Hetkinen....Tiptronic-moodin puute
Kyseisen keskustelun laatikkoa kutsutaan sentroniciksi, jossa on myös manuaali eli käsikäyttömahdollisuus. Vaihteen voi valita käsin ja silloin se on lukittu, kuten myös momentinmuunnin. Valittu vaihde pysyy päällä vaikka kaasun laittaa ihan pohjaan. Näin ollen esim. matka-ajossa voi ohitella suurimmalla vaihteella niin halutessaan.
Toki mitään järjetöntä vaihdetta ei voi valita käsin väkisin. Tällä estetään koneen menemistä ylikierroksille, mutta toisaalta myös tolkuttoman alhaisille kierroksille.
Minun mielestäni tämä ominaisuus Saabin käyttämässä Aisinin laatikossa vastaa esim. ZF:n Tiptronic-laatikkoa. On kokemusta omasta autosta, jossa oli ZF:n Tiptronic laatikko, neljän vuoden ajalta. Siinä tuo tiptronic-moodi toimi jopa tavallaan huonommin kuin sentronic-moodi, koska kaasun painuessa nk. kickdown asentoon laatikko vaihtoi pienempään, vaikka se oli valittu tähän "pakkovalinta-sentoon". Kaasun sai painaa pohjaan, mutta ei viimeisen pykälän yli eli kickdown-tunnistimeen asti. Aisinin laatikossa tuota pykälää ei ole.
Joten ... tulikohan jcarlsonille jokin pieni erehdys .....tai väärinkäsitys ...
Saabillahan on näitä ei-sentronic-automaattilootiakin.
Ja vielä lisäystä, saabilta sentronic löytyy jo 2003 alkaen. Tämän ketjun 9-3 sport sedan malleissa se on ollut alusta asti tarjolla.
Jotenkin tuntuu tosiaan keskustelu luisuvan ohi aiheen, mutta välillä on aina sekaannusta ja epätarkuuksiakin.