Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
alps
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 16:35
Paikkakunta: Espoo

Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja alps »

Vajaan viikon vanha saabisti (9-3 SC -08 1,9 TiD) ihmettelee miten SID:n viestejä pitäisi tulkita:

- Next Service: 1%, INTERMEDIATE
- Dags for service tekstiä ei näy

Jos oikein nyt ymmärsin, niin
- öljyt on finaalissa ja pitäisi pikaisesti vaihtaa
- seuraava huolto on välihuolto,
- huollon aika ei ole vielä kun Dags for service ei pala?

Kun tähän yhdistää huoltokirjan tiedot, että ylimääräinen öljynvaihto on tehty 89tkm huhtikuussa 2010, välihuolto 92tkm (ei vaihdetty öljyä) toukokuussa 2010 ja nykyinen mittarilukema 110tkm, ja että 120tkm pitäisi olla päähuolto, nyt on vähän sormi suussa mitä pitäisi tehdä

1) pelkkä öljynvaihto
2) välihuolto
3) päähuolto
4) ei mitään ja odottaa huoltoilmoitusta

Osaisiko kokeneemmat vähän valaista asiassa, kiitos jo etukäteen!
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
juhero
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 16:35

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja juhero »

Entä jos nyt teettäisit päähuollon ja sen jälkeen alkaisit huollot järjestyksessä.
Kuitenkin niillä öljyillä on jo ajettu 20 tuhatta.
Minä vaihdan kerran vuodessa öljyt jos ei kilometrit tule täyteen.
Ei se ainakaan huonommaksi mene.
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabin oma ohjekin öljynvaihdolle on joko 1 vuosi tai 30tkm. Eli kun toukokuussa 2010 on öljyt vaihdettu, niin aikaraja öljynvaihdolle tulee täyteen ensi kuussa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se öljynlaatulaskuri on laskennallinen suure, joka ottaa huomioon kylmäkäynnistykset,käyttöolosuhteet,mitenkä autolla on ajettu jne. Itse pohdiskelin samaa vuosi sitten kun saabin ostin, kun kilometrien mukaan pitäisi huolto tehdä, mutta ilmoitusta ei vain näy. Tein kuitenkin huollon kilometrien mukaan, ja huoltoilmoitus tuli parin kuukauden päästä huollosta. Nyt pitäisi huolto taas tehdä koska kilometrejä on tullut liki 30tkm. Suosittelen huollon tekemään kilometrien mukaan eikä tuon laatulaskurin.

E: Tietysti jos kilometrejä ei tule paljoa, niin aikarajakin on hyvä olla. Mutta 20tkm on kuitenkin aika paljon jo yhdelle öljylle.

Laatulaskurihan ei huomaa(ainakaan vanhemmissa) öljyn vaihtoa, eli se ei välttämättä ole yhteydessä oikeaan öljyn vaihtoon(jos niitä ylimääräisiä öljynvaihtoja on tehty). Kuten edellinen viestinkirjoittaja sanoi, aikaraja on tullut täyteen. Itse vaihdan 15tkm välein öljyt ja laatulaskuri saa elää omaa elämäänsä. Sen laatulaskurin voi ohjelmoida TECHillä näyttämään myös lyhennettyä öljynvaihtoväliä, tämän aion omaani ainakin tehdä. Esimerkiksi omani näyttää n. 20% ja 105tkm kohdalla vaihdettu öljyt, ja laatulaskurin sain nollattua joskus 94tkm kohdalla. Time for service tulee minulla ainakin kun öljynlaatu laskee 3%:iin.

Suosittelen lämpimästi lyhennettyjä vaihtovälejä sinullekkin, eli vuosi tai 15tkm.

Vaihtelet öljyt ja huollat auton sitten kun 120tkm tulee täyteen, näin minä tekisin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Millä katsot öljynlaatu %? SID:issä oleva % on jäljellä oleva aika/kilometrit seuraavaan huoltoon. Eli jos kilometrejä tulee yli 30tkm vuodessa se laskee kilometrejä ja vastaavasti aikaa jos kilometrejä tulee alle tuon 30tkm vuodessa. Öljynlaatu % näkee ainakin OP-Comilla ja se ei ainakaan minulla ole sama lukema mitä SID:issä näkyvä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
alps
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 16:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja alps »

jmaatta kirjoitti:Millä katsot öljynlaatu %? SID:issä oleva % on jäljellä oleva aika/kilometrit seuraavaan huoltoon.
Huolto-/ohjekirjan mukaan SID kertoo nimenomaan moottoriöljyn laadusta, muusta en tiedä kun ei ole mitään muita mittareita käytössä.

No tänään se SID nyt sitten ilmoitti, että huoltoon mars (Time for Service), päähuolto vuorossa. Mittarissa 110tkm. Pitää miettiä teenkö pelkän öljynvaihdon vai vienkö jo nyt huoltoon
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä minullakin SIDissä lukee: Oil quality xx %
Tässä voi nyt sitten olla varustetasollisia erojakin, itsellä on vector, lisänäytöllä kojelaudassa. Ainakin huoltoilmoitus nollataan aivan eritavalla onko kyseessä lisänäytöllinen vai ei..

Pitääkös 120tkm kohdalla diisseliin vaihtaa kuminauha? Mikäli näin, huolto on aika arvokas. Joten minä tekisin niin että vaihtaisin öljyt nyt, ja ajaisin 10tkm, ja sitten 120tkm huolto. Mikäli haluat palata siinävaiheessa normaali vaihtoväliin, vaihdata öljyt siinä huollossakin, kuitenkin niillä sitten jo ajettu 10tkm. Vaikka huolto-ohjelma sanoisikin mitä tahansa, 30tkm on liian pitkä vaihtoväli.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei tartte. Kuminauha (jakohihna) on 150tkm/10v.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

aero kirjoitti:Ei tartte. Kuminauha (jakohihna) on 150tkm/10v.
... 2007 alkaen, sitä vanhemmissa 120tkm/4vuotta. Itse vaihdatin 120tkm kohdalla vaikka 2007 onkin. Ja ilmeisesti 2007 ("faceliftattu sisusta") alkaen SID:issä ei puhuta öljynlaadusta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja aero »

jmaatta kirjoitti:... 2007 alkaen, sitä vanhemmissa 120tkm/4vuotta. Itse vaihdatin 120tkm kohdalla vaikka 2007 onkin. Ja ilmeisesti 2007 ("faceliftattu sisusta") alkaen SID:issä ei puhuta öljynlaadusta.
Joo, kysyjän auto on 08 ;). Olisin tietty voinut olla tarkempikin ilmaisussani.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassa 2007 1,8t tuli huolto kehoitus vasta kun laatu oli 0% ja tällöin pääsi nollaamaan sieltä valikosta vasta itse.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mulla tulee huoltoilmo kun on laatu 3%, ja käsittääkseni ilmoitus ja sen nollausmahdollisuus häviää kun laatu on 0% jonka jälkeen tarvitsee kopeloida TECHillä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt täytyykin ottaa hieman takaisin. Tänään ilmaantui huoltoilmoitus vaikka öljynlaatu on vielä 16%. Kilometrejä kun tuli mittariin 119tkm niin tuli huoltoilmo. Aivan oikeaan aikaan kylläkin kilometrien ja ajan suhteenkin, edellisestä 90tkm huollosta tuli juuri 11kk. Tietysti 105tkm kohdalla vaihdettu öljyt ja suodatin, mutta edellisesti oikeasta huollosta siis..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Epäselvyyksiä SID:n viesteissä, öljynvaihto??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

DPF ongelmat voi esiintyä ennenaikaisina huoltokehoitteina. Ainakin TTiD moottorissa.

Tässä korjaamon tekstiä aiheesta:
Market Area(s): All diesel markets Vehicle Model(s):
9-3 1.9 DTR diesel engine
SUBJECT:

New re-calibrated software for the Z19 DTR engine

CARS AFFECTED

SAAB 9-3 MY 08-10 with Z19 DTR (EDC16 C39)

BACKGROUND

During certain driving conditions with repeated short distance driving and interrupted regenerations, unburnt fuel from the regeneration process can mix with the engine oil resulting in oil dilution.

This phenomenon causes increased volume on the engine oil dipstick. In worst cases this can cause engine to over rev resulting in severe engine damage.

CONDITIONS

Short distance or slow speed driving in combination with repeated interruption of DPF (diesel particle filter) regeneration process.

SYMPTOM DESCRIPTION

'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.


• Oil level on the dipstick is above maximum level

• 'Particle filter full' message

ACTION

The software update should only be done after customer complaint related
to one or more the failure modes described above.

Down load software 55576164 from TIS2WEB Release 11.0 dated 2009.10.19 using MDI + laptop

Please note: If the oil is contaminated with fuel and/or above the maximum level on the oil dipstick then oil and filter should be replaced.
Punaisella tuo huoltoilmoitus kohta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin