Moottoritilan viimasuoja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja saabillua »

onkos kukaan viritellyt autojensa keulille viimasuojia? maskin päälle vai johonkin väliin?

vai onko koko viimasuoja systeemi homojen hommaa?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuva

Tommoset oli viime talvena. Laitan tulevanakin kunhan kovat pakkaset alkavat.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Itsellä talvella ihan pahvista leikattu suoja autoissa maskin takana.

SS 9-3:sessa ei tartte edes kiinnittää mitenkään kun jää puskurin puristukseen kun lykkää pahvin ylä kautta väliin.

og:sa olen laittanut nippu siteillä ylä nurkista kiinni, ettei valahda kastuessaan.


pahvin kanssa pitää lämmöt maantiellä kovallakin pakkasella paremmin ja lämpiää puutenkin nopeampaa talvella. ainakin tuossa dieselissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Just laitoin puskurin alle viimevuotiseen tapaan Armaflexin solumuovieristemakkaraa pari pötköä. Pysyy ilman mitään kiinnikkeitä, kun puristuu nätisti väleihin. Hieman vain kovertaa puukolla eristeeseen syvennykset, että menee syvemmälle puskurin alle (muttei läpi) ja lämpötila-anturi jää näkyviin.

Maskin taakse en tälle vuodelle laittanu vielä mitään, vaikka kohta melkeen vois. Maskin ritilikkö irti ja nippusiteellä roiskeläppäkumia sopivaan muotoon leikattuna.

Viime vuonna jäi ne pienemmät maskin aukot ummistamatta ja luulen, että ois nekin pitäny ummistaa. Kyllä se -20 asteinen ajoviima jäähdyttää taatusti :)

Muuten, kerrotakoon, että ainakin dieseleissä olevassa moottorin alasuojassa (ei siis se etummainen tuulenohjain) on kaksi matalaa ja leveää ilmanottoaukkoja, joista viima menee suoraan öljypohjaan. Sen tukkimista voisi ehkä myös harkita... kokemusta kellään?

Ihan huipputiiviiksi ei varmaan kannata mitään tiivistää, ettei pääse kuumenemaan liikaa lämpösemmillä keleillä. Dieseleissä saa kyllä olla aika hyvin kiinni keula, jopa vielä plussa keleillä... tai sitte mulla on termari paskana tms :D
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja VKe »

Siis eikö teillä ihan oikeesti riitä lämpöä 8O ???

Minulla ei ole TTiD:ssä ollu koskaan mitään maskisuojia eikä koskaan ole ollut viileää sisällä ja aina on lämmöt normaaliin noussu maantieajossa. kaupunkipyörityksestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.

Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja.

Varmaan tuo Eberi on se, joka auttaa minulla tilannetta.
Sininen Saab 9-3, '99
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ei ollu TTiD:ssä itelläkään viime talvena ku lopputalvesta ostin, niillä 30 pakkasilla ongelmia, mutta ajattelin silti jonku pahvin tms. laittaa ku mahtaapi tuo eeperi huutaa melkolailla 100% koko ajan kylmillä ku huutaa jo nyt melko tiuhaan...

Laittakaapa joku, jos on jotain fiksua ja filmaattista jo onnistunut kehittämään, ohjeita/kuvia mediaseksikkääseen viimansuojaratkaisuun Aerokeulaisessa lediparkkimallissa... Jeesusteipillä nuo hommat on tosin tullu ennenki hoidettua, ni eiköhän se ainaki sillä sitte, jos ei mitään kauniimpaa keksi... (pahvi syyläriä vasten loskan pehmittämänä muhjuna ei innosta)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

VKe kirjoitti:Siis eikö teillä ihan oikeesti riitä lämpöä ???Minulla ei ole TTiD:ssä ollu koskaan mitään maskisuojia eikä koskaan ole ollut viileää sisällä ja aina on lämmöt normaaliin noussu maantieajossa. kaupunkipyörityksestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja. Varmaan tuo Eberi on se, joka auttaa minulla tilannetta.
Märkäkorva kirjoitti:Ei ollu TTiD:ssä itelläkään viime talvena ku lopputalvesta ostin, niillä 30 pakkasilla ongelmia, mutta ajattelin silti jonku pahvin tms. laittaa ku mahtaapi tuo eeperi huutaa melkolailla 100% koko ajan kylmillä ku huutaa jo nyt melko tiuhaan...
No älkää nyt kaverit viittikö, kyllä kai eberi päällä lämpöä riittää!
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja VKe »

:oops: hetkonen... Taitaakin olla niin että tuo Eberi ei olekaan kaikissa dieseleissä vakiona. Sorry turha kirjoitukseni...
Sininen Saab 9-3, '99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Marko A »

VKe kirjoitti: Oon säätäny sisälämmön 22/23 asteeseen ja loistavasti tarkenee -30 asteen pakkasillakin maantietä kiitää, ilman lapasia ja villapaitoja.
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee. Jos ei tarkene, niin jossain on vikaa (autossa siis). Alin lämpötila jonka SID:llä olen nähnyt oli -33C ja tuolloin ei vielä ollut TTID:llä ongelmaa nostaa lämmöt normi tasalle. Eli autossa saa olla ihan samoilla kamppeilla kun normaalisti sisätiloissa. Ja asetuksen olen aina pitänyt +21 tai +22 riippuen omasta fiiliksestä. Eikä ollut koskaan maskin edessä mitään suojia.

Eihän se tuolla kelillä enää yhtä nopeasti lämpene kuin nollakelissä, mutta se kuuluu asiaan. Kuitenkin huomattavasti nopeampaa kuin vaikkapa meillä ollut Subarun diesel. Joka ei muuten enää -28C nosta moottorilämpöjä normaaliin edes Webaston avittamana ja maskin suojat paikoillaan. Sisällä kuitenkin vielä tarkeni, mutta koneella tais olla kylmä. Ei viitsi edes ajatella mitä se on vakiokuntoisena, eli ilman Webastoa jos pakkanen pyörii -30C tuntumassa.

Kuva

Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Ristom »

alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja alustar »

Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.

Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?

Diesel ilman lisälämppäriä on -25-asteen jälkeen kylmä kuin kalapuikko pakastealtaassa
SAAB 99 -83 GL
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

alustar kirjoitti:
Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.

Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?

Diesel ilman lisälämppäriä on -25-asteen jälkeen kylmä kuin kalapuikko pakastealtaassa
pingiivi porealtaassa?
1,9tdi
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Marko A »

alustar kirjoitti:
Marko A kirjoitti:
Oli tuolla UG foorumillakin juttua aiheesta. Samanlaiset kokemukset myös mulla, että ei ole eroa bensaSaabiin lämpöjen suhteen. Hyvin tarkenee.

Kuvassa TTiD:n mittarinäkymä Ylläksellä viime joulukuussa.
Tässä varmaan tarkoitetaan, että diesel-Saab lisälämppärillä lämpenee samanlailla kuin BensaSaab ILMAN lisälämppäriä ?
Tässä tarkoitettiin juuri sitä, että diesel Saab, sellaisena kuin se tälle markkina-alueelle myydään, lämpiää yhtä nopeaan kuin bensaversio. Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikille merkeille. Oli sitten webastoa, eli ei.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

vertaillessa autoja tuntuis äkkiseltään selkeämmältä, että mainittaisiin onko se lämppäri käytössä vai ei. Senkin takia, että lämppärillä on huikea merkitys tässä topikissa, kun puhutaan viimasuojan tarpeellisuudesta. Ja kaikki eivät tiedä kuuluuko eber vakiovarusteisiin vai ei ja monellahan se ei näytä edes toimivan :)

Itse kun en juuri ajaessa eberiä käytä (pois lukien ne yli 20 asteen tulipalopakkaset), niin on kyllä syytä muurata keulaa umpeen jo paljon pienemmillä pakkasilla. Olen sitä mieltä, että ainakin oma diesel on yksi kylmimmistä koneista mitä olen ikinä nähnyt/kokenut.

Kokemuksia: (keula avoin ja ei eberiä käytössä)
* +5 astetta, nykivää taajama-ajoa, ei lämpene kunnolla 10 km aikana...
* +5 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee n. 5-7 km jälkeen normaalilämpötilaan
* -10 astetta, nykivää taajama-ajoa, hyvä jos viisari värähtää 10 km aikana
* -10 astetta, tasaista 90 km/h, lämpenee 10 km jälkeen normaalilämpöön.
* -25 - 30 astetta, tasaista 90-105 km/h nopeutta yli 100 km matka, ylämäessä saavutti neljännes viivan, muutoin vapisi sen alapuolella. Eberi päälle ja lämmöt koko ajan keskellä mittaria niinku pitääki. Tämän jälkeen muurasin keulan umpeen ja lopetin eberin käytön ajaessa samantien.

Noin 80%:sti keula ummessa riittää normaali talvikeleihin, eikä eberiä tarvi ajaessa, mutta tulipalopakkasilla saa olla ihan ummessa tai sitten eberi päälle... Ja te joilla eberi lähtee aina käyntiin, niin tuntuis silti fiksulta laittaa keulaa umpeen, niin se vähemmän kuormittaa eberiä. Ja jääkylmä viima suoraan moottoriin ei myöskään kuulosta hyvältä, vaikka kuinka olis viisari "normaalissa".
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Moottoritilan viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Rusakko__ kirjoitti:vertaillessa autoja tuntuis äkkiseltään selkeämmältä, että mainittaisiin onko se lämppäri käytössä vai ei.
No näinhän se on. Piti vähän näsäviisastella, kun kuitenkin Suomeen myydyissä 9-3 SS/SC malleissa Eberi on vakiovaruste. Ja kuten tuossa edellä kerroit lämpötiloista ilman Eberiä, on aika selkeää miksi se on vakiovaruste ja miksi sitä kannattaa myös käyttää. Koneelle ei tee hyvää ajaa kylmänä.
Rusakko__ kirjoitti: Ja jääkylmä viima suoraan moottoriin ei myöskään kuulosta hyvältä, vaikka kuinka olis viisari "normaalissa".
Ei kuulosta. Mutta kun katsoo konetilaa, niin eipä sinne kovin suoraan pääse puhaltamaan. Siinä on aika paljon roinaa itse lohkon edessä. Jäähdyttimen kennolla ei ole väliä kun termari on kuitenkin kiinni.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin