9-3 automaatin tyyppiviat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: Ehdottoman mukaviahan noi Saabin automaatit ovat, jos n. 150% polttoaineen kulutuksen lisäys manuaaliin verrattuna ei haittaa (koskee kaupunkiajoa).

[näsä]Meidän aiempaan SC 1.8t MY07:n verrattuna nykyisessä 2.0TS XWD:ssä automaatin kulutuslisä pätkäajossa on jotain 30-40%, eli 1.8t etuveto vei semmosen 9.5-10.5 tässä nurkkapyörittelyssä kun XWD vie 13+ . 150% lisä kuulostaa tosi hurjalta.[/näsä] :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näsäily ihan aiheellinen, kirjoitin prosentit päin peetä.. Tarkoitus oli tietenkin kirjoittaa kulutuksen olevan noin 150%:nen manuaaliin verrattuna omassa ajossani.

Petrisa, juuri sitä laatikon kyvyttömyyttä käyttää täyttä vääntöä alle 2000 rpm, alueella jossa Saabin turbomoottorit ovat parhaimmillaan niin diesel-, kuin bensakoneetkin. No, ehkä tämä jo eksyi aiheesta ja on kaluttu moneen kertaan. Ominaisuus ei ole vika.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tiptronic moodin puute on harmillinen juttu tuossa 9-3 Aisinin automaatissa.. Jopa 10 vuotta vanhemmassa Audissa voi tip-moodissa kiihdyttää kaasu pohjassa 1000rpm:sta alkaen jos niin haluaa eikä lukittu turbiini luista yhtään.

B207 moottorihan on todellakin ominaisuuksiltaan liki dieselmäinen alavääntönsä (ja yläkierroksilla tukehtumisen) kanssa, volymetrinen hyötysuhde tuntuu olevan huipussaan jossain 2000rpm kohdalla ja jo liki 1500rpm alkaen löytyy vahvaa vetoa jos turbolta ahtoja pyytää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja saabillua »

kehutaan nyt omat vehkeet, kaikilla muilla on ihan paskoja:

2008 alkaenhan löytyy myös sentronic saabista, joka vastaa tiptroniccia. mitä sillä tekee? itse en oikein keksi.

tietysti jos haluaa leikkiä mikahäkkistä ja vaihdella vaihdetta kuin vormuloissa konsanaan.

ja tuosta väännöstä: omasta mielestäni kahdella ahtimella varustettu TTid vetää oikein hyvin alhaalta, automaatillakin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hetkinen....Tiptronic-moodin puute :o :?:

Kyseisen keskustelun laatikkoa kutsutaan sentroniciksi, jossa on myös manuaali eli käsikäyttömahdollisuus. Vaihteen voi valita käsin ja silloin se on lukittu, kuten myös momentinmuunnin. Valittu vaihde pysyy päällä vaikka kaasun laittaa ihan pohjaan. Näin ollen esim. matka-ajossa voi ohitella suurimmalla vaihteella niin halutessaan.
Toki mitään järjetöntä vaihdetta ei voi valita käsin väkisin. Tällä estetään koneen menemistä ylikierroksille, mutta toisaalta myös tolkuttoman alhaisille kierroksille.

Minun mielestäni tämä ominaisuus Saabin käyttämässä Aisinin laatikossa vastaa esim. ZF:n Tiptronic-laatikkoa. On kokemusta omasta autosta, jossa oli ZF:n Tiptronic laatikko, neljän vuoden ajalta. Siinä tuo tiptronic-moodi toimi jopa tavallaan huonommin kuin sentronic-moodi, koska kaasun painuessa nk. kickdown asentoon laatikko vaihtoi pienempään, vaikka se oli valittu tähän "pakkovalinta-sentoon". Kaasun sai painaa pohjaan, mutta ei viimeisen pykälän yli eli kickdown-tunnistimeen asti. Aisinin laatikossa tuota pykälää ei ole.

Joten ... tulikohan jcarlsonille jokin pieni erehdys .....tai väärinkäsitys ...
Saabillahan on näitä ei-sentronic-automaattilootiakin.
Ja vielä lisäystä, saabilta sentronic löytyy jo 2003 alkaen. Tämän ketjun 9-3 sport sedan malleissa se on ollut alusta asti tarjolla.

Jotenkin tuntuu tosiaan keskustelu luisuvan ohi aiheen, mutta välillä on aina sekaannusta ja epätarkuuksiakin.
Viimeksi muokannut petrisa, Su Marras 13, 2011 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuolla manuaaliasennolla jos yrittää lappu lattiassa kiihdytellä isoimmilla vaihteilla alle 2000rpm kierroksilla, laatikko tiputtaa automaattisesti pykälää pienemmälle huolimatta manuaaliasennosta. Tämä siis oli kyseessä 5-v, 5->4->3 ja 6-v, 6->5->4->3
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuota en muistaisi toimivan noin, vaan siten, että kun tietty pykälä on saatu käsin päälle, niin se pysyy.

Tulee niin harvoin sitä toimintoa käytettyä. Käynpä nyt heti kokeilemassa ja raportoin sitten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, nyt tuore koeajoraportti.

Toimii manuaaliasennolla osin kuten kerroin, mutta osin ei. Ja vastaavasti myös apu,apupojan viestiin pienen pieni tarkennus.

Manuaaliasennolla lukko ei ole päällä missään vaiheessa 1- ja 2- vaihteilla. 3-vaihteella lukko menee päälle n. 40 km/h nopeuden jälkeen. Kun jokin vaihde kolmesta alimmasta on pakotettu päälle, ei laatikko vaihda alaspäin täyskaasukiihdytyksessäkään.

Sen sijaan 4- ja 5-vaihteilla lukko on päällä koko ajan. Vaihde voidaan pakottaa päälle selvästi alle koneen 2000 rpm. Jos tuolloin painaa kaasun ihan pohjaan, laatikko vaihtaa yhtä pykälää alaspäin eli 4->3 ja 5->4. Kun koneen kierrokset ovat n. 1800 rpm tai enemmän, vaihtoa alaspäin ei enää tapahdu. Eli tässä pieni tarkennus apu,apupojan viestiin. Voi siis nippa nappa alle 2000 rpm aloittaa täyskaasukiihdytyksen. Kuulee muuten jo selvästi sellaista "jurinaa", että tuon alle ei tekisi mielikään vetää enää täysillä. Ainakin lastutetussa bensavehkeessä näin.

Yllä oleva koskee 5-vaihteista sentronic-laatikkoa, kun sitä käyteään manuaaliasennolla.

Nyt tuli korjattua tuota omaa aikaisempaa viestiä, pahoittelen väärää muistikuvaa toiminnasta manuaaliasennolla. Pääasia on se, että se mauaaliasento siellä on, ja verrattakoon sitä sitten vaikka tip-laatikkoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuossa omassa viestissä juuri luettelinkin vaihteet, ehkä vähän epäselvästi.
Kuitenkin toimintamalli selvä. 2000rpm lukee WIS:ssä kierrosrajaksi se toimii ainakin tuossa omassa autossa myös. Pientä jyräystä käy kun tarkkaan kuuntelee, eli kone jaksaa kyllä vetää, mutta värinät tulee läpi verrattuna manuaalilaatikkoisen vaimennukseen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja core2 »

apu,apupoika kirjoitti:Tuolla manuaaliasennolla jos yrittää lappu lattiassa kiihdytellä isoimmilla vaihteilla alle 2000rpm kierroksilla, laatikko tiputtaa automaattisesti pykälää pienemmälle huolimatta manuaaliasennosta. Tämä siis oli kyseessä 5-v, 5->4->3 ja 6-v, 6->5->4->3
Ei muistaakseni saisi pudottaa siis vaihtaa, ennenkuin vauhdin alaentuessa niin alas, että laatikko saattaisi vaurioitua. Jos näin kuitenkin käy olisikohan aika tehdä ohjelmanpäivitys lootalle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom kirjoitti:Näsäily ihan aiheellinen, kirjoitin prosentit päin peetä.. Tarkoitus oli tietenkin kirjoittaa kulutuksen olevan noin 150%:nen manuaaliin verrattuna omassa ajossani.
Tämähän on täysin mahdollinen, koska ajosyklisi ei ole sama manuaalille ja automaatille. Manuaaliaskilla 200o rpm kaasu pohjassa jurnuttaen ei vauhti paljoa kasva. Automaatilla vastaavassa tilanteessa vauhtia on hetkessä 50 km/h enemmän. Samalla ajosyklillä pätevät nimim. Marko A:n antamat lukemat.

Monei ei tajua, että automaatilla tulee kiihdyteltyä reippaammin, koska se on niin helppoa. Kiihtyvyys ei myöskään tunnu, koska se tulee tasaisemmin. Vähän samasta syystä nelevetoautot vievät hieman enmmän: voima menee auton massan kiihdyttämiseen ja reipas kiihdyttäminen ylipäätään on mahdollista. Massan lisäykselläkin on toki roolinsa.

Edelleen, neuvon koeajamaan automaatteja. Jos ei vaihtamislogiikka miellytä, ei se mitään. On siinä ratin takanakin jotain logiikkaa, jolla asiaan voi vaikuttaa, yleensä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

petrisa kirjoitti:Joten ... tulikohan jcarlsonille jokin pieni erehdys .....tai väärinkäsitys ...
Saabillahan on näitä ei-sentronic-automaattilootiakin.
Ja vielä lisäystä, saabilta sentronic löytyy jo 2003 alkaen. Tämän ketjun 9-3 sport sedan malleissa se on ollut alusta asti tarjolla.
Ei tullut erehdystä eikä sekaannusta, kuten jo myönsitkin niin loota vaihtaa alaspäin vaikka "sentronic" olisi päällä. Neloskone voi toki olla epäsivistynyt alakierroksilla mutta valinnanvaraa käyttäjälle ei anneta. Kuten todettu, niin softatulla B207 moottorilla vääntö alkaa jo dieselmäisen alhaalta.

