2.8 T moottoriöljymäärä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Leone »

Yritin etsiskellä, mutta ei tuntunut löytyvän mitään varmaa tietoa. Eli onko ko. koneeseen moottoriöljyn määrä 6 litraa, mikä löytyi tältä foorumilta jostain öljykeskustelusta? Vai enemmän?

Aion laittaa 0W-40 Castrol Edgeä, öljyistä tuntuu olevan monia mielipiteitä, mutta tuolla aion mennä ja vaihtaa 2 x vuodessa. Nyt tarvittaisiin vaan se määrä, että paljonko litkua pitää hankkia!
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja alustar »

Kyllä, 6 litraa kun vaihtaa litkut. Kokonaismäärä rapiat 7 litraa
SAAB 99 -83 GL
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Oikea valinta moottoriöljyksi(omasta mielestäni), ja eteenkin viskositeettivalinta on mielestäni oikea viritettyyn ja suorituskykyiseen moottoriin. Itse ajelen myös kyseisellä öljyllä tosin tuolla 2,0 litraisella moottorilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Leone »

Kiitos vastauksista! n. 100e maksaa suodatin ja 6 litraa Castrol Edge Sporttia, mutta tällaistä tämä on, yritetään kaikki tehdä kone kehräisi samalla tavalla vielä 200tkm jälkeen. 117tkm mennessä edellisen ja ensimmäisen omistajan toimesta autoon on vaihdettu vain nuo huolto-ohjelman mukaiset long-life öljyt 30tkm välein, mutta tuo kaveri olikin toisaalta 55v enkä usko että on älyttömästi autoa rääkännyt. Itellä tuo ohjelmistopäivitys ja tulee ehkä vähän rivakkaammin välillä liikuteltua autoa ja tämän lisäksi tulee päivittäin lyhyttä ajoa kaupungissa yms, niin ehkä ihan hyvä investoida pari kertaa vuodessa laatuöljyyn.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kodin terrasta saa S-Ryhmän asiakasomistaja päivillä (-15%) alennettuun hintaan 40euroa sen 4 litran kanisterin 0w40 edge sporttia. Aina kun sattuu asiakasomistajapäivät olemaan niin käyn joko 2, tai 1 kannun ostamassa öljyä, riippuen siitä onko se 2 litraa vielä jäljellä edellisestä öljynvaihdosta :roll:

Moottori- ja vaihteistoöljy on aivan väärä paikka säästää mikäli aikoo autoa pitää pitkään. Mielestäni polttoaineen kulutus laski omassani kun aloin käyttämään castrollia, tosin en tiedä mitä öljyä koneessa oli edellisen omistajan jäljiltä kun auton ostin. Mutta huoltokirjan mukaan ylimääräiset öljynvaihdot 15tkm välein on omaani tehty ja samaten jatkan 15tkm vaihtovälillä. Hieman offtopic menee, mutta vaikka omani on manuaaliaskilla 60tkm on maksimi jonka ajan yhdellä vaihteistoöljyllä. Jotkut sanovat että haaskausta, mutta katsokaapa mikä määrä on metallipölyä on magneettisessa vaihteistoöljyn tulpassa.. Tietysti sisäänajot ym luonnollinen kuluma siinä näkyy mutta en todellakaan halua sellaisen määrän metallipölyä pyörivän öljyn seassa, koska onhan tulpassa joku maksimimäärä minkä se pystyy sitomaan metallipölyä itseensä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Leone »

Juu, no ehkä pystyy just ostamaan motonetistä ilman noita alennuksiakin. Pitää samalla viedä ennen Lapin reissua muutenkin pajalle, kun ilmeisesti noi surullisen kuuluisat iskarien yläpään laakerit, tai "kääntölaakerit", millä nimellä niitä kutsuukaan... joka tapauksessa ovat ilmeisesti tulleet tiensä päähän kun rattia kääntäessä kuuluu ikävän kuuluista narinaa etupäästä... olenhan tässä ehtinyt jo 2tkm autolla ajelemaankin :D
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt sitten merkkiliikkeen tiskille ja varaosanumerolla 13270705 numerolla parannettu versio tästä kääntölaakerista. Taisivat olla 26euroa/kpl kun viime keväänä ostin. Vaihto n. 1h/puoli kun koko etutolppa pitää purkaa, mutta ei tarvitse tosiaan aurauskulmia katsella koska kulmat ei muutu sport sedanissa kun etutolpat purkaa. Suosittelen mitä pikimmiten vaihtamaan ennenkuin jousi ehtii katketa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Leone »

Kiitti vinkistä. Autossa oli toinen etujousi poikki kun sen ostin, mutta myyjäliike vaihtoi sen ennen kuin auto vaihtui mulle. Noi laakerit eivät kyllä narisseet silloin, joten en usko että olivat vielä silloin näin hajalla.. eikös näissä SS:ssä ole ollut näitä jousiongelmia muutenkin, vai ovatko ne nimenomaan tulleet noista kääntölaakereiden rikkoontumisista.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käsittääkseni jousen katkeilemiset ovat liittyneet kääntölaakerivikaan. Onhan toki mahdollista että autolla on ajettu esim. hidastetöyssyyn liian kovaa jolloin jousi on katkennut. Monesti olen kuullut kilinää kun jotkut eivät joko välitä tai huomaa näitä "tyynytöyssyjä".. Viimeksi uudehkosta hienosta mersusta citymarketin parkkipaikalla kun piti lähteä renkaatpyörien(lue suditellen) näyttämään kuinka mersu kulkee, töyssyyn KLING...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Leone »

Auto Jalonen Espoosta antoi molemmilta puolilta laakereiden vaihdoksi yht. 250€, osat yht. 50€ ja työ 200€, eli varmaan vähän reilu tunti laskettu per puoli. Pitää varmaan tosin myyjäliikkeeltä vielä kysyä tuleeko kustannuksissa vastaan, auto ollut itsellä sen 3 viikkoa niin luulisi myyjävastuun vielä olevan voimassa...
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 T moottoriöljymäärä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tampereella vaihto pienemmässä merkkipajassa kustansi 150euroa. sis osat metroautosta(merkkiliike) + työ. Kyllä myyjän vastuu on, soittelemaan vain myyjälle. On nimittäin aika turhaa vaihtaa jousta, jos ei vaihda niitä laakereita samalla... Samaten jos joskus joutuu vaihtamaan iskarit niin kääntölaakerit samalla kertaa vaihtoon vaikkei olisivatkaan (vielä) rikki koska samat osat joutuu purkamaan kuitenkin kun ne kääntölaakerit menevät rikki.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin