9-3 1,8t:n ostaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Martensite
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2011 12:41

9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Martensite »

Oon katellu tommosta -06 vuosimallin Saab 9-3 Sport Sedan 1,8t Linear Turbo Editionia. Ajettu 127tkm ja viimesin huolto tehty merkkiliikkeessä 120tkm kohilla.

Osaisko joku hiukka kertoo mitä kaikkee kannattaa ottaa huomioon autoo ostettaessa? Onko jotain tiettyjä kohtia mitä kannattaa tarkistaa? Mitkä on tyypillisä vikoja kyseisessä autossa noilla kilometreillä?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Alusta ja etenkin etujoiterit+kääntö laakerit jarrut.
Esp ohjausyksikkö ongelmat pakkasella. Esp ohjausyksikkö kustantaa yli 1000€
Kytkin ei kaikkein vahvin, mutta on paljon kiinni käyttäjästä.
Vetoakselin stefat vuotaa joissain.

Siinä aluksi ja haulla löytyy sekä tätä osiota selaamalla.

Kaikissa ei ole noita lueteltuja vikoja. Esim mulla ei ole ollut jousi eikä jarru ongelmia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kytkin ei missään tapauksessa tule olemaan ongelma, kuin vasta 380-400Nm väännöillä ja sittenkin kestää, kun ajaa järkevästi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, kytkin kestää kyllä sen 400nm. Listaan lisäisin vielä takatukivarret, nämä suruisenkuuluisat bumerangit. Renkaan yläosasta kiinni, ja nykäise voimakkaasti itseesipäin, jos kuuluu ääntä, tukivarret ovat vaihtokunnossa, ts. katsastuksesta hylsy. Ne etupään kääntölaakerit meni itseltäkin juuri vaihtoon, ja oireena oli kuminauhamainen bongbong ääni rattia paikallaan/hitaassa vauhdissa käännettäessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
toyman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 11:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja toyman »

Onko toi kääntölaakerien vaihto paha rasti?
9-3 SS -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Etutolpat pitää irroittaa kokonaan. Sinäänsä hyvin tehty että ovat kiinteillä reijillä, ettei tarvitse pyöränkulmia säädättää. Minä teetätin Hepo-Autossa Tampereella, maksoi osat(parannetut metrosta) ja työ yhteensä 150e, joista osien osuus oli 52e(molemmat laakerit). Noin tunti per puoli menee jos kaikki sujuu hyvin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kaksoismassavauhtipyörän kunto voi olla hyvä testata koeajolla. Aja vaikka vitosella 80 km/h tasakaasulla hetken aikaa ja sitten polkaiset kaasua vähän reippaammin. Ei saisi tuntua nytkäyksiä tai luistatuksia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onneksi tuota kaksoimassahelvettiä ei ole 1.8t:ssä.
trollsaab
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 17:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja trollsaab »

apu,apupoika kirjoitti:Onneksi tuota kaksoimassahelvettiä ei ole 1.8t:ssä.
Itellä kyllä tuntuis Saabbi tekevän jut tuota. Eli tuntuu tuommoinen ihme nykäys välillä.
Eikö missään 1,8t mallissa siis ole tuota kaksoismassasysteemiä?.
Ei ole tullu vielä perehdyttyä tuohon niin tarkasti. :) Oma kaara on justiinsa 1,8t sportsedan ja vm.2003.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikö 1,8t:ssä ole kaksoismassavauhtipyörää? 8O Itse olen kyllä ollut siinä uskossa että olisi. Samaten mulla on myös 2003 1,8t.. Missäs malleissa tämä kaksoishelvetti sitten on, koska 2,0t:hän on ECU:n softaa lukuunottamatta sama kuin 1,8t:n. Aero mallissa taitaa olla sitten isompi turbo ja ?suuttimet? ja softa..? 1,8t ja 2,0t:tä rajoitetaan sillä ettei kaasuläppää avata auki asti kun pedaali lyödään pohjaan.. Kuitenkin molemmista myllyistä saa softamuutoksella vakio aeron tehot.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Diiseleistä taitaa ainakin löytyä tuo kaksoismassavauhtipyörä härdelli.

Mutta eihän noissa 9-3 kytkimissä mitään vikaa ole :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä minäkin olen siinä käsityksessä ollut, että näissä Opeliksikoneisissa olisi se kaksoismassavauhtipyörä. Näemmä tosiaan omassa entisessä -03 1.8t:ssä se on ollut. Lienevätkö huomanneet, että on susi ja vaihtaneet uudemmissa takaisin patarautaiseen?
Viimeksi muokannut tsaarela, Ti Huhti 26, 2011 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei ainakaan mun autossa ole kaksoismassa härdelliä
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kyselin juurikin tuosta "nytkähtelystä" edellisessä autossa ja PCS:ltä sain tietoa, että esim. -03:ssa 1.8t:ssä ei ole kaksoimassavauhtipyörää.
Dieseleissä ja 2.8 koneisissa bensoissa on ja sitten oliko -07 alkaen noissa 2.0TS:ssä.
Oli tarkoitus alkaa exässä selvittämään tuota koneen- / vaihdelaattikkoyhdistelmän tuentaa ja sitä kautta hakemaan syytä, mutta se nyt sitten jäi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8t:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Samanmoista pientä nytkähtelyä/jympsähtelyä(hieno sana) esiintyy joskus, pääasiassa kesäisin. Esim, jos härkkää kaasulla vähän, päästää moottorijarrulle ja sitten avaa kaasua heti sen jälkeen.. Tosin eipä tätä tule tehtyä koska eihän laitteita tarvitse rikkoa, mutta joskus voi ohitustilanteissa tulla eteen että huomaakin auton tulevan ja ohitusaikomus täytyy perua..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin