Jalkatilassa rutkasti vettä
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Jospa minäkin toivon kuvia niin ehkä joku laittaa! Pitäähän se käydä nuo tarkastamassa ehkäisymielessä.
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
No johan tässä rupee oikein harmittamaan kun en omista kameraa Oisin käyny näpsäsemässä vaaditut kuvat tänne kaiken kansan nähtäville (sikäli jos atk-osaaminen ois riittäny kuvien liittämiseen tänne ) Googlellakaa en löytäny sopivaa kuvaa havainnollistamaan asiaa, joten kuvia odotellessa...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Jep, olisin laittanut kuvan omastani, mutta järkkäri ei mahdu väliin ja pokkarin kuvista ei ota yhtään mitään selvää. ongelma ainakin mulla, että poistoputken edessä menee niin pirusti letkua ja kaapelia yms rojua.
Mutta, putken pää löytyy hivenen ylempää ku jalkatilan lattia ja suht keskeltä autoa moottorin takaa rintapellistä(?). Ylhäältä pitää katsoa huolella ja pitkään hyvällä valolla, ala kautta en osaa sanoa. Sisältä päin näkyy heti, kun irroittaa apukuskin puolelta keskikonsolin kylkimuovin (vain yksi ruuvi).
Eli: taskulamppu ja pää syvälle moottorin takaa osasta. Putki löytyi viimeksi tunti sitten, kun kävin tsekkaamassa. Mitään sille ei taida voida tehdä kuitenkaan, jos ei pääse ala puolelle. Ja sisätilasta autoa purkaneena, tuntuu kuin putki tekisi jyrkän s-kurvin juuri ennen kuin putki menee jalkatilasta moottoritilan puolelle alaviistoon. Kurvin takia lienee vaikea sorkkia esim jollain tikulla puhtaaksi, vaikka työskentelisikin auton alapuolella. Ja sehän pitäisi puhdistaa sisältä ulos päin...
Mutta, putken pää löytyy hivenen ylempää ku jalkatilan lattia ja suht keskeltä autoa moottorin takaa rintapellistä(?). Ylhäältä pitää katsoa huolella ja pitkään hyvällä valolla, ala kautta en osaa sanoa. Sisältä päin näkyy heti, kun irroittaa apukuskin puolelta keskikonsolin kylkimuovin (vain yksi ruuvi).
Eli: taskulamppu ja pää syvälle moottorin takaa osasta. Putki löytyi viimeksi tunti sitten, kun kävin tsekkaamassa. Mitään sille ei taida voida tehdä kuitenkaan, jos ei pääse ala puolelle. Ja sisätilasta autoa purkaneena, tuntuu kuin putki tekisi jyrkän s-kurvin juuri ennen kuin putki menee jalkatilasta moottoritilan puolelle alaviistoon. Kurvin takia lienee vaikea sorkkia esim jollain tikulla puhtaaksi, vaikka työskentelisikin auton alapuolella. Ja sehän pitäisi puhdistaa sisältä ulos päin...
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Mulla laski sateella nätin lammikon apukuskin matolle. Merkkikorjaamolla vaihtoivat raitisilmasuodattimen, tiivistivät sen kotelon ja jatkotoimenpiteenä puutuvan suodattimen suojamuovin asennus (kyseinen suoja ~30€). Joku "Rane" viskannut suojamuovin takaviistoon aikoinaan...
9-3 SC 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Samaa vikaa oli entisessä kulkineessa ja vielä "merkkikorjaamon" jäljiltä....mvuorinen kirjoitti:Mulla laski sateella nätin lammikon apukuskin matolle. Merkkikorjaamolla vaihtoivat raitisilmasuodattimen, tiivistivät sen kotelon ja jatkotoimenpiteenä puutuvan suodattimen suojamuovin asennus (kyseinen suoja ~30€). Joku "Rane" viskannut suojamuovin takaviistoon aikoinaan...
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Mikähän lie kyseisen suojamuovin varaosanumero, millä se löytyy marmoritiskiltä? Itsellä tod.näk. sama ongelma omassa saabissa, kun rankan vesisateen jälkeen vänkärin jalkatilan matto oli aika märkä, enkä löytäny raitisilmasuodattimen ympäriltä mitään suojamuovin näköistä.. Millaista silikoonia suosittelette tiivistyshommaan? Käykö perus kirkas saniteettisilikoni?mvuorinen kirjoitti:Mulla laski sateella nätin lammikon apukuskin matolle. Merkkikorjaamolla vaihtoivat raitisilmasuodattimen, tiivistivät sen kotelon ja jatkotoimenpiteenä puutuvan suodattimen suojamuovin asennus (kyseinen suoja ~30€). Joku "Rane" viskannut suojamuovin takaviistoon aikoinaan...
MY03 Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector+BSR
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
^Vetäisenpä tähän kuule niin radikaalin väitteen, ettei sinun autossasi sellaista suojamuovia ole koskaan ollutkaan. Nimittäin omassa -03 mallissa ei sellaista muistaakseni ollut eikä tainnut edellisellä sivulla olla jollain -04 mallissakaan. Eli en osaa sanoa pystyykö näihin -03 malleihin edes sellaista suojamuovia asentamaan. Selvinnee kuitenkin marmoritiskiltä kysymällä.
Itse käytin tiivistykseen tuota kirkasta saniteettisilikonia ja on se ainakin 11 kuukautta jo toiminut (auto käytännössä aina ulkona) Sikäli tuo "ylimääräinen" suojamuovi voi olla tarpeeton, koska alkuperäinen kumitiiviste piti sen tiiviinä 8 vuotta ja näköjään pelkkä silikonikin riittää tiivisteeksi (ainakin jos kehikon kiinnitystä parantelee kiertämällä mutterit niihin kehikon yläkulmien tappeihin. Itselläni kehikko oli siis alunperin kiinni vain niillä klipseillä).
Itse käytin tiivistykseen tuota kirkasta saniteettisilikonia ja on se ainakin 11 kuukautta jo toiminut (auto käytännössä aina ulkona) Sikäli tuo "ylimääräinen" suojamuovi voi olla tarpeeton, koska alkuperäinen kumitiiviste piti sen tiiviinä 8 vuotta ja näköjään pelkkä silikonikin riittää tiivisteeksi (ainakin jos kehikon kiinnitystä parantelee kiertämällä mutterit niihin kehikon yläkulmien tappeihin. Itselläni kehikko oli siis alunperin kiinni vain niillä klipseillä).
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Tein-itse-ja-säästin eli ostin Sikaa ja tiivistin sillä, kuten sinäkin. Oli aika haperoa se suodattimen telineen ja pellin välinen "tiiviste". Luulisi pelaavan.
MY03 Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector+BSR
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
selvä vakiovika, esiintyy varmasti jo kaikissa 04 ikäisissä ja uudemmissakin ellei muutoksia ole tehty ja seisoo taivasalla. Helppo korjata.
onkohan niin, jotta kun pyyhkivät pysäyttää n. pystyasentoon, niin raitisilmakoteloon pääsee käsiksi ilman että tarvitsee pyyhin irroittaa ?? en hokannut sitä, mutta kasatessa se tuli mieleen. sinänsä oleellista, koska ovat niin lujasti kiinni, että yleensä tarvitaan pieni ulosvetäjä, ehkä sellainen halpa akkunavan ulosvetäjäkin pelittäisi ( pihdeillä tulee ikäviä jälkiä)
Kuivattelin suunnatulla sisälämppärillä pari päivää, saapas kävi kerrankin kiitettävän kuumana.
Hommasin tuon em muovinkappaleen 25 €, mutta en ainakaan toistaiseksi ala sitä laittelemaan. taitaa sen käyttö olla enemmän roskien estoon tms. Jos allakerrotun jälkeen vesi vielä kiusaa, niin sitten vasta pitänee tuosta muovista sikaliimailla jotain lisäsadesuojaa.
syy:: raitis- ilmasuodattimen kotelon tiiviste oli ihan jauhona ja muutenkin ne tiivisteen kiristävät muoviklipsut lienevät viruneet pois parhailta mitoiltaan. Ainakin koko pömpeli oli ihan raollaan, ei ihme jos vettä tulee pelkääjän jalkatilaan ihan sikana. piti irroitella matto ja kammeta laudanpätkillä matto irti lattiasta ja sitten sisälämppäriä vuorokausi tohottamaan, ei muuten kuiva ikinä sellaisen kumimaton läpi !!
saabin jannu sanoi, ettei siihen varastoluettelo ?? mitään tiivaria näytä, eli panin hyvälaatuista sellaista paksumpaa ikkunan latta- solukuminauhaa tilalle ja oikein reilusti liimamassaa, siltä varalta että mainitut surkeat kiristysklemmarit eivät oikein saa tiivaria tiukasti iholle joka kohdasta. ( pirun ahdastakin on tuossa)
Paikat hyvin imuroin ja tinnerillä pyyhin tiivaripinnat puhtaiksi. eiköhän syyssateet sisäpuolella lopu.
Kettumainen vika, saattaa vuotaa vuosia ja tehdä tuhojaan, koska ei pieniä kosteuksia kumimattojen ja paksujen eristeiden läpi ainakaan kylmillä keleillä tule ihmeteltyä.
niin, ja vedin myös mutterit ja prikat niihin valmiisiin pinnapultteihin, koska ne klemmarit ovat niin onnettomia. näin sain vedätettyä tiivarintiukalle samalla kertaa ennen kuin massa kovettuu.
tilanne nyt keväällä 2014:: ei ole enää yhtään vuotanut..kunnon hoidon sai
onkohan niin, jotta kun pyyhkivät pysäyttää n. pystyasentoon, niin raitisilmakoteloon pääsee käsiksi ilman että tarvitsee pyyhin irroittaa ?? en hokannut sitä, mutta kasatessa se tuli mieleen. sinänsä oleellista, koska ovat niin lujasti kiinni, että yleensä tarvitaan pieni ulosvetäjä, ehkä sellainen halpa akkunavan ulosvetäjäkin pelittäisi ( pihdeillä tulee ikäviä jälkiä)
Kuivattelin suunnatulla sisälämppärillä pari päivää, saapas kävi kerrankin kiitettävän kuumana.
Hommasin tuon em muovinkappaleen 25 €, mutta en ainakaan toistaiseksi ala sitä laittelemaan. taitaa sen käyttö olla enemmän roskien estoon tms. Jos allakerrotun jälkeen vesi vielä kiusaa, niin sitten vasta pitänee tuosta muovista sikaliimailla jotain lisäsadesuojaa.
syy:: raitis- ilmasuodattimen kotelon tiiviste oli ihan jauhona ja muutenkin ne tiivisteen kiristävät muoviklipsut lienevät viruneet pois parhailta mitoiltaan. Ainakin koko pömpeli oli ihan raollaan, ei ihme jos vettä tulee pelkääjän jalkatilaan ihan sikana. piti irroitella matto ja kammeta laudanpätkillä matto irti lattiasta ja sitten sisälämppäriä vuorokausi tohottamaan, ei muuten kuiva ikinä sellaisen kumimaton läpi !!
saabin jannu sanoi, ettei siihen varastoluettelo ?? mitään tiivaria näytä, eli panin hyvälaatuista sellaista paksumpaa ikkunan latta- solukuminauhaa tilalle ja oikein reilusti liimamassaa, siltä varalta että mainitut surkeat kiristysklemmarit eivät oikein saa tiivaria tiukasti iholle joka kohdasta. ( pirun ahdastakin on tuossa)
Paikat hyvin imuroin ja tinnerillä pyyhin tiivaripinnat puhtaiksi. eiköhän syyssateet sisäpuolella lopu.
Kettumainen vika, saattaa vuotaa vuosia ja tehdä tuhojaan, koska ei pieniä kosteuksia kumimattojen ja paksujen eristeiden läpi ainakaan kylmillä keleillä tule ihmeteltyä.
niin, ja vedin myös mutterit ja prikat niihin valmiisiin pinnapultteihin, koska ne klemmarit ovat niin onnettomia. näin sain vedätettyä tiivarintiukalle samalla kertaa ennen kuin massa kovettuu.
tilanne nyt keväällä 2014:: ei ole enää yhtään vuotanut..kunnon hoidon sai
Viimeksi muokannut stara, Ti Touko 27, 2014 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
piti irroittaa kynnyslista ja kammeta laudalla mattoa ylös ja laittaa matto palikoiden varaan ( pirunmoinen homma kammeta ,että sai lämppärin mahtumaan) . sitten auton vanha sisälämppäri puhkumaan ainakin olikohan 5---10 tuntia. on niin paksua vaahtokumia maton alapuoli, ettei muuten kuiva ikinä.
Voisivat merkkiliikkeet todellakin ylläpitää listaa merkkikohtaisesti tälläisistä tyyppivioista ja saattaa omistajien tiedoksi. mutta... ei ole edes tiivaria myydä, jessus sentään...
Tässäkään hommassa kustannus aikanaan tehtynä ei olisi kuin murto osa, mahdollisista pysyvistä haitoista ja ketutuksesta nyt puhumattakaan.
Voisivat merkkiliikkeet todellakin ylläpitää listaa merkkikohtaisesti tälläisistä tyyppivioista ja saattaa omistajien tiedoksi. mutta... ei ole edes tiivaria myydä, jessus sentään...
Tässäkään hommassa kustannus aikanaan tehtynä ei olisi kuin murto osa, mahdollisista pysyvistä haitoista ja ketutuksesta nyt puhumattakaan.
Viimeksi muokannut stara, Ti Touko 27, 2014 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Nyt kun tässä sain kameran ja inspiraation käyttää sitä sekä opetella laittamaan kuvia tänne kaiken kansan kateltavaks niin kokeillaas saanko tähän kohtaan kuvan tuosta sadevesikaukalon poistoputken päästä:
Se on siis tuo punaisella ympyröity, sormella kun kokeilee niin siinä on sellanen aukeeva luukku peittona. Tuo putki siis laskee tuolta sadevesikaukalosta vettä pois (ettei se tulvi raitisilmasuodattimen ja lämppärin puhaltimen läpi etumatkustajan jalkatilaan). Kuljettajan puolella on samanlainen, mutta sen edessä on niin paljon rojua etten saanut sitä kameran tähtäimeen.
Jos toi kuva nyt toimii niin lisään hieman kuvia myös tuon raitisilmasuodattimen tiivisteen vaihtoon liittyen. Toivottavasti näistä on jollekin apua
Se on siis tuo punaisella ympyröity, sormella kun kokeilee niin siinä on sellanen aukeeva luukku peittona. Tuo putki siis laskee tuolta sadevesikaukalosta vettä pois (ettei se tulvi raitisilmasuodattimen ja lämppärin puhaltimen läpi etumatkustajan jalkatilaan). Kuljettajan puolella on samanlainen, mutta sen edessä on niin paljon rojua etten saanut sitä kameran tähtäimeen.
Jos toi kuva nyt toimii niin lisään hieman kuvia myös tuon raitisilmasuodattimen tiivisteen vaihtoon liittyen. Toivottavasti näistä on jollekin apua
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Koska äskeinen kuva onnistui niin hyvin (mistä toi valkee reunus tuli? ), kuvilla leikkiminen jatkuu:
Raitisilmasuodattimen kotelon tiivisteen vaihto:
-Irrota konehuoneen takareunassa laidasta toiseen kulkeva tiiviste (näkyy seuraavassa kuvassa muovin päällä), jotta muovi mahtuu nousemaan.
-Tuulilasin alareunassa olevaa auton levyistä muovia kun longistaa hieman ylöspäin, näkyy raitisilmasuodatin:
Pyyhkijöitä ei siis ole välttämätöntä irroittaa, pelkkä muovin kohotus riittää näppäräsormiselle kaverille. Apumies ei ole pahitteeksi.
-Irrota raitisilmasuodatin. On yläkulmistaan kiinni noilla valkeilla muovikiinnikkeillä, jotka hajoaa aika helposti. Itseltäni ylemmässä kuvassa vasemmanpuoleinen on jo hajonnut, muttei vaikuta mihinkään.
Kun suodatin on irti, näkymä on suunnilleen tällainen:
Kuvassa siis aukon molemmilla reunoilla näkyy tommoset mustat klipsit, joiden varassa koko valkea kotelo roikkuu. Klipsit aukaisemalla saa kotelon pujoteltua ulos tiivisteen vaihtoa varten. Kotelon kiinnipysymistä voi ja kannattaa auttaa kiertämällä kuvassa punaisella ympyrällä merkattuun kohtaan mutterit. Kotelon läpi tulee siis kierretanko, jossa ei ainakaan itselläni ollut alunperin muttereita. Mutterit kannattaa tietysti kiertää molempien klipsien yläpuolelle, vaikka kuvasta toinen punainen ympyrä puuttuukin
Itse siis korvasin kotelon ja auton välisen tiivisteen silikoonilla. Kotelon kun pujottelee kokonaan ulos ja sitten kiertää silikoonilla koko aukon reunuksen ja lätkäisee lopuksi kotelon takaisin niin onnistuu aika kivasti. Kannattaa laittaa silikoonia aika reilusti, koska alkuperäinen tiivistekin on aika paksu. Loppuun kuva siitäkin:
Siellähän se silikooni makoilee ja hyvin on vesi pysynyt ulkona.
Kuvien päätähti on siis vuosimallia 2003, uudemmissa voi olla pieniä eroavaisuuksia.
Jäiköhän tästä ohjeesta jotain oleellista puuttumaan? Taitaa olla jo yli vuosi kun itse tämän tein eli ei oo enää ihan tuoreessa muistissa, mutta toivottavasti tämä romaani selvensi edes jotain
Raitisilmasuodattimen kotelon tiivisteen vaihto:
-Irrota konehuoneen takareunassa laidasta toiseen kulkeva tiiviste (näkyy seuraavassa kuvassa muovin päällä), jotta muovi mahtuu nousemaan.
-Tuulilasin alareunassa olevaa auton levyistä muovia kun longistaa hieman ylöspäin, näkyy raitisilmasuodatin:
Pyyhkijöitä ei siis ole välttämätöntä irroittaa, pelkkä muovin kohotus riittää näppäräsormiselle kaverille. Apumies ei ole pahitteeksi.
-Irrota raitisilmasuodatin. On yläkulmistaan kiinni noilla valkeilla muovikiinnikkeillä, jotka hajoaa aika helposti. Itseltäni ylemmässä kuvassa vasemmanpuoleinen on jo hajonnut, muttei vaikuta mihinkään.
Kun suodatin on irti, näkymä on suunnilleen tällainen:
Kuvassa siis aukon molemmilla reunoilla näkyy tommoset mustat klipsit, joiden varassa koko valkea kotelo roikkuu. Klipsit aukaisemalla saa kotelon pujoteltua ulos tiivisteen vaihtoa varten. Kotelon kiinnipysymistä voi ja kannattaa auttaa kiertämällä kuvassa punaisella ympyrällä merkattuun kohtaan mutterit. Kotelon läpi tulee siis kierretanko, jossa ei ainakaan itselläni ollut alunperin muttereita. Mutterit kannattaa tietysti kiertää molempien klipsien yläpuolelle, vaikka kuvasta toinen punainen ympyrä puuttuukin
Itse siis korvasin kotelon ja auton välisen tiivisteen silikoonilla. Kotelon kun pujottelee kokonaan ulos ja sitten kiertää silikoonilla koko aukon reunuksen ja lätkäisee lopuksi kotelon takaisin niin onnistuu aika kivasti. Kannattaa laittaa silikoonia aika reilusti, koska alkuperäinen tiivistekin on aika paksu. Loppuun kuva siitäkin:
Siellähän se silikooni makoilee ja hyvin on vesi pysynyt ulkona.
Kuvien päätähti on siis vuosimallia 2003, uudemmissa voi olla pieniä eroavaisuuksia.
Jäiköhän tästä ohjeesta jotain oleellista puuttumaan? Taitaa olla jo yli vuosi kun itse tämän tein eli ei oo enää ihan tuoreessa muistissa, mutta toivottavasti tämä romaani selvensi edes jotain
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Kun irrotit tuon tuulilasin alareunaa kiertävän muovin, niin oliko sen alla vielä yksi lisä muovi ohjain, ennenkuin raitisilmasuodatin näkyy?
Re: Jalkatilassa rutkasti vettä
Ei. Uudemmissa käsittääkseni on jonkunlainen muovi vielä näiden lisäksi, mutta ei tässä seniorissa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03