Ratio

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Ratio

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Måråt

93 SC, 1,9 TiD, -08

Ko vehkeessä ns konserniradio. Jostain syystä kadottaa kanavan kun seisoo yön yli. Eli, jättää ilalla esim. kanavapaikalle 1 ja aamulla ko. kanavapaikka ei enään ole valittuna ja kanava ei ole kohdallaan. Muutenkin vähän outoa että kanavat kuuluvat ilman häiriöitä ainoastaan kaupunkien keskustassa, vähän pitemmälle kun lähtee niin ritisee ja rätisee mukavasti. Onko tälle mitään tehtävissä?
MXG
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 13:44

Re: Ratio

Viesti Kirjoittaja MXG »

"Etsillä" löytyy aiheesta aiempaa keskustelua (radio, antenni, kuuluvuus jne). Muistissa olevien asemien häipyminen voi johtua ns. muistikondensaattorista, joka syystä tai toisesta ei pidä enää varaustaan. Itse osa ei paljoa maksa (pari €), mutta vaihtaminen vaatii hieman työtä. Tällaisen osan pitäisi kestää kyllä yli 10 v. Huono kuuluvuus ja häiriöt taas riippuvat koko ketjun kunnosta: antenni, antennivahvistin sekä välijohdot ja liittimet. Kannattaa tarkistaa sekä signaali- että sähkönsyöttöliittimet. Itse radiolla on tietenkin myös vaikutusta asiaan, mutta sen testaaminen vaatiikin sitten erikoislaitteita. Radiohan ei ole nykyisin pelkkä "ratio", vaan vanhan tutun analogia-osan jatkona onkin mikroprosessori mm. signaalia muokkaamassa.
Eräs indikaattori radion kunnnosta pk-seudulla (kehä 3, Länsi-Vantaa) ovat virolaiset asemat: minulla (SS -06) kuuluu useimmiten pari-kolme kohtalaisen puhtaasti (mm. 101,6 MHz).
Vastaa Viestiin