1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Moro

Ei startannut auto aamulla, -20 pakkasta ja eberiä 25 minuttia. Sahasin ensimmäisellä kerralla noin 10 sekuntia, 15 sekuntia taukoa ja uusi 10 sekunnin pyöritys. Sitten alkoi akku väsyä ja lopetin siihen.

Nyt olen etsimässä uutta akkua, vanha on Hankook 85 Ah (iästä ei hajua, mutta ei liene alkuperäinen ku olis kai muuten GM:n leimalla).

-Mikähän mahtaa olla suurin akku mikä menis koteloon (xx*xx*xx mm)?
-Voiko akun vaihtaa itse? Tarviiko vaihdon ajaksi virtaa?

Olen miettinyt Tranen, Faamin, Vartan, Boschin ja Exciden akkuja…

En tiedä onko vika akussa, koska autolla oli ajettu yli tunti toissa päivänä. Tosin sen aamun starttaus oli myös vähän vaikea, vasta toisella yrittämällä käyntiin. Mutta helpointa nyt lienee kun vaihtaa akun. Latausmahdollisuutta ei oikein ole ja lavetti ei vielä kiinnosta :)

Apuja kaipailisin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei tarvitse vaihdon ajaksi virtaa. Miksipä sitä ei saisi itsekin vaihdettua mutta ainakin Oulussa kannattaa ajaa Akkutalo nimiseen firmaan kun vaihtavat samaan rahaan ja vanhasta ei tarvitse huolehtia.

Tommonen akku ja kuvassa näkyvä Defa 1204 laturi myös kaveriksi niin vähemmän ongelmia: http://www.hiekkalaatikko.org/defa02.jpg

Tuon minun akun spekseistä löytyy nuo maksimimitatkin:
http://www.motionbattery.co.uk/110-Vart ... attery-F17

Ja muokataanpa vielä sen verran että akun valinnassa suosittelen kapasiteetin sijaan enemmän katsomaan paljonko se kykenee antamaan kylmäkäynnistysvirtaa.

Esim. jos oikein Googletin niin tuo Hankook 85Ah 450A kun tuo Vartan 80Ah 740A...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Kokeillaan sitten itse vaihtaa...

Nykyinen akku onkin Hankook 80 Ah: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/1964/hen ... -hapotettu
Kannessa lukee Cold din/380A Cranking E N /640A Amps Sae 680A. Ja nuohan noita "numeroita" vaan.

Tuota ylläpitolaturia mietin jo syksyllä autoa ostaessa, mutta taloyhtiön tolppa antaa kerrallaan vain 2 tuntia käyttöaikaa ja siinä ajassa ei taida mikään laturi ladata tarpeeksi.

Exide Premium 80 Ah irtoais 170 € ku ite asentaa... TM 2009 ihan kohtuullinen tulos 8.3, mutta vasta 6. sija. Kai noita halvemmallakin saa kohtuullisia?! Motonetistä sais Boschia halvemmalla, mutta se sai vain 7.3 arvosanan ja 7. sijan.

Pitääkö paikkaansa, että uusi akku pitäisi ladata ennen ensimmäistä käyttöä?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

2h aikana teoriassa kuitenkin 8Ah akkuun lisää hönkyä. Kompensoi eberin käyttöä joka vastaavasti syö akkua (onkohan jossain laskelmaa paljonko on totaali virrankulutus eberillä esilämmityksen aikana?). Itse laitan aina työpaikan tolppaan päiväksi latailemaan. Eipä ole vielä tyhjä akku kertaakaan yllättänyt. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja juha59 »

Niin ja eikös se ylläpitolataus lämmittäkkin sitä akkua, joten se antaa sitä sähköä herkemmin.
Nimimerkki ,alkuperäisakun kanssa uhkarohkeana Eberiä n. 15 min vain uskaltava.
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Rusakko_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Hommaan tänään Vartan 80 Ah AGM-akun. Starttailen ehkä viikonloppuna... Nykyinen Hankook on minusta vähän semmonen laiska pyörittäjä. Viimeksi se kuitenkin pyöritti yhteensä melkeen 30 sekuntia, että ei se ainakaan tyhjä ollu?! Ehkä se vaan on niin tehotonta starttausta?!

Taidan lämmittää sisätilalämppärillä moottoritilan, jos se vaikka helpottais sitä kohmetta minkä auto on monen seisoskelupäivän aikana saanut. Kyllähän 1400 W jotain auttaa?! :)
Ja jos ei lähde käyntiin uudellakaan akulla, niin se on sitten varmaan lavetin kyytiin nostettava :(

Ite olen käyttänyt eberiä hyvin tarkkaan sen ajan minkä ajankin, ehkä vähemmänkin. Kovilla pakkasilla olis ehkä pitäny lämmittää hieman pidempäänkin. Oma käsitys siihen, että polttoainelämmittimet kuormittavat akkua on se, että itse lämmitin ei ensimmäistä minuuttia lukuunottamatta kuormita pahastikaan akkua, vaan auton ilmanvaihto ja vielä tarkemmin, sisätilatuuletin. Eberille tais olla sähkönkulutus jotain 50 watin luokkaa jos tekniset tiedot pitävät paikkaansa.

Pitänee harkita tuota laturia sitten kuitenkin...
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja josé »

Näkyy olevan tuo Hankook kirosana tässä ketjussa, niin :evil: meilläkin. Tuossa TM-testissä pykälää pienemmän akun virran vastaanottokyky kylmänä oli varsin olematon, 0,88A -20 asteen pakkasessa. Mitähän tuo on rapiat kolmen kympin pakkasessa. Vaihdettin tuore akku ja perään laturi n. pari kk sitten, mutta:
jos eeberillä lämmität lämpimäksi n. 25 min, ei jaksa pyörittää, jos jätät haaleaksi n. 15 min, ei enää hehkuta eikä jaksa pyörittää tarpeeksi kauan. Lataus tarkistettu, virta vain ei tartu. 20 pakkasella lähtee mutta pyöritys on varsin laiskaa. Ajoaika min. noin 20 min, eli siinä ja siinä, mutta kuitenkin. Vanha akku, 2v ikäinen Exide vielä tallessa, taidanpa vaihtaa takaisin, nyt kun lataus pelaa taas. Miksei näihin ole voinut laittaa 100 Ah akkua, kyllä se sinne sopisi. Työ LT-35 eeberi pöhöttää välillä (silloin kun suvaitsee toimia) täydet 2 tuntia, jäähtyy ja vielä räjähtää kone tulille vaivoitta.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei mitään merkitystä onko siellä 80Ah akku vai 100Ah akku jos akku ei pakkasella
a) kykene ottamaan virtaa tarpeeksi, ts. ei lataudu
b) ei kykene luovuttamaan virtaa tarpeeksi, ts. ei käynnisty
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja josé »

No, oli miten oli, hankook sai lähdöt sunnuntai aamuna ennen seitsemää. Pakkasta -32 ja taas teki tempun. Tallissa auton mittari näytti -29.
Eikä se vanha akku mikään Exide ollut. Olin viikolla ottanut väärän vanhan akun lämpööiseen lataukseen ja nyt kun rupesin aamulla sovittamaan paikalleen, ei kaapelit riittäneetkään. Sitä ihmetellessä huomasin tallin lattialla Saab-merkkisen akun. No, Saabi lattialta keulaan, eikä moista pyöritystä ole vähään aikaan tuossa autossa kuultu. Ensin hitaasti ilmaantunut laturivika ja perään onneton Hankook. Tosin tuo H oli suorittanut jo lämmityksen alta pois. Olin onneksi heti ladannut tuon reilu pari kk sitten pois otetun akun ja sitten onnellisesti unohtanut sen siihen. Lopullinen tuomio saadaan huomenna, kun startti tapahtuu lämmityksineen.
Tietääkö kukaan, kenen tekemä tuo pari vuotta vanha Saab-akku on?
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja ella »

Vartan akkuja taitaa olla, speksejä vertaamalla voisi saada varmistuksen? Eikös noilla Saab-akuilla ole 3v takuu?
Rusakko_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Uusi akku olikin 70 Ah Varta Ultra Dynamic AGM, eli siis fyysisestikin hieman pienempi kuin vanha 80 Ah Hankook. Ostin myös Ctekin XS 4003-laturin, jolla latasin akun täyteen (aina 12,82 V latauksen jälkeen levossa).

Asennuksessa tuli heti kokoon liittyvä ongelma, eli jouduin kiinnittämään akun siten, että akun kiinnikkeen (se musta 3*10 cm) käänsin 90 astetta kotelon pohjalla, jolloin se ylsi akun reunaan. Ei varmaan tule pitkään pysymään?! Pitääkö nyt mennä ostamaan joku osa tuohon, että saa akun oikeaoppisesti kiinni?

Ja sitte tärkein, starttaus: 5 päivää seisoskelua kovassa pakkasessa, kylmän yön jälkeen oli -16 pakkasta, hehkutti yhtä pitkään kuin aiemminki näillä pakkasilla ja avaimen kääntö... startti rupes pyörimään ku ryssä Anttilan pyöröovissa, pari yskäsyä ja kone käyntiin! Muutaman sekunnin kolistuaan ääni tasoittui ja Saabin osakkeet nousi taas mahtavaan nousuun!

Mittasin auton tyhjäkäydessä ja kierroksilla akunnavoista 13,75 V, kun valot, ilmanvaihto yms olivat pois päältä ja vastaavasti kaikki herkut (perseenlämmittimet, valot, tuuletin täysillä yms..) 13,45 V. Kertooko lukemat jotain latauksen hyvyydestä tai huonoudesta?
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja josé »

Tuomio: Hankook verkonpainoksi.
Rusakko_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Hankook on ladattu täyteen ja mittari näyttää 12.8 V, eli ihan terveitä lukemia. Varmaa kuitenkin on että se akku ei enää autoon palaa :)

Osaisko joku kommentoida tuota pientä ongelmaa akun kiinnityksessä. Uusi akku kun on noin 3-4 cm lyhyempi kuin vanha.

Entäs volttilukemat, kertooko ne jotain latauksen hyvyydestä tai huonoudesta?
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja josé »

Jännitearvot omassa, tuoreella (kunnostetulla) laturilla: tyhjäkäynti ilman kuormaa 14,0 V, mahdollisimman kuormitettuna, myös pitkät valot, 13,25 V, kuormitettuna kierrokset n.2200 13,3 V. Että eiköhän nuo Rusakon arvot ole ihan hyvät. Tuon orkkis kiinnikkeen tilalle voisi pultata reiällä varustetun sopivan mittaisen latanpätkän.
Minne järveen se verkko laitetaan, nyt kun on paino kumpaankin päähän?
Rusakko_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 Tid ei startannut, uutta akkua?!

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Luulis tuohon akun kiinnitykseen olevan joku oikein suunniteltukin kiinnitystapa. Vai meneekö tuo sitten niin, että tehtaalla akkukotelo on tehty tuommoselle reilun 30 cm 80 Ah akulle...?! Eli esim mallissa, jossa ei esim ole webastoa, kävis tuommonen muutaman sentin lyhkäsempikin akku jolloin siinä olis "lyhyempi" akkukotelo?!

No joo, pitänee sitten varmaan kehitellä tuohon jotain ku pakkaset lauhtuu. Katsastuksesta tuo viritelmä tuskin menee läpi :)

Minusta moottorin kierrokset eivät juuri vaikuttanut latausjännitteeseen.

Verkot voidaan laskea vaikka kuivalle maalle minun puolesta :lol:
Vastaa Viestiin