa et siinäkin voi olla vikaa ettei se valo toimi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

pezi kirjoitti:Pari viikkoa on autossa ollut vasen ajovalo pimeänä, koska en vaan saa sitä vaihdettua.

Pesunestesäiliön täyttöputkea en saa irti kun edessä on sulakerasia joka ei myöskään lähde irti. Joku täällä kehui että on helppo vaihtaa, mutta olen täysin eri mieltä. Jos lampun vaihtoon pitää irrotella putkia ja sulakerasioita niin miksei samantein koko umpiota. Toisen puolen lampun vaihto vielä menettelee mutta ei sekään ole helpoksi tehty, kun kumisuoja on sen verran löysää kumia ettei tahdo millään mennä paikalleen.

Täytynee viedä huoltoon lampun vaihtoon. On sekin kokemus, ensimmäistä kertaa pitää auto viedä huoltoon lampun vaihtoon, toista se oli muilla merkeillä.
Jos olet jo suojamuovit saanut päältä pois, niin napakka ote siitä täyttöputkesta veto ylöspäin. Se on vähän tiukka ja joutuu vetämään kunnolla.
Sulakerasiaa ei tarvii irrottaa.
Sitten käännät vähän vastapäivään pitimestä, vedät pottimon ulos ja irrotat polttimon pitimestä. Uusi poltin tilalle, umpioon, lerssi ja täyttöputki paikalleen jne..
Se kumilerssi menee kyllä ihan nätisti paikalleen (ihan niinkuin kumi lerssin päälle :wink: :mrgreen: ), kun ei ihan suoraan heti yritä painaa. Vähän "venyttämällä".

Jos parkki täytyy vaihtaa, siinä tarvitaan näppäriä sormia. Siinä kannattaa kattoa umpioon, että mitä johtoa nyppimällä poltin heiluu ja johdosta vetämällä poltin ulos.
Uuden polttimon tunkeminen paikalleen kysyy hermoja ainakin meikeläisen räpylöillä, täytyy vaan johdoista ohjailla juuri mahtuu sormella painamaan polttimon paikalleen kun sen ekana saa takasin "oikeeseen reikään" :D
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

core2 kirjoitti:georgahti meinaa et siinäkin voi olla vikaa ettei se valo toimi.
No jos nyt kuitenkin lähtisin ensin tuosta polttimon vaihdosta kyselemään huollosta, kun en usko että tässä mitään vikaa on. Ihan vaan on etuvalo pimeänä, ja sidikin kertoo "hienosti", että dipatussa lampussa on virhe (Left dipped beam failure).

Mutta jos polttimon vaihto on noin vaikeaa, niin en uskalla edes miettiä miten vaikeaa voi olla ko. releen vaihto.
apu,apupoika kirjoitti:
Jos olet jo suojamuovit saanut päältä pois, niin napakka ote siitä täyttöputkesta veto ylöspäin. Se on vähän tiukka ja joutuu vetämään kunnolla.
Sulakerasiaa ei tarvii irrottaa.
Sitten käännät vähän vastapäivään pitimestä, vedät pottimon ulos ja irrotat polttimon pitimestä. Uusi poltin tilalle, umpioon, lerssi ja täyttöputki paikalleen jne..
Se kumilerssi menee kyllä ihan nätisti paikalleen (ihan niinkuin kumi lerssin päälle :wink: :mrgreen: ), kun ei ihan suoraan heti yritä painaa. Vähän "venyttämällä".

Jos parkki täytyy vaihtaa, siinä tarvitaan näppäriä sormia. Siinä kannattaa kattoa umpioon, että mitä johtoa nyppimällä poltin heiluu ja johdosta vetämällä poltin ulos.
Uuden polttimon tunkeminen paikalleen kysyy hermoja ainakin meikeläisen räpylöillä, täytyy vaan johdoista ohjailla juuri mahtuu sormella painamaan polttimon paikalleen kun sen ekana saa takasin "oikeeseen reikään" :D
Jos alan täyttöputkea rykimään suoraan ylöspäin niin siinä kyllä lentää silloin sulakerasiakin. On se siinä sen verran tiellä. Eikä täyttöputki tunnu millään lähtevän, eli pelko tulee siinäkin, että jos se lopulta lähtisikin, niin millä ihmeellä sen saisi tiukasti takaisin kiinni?

Enkä usko että polttimon vaihdossa muuten mitään ongelmaa olisi, jos vaan pääsisi siihen käsiksi. Onneksi parkit vielä toimivat, kuulostaa niidenkin vaihto siltä, että on vaikeaksi tehty.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Näyttääkö tilanne 1.8t:n pellin alla paljonkin erilaiselta kuin tässä: http://www.hiekkalaatikko.org/defa02.jpg ? Ainakin minä eilen näppäsin täyttöputken irti ja vaihdoin kaikki hehkut.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja -pete »

Sulakerasiaa ei tarvitse irroittaa ja se täyttöputken pitäisi kyllä lähteä ihan sovinnolla ilman erityistä väkivaltaa.

Sen kumisuojan paikalleen saamista helpottaa, jos pyyhkäiset sen sisäreunaan vähän astianpesuainetta liukasteeksi.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Siinä putken päässä on kiinnitysura ja sen takia se on niin tiukka. Vähän niin kuin "segerura"

Varmasti pysyy paikallaan kun se painasee takasin, niin että "muljahtaa" takasi siihen uraan, kun siellä on myös tiiviste.

Kokeileppas kammeta sitä putkea ja sitten nostat.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eikös tuo 2006 1.8t nokka pitäs olla samanlainen kuin 2003 1.8t, mihin vaihdoin viimeksi polttimoita.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Siellä on se kuminen suoja, jonka saa hieman kiertämällä paikalleen kun kumin reuna yrittää taipua sisään päin (eli paikalleen vähän niinkuin rengas laitetaan vanteelle).

Kumpaa mallia on kysyjän ajovalot, xenonit vai halogeenit?

Täyttöputki lähtee ekalla kerralla vähän nihkeästi irti, mutta lähtee kyllä ilman naama punaisena äheltämistä. Seuraavat kerrat jo helposti ja putki pysyy tiiviinä kyllä irroitusten jälkeenkin.
Viimeksi muokannut tturku, Ti Helmi 08, 2011 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu trollin viestiin viittaus T: ylläpito
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

SA9000AB kirjoitti:Kumpaa mallia on kysyjän ajovalot, xenonit vai halogeenit?

Täyttöputki lähtee ekalla kerralla vähän nihkeästi irti, mutta lähtee kyllä ilman naama punaisena äheltämistä. Seuraavat kerrat jo helposti ja putki pysyy tiiviinä kyllä irroitusten jälkeenkin.
Halogeenithan tuossa on. Mutta kuten sanottu, niin olen jo naama punaisena yrittänyt putkea repiä ilman tulosta. Ja se sulakerasia on mielestäni siinä edessä, mutten ole vielä keksinyt miten sekään lähtee ilman muoviosien rikkomista.

Täytynee antaa huollon irrottaa se, minä seuraavaksi muuten revin täyttöputken niin, että sieltä tulee puoli moottoria mukana.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Usko nyt jo että putki lähtee irti :)
Vedä kovaa ja vähän nuljuttele samalla.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja pezi »

kalle37 kirjoitti:Usko nyt jo että putki lähtee irti :)
Vedä kovaa ja vähän nuljuttele samalla.
Uskon kyllä, mutten ole silti saanut irti. Ei taida olla uskon asia... :)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lampun vaihto

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Suunnista tänne niin mä vedän sen putken irti :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin