Moottoritilan viimasuoja
Moottoritilan viimasuoja
onkos kukaan viritellyt autojensa keulille viimasuojia? maskin päälle vai johonkin väliin?
vai onko koko viimasuoja systeemi homojen hommaa?
vai onko koko viimasuoja systeemi homojen hommaa?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Moottoritilan viimasuoja
Tommoset oli viime talvena. Laitan tulevanakin kunhan kovat pakkaset alkavat.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Moottoritilan viimasuoja
Itsellä talvella ihan pahvista leikattu suoja autoissa maskin takana.
SS 9-3:sessa ei tartte edes kiinnittää mitenkään kun jää puskurin puristukseen kun lykkää pahvin ylä kautta väliin.
og:sa olen laittanut nippu siteillä ylä nurkista kiinni, ettei valahda kastuessaan.
pahvin kanssa pitää lämmöt maantiellä kovallakin pakkasella paremmin ja lämpiää puutenkin nopeampaa talvella. ainakin tuossa dieselissä.
SS 9-3:sessa ei tartte edes kiinnittää mitenkään kun jää puskurin puristukseen kun lykkää pahvin ylä kautta väliin.
og:sa olen laittanut nippu siteillä ylä nurkista kiinni, ettei valahda kastuessaan.
pahvin kanssa pitää lämmöt maantiellä kovallakin pakkasella paremmin ja lämpiää puutenkin nopeampaa talvella. ainakin tuossa dieselissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Moottoritilan viimasuoja
Just laitoin puskurin alle viimevuotiseen tapaan Armaflexin solumuovieristemakkaraa pari pötköä. Pysyy ilman mitään kiinnikkeitä, kun puristuu nätisti väleihin. Hieman vain kovertaa puukolla eristeeseen syvennykset, että menee syvemmälle puskurin alle (muttei läpi) ja lämpötila-anturi jää näkyviin.
Maskin taakse en tälle vuodelle laittanu vielä mitään, vaikka kohta melkeen vois. Maskin ritilikkö irti ja nippusiteellä roiskeläppäkumia sopivaan muotoon leikattuna.
Viime vuonna jäi ne pienemmät maskin aukot ummistamatta ja luulen, että ois nekin pitäny ummistaa. Kyllä se -20 asteinen ajoviima jäähdyttää taatusti
Muuten, kerrotakoon, että ainakin dieseleissä olevassa moottorin alasuojassa (ei siis se etummainen tuulenohjain) on kaksi matalaa ja leveää ilmanottoaukkoja, joista viima menee suoraan öljypohjaan. Sen tukkimista voisi ehkä myös harkita... kokemusta kellään?
Ihan huipputiiviiksi ei varmaan kannata mitään tiivistää, ettei pääse kuumenemaan liikaa lämpösemmillä keleillä. Dieseleissä saa kyllä olla aika hyvin kiinni keula, jopa vielä plussa keleillä... tai sitte mulla on termari paskana tms
Maskin taakse en tälle vuodelle laittanu vielä mitään, vaikka kohta melkeen vois. Maskin ritilikkö irti ja nippusiteellä roiskeläppäkumia sopivaan muotoon leikattuna.
Viime vuonna jäi ne pienemmät maskin aukot ummistamatta ja luulen, että ois nekin pitäny ummistaa. Kyllä se -20 asteinen ajoviima jäähdyttää taatusti
Muuten, kerrotakoon, että ainakin dieseleissä olevassa moottorin alasuojassa (ei siis se etummainen tuulenohjain) on kaksi matalaa ja leveää ilmanottoaukkoja, joista viima menee suoraan öljypohjaan. Sen tukkimista voisi ehkä myös harkita... kokemusta kellään?
Ihan huipputiiviiksi ei varmaan kannata mitään tiivistää, ettei pääse kuumenemaan liikaa lämpösemmillä keleillä. Dieseleissä saa kyllä olla aika hyvin kiinni keula, jopa vielä plussa keleillä... tai sitte mulla on termari paskana tms
Re: Moottoritilan viimasuoja
Siis eikö teillä ihan oikeesti riitä lämpöä ???
Minulla ei ole TTiD:ssä ollu koskaan mitään maskisuojia eikä koskaan ole ollut viileää sisällä ja aina on lämmöt normaaliin noussu maantieajossa. kaupunkipyörityksestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.
Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja.
Varmaan tuo Eberi on se, joka auttaa minulla tilannetta.
Minulla ei ole TTiD:ssä ollu koskaan mitään maskisuojia eikä koskaan ole ollut viileää sisällä ja aina on lämmöt normaaliin noussu maantieajossa. kaupunkipyörityksestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.
Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja.
Varmaan tuo Eberi on se, joka auttaa minulla tilannetta.
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoritilan viimasuoja
Ei ollu TTiD:ssä itelläkään viime talvena ku lopputalvesta ostin, niillä 30 pakkasilla ongelmia, mutta ajattelin silti jonku pahvin tms. laittaa ku mahtaapi tuo eeperi huutaa melkolailla 100% koko ajan kylmillä ku huutaa jo nyt melko tiuhaan...
Laittakaapa joku, jos on jotain fiksua ja filmaattista jo onnistunut kehittämään, ohjeita/kuvia mediaseksikkääseen viimansuojaratkaisuun Aerokeulaisessa lediparkkimallissa... Jeesusteipillä nuo hommat on tosin tullu ennenki hoidettua, ni eiköhän se ainaki sillä sitte, jos ei mitään kauniimpaa keksi... (pahvi syyläriä vasten loskan pehmittämänä muhjuna ei innosta)
Laittakaapa joku, jos on jotain fiksua ja filmaattista jo onnistunut kehittämään, ohjeita/kuvia mediaseksikkääseen viimansuojaratkaisuun Aerokeulaisessa lediparkkimallissa... Jeesusteipillä nuo hommat on tosin tullu ennenki hoidettua, ni eiköhän se ainaki sillä sitte, jos ei mitään kauniimpaa keksi... (pahvi syyläriä vasten loskan pehmittämänä muhjuna ei innosta)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Moottoritilan viimasuoja
VKe kirjoitti:Siis eikö teillä ihan oikeesti riitä lämpöä ???Minulla ei ole TTiD:ssä ollu koskaan mitään maskisuojia eikä koskaan ole ollut viileää sisällä ja aina on lämmöt normaaliin noussu maantieajossa. kaupunkipyörityksestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja. Varmaan tuo Eberi on se, joka auttaa minulla tilannetta.
No älkää nyt kaverit viittikö, kyllä kai eberi päällä lämpöä riittää!Märkäkorva kirjoitti:Ei ollu TTiD:ssä itelläkään viime talvena ku lopputalvesta ostin, niillä 30 pakkasilla ongelmia, mutta ajattelin silti jonku pahvin tms. laittaa ku mahtaapi tuo eeperi huutaa melkolailla 100% koko ajan kylmillä ku huutaa jo nyt melko tiuhaan...
Re: Moottoritilan viimasuoja
hetkonen... Taitaakin olla niin että tuo Eberi ei olekaan kaikissa dieseleissä vakiona. Sorry turha kirjoitukseni...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Moottoritilan viimasuoja
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee. Jos ei tarkene, niin jossain on vikaa (autossa siis). Alin lämpötila jonka SID:llä olen nähnyt oli -33C ja tuolloin ei vielä ollut TTID:llä ongelmaa nostaa lämmöt normi tasalle. Eli autossa saa olla ihan samoilla kamppeilla kun normaalisti sisätiloissa. Ja asetuksen olen aina pitänyt +21 tai +22 riippuen omasta fiiliksestä. Eikä ollut koskaan maskin edessä mitään suojia.VKe kirjoitti: Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja.
Eihän se tuolla kelillä enää yhtä nopeasti lämpene kuin nollakelissä, mutta se kuuluu asiaan. Kuitenkin huomattavasti nopeampaa kuin vaikkapa meillä ollut Subarun diesel. Joka ei muuten enää -28C nosta moottorilämpöjä normaaliin edes Webaston avittamana ja maskin suojat paikoillaan. Sisällä kuitenkin vielä tarkeni, mutta koneella tais olla kylmä. Ei viitsi edes ajatella mitä se on vakiokuntoisena, eli ilman Webastoa jos pakkanen pyörii -30C tuntumassa.
Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Moottoritilan viimasuoja
Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.
Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Diesel ilman lisälämppäriä on -25-asteen jälkeen kylmä kuin kalapuikko pakastealtaassa
SAAB 99 -83 GL
Re: Moottoritilan viimasuoja
pingiivi porealtaassa?alustar kirjoitti:Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.
Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Diesel ilman lisälämppäriä on -25-asteen jälkeen kylmä kuin kalapuikko pakastealtaassa
1,9tdi
Re: Moottoritilan viimasuoja
Tässä tarkoitettiin juuri sitä, että diesel Saab, sellaisena kuin se tälle markkina-alueelle myydään, lämpiää yhtä nopeaan kuin bensaversio. Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikille merkeille. Oli sitten webastoa, eli ei.alustar kirjoitti:Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.
Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Moottoritilan viimasuoja
vertaillessa autoja tuntuis äkkiseltään selkeämmältä, että mainittaisiin onko se lämppäri käytössä vai ei. Senkin takia, että lämppärillä on huikea merkitys tässä topikissa, kun puhutaan viimasuojan tarpeellisuudesta. Ja kaikki eivät tiedä kuuluuko eber vakiovarusteisiin vai ei ja monellahan se ei näytä edes toimivan
Itse kun en juuri ajaessa eberiä käytä (pois lukien ne yli 20 asteen tulipalopakkaset), niin on kyllä syytä muurata keulaa umpeen jo paljon pienemmillä pakkasilla. Olen sitä mieltä, että ainakin oma diesel on yksi kylmimmistä koneista mitä olen ikinä nähnyt/kokenut.
Kokemuksia: (keula avoin ja ei eberiä käytössä)
* +5 astetta, nykivää taajama-ajoa, ei lämpene kunnolla 10 km aikana...
* +5 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee n. 5-7 km jälkeen normaalilämpötilaan
* -10 astetta, nykivää taajama-ajoa, hyvä jos viisari värähtää 10 km aikana
* -10 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee 10 km jälkeen normaalilämpöön.
* -25 - 30 astetta, tasaista 90-105 km/h nopeutta yli 100 km matka, ylämäessä saavutti neljännes viivan, muutoin vapisi sen alapuolella. Eberi päälle ja lämmöt koko ajan keskellä mittaria niinku pitääki. Tämän jälkeen muurasin keulan umpeen ja lopetin eberin käytön ajaessa samantien.
Noin 80%:sti keula ummessa riittää normaali talvikeleihin, eikä eberiä tarvi ajaessa, mutta tulipalopakkasilla saa olla ihan ummessa tai sitten eberi päälle... Ja te joilla eberi lähtee aina käyntiin, niin tuntuis silti fiksulta laittaa keulaa umpeen, niin se vähemmän kuormittaa eberiä. Ja jääkylmä viima suoraan moottoriin ei myöskään kuulosta hyvältä, vaikka kuinka olis viisari "normaalissa".
Itse kun en juuri ajaessa eberiä käytä (pois lukien ne yli 20 asteen tulipalopakkaset), niin on kyllä syytä muurata keulaa umpeen jo paljon pienemmillä pakkasilla. Olen sitä mieltä, että ainakin oma diesel on yksi kylmimmistä koneista mitä olen ikinä nähnyt/kokenut.
Kokemuksia: (keula avoin ja ei eberiä käytössä)
* +5 astetta, nykivää taajama-ajoa, ei lämpene kunnolla 10 km aikana...
* +5 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee n. 5-7 km jälkeen normaalilämpötilaan
* -10 astetta, nykivää taajama-ajoa, hyvä jos viisari värähtää 10 km aikana
* -10 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee 10 km jälkeen normaalilämpöön.
* -25 - 30 astetta, tasaista 90-105 km/h nopeutta yli 100 km matka, ylämäessä saavutti neljännes viivan, muutoin vapisi sen alapuolella. Eberi päälle ja lämmöt koko ajan keskellä mittaria niinku pitääki. Tämän jälkeen muurasin keulan umpeen ja lopetin eberin käytön ajaessa samantien.
Noin 80%:sti keula ummessa riittää normaali talvikeleihin, eikä eberiä tarvi ajaessa, mutta tulipalopakkasilla saa olla ihan ummessa tai sitten eberi päälle... Ja te joilla eberi lähtee aina käyntiin, niin tuntuis silti fiksulta laittaa keulaa umpeen, niin se vähemmän kuormittaa eberiä. Ja jääkylmä viima suoraan moottoriin ei myöskään kuulosta hyvältä, vaikka kuinka olis viisari "normaalissa".
Re: Moottoritilan viimasuoja
No näinhän se on. Piti vähän näsäviisastella, kun kuitenkin Suomeen myydyissä 9-3 SS/SC malleissa Eberi on vakiovaruste. Ja kuten tuossa edellä kerroit lämpötiloista ilman Eberiä, on aika selkeää miksi se on vakiovaruste ja miksi sitä kannattaa myös käyttää. Koneelle ei tee hyvää ajaa kylmänä.Rusakko__ kirjoitti:vertaillessa autoja tuntuis äkkiseltään selkeämmältä, että mainittaisiin onko se lämppäri käytössä vai ei.
Ei kuulosta. Mutta kun katsoo konetilaa, niin eipä sinne kovin suoraan pääse puhaltamaan. Siinä on aika paljon roinaa itse lohkon edessä. Jäähdyttimen kennolla ei ole väliä kun termari on kuitenkin kiinni.Rusakko__ kirjoitti: Ja jääkylmä viima suoraan moottoriin ei myöskään kuulosta hyvältä, vaikka kuinka olis viisari "normaalissa".
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red