2.8 V6 T lastutus ym.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Avarampi putkisto ei todellakaan tarkoita jokatapauksessa tehonnousua. Pakosarjassa, ja putkiston alkupäässä pakokaasu on kuumempaa ja näinollen tarvitsee suuremman tilavuuden tarkoittaen suurempaa halkaisijaa putkessa. Pakokaasujen jäähtyessä tilavuutta tarvitaan vähemmän. Jatkuvuuden lain mukaan jos putken halkaisijaa ei pienennetä loppua kohti kaasujen virtausnopeus putkessa hidastuu (juurikin johtuen pakokaasun jäähtymisen aiheuttamasta tilavuuden muutoksesta). Tämäkin on ns. optimointitehtävä jossa otetaan huomioon nämä seikat. Eli käytännössä pakoputken suurentaminen putkiston loppupäästä on yhtätyhjän kanssa(mikäli ei haeta ääntä autosta...)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

1.8t / 2.0t putkistossa takapönttö on ekana tulppa. Eli 2.5" catbackki on asiaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Noh tulppa ja tulppa.. jos 150hv vakiosta revitään +60hv/90nm irti niin ei se mielestäni kovin iso tulppa ole. Maptuniltakin saa stage3:sen ilman putkistoa, vaikkei sitä suositella. Ja tiedä sitten, minä en ainakaan autooni pahemmin halua mörinäpörinöitä, se aika oli ja meni.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Nonii, nyt sain tuon Stage 1:n ja täytyy sanoa, että auton käytös muuttui todella radikaalisti. Tuntuu että tehon lisäys olisi ollut isompikin kuin 40hp/90nm. Toivotaan, että pysyy järki kädessä kun Saabilla ajelu muuttui taas astetta hauskemmaksi. Tuntuu, että käsijarru olisi ollut päällä kun tähän asti on ajellut. Nyt lähtee vääntämään ihan raivolla jo 2000rpm + ja vääntää aivan täysin tasaisesti ja yhtä raivokkaasti oikeastaan koko kierrosalueen, mikä yllätti erittäin positiivisesti.

Seuraavaksi ruvetaankin keräämään rahaa nimelliset 3,5k€ Stage 4:een 8O
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Vastaa Viestiin