ZF:n tippilaatikolla (pitkittäinen 5HP19FLA, poikittaiskoneisten lootiin en ota kantaa.. ne on eri kamaa ja selvästi heikompia) ei vaihde vaihdu tippimoodissa ennenkuin kierrosrajoitin tulee vastaan tai painetaan kickdown-nappi pohjaan. Tämä ei tapahdu vahingossa koska kaasu pohjassa-asennosta on selvä lisäkitka että kickdown tapahtuu, toisinkuin Saabin softalla tehdyssä kickdownissa (ainakin 9-5:ssä). Tiptronicissa voi myös vag-comilla muuttaa ohjelmointia siten, että mitään automaattivaihtoja ei tapahdu tip-moodissa. Siinä en tosin näe hyötyä ellei halua huudattaa jostain syystä rajoitinta vasten. Myös automaattiset alaspäin vaihdot moottorijarruttaessa kierrosten tippuessa alueelle jossa syöttö käynnistyisi uudelleen on vain positiivista, vaikka tuonkin saisi ohjelmoitua pois jos haluaa.

Sentronic-lootassa ärsyttää ne kaasua painettaessa tapahtuvat pakkovaihdot pienemmälle, ainakin 9-5:n Aisineissa lisäksi se, että turbiinilukko ei tahdo pysyä millään päällä vaan vapautetaan heti kun vääntö nousee hieman yli 300Nm:n. Liekö lukko sitten niin heikkoa tekoa vai onko haettu jotain jenkkimakuun sopivaa kuminauhamaisuutta ja pehmeyttä, en tiedä. Ei-sentronic eli vanhempi 4-vaihteinen Aisinin lootahan ei osaa edes moottorijarrutella. Omaan ja luulisin että myös joidenkin muiden makuun on selvästi enemmän ZF:n lootien tarjoama jämäkkyys ja väännön hyödyntäminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

core2 kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:Tuolla manuaaliasennolla jos yrittää lappu lattiassa kiihdytellä isoimmilla vaihteilla alle 2000rpm kierroksilla, laatikko tiputtaa automaattisesti pykälää pienemmälle huolimatta manuaaliasennosta. Tämä siis oli kyseessä 5-v, 5->4->3 ja 6-v, 6->5->4->3
Ei muistaakseni saisi pudottaa siis vaihtaa, ennenkuin vauhdin alaentuessa niin alas, että laatikko saattaisi vaurioitua. Jos näin kuitenkin käy olisikohan aika tehdä ohjelmanpäivitys lootalle.
Ainakin WIS:ssä niin lukee ja niin häkyy myös toimivan.
Harvemmin tuo tulee kyllä vastaan. Itse asissa huomasin tuon ominaisuuden vahingossa kun kokeilin eri vaihteilla suoria vetoja.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jälleen me päästiin tähän... Joku kysyy automaatin luotettavuutta ja alle kymmenessä postissa jo verrataan, miten softattu-joku-toinen-merkki vetää hienommin rajoitinta vasten, tai että sillä voi viritettynä kiihdyttää lähes tyhjäkäyntiä (1000rpm) hyväksi käyttäen. Noin niinkuin mukahumoristisesti tätä juttua kärjistäen 8)

Itse näen manuaali (sentronic / tiptronic) vaihtojen käytön hyödyn lähinnä vaikkapa mäkisessä maastossa, jos haluaa ettei vaihde vaihdu ns turhaan kun kuski tietää maaston jatkuvan samanlaisena. Taikka kuormaa hinatessa haluaa pitäytyä jatkuvasti parhaalla vetoalueella. Muu käyttö taitaa olla sitten huvikseen kikkailua?

2.0TS mallin at-laatikko ei anna käyttää niin matalia kierroksia, että kone alkaa jyristä. Onko tuo huono juttu, ei minusta. Esim. TTiD:ssä pelaa selkeästi hieman eri kierroksilla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Marko A kirjoitti:Jälleen me päästiin tähän... Joku kysyy automaatin luotettavuutta ja alle kymmenessä postissa jo verrataan, miten softattu-joku-toinen-merkki vetää hienommin rajoitinta vasten, tai että sillä voi viritettynä kiihdyttää lähes tyhjäkäyntiä (1000rpm) hyväksi käyttäen. Noin niinkuin mukahumoristisesti tätä juttua kärjistäen 8)
Ja sitten alkaa hätäinen puolustelu ja herneiden nokkaan veto kun joku uskaltaa väittää että kaikki ei olekaan Saabissa parasta mahdollista. Mukahumoristisesti kärjistystä jatkaen.

Sinänsä tuo automaatin käytöksen käsittely ei kuulu tähän threadiin mutta pidetään faktat faktoina ja mielipiteet mielipiteinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin