9-3 1,8i

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
sjannis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 17:30

9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja sjannis »

Onko joku viritellyt 1,8i:tä jollain tavalla?
Netistä löytyisi teholastuja, jolla tehoa luvataan 9 kW
lisää ja vääntöä 20 Nm lisää.
Lastut pitänee asennuttaa jossain paikassa, jossa auton voi penkittää
ja säätää, vai onko nämä ihan plug & play juttuja?

Turbo-Saabistit varmaankin naureskelette partaanne i-moottorin tehoille,
mutta viritysvihjeet olisivat silti tervetulleita...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sehän on täysin pööppelin pata(moottorinohjausta myöten?), joten jos joku sitä viritellyt on niin kannattaa kysellä OCF:n puolelta. Todennäköisesti ovat plug&play lastuja, oppivat ajettaessa ja ei tarvitse säätää penkissä. Vaparin virittämisessä pätee yleensä sellaiset pelisäännöt että ilman saantia on parannettava. Isompaa kaasuläppää, lyhyt/tilava imuputki ja siihen sopiva ilmansuodatin, imusarja joissakin tapauksissa on vaihdettava parempaan. Pakoputkistolle tuskin kannattaa tehdä muuta, kuin vaihtaa race mallin katalysaattori. Sitten jos koneen haluaa avata niin nokka-akselit vaihtoon. Mikäli järjestys on ensin lastu ja sitten muut, niin muistahhan nollata ECU muiden toimenpiteiden jälkeen(akun napa irti hetkeksi). Itse suosittelen tekemään nuo osamuutokset ensin ja sitten vasta softa.

Edellinen autoni oli Ford Escort 1,8i 16v, ja siinä vakiona 115hv/160nm. Tein 2,5" pakoputkesta lyhyen, yhdellä mutkalla olevan imuputken, ja siihen kartio filtteri. 12mm isompi kaasuläppä, race katalysaattori, ja superchipin teholastu ja autosta penkitettiin 149hv/187nm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja J.N »

Jos siihen sen 9kW/20Nm saisikin lisää, niin mitä se sitten auttaisi? Missä sellainen lisäys edes tuntuisi? Toisiko moinen mitään iloa, tai muutakaan tunnetta / lisäarvoa käytännön ajamiseen ja liikkumiseen?
#3418
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No minä voin kokemuksesta, vaparia lastuttaneena sanoa että kyllä sen huomaa. Monesti se ajettaessa nätisti laskee myös kulutusta matka-ajossa. Menihän tässä näinkin pitkään ennenkun aikaan saadaan juupas-eipäs väittely.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja J.N »

Nyt ei kysytty eikä epäilty, että huomaako eroa, vaan onko siitä mitään iloa tai hyötyä?

Sujuuko ohitukset 9kW/20Nm avulla huomattavasti paremmin?
Ehtiikö moottoritien rampilta liikennevirtaan 9kW/20Nm avulla huomattavasti paremmin?
Tuottaako 9kW/20Nm ajamiseen lisää iloa tai jotain muuta tunnetta kulutetujen eurojen edestä?

Itselleni ei todellakaan tuottaisi, mutta ehkä jollekin muulle tuottaa?
#3418
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja core2 »

Onhan siinä jo melko kankea perseisenkin huomattava jotain eroa jos tulee 12 heppaa lisää ja 20 Nm vääntöä, tai sit on helvetin huonot penkit. :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve

Esimerkki ei liity Saabiin, mutta kaverin volkkarissa on vaihdettu imusarja ja laitettu vapaavirtaus suodatin ja on kuulemma huomattavasti mukavampi ajaa. Kuulemma on kierrosherkempi ja tuntuu kiihtyvyydessä vakioon verrattuna.

Ja joillekin on iloa pienistäkin parannuksista, se on ihan auton omistajasta (ajajasta) kiinni. Saman kysymyksen "onko mitään iloa?" voisi heittää myös turbollisten autojen omistajille kun toinen hankkii n. 30hv lisää ja toiselle 100hv lisää on seuraava vaivan arvoinen lisäys auton tehoihin. Eli antaa kaikkien "omalla ilolla" virittää autojaan.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Arvelisin myös, että pienitehoisessa (1.8i) autossa 9kw tehonlisäys tuntuu enemmän kuin 500hp virisaabissa. Toki omakohtaista kokemusta asiaan ei ole, kummastakaan.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 1,8i

Viesti Kirjoittaja J.N »

Jos epäilee, että kulutettavalla rahamäärällä saa sellaisen hyödyn joka tyydyttää ja ihastuttaa, niin sittenhän toimenpide luultavasti kannattaa.

Vastaavissa tapauksissa vain on hyvin usein nähty ja koettu, että ilo jää (hyvin) lyhytaikaiseksi ja ainoa toimiva lääke on auton vaihtaminen jonka jälkeen "hukkaan heitetyt" rahat hieman harmittavat, mutta tämähän on toki tapauskohtaista. Vaatimattomammalla suorituskyvyllä varustetuissa härveleissä pienikin lisäys toki tuntuu ja sen huomaa selvemmin, kuin tehokkaammissa laitteissa, mutta esim. muutos 100hv > 120hv ei monessakaan käytännön tilanteessa liikenteessä tuo kovinkaan kummoista eroa saati lisäarvoa liikkumiseen, vaikka sen toki varmasti kuljettaja huomaa.

Mutta eipä muutakun kokeilemaan jos siltä tuntuu ja tuntemukset toimenpiteiden jälkeen tämän ketjun jatkoksi muiden ihmeteltäviksi.
#3418
Vastaa Viestiin